Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.11.2014 20:59

MARKUS PIETIKÄINEN (kuva)
Kuva
Battlefield 5 -peli: pelaaja kuoli - taas kerran.

Tietokonepelien haitallisuutta korostavat
tutkijat saavat rahoitusta ja julkisuutta


Useiden tutkimusten mukaan pelit eivät lisää väkivaltaisuutta.

Marko Hamilo SK 46/2014 | 15.11.2014 18:00 (3) | luettu 710 | KOTIMAA http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... 53939e49-4

Tutkimus toisensa jälkeen todistaa, että tietokonepelit eivät lisää nuorten väkivaltakäyttäytymistä.

Yhdysvaltalaiset psykologien ja lastenpsykiatrien ammatilliset järjestöt kuitenkin ylläpitävät myyttiä
tietokone- ja konsolipeleistä väkivallan riskitekijänä.

Näin väittää Stetson Universityn psykologian laitoksen johtaja Christopher Ferguson Skeptical Inquirer
-lehdessä.

Fergusonin mukaan tutkimukset eivät ole pystyneet osoittamaan kausaalista yhteyttä väkivaltaisten pelien
ja nuorten aggressiivisen käyttäytymisen välillä.

Tutkimuksissa on löytynyt parhaimmillaan vain korrelaatioita väkivaltaisille peleille altistumisen ja
vähäpätöisten arkielämän vaikutusten välillä.

Lapset ovat esimerkiksi kokeneet olevansa aggressiivisempia tai he ovat äänekkäämpiä joitakin minuutteja
väkivaltaisen pelin pelaamisen jälkeen kuin jos he olisivat pelanneet jotakin väkivallatonta peliä.

Pelitutkimuksissa on paljon metodologisia ongelmia, Ferguson väittää. Tutkimuksissa ei ole pystytty esi-
merkiksi huomioimaan sellaisia muuttujia kuin perheväkivalta, joka voi selittää löydettyjä yhteyksiä
väkivaltaisten pelien pelaamisen ja aggressiivisen käyttäytymisen välillä.

Perheväkivalta voi olla sekä väkivaltaisten pelien pelaamisen että lasten väkivaltaisen käyttäytymisen
taustalla.

Kouluampumisten vaikutusta tietokonepeleihin liittyvään moraalipaniikkiin on Fergusonin mukaan vaikea
yliarvioida.

Kun ampujat ovat nuoria miehiä, tutkijat ja media kiinnittävät usein huomiota siihen, että he ovat myös
pelanneet väkivaltaisia tietokonepelejä.

Samalla he ohittavat sen, että tuon ikäluokan pojista melkein kaikki pelaavat väkivaltaisia tietokonepelejä
ainakin satunnaisesti.

Moraalinen paniikki säilyy, koska yhteiskunta kannustaa tutkijoita ja mediaa sen ylläpitämiseen, Ferguson
sanoo. Tutkijan on helpompi saada rahoitusta, sanomalehtiotsikoita ja arvostusta professionaalisilta
järjestöiltä, kun he korostavat tietokonepelien haitallisuutta.

Pelitutkimusta arvioivat riippumattomat tutkijat eivät näe peleissä syytä huoleen. Sen sijaan sellaiset
ammatilliset järjestöt kuin Yhdysvaltain psykologiliitto APA ja lastenlääkäriseura AAP suhtautuvat peleihin
hyvin kriittisesti.

Psykologit ja lastenlääkärit eivät tyypillisesti ole tehneet katsauksia pelitutkimukseen, apulaisprofessori
Ferguson väittää. He ovat koonneet asiantuntijakomiteoita tutkijoista, jotka ovat vahvasti sitoutuneita
johonkin tiettyyn teoriaan.

Sen sijaan että he olisivat kutsuneet komiteoihin eri tavoin ajattelevia tutkijoita, valitut ovat saaneet
perustaa näkemyksensä vain omiin tutkimuksiinsa.

Lisää aiheesta http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... aed3a61f-4
”Olen tappanut 11 kertaa – olen tullut tapetuksi 284 kertaa”

24.11.2014 2:58
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.11.2014 22:28

KESKUSTELU / SK
Pertti Luukkonen 15.11.2014 21:43 21:43
(- -)
Pelitutkimuksissa on paljon metodologisia ongelmia, Ferguson väittää. Tutkimuksissa ei ole
pystytty esimerkiksi huomioimaan sellaisia muuttujia kuin perheväkivalta, joka voi selittää
löydettyjä yhteyksiä väkivaltaisten pelien pelaamisen ja aggressiivisen käyttäytymisen välillä.

(- -)

Ferguson on aivan oikeassa mutta siten, että asia on avoin.

Tällainen tutkimus on nykyään neo-galtonilaista sosiaali-psykologiaa, jossa tutkittavien luku on suuri
(iso N) ja jossa pyritään laintyyppisiin (nomoteettisiin) tuloksiin. Tällainen tutkimusote kuitenkin
helposti dikotomisoi ongelmaa, jolloin konditionaaliset asetelmat voivat jäädä syrjään. (Esimerkiksi
että perheväkivaltaisella taustalla väkivaltaa sisältävien tietokonepelien pelaaminen lisää nuoren
aggressiivista käyttäytymistä.) Usein fokuksessa on myös mutkikas tilastollinen analyysi, joka redusoi
tulokset pelkiksi merkitseviksi tai ei-merkitseviksi luvuiksi.

Lisäksi tulisi selvästi erottaa toisistaan sadistinen f a n t a s i a ja sadistiset t e o t sekä kokonais-
persoonallisuuden laajuus ja kypsyys yms. Psykodynaaminen tutkija voisi ottaa lähtökohdakseen
esimerkiksi seuraavanlaisen hypoteesin: (Valmiiksi) psyykkisesti häiriintyneellä nuorella väkivaltaisten
tietokonepelien pelaaminen lisää hänen aggressiivista käyttäymistään; (terveellä) nuorella tietokone-
pelien pelaaminen vapauttaa hänen aggressiivista fantasiaansa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2014 01:46

Skeptical Inquirer • September/October 2009
Ferguson, CJ — Violent Video Games: Dogma, Fear, and Pseudoscience
6/30/2009 (3rd Proof)

Violent Video Games: Dogma, Fear, and Pseudoscience

Video games are at the center of a modern media-based moral panic.
Too often, social scientists have fueled the flames and eschewed good scientific practices.


CHRISTOPHER J. FERGUSON http://www.christopherjferguson.com/skeptinq.pdf (11 p.)
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2014 01:58

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.11.2014 21:52

KESKUSTELU / SK
esko
16.11.2014 13:45 13:45
Väkivaltaiset elokuvat ja pelit kuitenkin totuttavat nuoret katsomaan raakaakin väkivaltaa tunteettomasti.
He turtuvat väkivallan näkemiseen. Väkivaltafilmien sankarit selviävät teoistaan ilman rangaistuksia. Tämä
voi johtaa mallikäyttäytymiseen Nähdessään todellista väkivaltaa he voivat seurata sitä tunteettomasti
sivusta puuttumatta tilanteeseen. Ajan mittaan osallistuminen väkivaktaiseen toimintaan alkaa tuntua
samalta jopa hyväsyttävältä. Tästä todisteena ovat lapsisotilaat useissa Afrikan maissa.
Esko Laitinen
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietokonepelit ja nuorten väkivaltaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.11.2014 01:09

Psykopatologia kirjoitti:KESKUSTELU / SK
esko
16.11.2014 13:45 13:45
Väkivaltaiset elokuvat ja pelit kuitenkin totuttavat nuoret katsomaan raakaakin väkivaltaa tunteettomasti.
He turtuvat väkivallan näkemiseen. Väkivaltafilmien sankarit selviävät teoistaan ilman rangaistuksia. Tämä
voi johtaa mallikäyttäytymiseen Nähdessään todellista väkivaltaa he voivat seurata sitä tunteettomasti
sivusta puuttumatta tilanteeseen. Ajan mittaan osallistuminen väkivaktaiseen toimintaan alkaa tuntua
samalta jopa hyväsyttävältä. Tästä todisteena ovat lapsisotilaat useissa Afrikan maissa.
Esko Laitinen

KESKUSTELU / SK
Pertti Luukkonen 18.11.2014 00:50 00:50
esko
Väkivaltaiset elokuvat ja pelit kuitenkin totuttavat nuoret katsomaan raakaakin väkivaltaa tunteettomasti.
(- -)

No ei väkivallan katsominen ainakaan helliä tunteita kehitä! Mutta toisaalta (ei juuri) missään viihteessä
näytetä raakaa väkivaltaa. Kaikki on (yleensä) siloteltua ja siistiä; väkivallan näyttäminen olisi liian kauheaa.
(Normaali) emotionaalinen responssi esimerkiksi salaa kuvattuun videoon, jossa israelilaissotilaat pahoin-
pitelevät arabia, on tyystin erilainen: kauhistus ja inho yms. Videopeleissä pelaaja ei miellä tappavansa
ihmisiä vaan tuhoavansa peliobjekteja yms. kuten esimerkiksi šakissa, joka on sotapelien kingi. (Samoin
kuin pornossa) väkivaltapeleleihin liittyvä vietinomainen kiihko - (seksuaalinen tai) aggressiivinen - laantuu,
ja tuloksena on pikemminkin peliin liittyvä hallinnan ja taidon kokemus, ei aggressiivinen tappamisen kiihko.

Kysymys aggressioiden mallioppimisesta on vanha, ja se on tullut esiin mm. kysymyksessä, lisääkö nyrkkeilyn
katsominen katsojan aggressiivista käyttäytymistä. Tai vaarantaako formuloiden katsominen liikenne-
turvallisuutta? Jotkut ilmiöt kyllä tarttuvat varsinkin aukoriteettien esittäminä, esimerkiksi sotahulluus ja
EU-propaganda.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa