Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Maaria » 18.02.2015 19:18

Minulla sähköhoito ei tehonnut vaikeaan masennukseen. Ihmiset on erilaisia, kellä tehoo, toisella ei.
Ei se ollut epämiellyttävä kokemus kuitenkaan, minut nukutettiin ja sain istua pyörätuolissa.
Lähimuisti katosi.
Minusta oli ihanaa, kun minua työnnettiin pitkin käytäviä pyörätuolisssa.
Maaria
 

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 18:58

Sateentekijä kirjoitti:Tätäkin aihetta on täällä käsitelty useaan kertaan, esim:
viewtopic.php?f=8&t=14315&p=207817&hilit=s%C3%A4hk%C3%B6shokkihoito#p207817

Sateentekijä, laittamassasi linkissä ei käsitellä masennuksen sähköhoitoa. Ketjun otsikostakin nähdään, että puhutaan aivan muusta kuin tämän ketjun otsikossa ja aiheessa.

Uskon asian olevan juuri noin kuin tämän ketjun otsikossa sanotaan: sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 19:48

Sähköshokkihoito on kauan sitten vanhentunut sähköhoidon nimitys.
Sähköhoidon mahdollisia haittavaikutuksia arvioitaessa on tosi tärkeää pitää mielessä pitkään jatkuvan vaikean masennuksen ja psykoottisen masennuksen aiheuttamat enemmän ja vähemmän pysyvät haitat. Täytyy vertailla keskenään vaikean sairauden ja sen hoidon aiheuttamia haittoja, sekä valita vähiten haittoja aiheuttava ratkaisu.

Aiheuttaako vaikean ja psykoottisen masennuksen pitkään jatkuva sairastaminen potilaalle vähemmän haittaa kuin hänen sairautensa lievittämiseksi käytettävä sähköhoito? Siinä pulma, jota ammattilaiset pohtivat.
Elävässä elämässä käsittääkseni on niitäkin vaikeasti sairaita depressiopotilaita, jotka kokevat saaneensa elämänsä takaisin nykyaikaisen sähköhoidon myötä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 20:16

Sateentekijä, onko sinulla kokemusta pitkään jatkuneesta, vakavasti invalidisoivasta vaikeasta ja/tai psykoottisesta masennuksesta, joka on esim. lääkkeiden suhteen hoitoresistentti?
Sanot, ettei sähköhoito missään nimessä ole pelkästään positiivinen kokemus. Mistä tiedät, ettei sähköhoito voi olla vaikeasti ja psykoottisesti masentuneelle pelkästään positiivinen kokemus verrattuna hänen vakavan sairautensa aiheuttamiin oireisiin ja kärsimykseen?

Toivottavasti et omien oletustesi perusteella kylvä ennakkoluuloja hoidosta, joka on vaikeasti ja pitkäaikaisesti sairaille depressiopotilaille erittäin tärkeä ja kokeilemisen arvoinen mahdollisuus.

Minä depressiopotilaana olisin valmis sähköhoitoon, jos depressioni joskus muuttuisi sellaiseksi, ettei siihen tepsi mikään, ja toimintakyvyttömyys uhkaisi vammauttaa niin, että 'normaali' elämä itsenäisine asumisineen kävisi mahdottomaksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 20:35

Sateentekijä kirjoitti:Mirri, oletko itse saanut sähköhoitoa oireisiisi?

Toistan itseäni: Minä depressiopotilaana olisin valmis sähköhoitoon, jos depressioni joskus muuttuisi sellaiseksi, ettei siihen tepsi mikään, ja toimintakyvyttömyys uhkaisi vammauttaa niin, että 'normaali' elämä itsenäisine asumisineen kävisi mahdottomaksi.

Kuten sanottu, kokeilisin depressiooni sähköhoitoa ennen kuin olisin valmis luovuttamaan niin, että vaikean ja invalidisoivan masennuksen vuoksi vammautuisin ties miten vakavasti ja menettäisin mahdollisuudet elää suurin piirtein normaalia elämää.

Sateentekijä, sinä et ilmeisesti käsitä kuinka vakavaa ja invalidisoivaa hoitoresistentti vaikea depressio voi olla. Ehkä minä maallikkona käsitän paremmin, koska olen elävässä elämässä törmännyt sellaiseenkin, että kroonistunutta vaikeaa masennusta sairastava ihminen elää skitsofreniaa sairastavien kroonikkojen joukossa palvelutalossa.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että sähköhoitoa vaikean depression hoitoon kannattaisi kokeilla mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään - sen verran vaikeita ja vakavia seuraukset ovat, jos toimintakyvyn lamauttava vaikea masennus pääsee kroonistumaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 20:45

Tässä yksi realistiselta kuulostava kertomus masennuksen lievittämiseen käytettävän sähköhoidon hyödyistä ja haitoista; sähköhoito ei parantanut, mutta muutti elämää (paremmaksi):

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/22 ... tti-elamaa
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Kissi » 19.02.2015 20:59

Akuutti
Mistä sähköhoidossa on kyse:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/28/sahkohoito
Videopätkä on ainakin ihan rauhoittava, kaukana kauhuleffojen shokkihoidoista.
Kissi
 

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Kissi » 19.02.2015 21:11

En mä sellaista ajatellutkaan, itselleni asia on uusi ja tuo oli hyvä opas.
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 19.02.2015 21:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissi
 

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 21:24

Sateentekijä kirjoitti:Mutta minulle herää mieleen kysymys, joka askarruttaa useita.
Voiko terapia sähköhoidon jälkeen luoda valemuistoja? Jos ei muista, voiko mieltä manipuloida?

Sanoit kysymyksesi askarruttavan useita.

En usko kysymystesi askarruttavan niitä, jotka ovat tarpeeksi sairaita tarvitakseen sähköhoitoa depressionsa lievittämiseen. Heidän kysymyksensä pyörivät hengissä selviytymisen ja toimintakyvyn palauttamisen ympärillä.
Muistot ovat pieni murhe, jos ihmisen sairaus on sillä mallilla, että hän on vaarassa joutua niin psyykkisesti kuin fyysisestikin 'pyörätuoliin' sairautensa invalidisoimana. Tai jos hän vaikeasti invalidisoivan sairautensa keskellä tappaa itsensä ilman pikaista tehokasta hoitoa.

Sähköhoidon yksi tärkeä ominaisuus on, että se voi tuoda nopean lievityksen vaikean depression synnyttämiin hätätilanteisiin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 21:27

Sateentekijä kirjoitti:En minä mitään kauhuskenaarioita halua luoda, mutta suhtaudun tietyllä varauksella tähän sähköhoitoon.

Mitä vaihtoehtoja ehdotat vaikeasti masentuneille ja kroonistuneille depressiopotilaille, jotka ovat hoitoresistenttejä?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.02.2015 21:36

Iltalehden juttu kuulostaa järkevältä:
Keskiviikko 18.2.2015 klo 11.28 (päivitetty klo 14.22)

Sähköhoitoa voitaisiin käyttää masennukseen Suomessa nykyistä enemmän, arvioivat asiantuntijalääkärit.

Tutkimusten mukaan sähköhoito tehoaa vakavaan ja psykoottiseen masennukseen nopeammin ja tehokkaammin kuin lääkehoito.
- Kansainvälisten tutkimusten mukaan yli puolet potilaista, jotka eivät ole hyötyneet muista hoidoista, saavat tästä apua tai jopa parantuvat masennuksesta. Psykoottiseen masennukseen sairastuneista vanhuksista jopa 95 prosenttia paranee sähköhoidolla, kertoo psykiatrian erikoislääkäri Marja-Liisa Kemppainen Oulun yliopistollisesta sairaalasta.
Kemppaisen mukaan sähköhoitoa pidetään usein viimeisenä hoitokeinona. Esimerkiksi Oulussa suurin osa potilaista tulee sähköhoidon piiriin oltuaan huonossa kunnossa ja sairauslomalla useiden vuosien ajan.
- Hoitoa voi antaa heti, jos potilaalla on itsemurhavaara tai hänellä on psykoottisia oireita. Sähköhoito myös estää masennuksen kroonistumisen, kertoo ylilääkäri Risto Vataja Hyksin Psykiatriakeskuksesta.

Sähköhoidossa potilaalle annetaan lyhytkestoinen sähköimpulssi päähän kiinnitettyjen elektrodien kautta. Hoito tehdään kevyessä nukutuksessa.
Sähköhoidon käyttö on 2000-luvulla yleistynyt, mutta sen käyttö on Suomessa huomattavasti vähäisempää kuin esimerkiksi Ruotsissa.
- Sähköhoito oli pitkään vähän ristiriitaisessa maineessa, mutta viimeisen parinkymmenen vuoden aikana se on saanut jälleen arvostusta psykiatrien keskuudessa, sanoo Vataja.

Sähköhoitoa on annettu Suomessa 1940-luvulta lähtien.

http://www.iltalehti.fi/mieli/2015021819218012_md.shtml
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoitoa voisi käyttää masennukseen enemmän

ViestiKirjoittaja Kissi » 19.02.2015 21:45

Jos ei muukaan auta, on mielestäni ihan paikallaan kokeilla.
Kissi
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron