Hyvään mielenterveyshoitoon kuuluvat omaiset

Re: Hyvään mielenterveyshoitoon kuuluvat omaiset

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.10.2014 16:43

FinFami
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvään mielenterveyshoitoon kuuluvat omaiset

ViestiKirjoittaja haller » 11.10.2014 16:50

Must oli kökköö, et mun piti itte soittaa psykiatrisest sairaalast perheelleni ja ilmoittaa missä oon. Nimeni jouduin ettimään opiskelijakortistani, kun en tienny kuka oon ja sen jälkeen piti heti soittaa kotti. Mun mielest ois ollu parempi et hoitaja ois soittanu, ku en ollu kuulostanu puhelimes yhtään itteltäni ja tuli iso shokki perheelleni tämän(kin) takia. Olin siis akuutis psykoosis ja olin k.o hoitajan eka oma potilas. t. haller
haller
 

Re: Hyvään mielenterveyshoitoon kuuluvat omaiset

ViestiKirjoittaja Maaria » 11.10.2014 17:38

Läheisen psyykkinen sairastuminen on kriisi, joka ei välttämättä pääty koskaan.
Tapahtuu kieltämistä ja asian pois sulkemista.
Jos on kylliksi voimaa, jaksaa ehkä tukea sairastunutta, kaikilla ei ole.
Maaria
 

Re: Hyvään mielenterveyshoitoon kuuluvat omaiset

ViestiKirjoittaja saara » 11.10.2014 19:34

Jill kirjoitti:Läheisen psyykkinen sairastuminen on kriisi, joka ei välttämättä pääty koskaan.
Tapahtuu kieltämistä ja asian pois sulkemista.
Jos on kylliksi voimaa, jaksaa ehkä tukea sairastunutta, kaikilla ei ole.

Mielestäni omaisten mukaanotto hoitoon ilman potilaan suostumusta ei ole millään tavalla perusteltua, ellei ole kysessä täysin hallitsematon tai henkeä uhkaava tapaus. Eikä aina silloinkaan. Itsemurhaa yritäneen nuoren omaisiin ei oteta yhteyttä mikäli asianomainen sen kieltää. Jatkohoitotoimet sovitaan asiakkaan ja hoitotason kesken, jopa alaikäisen kohdalla, mikäli tilanne ei vaadi holhoojan välitöntä puuttumista asiaan esim silloin kun holhooja itse on apua hälyttänyt.
Joskus omaisten osallistuminen vain vaikeuttaa asianomaisen hoitoa.Jopa estää sitä.

Harkinnanvarainen ja tapauskohtainen asia, johon ei yleispätevää mallia ole.
saara
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron