Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 14:29

Mirri kirjoitti:Ei kaikilla valon ja sen puutteen mukaan mielialahäiriöistä kärsivillä ole traumataustaa. Sitä paitsi pimeyteen ja vuodenaikavaihteluihin sidotun depression tiedetään nykyisin olevan myös suvussa kulkevaa - vähän samaan tapaan kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Sekin tiedetään, että kaamosmasentuja voi olla alttiimpi valoisan ajan maniaan kuin depressiopotilas, jolla ei ilmene pimeydessä pahenevaa masennusta. Niinpä depressiolääkityksen kanssa täytyy olla tarkempi, jos tai kun tietää mielialansa kohoavan valoisuuden myötä. Tarvittaessa vähennetään valoisaa kohti ja lisätään pimeyttä kohti, vaikkei kyseessä olisikaan kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Jotkut kaamosmasentujat taas ovat lievästi masentuneita, ja valoisan aikaan eivät masentuneita ollenkaan vaan terveitä. He todennäköisesti pärjäävät ohitse menevän masennusjaksonsa kanssa ilman mitään erityistä hoitoa - silti vaikka se on toistuva masennus.

Hilppa, missä kohdassa tässä ketjussa - tai muualla tällä foorumilla - on diagnosoitu kaamosmasennus, tai väitetty kaamosmasennuksen olevan erillinen diagnoosi?

Sinä olet Mirri koko ajan pitänyt yllä määrittelyä kaamosmasennus käyttämällä koko ajan termiä "kaamosmasennus". Ketjun otsikko on Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita eikä siinä mainita kaamosmasennusta, mutta sinä kirjoitat lähes pelkästään kaamosmasennuksesta ja korostat kuinka vaikea oireyhtymä se on. Vaikka se ei ole virallinen diagnoosinimike edes!

Masennuskaan ei ole terminä pelkkä diagnoosi. On olemassa masennusta, epämääräistä tunnetilaa, jota kaikki ihmiset kokevat elämänsä aikana. Diagnoosi se on vasta, kun se määritellään oikein termein.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 15:06

Kyllä se ihan olet sinä itse Hilppa joka veti äidit mukaan tähän keskusteluun. Sinua nyt vaan harmittaa, kun sun äitisi kohtalo ei ollutkaan muiden mielestä kauhein asia tässä ketjussa.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 15:10

Hilppa kirjoitti:
Onko sinulle ja tuuve m:lle vieras asia ihmisten erilaisuus ja siten kokemusten erilaisuus? Olemme tuuve m:n kanssa aivan eri ikäisiäkin kirjoittajia, mikä on hyvin käynyt ilmi täällä kirjoittelusta, joten noiden kokemuksienkin on täytynyt olla aivan erilaiset.


Ei todellakaan ole uusi asia ihmisten erilaisuus.
Mutta koska tuot esiin iät tähän keskusteluun, niin oletan, että menetit äitisi aikuisena ja minä lapsena. Minä uskon että lapselle on äidin menettäminen rankempaa kuin aikuiselle.
Koska aikuinen on saanut olla äidin kanssa kauemmin kuin lapsi ja lisäksi ei tule kysymyksiä minne minä nyt joudun.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.12.2014 15:21

Hilppa, kuten hyvin tiedät, nimitys kaamosmasennus ei ole minun keksintöni.
Sanana kaamosmasennus on parempi kuin epämääräinen kaamosoireilu, joka kuvauksesta päätellen vastaa lievää (kaamos)masennusta. Lievät masennustilat - kaamosmasennuksen lievät versiot mukaanlukien - ovat hoidettavissa kotikonstein, mutta kaamosmasennus ei läheskään aina ole lievää ja se voi vaatia lääketieteellistä hoitoa. Ihan riippumatta siitä laukaiseeko valon vähyys masennustilan, vai onko taustalla muitakin syitä.

Sitä paitsi jos 'kaamosoireilu' aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja sairausloman tarvetta, se diagnosoidaan sairaudeksi - depressioksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 15:56

tuuve m kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Onko sinulle ja tuuve m:lle vieras asia ihmisten erilaisuus ja siten kokemusten erilaisuus? Olemme tuuve m:n kanssa aivan eri ikäisiäkin kirjoittajia, mikä on hyvin käynyt ilmi täällä kirjoittelusta, joten noiden kokemuksienkin on täytynyt olla aivan erilaiset.


Ei todellakaan ole uusi asia ihmisten erilaisuus.
Mutta koska tuot esiin iät tähän keskusteluun, niin oletan, että menetit äitisi aikuisena ja minä lapsena. Minä uskon että lapselle on äidin menettäminen rankempaa kuin aikuiselle.
Koska aikuinen on saanut olla äidin kanssa kauemmin kuin lapsi ja lisäksi ei tule kysymyksiä minne minä nyt joudun.

En minä ole väittänyt, että erilaisuus olisi synonyymi Rankemman tai Helpomman tai Kivamman kanssa. Sellaisen arvottamisen sinä ihan itse (ja Helmenkalastajan opastamana ja tukemana) olet vetänyt tähän keskusteluun.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 15:59

tuuve m kirjoitti:Kyllä se ihan olet sinä itse Hilppa joka veti äidit mukaan tähän keskusteluun. Sinua nyt vaan harmittaa, kun sun äitisi kohtalo ei ollutkaan muiden mielestä kauhein asia tässä ketjussa.

Sinulle on sinun äitisi menettäminen kauhein asia ja minulle minun äitini menettäminen kauhein asia. Onko siinä erilaisuudessa jotakin ihmeellistä sinulle?
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 16:08

Olenko minä sanonut, että elämäni kauhein asia on äitini kuolema?
Jos niin olisi, elämäni olisi ollut aika helppoa.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 16:09

tuuve m kirjoitti:Olenko minä sanonut, että elämäni kauhein asia on äitini kuolema?
Jos niin olisi, elämäni olisi ollut aika helppoa.

Ymmärsin viestistäsi niin. Anteeksi.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 16:11

saat anteeksi.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.12.2014 17:21

Hilppa kirjoitti:Minä kunnioitan ihmisten erilaisuutta siinä määrin, että haluan tuoda sen esiin. En mitätöivässä merkityksessä, kuten sinä sen käsität, vaan kunnioittavassa merkityksessä. Niin minulle on opetettu elämäni aikana. Enkä näe siinä väärää. Minua mitätöi sinun jatkuva minun opettamiseni ja ohjailuni kirjoittamisessa. Milloin en saa ilmaista sitä enkä tätä ja milloin minun on osoitettava empatiaa ja mistä. Et kuitenkaan ole kertonut, mitä se empatia sinulle on. Empatia on aiheena niin abstrakti ja tilanneriippuvainen ja kukin vielä sen empatian toivoo itselleen hyväksyttävällä tavalla esitettävän. Sitä ei voi tuntematon ihminen tietää, millaista empatiaa kukin toivoo. Minä olen koettanut kohdella kirjoittajia loukkaamatta. En ole tavoitellut empatian osoittamista varsinaisesti, koska koen että se on tuntemattomille vaikeaa osoittaa ja menee helposti vääräksi. En yleensä myöskään sano suoraan mitä ajattelen, paitsi silloin kun koen sen itselleni tärkeäksi ja jollain tavalla julkiselle palstalle eduksi, että minunkin ajatukseni tulee kuulluksi. Jos tekstiäni sattuisi lukemaan joku, joka ajattelisi samoin kuin minä. Vaikka sellainen tietenkin on pieni mahdollisuus.

Mitä hyötyä sinulle tai kenellekään on siitä, että tuot ihmisten erilaisuuden kunnioituksen esiin, mutta teet sen niin, että se ymmärretään mitätöimiseksi? Miksi haluat tehdä niin? Ihmisten erilaisuuden kunnioittamista minullekin on opetettu enkä näe siinä mitään väärää, päinvastoin.

Minun kirjoitustyylini lienee opastava, kun siitä niin usein saan kuulla. Tarkoitukseni ei kuitenkaan olla asettua kenenkään yläpuolelle ja ikään kuin auktoriteettina lausua tuomioita, vaan haluan kiinnittää milloin kenenkin huomion siihen, kuinka ja miksi jokin kirjoitettu on voitu ymmärtää toisin kuin kirjoittaja on tarkoittanut. Olen kyllä huomannut, että ihmiset keskimäärin eivät arvosta tällaista auttamisen lajia (auttamiseksi se on tarkoitettu), mutta en aina kykene pidättäytymään siitä.

Minulle empatia tarkoittaa ymmärrystä, joka syntyy asettumisesta toisen asemaan. Empatian osoittamisesta en ole puhunut mitään. En silloinkaan, kun kirjoitin sinun empatian puutteestasi. Ei siinä empatiaa odotettu osoitettavan, mutta sinun kirjoituksesi näytti empatian puuttumiselta, toisen kokemuksen mitätöimiseltä. En missään milloinkaan ole sanonut, että sinun pitäisi osoittaa empatiaa kenellekään, minullekaan, puhumattakaan, että edellyttäisin jotakin erityistä tapaa osoittaa empatiaa!!! Toivon vain, ettet osoita sitä, että empatiaa ei ole. Tällaisella palstalla, erityisesti aroissa asioissa varovaisuus on valttia. Ja jos vahingossa tulee toimineeksi niin, että tulee väärin ymmärretyksi, kannattaa korjata erehdys, jos suinkin mahdollista.

(Toinen lihavointi) Olen huomannut tuon, ettet yleensä sano suoraan mitä ajattelet. Voin sanoa suoraan, etten ymmärrä sellaista käytöstä. Se herättää minussa epäluuloa ja epäilen toisen pyrkivän jostakin syystä "vahvistamaan asemiaan" aivan tarpeettomasti (jonkin joskus tulevaisuudessa mahdollisesti odotettavissa olevan yhteenoton varalta?). Etenkin kun tätä tehdään aivan tavallisista asioista puhuttaessa. Arvostan vastavuoroisuutta.

Hilppa kirjoitti:Muistutan sinua Helmenkalastaja alkuperäisestä kysymyksestäni. Miksi Kiss riensi heti minun kysymykseni jälkeen puhumaan tuuve m:n äidin kuolemasta? Olinhan osoittanut viestini Kissin jälkeen yleiseen keskusteluun. Sinä Helmenkalastaja olit jossain määrin ylireagoinut kysymykseeni, jota pidät erikoisena. Kun et voinut minua soimata alkuperäisen kysymykseni vuoksi, aloit soimata minua seuraavan lauseen vuoksi, joka sekin oli osoitettu Kissille. Miksi sinä puutut siihen niin voimakkaasti tuuve m:n puolesta? Kiss oli se henkilö, joka veti tuuve m:n edesmenneen äidin keskusteluun, mutta hänestä sinä Helmenkalastaja olet hipihiljaa ollut koko ajan ja olet alkanut minun sanomisiani ruotia. Miksi Helmenkalastaja teet noin minulle?

En voi sanoa mitään varmaa toisen kirjoittajan motiiveista, mutta ymmärtäisin Kiss'in tulleen antamaan sinulle tämän tiedon kaiken varalta, kun näin hankalan vertailun olit vetänyt keskusteltavaksi. Minä en reagoinut kysymykseesi millään tavalla, kunhan ajattelin rinnastuksen olevan aika erikoinen. Saat sinä toki esittää vaikka minkälaisia kysymyksiä, ei se käsittääkseni ole kiellettyä. Reagoin vasta sinun vastaukseesi Kissin viestiin. Et taida vieläkään ymmärtää tätä... Olen ollut hiljaa Kiss'istä siksi, ettei minulla ole hänestä tässä yhteydessä mitään sanottavaa. Sinun vastaukseesi asti keskustelu oli minun puolestani ihan ok, vaikkakin paikoin kummallinen. Sinä vedit kaikki kuolleet äidit keskusteluun, Kiss tarjosi sinulle tiedon - tai muistutuksen - toisen kirjoittajan traagisesta äitikuolemasta, johon sinä päädyit reagoimaan niin kuin reagoit: ei samanlaista. Koska olit antanut ymmärtää oman äitisi kuoleman olleen traaginen ja sinun itsesi pitävän äitisi kuolemaa elämäsi traumaattisimpana asiana, oli sinun vastaukseesi ikään kuin sisäänkirjoitettuna: ei niin traaginen kuin minun. Voit kieltää tämän tulkinnan vääränä, mutta et voi sille mitään, että niin minä ja jotkut muutkin sen täällä lukivat.
Miksi minä teen sinulle miten? En minä tee sinulle mitenkään. Minä selitän, miksi reagoin lauseeseesi niin kuin reagoin. Tee selityksilläni mitä haluat. Minulle on opetettu, että on kohteliasta vastata kun kysytään. Sinä kysyt, minä vastaan.

Hilppa kirjoitti:Lisäksi. Miksi muuten sinä Helmenkalastaja puutut niin kovasti siihen, miten minun pitää kirjoittaa tuuve m:lle? Etkö luota siihen, että tuuve m osaisi ilmaista itseään riittävästi? Sinun ja tuuve m:n välit ovat läheiset, mutta sinä et tunne etkä ole tavannut minua.

Kirjoita hyvä ihminen ihan niin kuin haluat kenelle haluat! Osaahan tuuve toki puolustautua, vaikkakaan ei aina tee sitä sinun haluamaasi tyyliin. Jos haluat hänen saavan sinusta käsityksen, että olet hullumpi kuin hän on osannut kuvitellakaan, olen kirjoittanut turhaan.
Minä halusin tässä tapauksessa tuoda julki oman tulkintani tueksi tuuvelle. Että hän tietäisi, ettei ole yksin ymmärtänyt kirjoitustasi vertailuksi.
Helmenkalastaja
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.12.2014 19:26

Kiitos Helmis hyvästä kirjoituksesta.
Osaltani sanon, että reagoin hätäisesti ja yritin varoittaa Hilppaa sanomasta Tuuvelle mitään *kamalaa* vahingossa, koska luulin, ettei Hilppa tiedä Tuuvesta.
Kissi
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Maaria » 27.12.2014 19:31

Eihän sitä niin täydellinen ole, että ihan aina reagoisi parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Enkä ainakaan itse voi vaatia sitä muilta, enkä itseltäni. Aina voi yrittää tehdä parhaimpansa, eli yrittää asettua toisen asemaan ja nähdä asioita muidenkin silmin. Itselleni tämä ei ole lainkaan helppoa.
Luulen kuitenkin parantavan myös omaa oloa, kun alkaa ymmärtämään muita ja ymmärrys laajenee.
Maaria
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 20:21

kiss kirjoitti:Kiitos Helmis hyvästä kirjoituksesta.
Osaltani sanon, että reagoin hätäisesti ja yritin varoittaa Hilppaa sanomasta Tuuvelle mitään *kamalaa* vahingossa, koska luulin, ettei Hilppa tiedä Tuuvesta.

En tiedäkään juuri mitään tuuve m:n elämästä. Eikä kirjoitukseni tällä palstalla ole mitenkään suunnattu tuuve m:lle erityisesti, että siksi en varoitteluasi ymmärrä.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 20:33

jos sinä Hilppa olet nikinvaihtaja, niin olet tullut tänne foorumilla vuonna 2010.
Olet kai kirjoitellut Tukiasemallakin tai tukiasema orgilla, on se nyt saatanan kumma, ettet muka nyt mitään tiedä mun elämästä.
Voi taivas mikä sekopää oletkin, menisit heti lääkäriin ja hankisit kunnon lääkityksen.

Minä en enää pysty olemaan samalla foorumilla tuollaisen sekopään, harhoissa elävän kanssa. Aivan kuin mielisairaalan suljetulla osastolla, kun keskustelen Hilpan kanssa.
Poistan nikkini.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 20:37

No on sinulla ainakin ystävälliset perustelut teollesi.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 20:44

tuuve m kirjoitti:jos sinä Hilppa olet nikinvaihtaja, niin olet tullut tänne foorumilla vuonna 2010.
Olet kai kirjoitellut Tukiasemallakin tai tukiasema orgilla, on se nyt saatanan kumma, ettet muka nyt mitään tiedä mun elämästä.
Voi taivas mikä sekopää oletkin, menisit heti lääkäriin ja hankisit kunnon lääkityksen.

Minä en enää pysty olemaan samalla foorumilla tuollaisen sekopään, harhoissa elävän kanssa. Aivan kuin mielisairaalan suljetulla osastolla, kun keskustelen Hilpan kanssa.
Poistan nikkini.

Sellainen vaihtoehto ei ole tullut mieleesi, että en tietoisesti kykenekään muistamaan sinua ja kirjoituksiasi, koska käytöksesi on täällä ollut niin hyökkäävä minua kohtaan. Nytkin aika rankasti haukut mitään minusta tietämättä minua "tuollaiseksi sekopääksi, harhoissa eläväksi". Ei kuulosta mukavalta. Lähinnä surulliseksi tulen tuollaisesta käytöksestä.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.12.2014 20:54

Huomaatko nyt Helmenkalastaja, millaista toimintaa ja kirjoittelua minua kohtaan sinun kirjoituksesi sillä aikaa, kun olin poissa palstalta pari tuntia, on tuuve m:ssä saanut aikaan?

— väite että olisin harhainen
— tuuve m:n lopullinen(?) vihastuminen minua kohtaan
— tuuve m:n poislähdöllä uhkailut

Kaikki tuo on sinun Helmenkalastaja pitkän kirjoituksesi ja minua soimaavan asenteellisen tulkintasi tulosta.
Hilppa
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja tuuve m » 27.12.2014 20:57

Hilppa kirjoitti:Huomaatko nyt Helmenkalastaja, millaista toimintaa ja kirjoittelua minua kohtaan sinun kirjoituksesi sillä aikaa, kun olin poissa palstalta pari tuntia, on tuuve m:ssä saanut aikaan?

— väite että olisin harhainen
— tuuve m:n lopullinen(?) vihastuminen minua kohtaan
— tuuve m:n poislähdöllä uhkailut

Kaikki tuo on sinun Helmenkalastaja pitkän kirjoituksesi ja minua soimaavan asenteellisen tulkintasi tulosta.


Sinun ansiota tämä on, ei kenenkään muun.
Olet nyt saavuttanut sen mihin tähtäsit. Ole nyt tyytyväinen ja nauti olostasi.
Sinä olet harhainen, et juurikaan tajua mistä täällä keskustellaan vaan puhut aina asian vierestä. Puhut aina vaan omista harhoistasi ja sotket kaikki keskustelut.
tuuve m
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 27.12.2014 20:57

Suru jonkin läheisen poismenosta ei ole masennusta, se on surua ja siihen on ihan oma tiensä. Joskus surusta ei osaa päästä irti ja se muuttuu pitkittyessään masennukseksi. Voiko surun ja menetyksen määrää verrata, ei mielestäni voi.
Onko sillä tekemistä kaamosmasennuksen kanssa? Ainakin itse tiedän mummoni kuolinajan olevan tekemisissä mielialanlaskuun, sillä kaipaan häntä edelleenkin ihan hirveän paljon.

Minulla on joka vuosi kaamosmasennus. Heti elokuun iltojen pimentyessä huomaan virkeystasoni laskevan, tarvitsen enemmän unta ja loppujen lopuksi voisin vain nukkua yli pimeän talven.
On kamalan ahdistavaa olla kuin mustassa säkissä, päätä särkee ja tuntuu kuin toimisi hidastetusti.

Nyt kun lumi tuli maahan, olen kuin eri ihminen. Maailma näyttää ja "tuntuu" valoisammalta ja varsinkin kun tuo aurinko on kahtena edellisenä päivänä näyttäytynyt, niin jaksaa paljon paremmin.

En osaa tuota lumen (aurinko plussaa) selittää, mutta se ikäänkuin saa silmät auki ja kaikki normaalit toimet ovat helpompia eivätkä vain pakonomaista suorittamista.
Itkuisuus ja surumielisyys myös vähenee, tuntuu että pääsee "kaikkien normaalien" kanssa samalle aaltopituudelle. Ja kun tuo kaamosväsymys on toistunut jo yli kolmekymmentä vuotta, niin en ainakaan itse voi olla uskomatta siihen.

Joku valittaa muutaman kuukauden päästä kevätväsymystään, mitä en ymmärrä ollenkaan ollessani juurikin itse elämäni parhailla mielialoilla.
Peilikuva
 

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.12.2014 20:59

Hilppa kirjoitti:
kiss kirjoitti:Kiitos Helmis hyvästä kirjoituksesta.
Osaltani sanon, että reagoin hätäisesti ja yritin varoittaa Hilppaa sanomasta Tuuvelle mitään *kamalaa* vahingossa, koska luulin, ettei Hilppa tiedä Tuuvesta.

En tiedäkään juuri mitään tuuve m:n elämästä. Eikä kirjoitukseni tällä palstalla ole mitenkään suunnattu tuuve m:lle erityisesti, että siksi en varoitteluasi ymmärrä.


Hilppa Tuuvelle "Et ole vielä aivan kaikkea kokenut sinäkään."
Tuossa hetkessä katsoin, että on parempi vaihtoehto sanoa suoraan toiselle aikuiselle, että sitä itseään huomattavasti nuorempi tyttö, on kokenut äitinsä kuoleman, (luullen ettet tiedä sitä) ja näin ehkä huolehtia siitä, että tuo aikuinen varoo sanojaan.
Mutta, sinä näköjään tiedät kyllä mitä puhut, että senpuoleen puutuin asiaan ihan väärin syin. Tosin sitäkin suuremmalla syyllä sympatiani ovat Tuuven puoleella.
Kissi
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron