Kieriskelin nautinnossa, sanoo miestään kostoksi pettänyt
Piia kosti miehelleen, Rami bisneskumppanilleen. Kosto on kulttuurissamme tuomittu teko, mutta voiko siitä seurata myös jotain hyvää?
Helsingin Sanomat
ELÄMÄ 9.1.2015 10:04
Juha Riihimäki
Kylläpä kosto voi maistua hyvälle.
Sellainen tunne oli Piialla, kun hän oli kostanut miehelleen.
Piian mies oli syytellyt häntä koko suhteen ajan pettämisestä. Samaan aikaan mies piti jatkuvaa peliä muiden naisten kanssa ja yritti iskeä Piian ystäviäkin.
Piia halusi kostaa miehelle syytökset ja iskuyritykset, mutta oli pitkään liian väsynyt ja surullinen. Kerran hän kuitenkin sai tarpeekseen miehen nimittelystä ja haukuista. Hän lähti baariin eikä tullut yöksi kotiin.
Myöhemmin mies halusi tietää yön tapahtumista.
"Katsoin häntä vähän aikaa ja mietin, että nyt minä sen kerron, totuuden. Sanoin, että minä petin sinua. Se tuntui älyttömän hyvältä ja jännittävältä, aivan kuin olisi ollut perhosia vatsassa. Kieriskelin nautinnon tunteessa", muistelee Piia.
Mitä ihmisessä tapahtuu silloin, kun hän päättää antaa takaisin? Asuuko meissä jokaisessa pieni kostaja?
Psykiatrian erikoislääkärin Juha Lehden mukaan kosto on reaktio epäoikeudenmukaisuuden tunteeseen. Kostolla annetaan toiselle osapuolelle selkeä viesti, että älä tee noin enää tai siitä seuraa sinulle epämukava olo. Sama viesti välittyy yhteisölle, jossa teko suoritetaan.
Psykiatrisen vankisairaalan vastaavan ylilääkärin, tutkimusprofessori Hannu Lauerman mukaan kostoajatukset ovat normaaleja, vaikka ne eivät olekaan salonkikelpoisia puheenaiheita. Halu tasata puntit on luonnollinen sekä ihmisille että ihmisapinoille. Asemasta ja statuksesta kilpaillaan, ja loukkaus pyritään kostamaan, jotta ei loukattaisi lisää.
Kostonhimo voi kuitenkin alentaa ihmisen toimintakykyä ja aiheuttaa hänelle kärsimystä. Lauerman mukaan anteeksianto on keskeinen osa sosiaalista järjestelmää ja tärkeä mielen sisäinen prosessi.
Anteeksi antaminen ei kuitenkaan ole helppoa, jos ihminen kokee kärsineensä.
Meidän kulttuurissamme kosto on ulkoistettu: ihmisten ei ole tarkoitus kostaa villisti ilman sääntöjä.
"Rikoksen uhrit ovat luovuttaneet koston oikeusjärjestelmälle. Koulukiusaamisen uhrin puolesta kostaa koulu, tai ainakin näin pitäisi olla", sanoo Juha Lehti.
Jos yleiset kostajat eivät täytä tehtäviään, ihmiset alkavat toteuttaa omaa oikeuttaan. Jonkun on kostettava pahat teot. Niin on Lehden mukaan toimittu satojatuhansia vuosia.
"Läpi historian yhteinen oikeudenmukaisuuden tunne on hankittu 50–100 ihmisen kollektiiveissa. Jos jonkun toiminnasta oli vahinkoa muille, sitä vedettiin miehissä turpiin. Se tuntui oikeudenmukaiselta, jopa kohteesta. Enää näin ei kuitenkaan voi tehdä", Lehti sanoo.
Sivistyneesti paperilla toteutunut lainmukainen oikeus on eri asia kuin tunne oikeudenmukaisuudesta. Lehden mukaan vasta jälkimmäinen avaa mahdollisuuden antaa anteeksi.
Hannu Lauerma muistuttaa, että vangitsemisessa on mukana selvä koston elementti, vaikka me haluammekin leikkiä, ettei näin ole.
Kosto ei suinkaan aina liity läheisiin ihmissuhteisiin. Yrittäjänä toiminut Rami kosti yhteistyökumppanilleen.
Rami oli tyytymätön alihankintaprojekteista vastanneeseen asentajaan, joka hänen mielestään oli ylityöllistetty, taitamaton ja siksi hidas. Asentajan hidastelu moninkertaisti kulut.
Rami yritti neuvotella, turhaan. Lopulta hän jätti laskut maksamatta, veti pois kaikki yhteiset projektit ja alkoi etsiä uutta bisneskumppania.
Rami tiesi, mitä oli tekemässä ja mitä siitä toiselle seuraisi. Tapauksesta on kulunut vuosi, ja vastapuoli yrittää edelleen saada omiaan pois Ramilta.
"Laskujen maksamatta jättäminen oli lopullinen vaihtoehto, eikä suhde voi jatkua entisenä, vaikka jokin kompromissi lopulta löytyisikin. Jos kaveri lyö kerran turpaan, en mene toiste lyötäväksi", Rami sanoo.
Kostaminen ei tee kenestäkään patologista ihmishirviötä, sanoo Juha Lehti. Epäoikeudenmukaisuuden vastustaminen voi jopa muuttaa ihmistä toiseen suuntaan.
"Jos vuosia epäoikeudenmukaista kohtelua niellyt ihminen kerran nousee vastarintaan, hän saattaa huomata toimintansa voiman. Sisuuntumisen kautta hiljaiset hissukat voivat ottaa omansa takaisin. Kosto ei ole keskeinen asia terveen itsetunnon rakentamiselle, mutta huutavalla vääryydellä voi olla romuttava vaikutus."
Lehden mukaan tämä on vakava kysymys koulumaailmassa. Onko koulukiusatun fyysinen vastarinta pahempaa kuin se, että hän alistuu vuosiksi uhrin rooliin ja mahdollisesti jatkaa työelämässä samassa roolissa?
Kunta 10 -tutkimuksen mukaan epäoikeudenmukaisuuden kokemus johtaa kunta-alan työntekijöillä 2,5-kertaiseen sydänkuolleisuuteen. Psyykkinen epätasapaino siis sairastuttaa ihmisen.
Ei kostoa silti voi juhlia vain voimaannuttavana tekona. Kosto voi muuttaa ihmisen minäkuvaa melkoisesti, ja silloin toipuminen saattaa ottaa koville. Jopa psykoterapeuttinen apu voi olla paikallaan.
Pakonomaisista ja väkivaltaisista kostoajatuksista olisi muutenkin hyvä keskustella jonkun ammattilaisen kanssa. Lauerman mukaan aggressiota ei voi tyydyttää samoin kuin seksuaalista viettiä. Aggressio ruokkii itse itseään, ja yhden teon jälkeen seuraava voi olla herkemmässä.
Mitä Rami ja Piia ajattelevat tekemistään kostoista nyt?
Rami miettii, että tyly ratkaisu liiketoiminnassa saattoi kovettaa häntä. Ainakin kynnys käyttää voimakkaampia otteita on madaltunut.
Miestään pettäneen Piian elämässä kosto sai aikaan tapahtumaketjun, jonka päätteeksi Piia pakkasi tavaransa ja muutti vanhempiensa luokse hänen ja miehen yhteisen tyttären kanssa.
"Pettäminen itsessään ei tuntunut missään. Tuon yön jälkeen aloin kuitenkin miettiä ihan toisella tavalla tulevaisuutta ja mitä siltä haluan", sanoo Piia.
Koston mukanaan tuoma syyllisyyden tunne kuuluu ihmisluontoon. Juha Lehti sanoo, että kosto tehdään usein hormoni- ja välittäjäainemyrskyssä, joka edesauttaa koston onnistumista. Sen jälkeen pää selkenee ja iskee syyllisyys, joka estää meitä jatkamasta hallitsemattomasti.
Silloin kostaja saa aikaa arvioida: Oliko se sen arvoista?
Piian ja Ramin nimet on muutettu.