Tyhmät nuoret miehet ryyppäävät rankimmin

Tyhmät nuoret miehet ryyppäävät rankimmin

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.02.2015 12:34

Tutkimus: Tyhmät nuoret miehet ryyppäävät rankimmin
TIEDE 20.2.2015 23:00 Arja Kivipelto HS http://www.hs.fi/tiede/a1424428977986

Nuorista miehistä ne, joilla on alhainen älykkyysosamäärä, juovat alkoholia selvästi enemmän ja vaarallisemmalla tavalla kuin muut.

Tämä kävi ilmi, kun Karoliinisen instituutin tutkijat analysoivat Ruotsissa asevelvollisista kerättyjä tietoja. He tarkastelivat joukkoa,
johon kuului yhteensä 49 321 vuosina 1949 – 1951 syntynyttä miestä. Kutsuntojen yhteydessä oli testattu heidän älykkyyttään ja
lisäksi heille oli tehty yksityiskohtainen kysely juomatavoista, terveydentilasta sekä lapsuuden ja nuoruuden elinoloista.

"Saattaa olla, että korkeampi älykkyysosamäärä johtaa terveellisempiin elämäntapoihin", sanoo vastaava tutkija Sara Sjölund
Alcoholism: Clinical & Experimental Research -lehden tiedotteessa.

Hänen mukaan älykkyysosamäärän ja terveysvaikutusten yhteyttä on selitetty lapsuuden oloilla, jotka voisivat vaikuttaa molempiin.
Selitystä on etsitty myös nuoren aikuisen sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta.

Heikko tulos palikkatesteissä näyttää liittyvän muihin huonoihin asioihin, kuten köyhempään sosiaaliseen taustaan ja tunne-elämän
ongelmiin, mikä voi selittää tuhoisan juopottelun, arvelee Karoliinisen instituutin kansanterveystieteen apulaisprofessori Daniel
Falkstedt
. Hän pitää juuri tätä laajan kohorttitutkimuksen tärkeimpänä sanomana.

"Älykkyys voi antaa jotain etua valittaessa elämäntapoja. On kuitenkin hyvin tärkeä muistaa, että älykkyyserot, jotka ovat olemassa
jo lapsuudessa ja nuoruudessa, voivat aiheuttaa ihmisille etua tai haittaa ja tuottaa erilaisia kokemuksia, ja kaikki tämä kertautuu
vuosien myötä", korostaa Falkstedt.

Siksi alhaisella älykkyysosamäärällä varustettujen hölmöt valinnat saattavat johtua riittämättömyyden ja turhautumisen tunteista.
Useat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että lapsen tai nuoren matala ÄO liittyy aikuisen kohonneeseen itsemurhan riskiin.

Tähän asti on saatu ristiriitaisia tuloksia siitä, miten kognitiiviset kyvyt ja alkoholiongelmat liittyvät toisiinsa. Sjölund mainitsee
kaksi cage-kyselyyn perustuvaa selvitystä, joissa tulos oli päinvastainen kuin hänen tutkimuksessaan. Niissä hyvät kognitiiviset
kyvyt yhdistyivät suurempaan alkoholiongelmien vaaraan. Cage-kysymyksiä käytetään yleensä alkoholiriippuvuuden seulonnassa.

Sjölund varoittaa yleistämästä tutkimuksen tuloksia naisiin. Heidän juovat eri määriä ja eri tavoin kuin miehet.

Tulokset julkaisi Alcoholism: Clinical & Experimental Research nettiversiossaan. http://medicalxpress.com/news/2015-02-i ... young.html

Aiheet ALKOHOLI ARJA KIVIPELTO ÄLYKKYYS RUOTSI
Kommentit 25
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmät nuoret miehet ryyppäävät rankimmin

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.02.2015 19:23

m
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 01.01.2018 01:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy
 

Re: Tyhmät nuoret miehet ryyppäävät rankimmin

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2015 17:57

Fokus selityksissä (yllä) on älyllisessä heikkoudessa vs. vahvuudessa
mitä on pidetty p o l i i t t i s e s t i epäkorrektina.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmät nuoret miehet ryyppäävät rankimmin

ViestiKirjoittaja perspaarma » 28.02.2015 01:15

Mielenkiintoista. Havaintoja voi toki tehdä mm. asepalveluksen aikana.
Tietynlainen elämyshakuisuus on liitetty toisaalta väärinkäyttöön niin kuin myös älykkyyteen.
Itse olen lääpälläni monenlaiseen tietoon ja todella kiinnostunut kaikesta mahdollisesta. Tuo puoli pitäisi olla minulla korkealla, mutta olen bilehilejatkumossa siellä fundmentalistiuskisten joukossa olematta sellainen. Eli ette saa minua ryyppäämään. Koskaan.

Turruttaminen on kaiketi se juttu. Olen päässyt tutustumaan tuon porukan kärkikastiin etsiessäni uraa pohjaten edelliselle urkeamattomalle sellaiselle (korkeakoulutus kannattaa...). [Kokemuksena arvokas] Sanotaan, että voin ymmärtää tuskan havainnoidessa, kun aivot eivät anna ulos sitä, mihin enemmistö pystyy. Naisena sinulla olisi vielä muita valttikortteja käsissäsi.
perspaarma
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa