Kiitollisuus yleisellä tasolla

Re: Onko pakko olla kiitollinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.12.2014 22:41

Psykopatologia kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:"Jotkut osaavat tuoda hyvin esiin oman "self made"-mäisyytensä. He eivät siis olekaan kiitollisia muille?" Hilppa
Mitä sinä selkokielellä tarkoitat tällä?

Eivät, vaikka olisivat itsekseen täysiä nollia.

Ei taida olla elossa ihmisiä, jotka itsekseen olisivat täysiä nollia. Tai ovat täysiä nollia kirjaimellisesti: selviytyminen omin voimin on ihmiselle mahdotonta.
Mutta ollako kiitollinen kannattelijoille ja suojelijoille ja hoivaajille, tai pitäisikö heille olla kiitollinen; se on toinen juttu.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.12.2014 22:52

Minusta kiitollisuus on sukua tyytyväisyydelle. Sellaiselle, jossa otetaan huomioon myös muut eikä ylenpalttisesti kehuta itseä.

En näe kiitollisuutta samana kuin rakkautta, vaikka rakkauteen sisältyy myös kiitollisuutta.
Hilppa
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.12.2014 22:56

Joskus arvostettiin fiksuna ja älykkäänä sellaista, joka on tyytymätön (=epäkiitollinen) ja valittaa negatiivisesti. Tuollainen vaivasi aiemmin erityisesti oppineita. Nykyisin on muotia enemmän sellainen alati tekotyytyväinen ihminen.
Hilppa
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.12.2014 23:11

Voidaanko esim. 'oppineiden' piirissä kiitollisuuden osoituksia tulkita nuoleskeluksi: joku on omasta mielestään kiitollinen jollekin ja tuo sen julki, toiset pitävätkin häntä nuoleskelijana?
Sehän tuntuu nykyisin olevan myös muotia; nuoleskelun näkeminen siellä sun täällä ja toisten syytteleminen nuoleskelusta.

Kiitollisuus - ja sen osoittaminen - on konstikas juttu. Ollako kiitollinen vai kiittämätön, ja tuodako tunteensa julki vai ei. Siinäpä pulma. Teki niin tai näin, aina jonkun mielestä menee pieleen; sen verran arasta ja syvästä asiasta kiitollisuudessa ja sen puutteessa on kysymys. Kiittämättömyyttä pidetään pahana asiana, mutta kiitollisuuden osoittamisestakin saattaa herkästi leimautua mielistelijäksi, siis ruskeakieliseksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.12.2014 23:13

Tosin ehkä vain täällä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.12.2014 23:35

Ns. Oppineiden piirissä kiittäminen on ehkä yleisempi tapa kuin työläisillä. Ja juuri sen vuoksi kiittämättömyys näkyy selvemmin ja kiitoksen puutteesta loukkaannutaan helpommin. Akateemisilla voi myös esiintyä ns. kiittelykuorolaulua, jollaisena karonkkaa joskus pidetään, kuuluvathan siihen viralliset kiitospuheet puolin ja toisin.

Sitten on vielä keskinäisen kiittelyn kerhot, jota termiä olen kuullut joskus käytettävän. Mihinhän sillä viitataan?
Hilppa
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja tuuve m » 10.12.2014 11:54

Viitataan siihen että sen toisen viestejä kehutaan ja kiitellään mukaviksi ja yleensä vielä ollaan samaa mieltä kaikesta.
tuuve m
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.12.2014 17:38

Kiitos tiedosta. En tosin ole tuota ilmaisua "keskinäisen..." kuullut viime vuosikymmenenä, joten toivottavasti väistyvä ilmiö.
Hilppa
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.12.2014 18:45

Kuka mitäkin pitää 'pienenä virheenä'.

Sateentekijä, tunnetko joutuneesi tällä foorumilla kiittämättömyyden kohteeksi? Minulle tuli viestistäsi sellainen käsitys.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.12.2014 19:01

Sateentekijä, ainakin Helmenkalastaja huomautti sinua ihan aiheesta ja asiallisesti, eikä tekemäsi virhe ollut pieni. Pikemminkin päinvastoin: tietoista ja harkittua lukijoiden harhaanjohtamista. Kuten sanottu: kuka mitäkin pitää 'pienenä virheenä'.

Mitä olisit menettänyt, jos olisit kertonut käyttäväsi omaa tekstiäsi toiselta foorumilta?
Ei ainakaan lukijan olisi tarvinnut luulla, että olet ominut itsellesi toisen kirjoittajan tekstiä toiselta foorumilta. Ehkä sinulle tällaiset ovat pikkuvirheitä, mutta kaikille kirjoittajille ja lukijoille ne eivät ole sitä - vaan päinvastoin näyttävät ja tuntuvat kataluudelta ja kieroilulta kirjoittamisen maailmassa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.12.2014 19:19

Hyvä, ettei sentään kiittämättömyydeltä (sinua kohtaan).
'Jauhaminen' johtuu siitä, että yritän ymmärtää käyttäytymisessäsi asioita, joita sinä et suostu millään lailla selittämään, vaan mieluummin syyllistät meitä, jotka ihmettelemme.

Sanot minun jauhavan, mutta se olit sinä, joka halusi tässä ketjussa kertoa, että tällä foorumilla on kiittämätöntä ja ilkeää porukkaa, ja että sinä olet joutunut kiittämättömyyden ja ilkeilyn kohteeksi. Kuka mitäkin pitää 'jauhamisena'... Sinulla toinen vaihtoehto olisi ollut, että olisit pitänyt sinuun liittyvän asian ketjussa, jossa se alkoi. Syystä tai toisesta tahdoit kuitenkin tuoda asiasi ja loukkaantuneisuutesi tähänkin ketjuun.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Lette » 11.12.2014 11:47

Jill kirjoitti:Minä olisin mielummin keskustellut henkilökohtaisesta kiitollisuudesta. Itse saatan äkkiä tuntea syvää kiitollisuuta elämää kohtaan, kun näen kauniita maisemia. En tarkoita uskonnollisessa mielessä, että olisin missään hurmostilassa. Kaikki aistit ovat niin onnellisia, silloin kun kuljen luonnossa yksin.
Jos äkillinen kiitollisuus elämää kohtaan iskee, silloin tiedän, etten ole niin sairas tai niin masentunut,
etten kykenisi tuntemaan iloa siitä että elän. Sitten mietin vanhempiani ja kuinka hyviä ihmisiä he minulle olivat ja kuinka rakkaus heitä kohtaan ei kuole. Entä sitten ihmiset, jotka ovat tuoneet valoa elämääni,
suojaa, turvaa, hyväksyntää. Tottakai olen kiitollinen heille, ajattelen heitä välillä kun hiljennyn ja olen yksin.


Näen, että kiitollisuus elämälle on lähtökohta ihmisen kokemuksille eri yhtyksissä. Kuolemakin on osa elämää, tarpeellinen, hyvä asia. Uskon, että ihmisen käsitys kuolenasta on seuraus siitä, millainen käsitys hänellä on elämästä. En tarkoita uskontoa.
Lette
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.12.2014 22:34

Minun mielestäni aito kiitollisuus ja kiitollisuudenosoitukset ovat vähän eri tason asioita.
On ikävää, jos antamiseen sisältyy kiitollisuuden osoittamisen vaatimus.
Minä olen sitä mieltä, että jos olen jotakin jollekulle antanut, se kuuluu sen jälkeen saajalle
ja on täysin saajan päätettävissä, miten sen jälkeen toimii.
Itse toivoisin kuulevani, että antamastani lahjasta tai tiedosta tai mistä nyt vain on ollut
saajalle iloa (jos siis on ollut iloa), mutta en kaipaa tekoni kuuluttamista kenellekään.
Helmenkalastaja
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.12.2014 23:59

Helmenkalastaja kirjoitti:Minun mielestäni aito kiitollisuus ja kiitollisuudenosoitukset ovat vähän eri tason asioita.
On ikävää, jos antamiseen sisältyy kiitollisuuden osoittamisen vaatimus.
Minä olen sitä mieltä, että jos olen jotakin jollekulle antanut, se kuuluu sen jälkeen saajalle
ja on täysin saajan päätettävissä, miten sen jälkeen toimii.
Itse toivoisin kuulevani, että antamastani lahjasta tai tiedosta tai mistä nyt vain on ollut
saajalle iloa (jos siis on ollut iloa), mutta en kaipaa tekoni kuuluttamista kenellekään.

Kyllä. Hienosti ilmaistu. Työssä avun ja ajan antaminen työkaverille ovat vähän eri tason juttuja kuin oman avun antaminen vapaa-aikana ystävälle. Työaikaahan ei oikeastaan omista itse.
Hilppa
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2014 01:52

Sateentekijä kirjoitti:Mielestäni helmenkalastajan kysymys minulle kirjoituksestani oli asiallinen eikä ilkeä enkä ole häntä siitä moittinut. Olisi pitänyt alunperin vaan kertoa että kyse oli omasta kirjoituksestani jota siteerasin tänne. Olisi taas yksi hässäkkä vähemmän.
Minä sitä olen tässä nyt yrittänyt selvittää, mutta jolllekin se vaan ei näytä menevän jakeluun ei sitten millään.
Yleisellä tasolla olisin hyvin kiitollinen jos ilkeät huomautukset jätettäisi eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin.

Laitan aloittamastasi pelko-ketjusta tähän pari kommenttiasi, joista käsittääkseni näkyy miten suhtauduit Helmenkalastajan antamaan palautteeseen siinä ketjussa:
Kirjoittaja Sateentekijä » 10.12.2014 02:06
En laita lainausmerkkeihin omia kirjoituksiani :?
Itsekirjoittamiani viestejä toki saan laittaa tänne ilman mitään lainausmerkkejä. Mitä tulee sanomaani, etten kirjoita tukari org.illa. se oli vanhentunutta tietoa eikä muitten saittien ITSE kirjoitettujen viestien lainaaminen kai ole rikos?
Kirjoittaja Sateentekijä » 10.12.2014 17:24
Muilla saiteilla kirjoittaminen eri nikillä tuskin on rikos.Eikä kuulu tänne lainkaan Tosin tein virheen, kun en heti tunnustanut
kirjoittavani joillakin muilla saiteilla toisilla nikeillä, mutta eihän se teille kuulu. Helmenkalastaja taas tässä veti jutun tapetille :roll:
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko pakko olla kiitollinen?

ViestiKirjoittaja Lette » 16.12.2014 14:55

Mirri kirjoitti:Siinäpä se: saa olla kiitollinen, jos siltä tuntuu.

Myös katkeruuden tunteille olisi hyvä löytää tilaa: saa olla pettynyt ja katkera, jos siltä tuntuu. Tiedostetut ja tunnistetut katkeruuden tunteet eivät ole minkäänlainen uhka kiitollisuuden, tyytyväisyyden, ilon tai muun myönteisyyden tunteille. Pikemminkin päinvastoin - tukahdutetut ja tiedostamattomat katkeruuden tunteet ovat ihmisen psyykkisen hyvinvoinnin kannalta vakava vihollinen.

Otit esille tärkeän asian. Ihmisen tulisi kunnioittaa tunteitaan. Kunnioittamisesta seuraa mielen tasapainoa, joka auttaa ihmistä monin tavoin.
Lette
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Lette » 19.12.2014 12:24

Koen, että kun ihminen on yhteydessä omiin tunteisiinsa ja kunnioittaa niitä, hän kunnioittaa niitä myös muissa ihmisissä.
Lette
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Lette » 19.12.2014 13:36

Sateentekijä kirjoitti:Mirri, ehkä kiittämättömyys on väärä ilmaisu täällä harrastettavalle ilkeilylle.
Sen kohteeksi katson joutuneeni ja useimmiten ilman sitä pienintäkään syytä.

Tästä muistan tapauksen vuosia sitten, kun minun väitettiin olevan rekisteröity nimimerkki Selailjia, joka kirjoitti ainakin tukiasemalla. Kielsin asian, mutta minua ei uskottu kunnes Selailija itse tuli sanomaan asian tälle palstalle. Erehtyä saa, ongelma on erehtyjän puolella.
Lette
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja tuuve m » 19.12.2014 15:44

Sinun tapauksesi ei taida sopia siihen mihin lainasit sateentekijän kirjoitusta.
tuuve m
 

Re: Kiitollisuus yleisellä tasolla

ViestiKirjoittaja Kissi » 19.12.2014 17:03

Sateentekijä:
..lkeily
Sen kohteeksi katson joutuneeni ja useimmiten ilman sitä pienintäkään syytä.
-------
Etkö tosiaan huomaa, kuinka sokea olet? Sinä olet itse ilkeä, pahansuopa ja valehtelija.Kaikki palaute on tullut ihan sun omasta toistuvasti välinpitämättömästä tyhmästä käytöksestä.
Kissi
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron