Ikävystymisen olemus

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Rane » 30.01.2015 22:40

En ole katsonut ohjelmaa, vielä, mutta luulin kerran, että olen hirveän ikävystynyt, kun minulla sitten todettiinkin anemia.
Rane
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.01.2015 03:27

Minä katsoin tuon ohjelman. Ohjelmassa esitettiin hyvä pointti, ihmiset ovat nykyään yhä ikävystyneempiä, vaikka nykyään on paljon enemmän harrastuksia ja on netti ja älypuhelimetkin. Ikävystyminen voi olla myös keskittymiskyvyn puutetta.
Kuutar
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Rane » 31.01.2015 21:48

En ole vieläkään katsonut ohjelmaa, mutta todella älykkäät ihmiset eivät kuulemma ikävysty.
Rane
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.02.2015 19:50

Olen kuulemma tylsämielinen.
Ryysy
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2015 20:03

Rane kirjoitti:En ole katsonut ohjelmaa, vielä, mutta luulin kerran, että olen hirveän ikävystynyt, kun minulla sitten todettiinkin anemia.

:D
Tämä oli naurun paikka...
Kuinkahan monia muita vaivoja - niin psyykkisiä kuin fyysisiä - pannaan ikävystymisen piikkiin? Ihminen on vain tekemisen puutteessa tylsistynyt/ikävystynyt, ja kunhan ryhdistäytyy, aktivoi itseään ja saa liikettä niveliinsä, niin kyllä se siitä...

En minäkään ole toistaiseksi katsonut ohjelmaa; sehän saattaa olla ihan hyvä ja asiallinen. Tuo Ranen viesti vain hauskuutti niin, että oli 'pakko' kommentoida.

Tuli sellainen vielä mieleeni, että kenties etenkin lapset ovat vaaravyöhykkeessä siinä, että heidän sairautensa ja niiden oireilut tulkitaan ikävystymiseksi. Sängyssään tai sohvan nurkassa nuhjaavaa kasvuikäistä patistellaan liikkeelle ja aktiviteettien pariin, eikä kukaan tule ajatelleeksi, että hänen 'saamaton' käyttäytymisensä ei olekaan ikävystymisen aiheuttamaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 22:59

Katsoin ohjelman. Tuli mieleen, että onkohan ikävystyminen niitä minän puolustusmekanismeja?
Rane
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.02.2015 00:14

Onko tylsistyminen sukua pettymiselle?
Hilppa
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.02.2015 04:31

Rane kirjoitti:En ole vieläkään katsonut ohjelmaa, mutta todella älykkäät ihmiset eivät kuulemma ikävysty.

Minä olen itseasiassa harvoin ikävystynyt, mutta ehkä se johtuu ennemmin uteliaisuudesta kuin älykkyydestä. Uteliaalle maailma on mielenkiintoinen paikka.
Kuutar
 

Re: Ikävystymisen olemus

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.02.2015 04:39

Yksi asia mikä kouluissa voi aiheuttaa ikävystymistä on jatkuva istuminen. Liikunnan puute voi olla stressaavaa ainakin osalle. Istuminen on epäterveellistäkin, miksei voisi mieluummin vaikka seistä?

HS, 9.5.2013, Heidi Väärämäki:
http://www.hs.fi/terveys/a1367987871493

Tiesitkö, että jokailtainen juoksulenkki - ei pelasta sairauksilta, jos istut päivittäin yli 9 tuntia?


Istumisen aiheuttamia sairauksia ovat esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ja kakkostyypin diabetes. Kaikkia haittoja ei vielä edes tiedetä, sillä tutkijat ovat heränneet selvittämään istumisen vaaroja vasta viime vuosina. Mutta se tiedetään, että istumatyöläinen kuluttaa pahimmillaan vain neljä prosenttia enemmän kuin sohvaperuna.
Kuutar
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa