Lapsi hyötyy uskoessaan joulupukkiin

Lapsi hyötyy uskoessaan joulupukkiin

ViestiKirjoittaja tuuve m » 21.12.2014 10:21

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/11949491 ... kkiin.html
"Monet vanhemmat pohtivat, pitäisikö heidän pönkittää myyttiä joulupukista lapsilleen vai ei.

Texasin yliopiston psykologian professorin Jacqueline Woolley'n mukaan lapselle on hyödyllistä uskoa joulupukkiin.

Huffington Postissa julkaistussa kirjoituksessa professori kertoo, että joulupukkiin uskominen on lapselle hyväksi sekä kognitiivisesti että emotionaalisesti.

Lapsi pähkäilee, kuinka joulupukki ja porot voivat lentää raskaine rekineen taivaalla.

Mahdottoman ja mahdollisen rajan kyseenalaistaminen on lapsen ajattelua kehittävää. Se kehittää lapsen kykyä hankkia todisteita päätellessään, mikä on totta ja mikä ei.

Vielä suurempi hyöty lapsen kehitykselle voi tulla siitä, että lapsi oivaltaa itse, ettei joulupukki ole oikea fyysinen henkilö. Professori neuvookin vanhempia olemaan suoraan paljastamatta joulupukin tarinaa lapsilleen. Lapsen kannalta hyödyllisempää on antaa pieniä vihjeitä, joiden perusteella lapsi voi itse kyseenalaistaa joulupukkimyytin.

Lapsi saa tärkeän onnistumisen kokemuksen saadessaan itse salaisuuden selville.

Kun hän on selvittänyt salaisuuden, hän kokee päässeensä sisään aikuisten maailmaan. Lapsi saa myös uuden roolin, kun hänen on suojeltava salaisuuden paljastumista niiltä, jotka vielä uskovat joulupukkiin.

Asiasta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Iltalehti."
tuuve m
 

Re: Lapsi hyötyy uskoessaan joulupukkiin

ViestiKirjoittaja SADE » 21.12.2014 10:30

Varmaan näin, mutta kuulin, että nykyään ei ole enää joulupukkia vaan hän on nykyään jouluhenkilö.
SADE
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron