Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikistä?

Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikistä?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.12.2014 02:26

Tässä blogissa http://www.hankalapotilas.net/2013/02/k ... -viikolla/ oli kirja-arvostelu Osmo Tammisalon kirjasta Tavataan ensi viikolla. Blogin kirjoittajan tekstissä mainitaan myös Pertti Luukkonen, joka puolestaan oli arvioinut Hymy Kankaapään kirjan Rakkauden kerjäläinen ( jonka arvion myös luin.) http://yliopistolehti.helsinki.fi/2002_ ... %20katossa

Sekä Tammisalon että Kankaanpään kirjoissa esitetään aika voimakasta kritiikkiä psykoanalyyttista terapiaa kohtaan. Miten kommentoisit tuota kritiikkiä Pertti?

Onko joku lukenut tuon Tammisalon kirjan?

Edit. Korjasin virheellisen kirjan nimen tekstissäni.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 12.12.2014 04:11, muokattu yhteensä 14 kertaa
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/ psykoanalyysin kritiiki

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.12.2014 02:44

Olen selaillut Tammisalon mutta en varsinaisesti lukenut.

Kankaapää pettyi psykoanalyytikon muutamiin (arvioni mukaan) virheisiin,
mutta ei hän psykoanalyysia sinänsä arvostele.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/ psykoanalyysin kritiiki

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.12.2014 02:51

Tammisalo: Tavataan ensi viikolla
Psykopatologia » 29.5.2014 09:21 viewtopic.php?f=13&t=12217
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/ psykoanalyysin kritiiki

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.12.2014 07:18

Hymy Kankaanpään kirjan nimi on Rakkauden kerjäläinen. Yliopisto-lehdestä selviää, että Kärpäsenä katossa on Pertti Luukkosen antama ja kirjaa kuvaava otsikko kirjoittamalleen kirja-arvostelulle.

Kirjailijan haastattelu Vantaanlaurissa 1.10.2002; Hymy Kankaanpää vaikuttaa tyytyväiseltä psykoterapiaansa:
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2002-10-01/taka
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re:Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikist

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.12.2014 11:48

Kirja-arvostelun otsikko on toimittajien kynästä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/ psykoanalyysin kritiiki

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.12.2014 04:02

Psykopatologia kirjoitti:Olen selaillut Tammisalon mutta en varsinaisesti lukenut.

Kankaapää pettyi psykoanalyytikon muutamiin (arvioni mukaan) virheisiin,
mutta ei hän psykoanalyysia sinänsä arvostele.

No olihan tuossa blogissakin lainaus hänen kirjastaan:
“Tämä terapia on kaikista kohtaamistani valheista suurin. Olen antautunut valheen pauloihin lähes kolmen vuoden ajan, ja olen saattanut itseni kokonaan naurunalaiseksi. Uskoin, että hän on kiinnostunut asioistani ja elämästäni. Luulin löytäneeni hänessä sen, joka ymmärtää ongelmani. – - Hänen jokainen puheenvuoronsa näiden vuosien aikana on ollut valhetta ja silmänlumetta. Noina kolmena tuntina viikossa hän on keskittynyt manipuloimaan mieleeni sen kuvan, että hän olisi kiinnostunut ongelmistani. — Mutta minä olen hänelle vain rahan lähde – - Olen aikuinen, miten voin olla näin jymäytettävissä!"

http://www.hankalapotilas.net/2013/02/k ... -viikolla/
Kuutar
 

Re: Re:Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritii

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.12.2014 04:03

Psykopatologia kirjoitti:Kirja-arvostelun otsikko on toimittajien kynästä.

Juu.
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikis

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 05:12

Kuutar, Vantaanlaurissa kirjailija selittää mistä psykoterapiaan 'pettymisessä' oli kysymys - ja hyvin selittääkin:
HAAVOJEN KANSSA OPPII ELÄMÄÄN

Tosin terapiassakin Hymy joutui tavallaan pettymään: oli hyväksyttävä se, ettei kaikenkestävää äidinrakkautta enää voikaan löytää mistään.

- Tajusin, että olennaista terapiassa onkin se, että se kasvattaa ihmisen toivoa ja auttaa hyväksymään itsensä ja elämän sellaisina kuin ne ovat.
- Sitä oppi, ettei ole täydellinen eikä tarvitsekaan olla. Oppi armahtamaan itseään ja muita, riittämään itselleen. Oppi, että kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja ja normaaleja.

Hymy Kankaanpää, joka nuorena kärsi kovasta julkisuudenpelosta, on eläkkeelle jäätyään pitänyt kymmeniä puheita ja ollut mukana uuden kotipaikkansa seurakuntatyössä.
Terapia helpotti myös vanhoille kotiseuduille Etelä-Pohjanmaalle palaamista.

- Niin monta asiaa kehittyi terapiassa, elävä toivo kasvoi, alemmuudentunne laukesi. Kaikki ei muuttunut, haavat jäivät - mutta niiden kanssa oppi elämään.
- Olen kuin iloinen kyttyräselkä, sanoo Hymy.
- Osaan elää tällaisena kuin olen. Saan tarvita toisia, saan etsiä yhteyttä muihin. Minun ei tarvitse yksin hoitaa tätä rujoa vauvaa, sisäistä lastani.

Ehkä kirja Rakkauden kerjäläinen ei olekaan analyyttista psykoterapiaa ja sen edustajia kritisoiva teos, kuten jotkut ilmeisesti haluavat tulkita sen. Ainakin lukemani haastattelun perusteella Hymy Kankaanpää näkee hyötyneensä psykoterapiastaan ja tulleensa hoidetuksi siinä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikis

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 05:24

Vantaanlaurissa julkaistu Hymy Kankaanpään haastattelu kokonaisuudessaan:
Henkilökemiaa
Kaikki hyvin, vaikka hampaat irvessä? 01.10.2002

"Olen toiminut joka päivä voimavarojeni äärirajoilla. Pakotan itseni työpaikalle, pelkään ihmisiä, havaintoni hajautuvat, ajatukset karkaavat, muisti ei pidä. Olen tyhjä", kirjoittaa Hymy Kankaanpää kirjassaan Rakkauden kerjäläinen.
Mitä Hymylle kuuluu nyt, kolmivuotisen terapian jälkeen?

Hymy Kankaanpää asui ja työskenteli Vantaalla, Sotungin lukion uskonnon ja psykologian lehtorina noin 27 vuotta. Hän oli pidetty, äidillinen opettaja, joka piti työstään ja nuorista. Kotona hänellä oli mies ja kolme lasta.

Kroonisen depression oireet ajoivat kuitenkin Hymyn psykoanalyyttiseen terapiaan, jonka kolmivuotisesta matkasta hän on kirjoittanut kirjan nimeltä Rakkauden kerjäläinen (Tammi 2002). Teos on intensiivinen kuvaus terapian herättämistä tunteista, muistoista, toivosta ja pettymyksistä.
- Terapian ja siinä käsiteltyjen asioiden läpikäyminen on ollut minulle todella tärkeää. Voin sanoa sen kaikille, sanoo nykyään Alajärvellä eläkepäiviään viettävä Hymy.
- Kannatti lähteä sille matkalle, vaikka olin jo viisissäkymmenissä. En antaisi pois tuota kolmen vuoden aikaa, jolloin saatoin puhua kaikista asioistani luotettavalle ihmiselle. Ensimmäisen kerran avasin itseni kokonaan. Siinä ei ole mitään häpeämistä. Kun jalka on poikki, tarvitaan kipsiä. Kun mieli murtuu, on terapian aika.

NÄÄNTYNEIDEN VANHEMPIEN LAPSI

Hymy sanoo olleensa koko elämänsä ajan eräänlainen rakkauden kerjäläinen.
- Olin nääntyneiden vanhempien yhdestoista lapsi, ylimääräinen, jonka ei ehkä olisi pitänyt syntyäkään. Minulle ei kenelläkään tuntunut olevan aikaa.

Saadakseen vanhempiensa rakkautta Hymy kehitti itsestään pärjäävän ja kiltin tytön. Hän menestyi koulussa ja opinnoissa, teki merkittävän elämäntyön kutsumusammatissaan. Oppilaat pitivät hänestä ja menestyivät opinnoissaan.
- Vähitellen oma tilanteeni tuli ylivoimaiseksi, kun pojallani rupesi menemään huonosti, ja hän alkoholisoitui. Kävin psykiatrilla ja söin lääkkeitä. Ei lääkkeissä mitään pahaa ole, ajallaan ja oikein otettuina ne auttavat hyvin, mutta tarvitsin syvempää terapiasuhdetta.
- Kesti aikansa, ennen kuin hyväksyin sen, että olen avun tarpeessa. Martti Luther sanoo, että parantuminen alkaa siitä, kun sairas myöntää tautinsa. Tajusin, että olin ollut masentunut lapsesta asti.
- Kovasti yrittämällä pystyin tekemään työtäni, josta kyllä nautinkin: se ikään kuin kompensoi minulle kaiken muun, tyydyttämättömät tarpeeni, kyvyttömyyteni tuntea omia tunteitani.

Teos Rakkauden kerjäläinen kuvaa kauniisti, johdonmukaisesti ja kipeän rehellisesti terapian kulun. Vasta psykoanalyytikon edessä Hymy saattoi myöntää tarvitsevuutensa, loputtoman, kaikenhyväksyvän rakkauden kaipuunsa. Hän oli oppinut kokemaan syvää häpeää jo varhaislapsuudessa, kun isä ja äiti torjuivat hänet kerran toisensa jälkeen.

Sisarussarjan pienin ja heikoin, vanhempien "pahnanpohjimmainen", oli ollut pilkan, sysimisen ja haukkumisen kohde koko lapsuutensa ja nuoruutensa.
- Siitä jäi aikuisuuteen asti ulottuva taipumus etsiä rakkautta, haavoittua syvästi sen pienistäkin säröistä, ja yhtaikaa hakea ja torjua riippuvuutta. Jokainen hylkääminen oli kuolema, joka johti syvään masennukseen.

HYVÄKSYVÄT KASVOT: ÄIDIN, JUMALAN VAI TERAPEUTIN?

Sanotaan, että jos vastasyntynyt lapsi ei koe äitinsä kasvoista heijastuvaa hyväksyvää rakkautta, hän masentuu, haavoittuu ja jää syvän nälän valtaan. Tuo nälkä voi olla elämänmittainen.
- Ei meijän tytöistä mihinkään ole, oli äidilläni tapana todeta.
- Kuka pystyisi korvaamaan lapselle äidin ahdistuneet, masentuneet kasvot? kysyin puolestani minä ahdistuneena terapeutiltani, kertoo Hymy viitaten sekä äitinsä synnytyksenjälkeiseen masennukseen että omaan tilaansa keskimmäisen lapsensa synnyttyä.

"Äidin ankarat kasvot, kurttuiset kulmakarvat, vihasta ja moralisoinnista valkoisen ilmeen, joka hänellä aina oli... nuhteet, kyynisen pilkan, väheksynnän?" Kykeneekö terapia korvaamaan tämän kaiken? kyselee viisikymmentä täyttänyt nainen kirjassaan.

Jumalankin kasvot olivat uskonnonopettajalle itselleen aina ankarat. Hän opetti armahtavaa, rakastavaa Jumalaa, ja eli sisimmässään toisenlaisten kasvojen varjossa.
- Terapia on muuttanut Jumalan kasvoja inhimillisemmiksi, vaikka terapeutti ei ollutkaan uskovainen, Hymy toteaa nyt.

HAAVOJEN KANSSA OPPII ELÄMÄÄN

Tosin terapiassakin Hymy joutui tavallaan pettymään: oli hyväksyttävä se, ettei kaikenkestävää äidinrakkautta enää voikaan löytää mistään.
- Tajusin, että olennaista terapiassa onkin se, että se kasvattaa ihmisen toivoa ja auttaa hyväksymään itsensä ja elämän sellaisina kuin ne ovat.
- Sitä oppi, ettei ole täydellinen eikä tarvitsekaan olla. Oppi armahtamaan itseään ja muita, riittämään itselleen. Oppi, että kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja ja normaaleja.

Hymy Kankaanpää, joka nuorena kärsi kovasta julkisuudenpelosta, on eläkkeelle jäätyään pitänyt kymmeniä puheita ja ollut mukana uuden kotipaikkansa seurakuntatyössä.

Terapia helpotti myös vanhoille kotiseuduille Etelä-Pohjanmaalle palaamista.
- Niin monta asiaa kehittyi terapiassa, elävä toivo kasvoi, alemmuudentunne laukesi. Kaikki ei muuttunut, haavat jäivät - mutta niiden kanssa oppi elämään.
- Olen kuin iloinen kyttyräselkä, sanoo Hymy.
- Osaan elää tällaisena kuin olen. Saan tarvita toisia, saan etsiä yhteyttä muihin. Minun ei tarvitse yksin hoitaa tätä rujoa vauvaa, sisäistä lastani.

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2002-10-01/taka
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/ psykoanalyysin kritiiki

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.12.2014 15:31

Psykopatologia kirjoitti:(- -)
Kankaapää pettyi psykoanalyytikon muutamiin (arvioni mukaan) virheisiin,
mutta ei hän psykoanalyysia sinänsä arvostele.

Kirja on (muistamani mukaan ym.) oikea trilleri!

Kankaanpää halusi tuoda kirjoituksiaan analyytikolle luettavaksi yms, ja
analyytikko torjui moiset, ja Kankaanpää pettyi. Tunteet kuumenivat, ja
analyytikko sanoi, että terapia on palautettava alkuperäiseen merkitykseensä.

Luulen, että kirjasta lainattu osuus liittyy juuri noihin tunteisiin ja tapahtumiin.
Vastaavassa näytelmässä (Helsingissä Intimiteatterissa) nuo tapahtumat sivuutettiin.
14:38
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikis

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.12.2014 01:56

Kirjoitatko vielä nykyisin Yliopistolehteen?
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä Tammisalon kirjasta/psykoanalyysin kritiikis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.12.2014 02:20

En vuosiin (paitsi nyt on ollut kommentteja artikkeihin).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron