Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Rane » 21.12.2014 12:09

Minusta on hyvä, että kaunokirjoituksen opettamisesta luovutaan. Olin koulussa nopein kirjoittaja ja sain aina tehtävät ensimmäisenä valmiiksi. Sitten huomasin joillakin tytöillä kauniimpia kirjaimia ja ajattelin, että minunkin pitäisi kirjoittaa huolellisemmin. Vauhti hidastui, samoin ajattelu? Kirjoitin alussa ehkä enemmän poikien käsialaa. Mitä väliä, kunhan saa selvää. Nopeus on tärkeintä. Vai tekeekö koukeroinen kirjoitustyyli ihmisestä ehkä kohteliaamman?
Rane
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 12:13

Nopeus on tärkeintä; vain itsen tulee saada selvää tekstistä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2014 12:23

Kaunokirjoituksen sujuvuutta pidettiin eräänlaisena kypsyyden mittarina. Kaunokirjoitusnopeus ja sujuvuus vaikuttavat suoraan miten hyvät muistiinpanot saa aikaan, mikä taas on suoraan verrannollinen tenttimenestykseen. (Jos ei käytä toisten muistiinpanoja.)
Hilppa
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 12:24

Vauhti? En ole koskaan ajatellut, että vauhti olisi merkittävä tekijä kirjoittamisessa. Paitsi pikakirjoituksessa.
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 12:33

Hilppa kirjoitti:Kaunokirjoituksen sujuvuutta pidettiin eräänlaisena kypsyyden mittarina. Kaunokirjoitusnopeus ja sujuvuus vaikuttavat suoraan miten hyvät muistiinpanot saa aikaan, mikä taas on suoraan verrannollinen tenttimenestykseen. (Jos ei käytä toisten muistiinpanoja.)

Voihan muistiinpanot - itseään varten! - kirjoittaa ihan parhaaksi katsomallaan tavalla. Joku kirjoittaa muistiin paljon, toinen vähemmän; se ei käsittääkseni suinkaan ole suoraan verrannollinen tenttimenestykseen. Sinun "kaaviostasi" ikään kuin puuttuu kuullun ymmärtäminen. Minä esimerkiksi olen yleensä kirjoittanut muistiin avainsanoja, joihin omassa mielessäni tiivistyvät opetuksen ydinkohdat. Avainsanojen kirjoittamiseen ei mene paljon aikaa eikä kirjoittaminen häiritse itse asiaan keskittymistä.
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2014 12:38

joskus luennoitsijat olivat nopeita ja esittivät massiivimäärän kalvoja, joissa oli erinäisiä taulukoita ja kaavioita sekä myös runsaasti kirjoitettua tekstiä. Aina pelkkä ranskalainen viiva ja sana ei riittänyt palauttamaan muistiin koko asian ydintä, vaan tarvitsin kirjoitettuja lauseita jäsentämään asian.
Hilppa
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 12:43

Ilman muuta. Kukaan ei kai kuitenkaan pakottanut käyttämään kaunokirjoitusta muistiinpanojen tekemiseen?
Jos kirjoittaa nopeammin jollakin muulla tekniikalla, kannattanee käyttää sitä.

___
Lisäys
Minä olen aina käyttänyt mieluimmin käsialakirjoitusta, en pidä tekstaamisesta ja minulta tekstaaminen käy tosi paljon hitaammin kuin ns. kaunon kirjoittaminen.

Se tulkoon selväksi, että en missään nimessä kannata kaunokirjoituksen opetuksesta luopumista, päinvastoin.
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2014 12:59

Minäkään en väitä mitään, Helmenkalastaja.

Sattui vaan olemaan niin, että biokemiallisia monimutkaisia reittejä ei voinut aina kirjata ylös ranskalaisin viivoin sanojen avulla. Eikä kyllä kaunollakaan, koska niissä oli aika paljon myös numeroita. Kaaviot oli käytännöllisintä piirtää, koska siten niiden sisällön sai muistiin ehkä vaivattomammin. Sitten oli kehystarina, joka lisäksi piti saada jotenkin muistiin. Pelkät ranskalaiset viivat ja sanat eivät aina riittäneet palauttamaan mieleen koko tarinaa. Eivätkä kaikki luennoitsijamme olleet kovin hyviä eivätkä esitystavaltaan selkeimpiä.

Kansakouluajaltani muistan sanelukokeet, joissa olin erityisen huono, koska kaunokirjoitukseni oli hidasta eikä kehittynyt vielä persoonallisen sujuvaksi. Niissä kokeissa mitattiin nopeutta ja sanasta sanaan toiston virheettömyyttä. Sain joskus viitosenkin niistä ja ahdistuin hitauttani ja pelkäsin sanelukokeita. Opettajani kävi valittamassa ja päivittelemästä minun hitauttani äidilleni (asiakkaiden kuullen) hänen työpaikallaan. Nopea ja sujuva käsiala oli tärkeä meriitti ja kypsyyden mitta tuolloin.
Hilppa
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 13:10

Hilppa 20.12.2014 00:27

Psykopatologia kirjoittii:
Nykyään kokoukouksissa joku tai jotkut porukasta voivat tehdä muistiinpanoja tietokoneisiinsa,
jolloin muu kokouksen seuranta häiriintyy pahasti, eikä muistiinpanoista jälkeen päin voi
tavoittaa kokouksen henkeä yms. Ko. tietokone-ihminen keskittyy koneeseensa, ei
kokoukseen...


Hilppa:
Ei hän koneeseensa keskity, vaan tekemään muistiinpanoja.
Joskus käytännön syistä tullessani valituksi kokouksen sihteeriksi kirjoitan muistiinpanot koneella, koska saan ne valmiiksi oikeaan formaattiin ja säästän jälkityöhön käytettävää aikaa. Lisäksi työkokouksissa on monesti välttämätöntä, että suuret aineistot ovat käsillä myös kokouksen aikana, jolloin on helppoa tarkistaa jokin yksityiskohta ja tarvittava tieto omista tiedostoista. Koneen käyttö työkokouksissa on uusi vaadittu opeteltava työtapa, joka on monesti lähes välttämätöntä.

Psykopatologia 21.12.2014 12:10

Riippuu myös pöytäkirjan luonteesta: onko kyseessä päätöspöytäkirja vai keskustelupöytäkirja.

Itse olen kirjoittanut mustekynällä paljon muistiin testituloksia esimerkiksi "Ai jaa vaarinhousut, vain on onko ... en tiedä onko vai ei, ... hmm .... mitähän nyt sanoisi? ... sanotaan sitten että vaarinhousut ... tai voi olla tietenkin naisenkin, heh heh".

En voi mitenkään kuvitella, että testauksessa olisin voinut koneella kirjoittaa tuon kaltaista muistiin!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 13:42

Hilppa, nyt ymmärrän tuon nopeuden merkityksen. Minulla ei koskaan tuota ongelmaa ollut, joten en ole ollut tietoinen asiasta.
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2014 20:41

Psykopatologia kirjoitti:Hilppa 20.12.2014 00:27

Psykopatologia kirjoittii:
Nykyään kokoukouksissa joku tai jotkut porukasta voivat tehdä muistiinpanoja tietokoneisiinsa,
jolloin muu kokouksen seuranta häiriintyy pahasti, eikä muistiinpanoista jälkeen päin voi
tavoittaa kokouksen henkeä yms. Ko. tietokone-ihminen keskittyy koneeseensa, ei
kokoukseen...


Hilppa:
Ei hän koneeseensa keskity, vaan tekemään muistiinpanoja.
Joskus käytännön syistä tullessani valituksi kokouksen sihteeriksi kirjoitan muistiinpanot koneella, koska saan ne valmiiksi oikeaan formaattiin ja säästän jälkityöhön käytettävää aikaa. Lisäksi työkokouksissa on monesti välttämätöntä, että suuret aineistot ovat käsillä myös kokouksen aikana, jolloin on helppoa tarkistaa jokin yksityiskohta ja tarvittava tieto omista tiedostoista. Koneen käyttö työkokouksissa on uusi vaadittu opeteltava työtapa, joka on monesti lähes välttämätöntä.

Psykopatologia 21.12.2014 12:10

Riippuu myös pöytäkirjan luonteesta: onko kyseessä päätöspöytäkirja vai keskustelupöytäkirja.

Itse olen kirjoittanut mustekynällä paljon muistiin testituloksia esimerkiksi "Ai jaa vaarinhousut, vain on onko ... en tiedä onko vai ei, ... hmm .... mitähän nyt sanoisi? ... sanotaan sitten että vaarinhousut ... tai voi olla tietenkin naisenkin, heh heh".

En voi mitenkään kuvitella, että testauksessa olisin voinut koneella kirjoittaa tuon kaltaista muistiin!

On olemassa erityyppisiä tarpeita muistiinpanojen jälkikäteiselle käytölle. Palaverimuistio/pöytäkirja on oltava tietyssä formaatissa ja usein se on lähes vain muodollisuus, johon joku saattaa harvoin palata. Tuolloin on aikaa säästävää tehdä se valmiiksi asti itse kokouksessa.
Hilppa
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2014 20:44

Onko teidän mielestänne huono asia ja merkki kehittymättömyydestä ja tyhmyydestä, jos toisluokkalainen (kansakoulussa) ei vielä hallitse niin sujuvaa kaunokirjoitusta, että kykenisi lukiotasoiseen/yliopistotasoiseen kirjoitusnopeuteen?
Hilppa
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.12.2014 21:17

Se on huono asia ja kehittymättömyyden merkki, jos ala-asteen toisluokkalaisille asetetaan tuollaisia vaatimuksia kuin viestissäsi mainitsit.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 21:41

Onko sinulle, Hilppa, sanottu noin vai mistä edes keksit kysyä?
Ei tietenkään ole! Vastahan tokaluokkalainen opettelee.
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.12.2014 21:49

Meillä oli sellainen nopea sanelukoe. Viimeinen sellainen siis. Sen jälkeen ei enää ollutkaan sanelukokeita ja ihmettelin, miksi ne yhtäkkiä lopetettiin. Sain siitä viimeisestä jotain viitosen ja häpesin tuota numeroa.
Hilppa
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 21:55

Onpa inhottavaa. Ja opettajalta ajattelematonta. Sinäkin muistat sen yhä!
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 21:57

Kuva
Ei näin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 22:00

Kuva
Suunnilleen näin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 22:05

Kuva
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 22:09

Ylimmässä kuvassa sällin koko käsivarsi tukeutuu pöytään.

Oikeassa kirjoitusasennossa vain rillipikku ja nimetön (osin) tukeutuvat tiskiin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa