Unen salaperäinen maailma

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.02.2015 22:48

Mitä tarkoittaa sielu? Silläkin on eri merkityksiä ja eri ihmiset tarkoittavat sillä eri asioita.
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.02.2015 23:12

Toisaalta tietoisuus on mielentila tai mielen tila, jokin abstrakti olio, mutta kuitenkin niin lähellä, että sen (tietoisuuden sisällön) voi samalla aistia tai osin tavoittaa. Luulen, että tietoisuus on suunnilleen sama asia kuin mieli, ainakni puhekielessä. En tiedä sitten onko tietoisuus yhtä kuin mielentila kullakin hetkellä vai onko tietoisuus se, joka antaa mielentilalle paikan.

Minulle on epäselvää, mitä jotkut psykoanalyytikot tarkoittavat sanalla sielu. Ajattelen, että he ajattelevat, että sielu olisi jotakin _enemmän_ kuin mieli ja ehkä heidän mielestään sana mieli taas kuulostaa jotenkin liian kliiniseltä tai jotain.

Vapaa tahto on sitten vielä asia erikseen.

T: Hörhö
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.02.2015 23:22

Kyllä vain. Vapauttaa sielun, mutta jättää mielen kippuralle.
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.02.2015 00:26

Sielu on joskus sanottu olevan sama kuin mieli.
Hilppa
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.02.2015 02:53

Jos kirjoittaa uniaan muistiin, voisiko psykoanalyytikko tehdä niistä uskottavan analyysin?
Kuutar
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.02.2015 10:35

Psykoanalyysissä unia tulkitaan analysoitavan kanssa yhdessä. Unen kertominen (vs. lukeminen paperilta) on tärkeä osa unen analyysiä.
En usko, että psykoanalyytikko kykenisi tekemään uskottavaa analyysiä sellaisen henkilön unesta, jota ei lainkaan tunne. Tuskin kukaan analyytikko sellaiseen lähtisikään. Unien analysoiminen ei ole kikkailua.
Helmenkalastaja
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.02.2015 11:05

Kuutar kirjoitti:Jos kirjoittaa uniaan muistiin, voisiko psykoanalyytikko tehdä niistä uskottavan analyysin?

Eivät psykoanalyytikot tee ihmisistä analyyseja. Ihmiset analysoivat itseään, myös uniaan, psykoanalyytikon avustuksella.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.02.2015 12:31

Ihmiset analysoivat uniaan hyvin eri tavoilla. Toiset etsivät merkkejä esim. eilisestä päivästä, mitä on tullut tehtyä jne., jos on vaikkapa katsonut elokuvan, tavannut ystäviä, nähnyt linnun tai mitä vain - ihminen voi etsiä ns. järkeviä selityksiä unilleen edellisien päivien tapahtumista.

Toiset taas etsivät symbolisia taikka syvällisempiä merkityksiä.

Näen usein unia, että minulla on tavarat kadoksissa (järkevä selitys olisi, että näin on aina normaalielämässäkin). Toisissa usein toistuvissa unissa taas minulla on hirveästi tavaroita mukana kannettavana, en saa kannettua kaikkea ja osa tippuu matkasta ja katoaa. (Tämän taas voisi symbolisesti tulkita, että on jotakin painolastia elämässä.)
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Maaria » 26.02.2015 20:22

Uneni ovat olleet painajaisunia, johtunee siitä, kun vähennin iltalääkettä.
Maaria
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.03.2015 22:02

Tuntuvan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.03.2015 00:26

Näin eilen unta, että harrastin seksiä ihmisen kanssa, jolla oli sekä penis että vagina. Hänellä oli myös rinnat sekä keskellä rinnassa karvoitusta.

Tälläkin unella oli kuitenkin selvä yhteys päivän aikana lukemaani / tekemääni / miettimääni.

Ja tuohon asti uni olikin ihan looginen tai normaali, kunnes ihmisen rinnoista alkoi tulla vettä kuin huonosti toimivasta suihkusta.
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.03.2015 08:49

Olihan tuo viimeinenkin kohta aivan "unenlooginen".
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.03.2015 09:00

Onko naiseuteni puutteellinen? (Vrt. miehellä aseesta eivät panokset lähde.)
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.03.2015 09:02

Emme tiedä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.03.2015 09:25

Ei se mitään, emme mekään.
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 23.03.2015 12:30

Näin viime yönä unta, jossa olin raskaana. Odotin kaksosia, toinen oli toisessa käsivarressani ("allien" kohdalla) ja toinen toisessa. Olivat siis kaksoset. Kun nostin kädet ilmaan, niin pystyin näkemään molempien jalat ihon läpi.

Unessa siinä ei ollut varsinaisesti mitään outoa. Olin tosi iloinenkin asiasta. Sitten poltin unen aikana raskaana ollessa tupakan ja ajattelin että se ei ole kaksosille varmasti hyväksi, mutta en voinut sille mitään.

Jossakin vaiheessa äitini toi minulle jonkin aborttipillerin, muttei kertonut miksi. Soitin ystävälleni ja hän kertoi, että tällainen käsiraskaus kertoo yleensä jostain XXX-Wilsonin oireyhtymästä, erittäin pahalaatuisesta kehitysvammaisuudesta. Sen jälkeen tein abortin niin kuin ei mitään ja ajattelin vain että "kaksosten vaikea kehitysvamma oli omien elintapojeni eli minun syytäni".
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.05.2015 19:08

Nuo unikirjojen tulkinnat ovat (omasta mielestäni) aivan hanurista. On kaksi parempaa tapaa tulkita unia:

a) miettiä viime aikojen tapahtumia - suurin osa niistä tunkee uniin mukaan sekamelskaantuneena.

b) syvempi itse tehty omakohtainen tulkinta. Jos nyt esim. itse näkisin unen, jossa pelastaisin jonkun hukkumasta, niin se olisi minulle (henk. koht.) jotakin toivetta itsensä ylittämisestä (olen vesikammoinen) sekä ehkä toivetta omasta tietynlaisesta vahvuudesta (pelastaa toinen). Sitten saattaisin miettiä, että uni voi johtua siitä, että pelkään menettäväni jonkun (hukkuminen)... tai pelkoa jostakin kamalasta tapahtumasta yleensä, mutta josta kuitenkin voi selvitä.

Lisäys: Näin muuten unta Trissestä tuossa päivällä. Hän oli laittanut Romukoppaan jonkin aloituksen, jossa äänestettiin jotakin (en yhtään muista mitä) sekä Psykologia-osastolle erilaisen kyselyn (foorumilla oli jokin raksi ruutuun-systeemi). Psykologia-osaston kyselyn muistan niin, että siinä oli lueteltu ainakin viisi hyvin laajaa aihetta ja kysymys kuului jotenkin "mikä psykologinen / psykopatologinen aihe kiinnostaa sinua eniten". Vaihtoehdoista muistan tarkasti vain yhden, joka oli itsemurhat. Harmi kun en muista muita kokonaisuuksia kunnolla, mutta valittavia kohtia oli tosiaan useampia tyyliin:

[ ] Itsemurha
[ ] Ikä / ikääntyminen / vanheneminen (tms.)
[ ] ... jne.
Ryysy
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.05.2015 19:14

Ryysy puhut asiaa. Tämän hetkinen elämäntilanne ja oma tulkinta.
Pinja
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Kissi » 31.05.2015 19:14

Minulle unet ovat jo kehittäneet elämästä entisen mieheni kanssa, kokonaan uudet versioit. Tarina jatkuu alun itku unien jälkeen yhteisinä seikkailuina. Sitten kun Deme iskee, niin luulen varmaan uniani tosiksi ja kyselen, että missäs se mies on, pittää mennä kottiin...
Kissi
 

Re: Unen salaperäinen maailma

ViestiKirjoittaja Rusa » 01.06.2015 06:07

Todella kaoottisia unia, jatkoa arjen tapahtumiin, nettipersoonia, kaikkea todella outoa. Viime unessa mukana mm. toope ja porontalja, pieni mökki, talvi, serkkuni, hämähäkit, kaverit, ruoka, kaikki sulassa sovussa...
Rusa
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa