Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2014 22:09

Eihän tuo suomalaislapsia auta!
Helmenkalastaja
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2014 22:37

Ei niin. - Kuvassa pojun pöytäkin on liian korkia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.12.2014 04:01

Rane kirjoitti:Minusta on hyvä, että kaunokirjoituksen opettamisesta luovutaan. Olin koulussa nopein kirjoittaja ja sain aina tehtävät ensimmäisenä valmiiksi. Sitten huomasin joillakin tytöillä kauniimpia kirjaimia ja ajattelin, että minunkin pitäisi kirjoittaa huolellisemmin. Vauhti hidastui, samoin ajattelu? Kirjoitin alussa ehkä enemmän poikien käsialaa. Mitä väliä, kunhan saa selvää. Nopeus on tärkeintä. Vai tekeekö koukeroinen kirjoitustyyli ihmisestä ehkä kohteliaamman?

Miksi pitäisi kirjoittaa nopeasti? Vai tarkoitatko että ne asiat mitkä opettaja kirjoittaa taululle? Minun kouluaikoinani muistan että vain kotiaineet olisi kirjoitettu kaunolla.
Kuutar
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.12.2014 04:07

.
Kuutar
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Rane » 22.12.2014 04:27

Oli erilaisia kirjoitustehtäviä. Piti esim. vastata kirjallisiin kysymyksiin kaunokirjoituksella. Koska olin nopea, sain aina lisätehtäviä monisteilla. Sitten loppuivat monisteetkin. Jäihän minulle aikaa hioa käsialaani paremmaksi. Olin siltikin muita nopeampi. En kuitenkaan saanut hyviä arvosanoja kokeista tai todistukseen kansakoulun alaluokilla. Minä olin aika huono oppilas loppujen lopuksi.

Kyllä minusta on hyvä osata kirjoittaa nopeasti. Miksi ei? Minusta ainakin oli mukavaa tehdä niitä tehtäviä ja edistyä. Olisi ollut kiva jatkaa sitä vauhdikasta etenemistä.

En taida osata selittää. En tiedä, miten kaunokirjoitus vahvistaisi oppimiskykyä. Todellakaan. En tiedä sitäkään, miksi käsialan pitäisi olla persoonallinen, vai pitäisikö edes.
Rane
 

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.12.2014 07:03

Ei kai käsialan pidä olla persoonallinen, mutta se on sitä. Haluttiin tai ei, käsiala elää ja muokkautuu kirjoittamaan oppimisen jälkeen läpi eliniän. Eikä kahta samanlaista käsialaa ole, vaikka samantyyppisiä voi olla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.05.2015 15:12

LUKIJAN KOLUMNI TÄNÄÄN [torstai 21.5.2015] 06:00 1815 http://www.metro.fi/kolumnit/a1431653000605

Megan Rendall Davies [lukija]
Kolumni: Kaunokirjoituksen mukana katoaa paljon

Olin kauhistunut kuultuani, että ensi vuonna Suomi seuraa Yhdysvaltoja ja lopettaa pakollisen kaunokirjoituksen opettamisen koulussa. Syyksi annetaan, että tätä vanhentunutta taitoa ei enää tarvita nykymaailmassa ja sen poistuminen antaa enemmän aikaa lasten teknologiseen kehitykseen.

Olen koulutettu grafologi, joten on kai luonnollista, etten pidä siitä, kun käsiala menettää tärkeytensä. Suurimmat huoleni tulevat kuitenkin vaarasta, jossa teknologian voima sokeuttaa meidät käsikirjoittamisen korvaamattomasta arvosta lapsille.

Tässä muutama syy miksi digikirjoittamisen rinnalla lasten pitäisi oppia edelleen kirjoittaa käsin: On laajasti tutkittu, että käsin kirjoittaminen kehittää monia aivotaitoja paremmin kuin koneella kirjoittaminen. Näitä taitoja ovat muun muassa muisti, kogniitiviset taidot, oikeinkirjoistustaito, silmä-käsi-yhteistyö, ja tilanarvionti. Se luo sensorimotorillista muistia lapsen aivoissa, joka edesauttaa lukemista. Koneella kirjoitaminen ei tee tätä.

Eikö ole niin, että lukeminen on jo ongelma digisukupolvessa? Opetusvirasto lohduttaa, että (ainakin toistaiseksi) lasten täytyy opetella edellen tekstausta. Myös tämä päätös hämmästyttää minua. Grafologina tiedän, että jos kannattaa oppia käsin kirjoittamista ollenkaan, kannattaa ehdottomasti oppia kaunokirjoittamista, jossa sanan kirjaimet liitetään sujuvasti toisiinsa. Tämä menetelmä keksittiin nimenomaan siksi, että se on paljon nopeampi kuin kirjoittamismuoto, jossa jokainen kirjain kirjoitetaan erikseen. [PP]

Miksi halutaan, että lapsi oppii hitainta tapaa kirjoittaa, eikä nopeinta? On toinenkin hyvä syy osata kaunokirjoitusta. Sukupolvi, joka ei osa kirjoittaa sitä, ei osa myöskään lukea sitä. Kaikki vanhat käsinkirjoitetut kirjeet, asiankirjat jne. - siis, suuri osa heidän omaa historiaa - on heille menetetty. Kannattaa siis miettiä, ennen kuin luopuu käsinkirjoittamisesta. Käsin kirjoitetulla viestillä on vielä yksi korvaamattoman arvokas ominaisuus. Kirjoittajan henki tulee siinä esiin tavalla, joka ei ole mahdollista, kun teksti on tuotettu teknisen välineen avulla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaunokirjoitus vahvistaa oppimiskykyä

ViestiKirjoittaja psyko » 17.04.2022 20:16

Mahtaako missään koulussa olla enää kaunokirjoituksen (vapaaehtoista) oppiainetta? - Tietääkö joku nuorison edustajan, joka kaunokirjoittaa?
psyko
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron