Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.12.2014 21:03

Hilppa kirjoitti:Huomaatko nyt Helmenkalastaja, millaista toimintaa ja kirjoittelua minua kohtaan sinun kirjoituksesi sillä aikaa, kun olin poissa palstalta pari tuntia, on tuuve m:ssä saanut aikaan?

— väite että olisin harhainen
— tuuve m:n lopullinen(?) vihastuminen minua kohtaan
— tuuve m:n poislähdöllä uhkailut

Kaikki tuo on sinun Helmenkalastaja pitkän kirjoituksesi ja minua soimaavan asenteellisen tulkintasi tulosta.

Vaikka tuuve tuossa jo vastasikin omasta puolestaan, niin sanonpa minäkin, minkä minä näen aiheuttaneen tuuven hermostumisen. Eikä se ole tapahtunut sinun poissaolosi aikana...

Lainaus ketjusta Kaamosoleskelu (s. 4)
Hilppa kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei sitä palautusjuomaksi ole kukaan ehdottanutkaan. Mistä moinen mieleesi tuli?


Koska sinä joit sen liikunnan jälkeen.
Jotenkin menee koko liikunnan hyöty pieleen, jos juo kaljan sen jälkeen.

Mistä noin päättelet? Et koko totuutta tiedä, joten äläpä hölise paskaa. Minä en palautusjuomaksi olutta nauti.

Join vettä 2,5 dl juostuani 7,5 km. Sitten söin salaattiannoksen ja lautasellisen kalakeittoa. Ja join lisää vettä. Päälle join kahvia vajaan 1 dl. Saunassa jatkoin veden juontia (3x2,5 dl). Koska jano ei vielä ollut loppunut vedenjuonnin ja saunomisen jälkeen, koska kalakeitossa ilmeisesti oli kohtuullisen paljon suolaa, join vielä vähän vettä ja yhden Corona-oluen. Maistui todella hyvältä. Mikä tuossa ottaa sinua pattiin, kun pitää vittuilla?

Tuuve ei ollut vittuillut. Piste.
Helmenkalastaja
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 21:03

Joka puolen ottaa, tekee väärin toista kohtaan. Alun perinkin oli niin, että oli puolen ottamisen eksperttejä asialla.

Puolen ottajat eivät ottaneet huomioon sen tunteita, joka ei ota puolia. Koen tulleeni väärin ymmärretyksi, mutta sillä ei ole väliä täällä, koska täällä on vain puolen ottajia.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.12.2014 21:05

Oletpa sinä hyveellinen! Ja ravistat syyn harteiltasi kuin vesipisarat.
Helmenkalastaja
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 21:05

Ilmoitin Helmenkalastaja viestisi lainauksen ketjuun kuulumattomaksi.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.12.2014 21:07

Kaikin mokomin. Sen lainaaminen on kuitenkin perusteltua, jotta kävisi selväksi mikä on mitäkin.
Katsotaan, mitä tapahtuu. Jos lainaus poistuu, moderoijana on ystäväsi Kyllästynyt.
___
että käy -> jotta kävisi
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 27.12.2014 21:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 21:10

Olet oikeasti saanut minut loukkaantumaan Helmenkalastaja. Oletko tyytyväinen? Et kommentoinut millään lailla niitä kirjoituksiani joissa avauduin. Ne olivatkin sitten vain ilmaa sinulle. Analysoit ainoastaan minun empatian puutettani (tilanteessa, jossa odotat minun empaattisuuteni näkyvän ja jossa hämmästelet sen puuttumista!!!!!) mikä on aika tarkkaan sama asia kuin empatiakyvyttömäksi ihmiseksi väittäminen.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.12.2014 21:13

Hilppa,"Puolen ottajat eivät ottaneet huomioon sen tunteita, joka ei ota puolia."
Ethän sinä tuonut mitään tunteistasi esiin, tokaisit vain, ettei Tuuve ole kokenut kaikkea ja ettei hänen kokemuksena ollut "samallaista kuin sinun" jätit kuitenkin antamatta mitään, mistä olisi voinut ymmärtää sinun kokevan tunteita, joihin meidän olis pitänyt kiinnittää huomio?
Kissi
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.12.2014 21:21

Hilppa kirjoitti:Mielestäni artikkeli kertoo kaamosoireilun ilmenemisestä ihan kohtuullisesti eikä pitäisi ehkä käyttää termiä kaamosmasennus.

Sen sijaan kysyn. Kumpi on pahempi asia: äidin traumaattinen menettäminen vai se, että joka syksy ulkona tulee pimeätä?
Hilppa kirjoitti:
No minulla ainakin on suurempi ja pahempi asia ensimmäinen ja koettu. Jälkimmäinen on sellainen, johon voi vaikuttaa teknisin ratkaisuin eikä ole lopullinen eikä surullinenkaan. Että tuosta näkövinkkelistäni ajattelen kaamosmasennuksen olevan enempi puppua, koska isommat asiat aiheuttavat varsinaisen masennuksen, kaamos ainoastaan oireilua, vaikka onkin puhdasta fysiologiaa ja siten todellisen kouriintuntuvaa.

Hilppa, ehkä olisi ollut ajattelevaista kertoa, että esittämäsi kysymys on retorinen; ei yleiseen keskusteluun tarkoitettu, etkä odottanut vastauksia kysymykseesi, vaan että pohdit asiaa 'ääneen' itsesi kohdalla.

Omien traumaattisten kokemustesi perusteella sinä pidät pimeyden aiheuttamaa masennusta puppuna; niin kai sanomasi on ymmärrettävissä. Yleistät itseäsi koskevan asian kaikkia koskevaksi; sellainen käsitys minulle tulee.
Luojan kiitos, psykiatrian ammattilaiset eivät pidä kaamosmasennusta puppuna, vaikka sinä pidätkin. Päinvastoin nykyisin tiedetään pimeyden voivan aiheuttaa joillekin vakavia psyykkisiä oireita siinä kuin valoisuus toisille (tai samalle ihmiselle), ja molemmat tilat voivat vaatia psykiatrista hoitoa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.12.2014 21:40

Hilppa kirjoitti:Olet oikeasti saanut minut loukkaantumaan Helmenkalastaja. Oletko tyytyväinen? Et kommentoinut millään lailla niitä kirjoituksiani joissa avauduin. Ne olivatkin sitten vain ilmaa sinulle. Analysoit ainoastaan minun empatian puutettani (tilanteessa, jossa odotat minun empaattisuuteni näkyvän ja jossa hämmästelet sen puuttumista!!!!!) mikä on aika tarkkaan sama asia kuin empatiakyvyttömäksi ihmiseksi väittäminen.

Olen huomannut sinun avautuneen yhdessä viestissä. Olen pahoillani, etten siihen mitään kommentoinut. Harkitsin kirjoittamista sinun päiväkirjaasi, koska asia on sen luontoinen, mutta en ole saanut sitä tehtyä enkä taida nyt enää tehdäkään. Tarkoitan tätä kappaletta (viesti tässä ketjussa sivulla 12):
Hilppa kirjoitti:...Tuo havaintosi ja toiveesi täyttymättömyys siitä, että en ole osoittanut sinulle empatiaa työasiassa, johtui toisen kirjoittajan tilanteessa olemisesta. Hän kirjoitti sinulle ensin epäkohteliaasti, minkä hän kuittasi kieltämällä tarkoittaneensa mitään pahaa ja sinä hyväksyit täysin selityksen automaattisena. En osannut enää kirjoittaa siihen päiväkirjaketjuusi. Siinäkin odotit empatiaa, mitä en kyennyt antamaan sinulle, vaikka olen itse tilanteessa, jossa olen menettämässä rakastamani työni.

Minulla ei ollut mitään empatiatoiveita, vain toive, että olisit selittänyt, mitä tarkoitit ensimmäisessä viestissäsi. Empatiaksi koin sen, että ylipäätään kirjoitit!
Kuvasit tässä hyvin prosessia: Kahvi kirjoittaa jotakin, jonka minä ymmärrän omalla tavallani.Aihe osuu minulle arkaan asiaan, jota en koe tällä foorumilla ymmärrettävän, päinvastoin, aiheesta avautuvat ns. kivitetään. Yleensä Kahvi ei ole näin toiminut ja ehkä juuri siksi saatan käyttää hänen kommenttiaan hyväksi kokiessani välttämättömäksi purkautua aiheesta. Kahvi tulee selittämään, ettei ollut tarkoittanut asiaa niin kuin olin sen ymmärtänyt. (Toisin kuin monet muut tällä foorumilla) minä uskon, kun minulle tullaan kertomaan minun erehtyneen. Tai ainakin arvostan yritystä selittää, missä minun tulkintani menee pieleen, ja toimin uuden ymmärryksen pohjalta ja jätän väärinymmärryksen taakseni. Kahvin selitys ei muuta minun reaktiotani miksikään; kuormaa kamelin selkään oli ennen hänen kirjoitustaan kasautunut niin paljon, että räjähdys oli väistämätön. Asia on nyt minun käsittääkseni minun ja Kahvin väliltä käsitelty eikä mitään kaunoja jäänyt. Tähän pyrin kaikkien kanssa täällä, kas kun väärinymmärryksiä sattuu, ei sille mitään voi. Paitsi jälkikäteen. Voi pyytää ja antaa anteeksi tjtn.

Olen vilpittömästi pahoillani siitä, että olet menettämässä rakastamasi työn. Toivon, että asiat vielä järjestyvät parhain päin!

Ja kysymykseesi, olenko nyt tyytyväinen, vastaan: en tietenkään ole. En ole täällä loukatakseni ketään. Parhaani on ihan oikeasti yrittänyt, mutta jos se ei riitä, ei voi mitään. Ikävä kyllä.

___
Unohdin kommentoida tuota empatiakyvyttömäksi ihmiseksi väittämistä. Jos minä sanon, että yhdessä tilanteessa olet osoittanut empatian puutetta, miten ihmeessä yleistät tuon väitteeksi, että olisit empatiakyvytön ihminen. Olenhan minäkin jopa suoraan sanonut, että koen yleisesti ottaen harvoin empatiaa sinua kohtaan, mutta en silti pidä itseäni empatiakyvyttömänä ihmisenä. Kaikki eivät ymmärrä kaikkia, se olisi mahdottomuus, luulen.
Helmenkalastaja
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 22:05

tuuve m kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Huomaatko nyt Helmenkalastaja, millaista toimintaa ja kirjoittelua minua kohtaan sinun kirjoituksesi sillä aikaa, kun olin poissa palstalta pari tuntia, on tuuve m:ssä saanut aikaan?

— väite että olisin harhainen
— tuuve m:n lopullinen(?) vihastuminen minua kohtaan
— tuuve m:n poislähdöllä uhkailut

Kaikki tuo on sinun Helmenkalastaja pitkän kirjoituksesi ja minua soimaavan asenteellisen tulkintasi tulosta.


Sinun ansiota tämä on, ei kenenkään muun.
Olet nyt saavuttanut sen mihin tähtäsit. Ole nyt tyytyväinen ja nauti olostasi.
Sinä olet harhainen, et juurikaan tajua mistä täällä keskustellaan vaan puhut aina asian vierestä. Puhut aina vaan omista harhoistasi ja sotket kaikki keskustelut.

Tuuve m, sinä olet väärässä, en ole tähdännyt kenenkään poislähtöön. Nautin olostani muista syistä elämässäni, mutta palstan puolesta olen pahoillani ja siitä syystä, että jatkuvasti tulkitset minua väärin.

Minulla on käsitykseni poislähdöllä uhkailustasi. Se on aggression osoitus sinulta, ja aika herkästi olet ollut palstalla uhkailemassa poislähdölläsi milloin mistäkin syystä. Poislähdölläsi kostat minulle omaa mielipahaasi, eikä se ole aikuismaista käytöstä, vaan nuissuilua.

Joten älä lähde pois, ei sitä kukaan täällä toivo.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 22:25

Helmenkalastaja kirjoitti:...
Unohdin kommentoida tuota empatiakyvyttömäksi ihmiseksi väittämistä. Jos minä sanon, että yhdessä tilanteessa olet osoittanut empatian puutetta, miten ihmeessä yleistät tuon väitteeksi, että olisit empatiakyvytön ihminen. Olenhan minäkin jopa suoraan sanonut, että koen yleisesti ottaen harvoin empatiaa sinua kohtaan, mutta en silti pidä itseäni empatiakyvyttömänä ihmisenä. Kaikki eivät ymmärrä kaikkia, se olisi mahdottomuus, luulen.

Kiitos Helmenkalastaja myötätunnosta ja viestisi alkuosasta, jonka nyt jätin pois jotta viestistä ei tulisi ylipitkää.

Minusta se, että nimikoit julkisesti erikseen kohdan, jossa olen mielestäsi osoittanut empatian puutetta, on valtavan vahva väite sen puolesta, että olen epäempaattinen ihminen. Se, että joku osoittaa empatian puutetta jossakin, kuulostaa minun korvissani vahvalta väitteeltä, ja niin voin kuvitella jonkun sanovan ehkä jostain psykopaatista tai vastaavan tyyppisesti toimivasta ihmisestä. Minun korvissani tuollainen toteamus kuulostaa pahalta. Sinulle on jostain syystä tärkeätä osoittaa minulle virheellinen kohta minun sielussani etkä koe tuollaista ilmaisua ehkä niin vahvasti. Tässä me olemme erilaiset.

Mielestäni empaattisuuden olemassaoloa ja puuttumista on kaiken kaikkiaan hyvin vaikea analysoida puolueellisesta näkökulmasta ja siksi olisi ehkä viisasta jättää empatian puuttumiset ja olemassaolemiset toisissa kirjoittajissa pelkästään omaa tietoon.

Isoäitini, siis mummi, sanoi että "paa tietohos", millä hän tarkoitti, että laita talteen. Ehkä siellä olisi hyvä pitää empatian puuttumiset, jotka on havainnut, eikä tuoda aina esiin. Laittaa tietohon.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 22:40

Hilppa kirjoitti:
Tuuve m, sinä olet väärässä, en ole tähdännyt kenenkään poislähtöön. Nautin olostani muista syistä elämässäni, mutta palstan puolesta olen pahoillani ja siitä syystä, että jatkuvasti tulkitset minua väärin.

Minulla on käsitykseni poislähdöllä uhkailustasi. Se on aggression osoitus sinulta, ja aika herkästi olet ollut palstalla uhkailemassa poislähdölläsi milloin mistäkin syystä. Poislähdölläsi kostat minulle omaa mielipahaasi, eikä se ole aikuismaista käytöstä, vaan nuissuilua.

Joten älä lähde pois, ei sitä kukaan täällä toivo.


Tai sinä tulkitset minua väärin, koska ymmärrän asiat kuten ne kirjoitetaan.
Esim. kirjoitit, että kävi lenkillä, saunassa, avontouinissa ja joit vettä eikä se poistanut janoasi ja joit olutta ..
Minä luin tuon yhdessä pötkyssä ja pidin sitä palautumisena lenkiltä ja vastasin sulle siksi muka asiantuntijana, mitä se ei sitten ollutkaan vaan vittuilua sulle, kuten lähes kaikki mun viestini sulle ovat.

Sanonhan minä lähteväni usein pois ja lähdenkin vähäksi aikaa, se on mun suojameganismi itselleni eikä kelleen kostamista. Täällä ei anneta bannia vaikka olisin sen nytkin ansainnut, joten jotta säilyisi joku itsekunnioitus, pitää poistua ja laskea hitaasti miljoonaan.
Enkä tiedä mitä sana nuissuilu tarkoittaa.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 22:43

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mielestäni artikkeli kertoo kaamosoireilun ilmenemisestä ihan kohtuullisesti eikä pitäisi ehkä käyttää termiä kaamosmasennus.

Sen sijaan kysyn. Kumpi on pahempi asia: äidin traumaattinen menettäminen vai se, että joka syksy ulkona tulee pimeätä?
Hilppa kirjoitti:
No minulla ainakin on suurempi ja pahempi asia ensimmäinen ja koettu. Jälkimmäinen on sellainen, johon voi vaikuttaa teknisin ratkaisuin eikä ole lopullinen eikä surullinenkaan. Että tuosta näkövinkkelistäni ajattelen kaamosmasennuksen olevan enempi puppua, koska isommat asiat aiheuttavat varsinaisen masennuksen, kaamos ainoastaan oireilua, vaikka onkin puhdasta fysiologiaa ja siten todellisen kouriintuntuvaa.

Hilppa, ehkä olisi ollut ajattelevaista kertoa, että esittämäsi kysymys on retorinen; ei yleiseen keskusteluun tarkoitettu, etkä odottanut vastauksia kysymykseesi, vaan että pohdit asiaa 'ääneen' itsesi kohdalla..


Niin olisi ollut minustakin ajattelevaista enkä olisi jäänyt mitenkään miettimään äitini kuolemaa vaan olisin vaan ajatellut, että Hilpan äitikin on kuollut traumaattisesti.
Tai oikeastaan eihän kyseessä tarvitse olla edes kuolema, kun äidin voi muutenkin menettää traumaattisesti.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.12.2014 23:18

Älä muuten Tuuve ajattelekkaan lähteväsi täältä. Olet ollut aivan ihastuttavaa 'seuraa'
Pidän sinusta kovasti avoimen ja reilun olemuksesi takia. Usein myös huumorisi on parasta laatua. Sanoit kerran, ettemme ole ystäviä, muinaisten sekoilujeni takia, mutta tänään pyydän saada olla ystäväsi ja pyydän sitäkin, että unohtaisit meneet ilkeyteni sinulle. Ja antaisit anteeksi. Olin hyvin ymmärtämätön ja ilkeäkin, silloin, vuosia sitten ja pyydän nyt vilpittömästi anteeksi sinulta kaikkea loukkavaa kirjoitteluani. Voisimmeko olla ystävällismielisiä 'tuttuja' jatkossa. Sinä tuot niin paljon valoa tälle palstalle vivahteikkailla jutuillasi, ja rehdillä olemuksellasi, etten halua sinun poistuvan.
Kaikella kunnioituksella .Kiss
Kissi
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Maaria » 27.12.2014 23:29

Elä tuuve lähre. Mä ymmärrän tuon "suojamekanismin" olemassaolon ja sallin sen ihan kaikille.
Ihte oon samanlainen, tykkään lähtee vähäksi aikaa joskus, kun tunnen, olevani paussin tarpeessa.
Minusta se on ihan siistiä, paljon siistimpää, kun menettää lopullisesti hermonsa. Olkoon sitten aikuismaista tai ei, who cares.
Maaria
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.12.2014 02:06

Vaikea mieltää kuinka liityn tähän keskusteluun mutta ei se mitään. Joo tarkoitus ei tosiaan ollut olla ilkeä tms, eikä minunkaan puolestani ole "työssäkäyvä työnhakija" -casesta jäänyt mitään hampaankoloon.
Kahvi
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa