9 pulmatilannetta lapsen kanssa

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 11:53

Kuten tavallista, typerät vastausvaihtoehdot. Erityisesti Janna Rantalalla on jalat tukevasti ilmassa.

1. En ole koskaan pakottanut lapsiani syömään mitään (johtuen omista kokemuksistani). En ole edes maanitellut tai syöttänyt tyyliin "tässä tulee äidin kuorma..." Kumpikaan ei ole nälkään kuollut, kummallakaan ei ole paino-ongelmia eikä oireita tai merkkejä syömishäiriöistä - ja kummatkin syövät kaikkea mitä (allergioidensa takia) pystyvät.

2. Toisinaan pukenut ja joskus (ihan pieninä) kannettu nukkuvina peiton sisällä naapuritaloon perhepäivähoitajalle. Kerran lähdetty ulos ilman jalkineita (kun lapsi ei halunnut kumisaappaita). Kun jalat kastuivat, kumisaappaat kelpasivat.

3. Olen puhumalla (syyllistänyt) ohjeistanut: "Ei saa, koska toiseen sattuu..."

4. Olen puhumalla (syyllistänyt) ohjeistanut: "Ei saa, koska toisen omaa ei saa ottaa ja toiselle tulee paha mieli..."

5. Puhunut toiselle lapselle ja selittänyt, ettei toisen lelua saa viedä.

6. Sanonut, ettei ole karkkipäivä ja tarvittaessa kantanut lapsen kaupasta ulos.

7. En ole käynyt kirkossa, mutta vastaavissa tilanteissa yrittänyt ennakoida tilanteita ja ottanut mukaan jotakin lasta kiinnostavaa ajanvietettä.

8. Antanut ennakkovaroituksen: "5 minuuttia aikaa, mutta sitten pitää lopettaa".

9. Minun ei ole hyödyttänyt tehdä mitään; puoliso ei ole koskaan antanut häätää lasta sängystä tai kantaa häntä omaan punkkaansa. Onneksi on iso sänky johon kaikki mahtuvat.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 14:40

trisse kirjoitti:Mitkä valinnat sinä valitsit?

Minä:

"Piilotat lapsen inhokeiksi arvelemasi ruoan osat muun aterian sisään ja kehotat jatkamaan."

"Julistat, että elämässä on aikatauluja, puet lapsen vauhdikkaasti ja väkisin ja raahaat uhmailijan päivähoitoon."

"Pysäytät lyöjän, rauhoittelet häntä vaikka sylissä. Kyselet lyömisen syytä ja sanot sen olevan väärin."

"Sanot Pinjalle ja hänen äidilleen: "Me varmaan hetki saadaan lainata teidän lapiota" Sitten alat kaivaa."

"Sanot lapsellesi: "Annetaan nyt hetki pitää, totta kai he saavat lainata.""

"Sanot jämäkästi ei, vaikka mankuminen vain yltyy."

"Tunnustat tehneesi tyhmästi tuomalla alle kouluikäisen aikuisille suunnattuun tilaisuuteen. Lähdette pois."

"Annat lapsen pelata vielä jonkin aikaa. "Hyvä, että taidot kehittyvät. Miksipä kieltäisin, kun viihtyy."

"Palautat lapsen omaan sänkyynsä."

1. Mielestäni katalaa ja epäreilua lasta kohtaan. Lapsi syö jos on nälkä - ja vastenmielisten ruokien salailu tai piilottelu vain murentaa lapsen luottamuksen ruoan koostumusta kohtaan.
2. -
3. Pienikin lapsi ymmärtää, että lyöminen on väärin - ilman lohdutteluakin.
4. Törkeää! Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sinulla/lapsellasi on oikeus lainata lapsellesi jonkun toisen lapsen lelua/lapiota?
5. Tapauskohtaista, mutta jos lapsi haluaa pitää oman lelunsa, en lainaisi sitä toiselle ilman hänen lupaansa.
6. -
7. Tapauskohtaista.
8. Jolloin lapsi oppii myös, ettei sopimuksista tai säännöistä tarvitse välittää.
9. -
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 09.10.2014 17:05

Muistelin menneitä. En vaan oikein löytänyt omia tapojani vaihtoehdoista.

1/9 Istutte kotona ruokapöydässä. Lapsi ei suostu koskemaan ruokaansa tai lopettaa ensimmäisen suupalan jälkeen.
En jaksanut temppuilla lasteni ruokailun kanssa. Jos ei ruoka maistunut, sitten söivät paremmin seuraavalla kerralla. Vaadin kuitenkin maistamaan edes hitusen kaikkea mitä pöydässä oli. Kummallakaan lapsella ei koskaan ole ollut suurempia ongelmia syömisten kanssa.

2/9 Päivähoitoon pitäisi lähteä, mutta lapsi ei suostu pukemaan vaatteita ylleen.
Taisin hoitoaamuina usein pukea lapsiani melkein kouluikään asti. Olivat aamuisin jokseenkin löysiä ja laiskoja. Osasivat käyttää hyväksi kiirettäni. Taaperona varmaan puin tarvittaessa vaatteet lapsille väkisinkin. Leikki-ikäisenä aamutoimissa pelleily oli varma tapa saada käämini kärähtämään. Kouluikään mennessä olivat oppineet itse huolehtimaan itsensä ajoissa kouluun.

3/9 Näet, kun lapsi satuttaa toista lasta lyömällä.
Sanoin napakasti, että toista ei lyödä. Ja käskin pyytämään anteeksi. Jos lapsi mätkäisi naapuria uudelleen, pistin lyöjän jäähylle vähäksi aikaa. Poika mätki toisia lapsia jossain vaiheessa oikein urakalla. 4-5-vuotaana oli oppinut olemaan ihmisiksi ja käytti sen jälkeen nyrkin sijasta sanoja. Tyttö ei ole lyönyt oikein koskaan.

4/9 Leikkipuistossa lapsesi tempaisee leikkikalun toiselta ja vie sen osaksi omia touhujaan.
Sanoin lapselleni, että toiselta ei saa ottaa tavaroita. Käskin viedä lapion takaisin omistajalle. Jos lapseni ei luopunut vääryydellä hankkimastaan lapiosta, tarvittaessa otin lapseltani lapion pois ja annoin sen oikealle omistajalleen.

5/9 Leikkipuistossa vieras lapsi tempaisee leikkikalun omalta lapseltasi ja vie osaksi omia touhujaan.
Yleensä sanoin lapsilleni, että hakekaa tavaranne pois, jos joku vie teiltä jotain. Minusta lasten on hyvä oppia pitämään puolensa.

6/9 Kauppareissulla lapsi alkaa kassojen tuntumassa kinuta karkkia, vaikka mielestäsi ei todellakaan ole makean aika.
Meillä oli silloisen muodin mukaisesti lauantaisin karkkipäivä. Jos lapsi halusi kaupassa etukäteen valita lauantaikarkkinsa, kyllä se yleensä kävi. Pussi ostettiin ja laitettiin jemmaan, mutta se syötiin vasta lauantaina. Lapsilla oli joskus kolmen viikon karkit etukäteen jemmassa, kun oli kauppareissuilla löytynyt ohittamattomia pusseja. Kiukuttelemalla ei herkkuja irronnut. Kaipa nuo sitäkin joskus kokeilivat.

7/9 Kauneimmissa joululauluissa kirkossa lapsi ei pysy paikallaan, paiskoo virsikirjoja ja jollottaa levottomia.
Viet lapsen eteiseen, puhutte siitä, kuinka ihmisten ilmoilla käyttäydytään. Palaatte saliin.

8/9 Pelaamistuokio on venymässä sovitusta ajasta. Katse pysyy tiukasti tabletissa.
Jos pelituokio venyi sovitusta, annoin yleensä viisi minuttia aikaa lopettaa pelaaminen. Jos mitään ei tapahtunut, uhkasin pelikiellolla. Yleensä uhkaus tepsi. Joskus jouduimme toteuttamaan pelikiellon. Tabletteja ei ollut. Meillä oli Nintendo ja Sega.

9/9 Lapsi, nelivuotias, ei halua käydä omaan sänkyynsä nukkumaan ja tunkee vanhempien vuoteeseen.
Yleensä annettiin lasten tarvittaessa nukahtaa meidän sänkyyn ja sitten kannettiin nukkuvana omaan sänkyyn. Joskus kannettiin lapsia omiin sänkyihinsä useitakin kertoja yössä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kissi » 09.10.2014 18:04

Hyvää Päivää Valkosiipinen, kopsasin sun jutun ja laitoin kanssa omat vastaukset.

/9 Istutte kotona ruokapöydässä. Lapsi ei suostu koskemaan ruokaansa tai lopettaa ensimmäisen suupalan jälkeen.

Tarhaikäisestä meillä oli silleen, että kysyin"katetaanko tytsylle"?Jos vastasi juu, tuli syömään ja söi mitä sai. Jos ei, niin ei, oli ilman kun halusi niin.

2/9 Päivähoitoon pitäisi lähteä, mutta lapsi ei suostu pukemaan vaatteita ylleen.

Vauva tietysti puettiin vaikka vyöttämällä ja sitten kun oli isompi, niin jos ei pukenu, niin paleltui. Äkkiä rupes pitämään huolta hanskoista ja hatusta, kun sormet jäätyi ja korvat pisteli. Muistan kyllä kun tytsy paineli tarhaan lakerikengissä pakkasessa, huopikkaat laukussa. Toiset tietysti ihmettelivät, koska enää ei suostunut uudelleen lakerikenkiin.

3/9 Näet, kun lapsi satuttaa toista lasta lyömällä.

Ehkä siksi kun asiasta oli etukäteen niin paljon puhuttu kotona, että miten ollaan toisten lasten kanssa, niin en koskaan havainnut tytsän edes yrittävän lyödä tms.

4/9 Leikkipuistossa lapsesi tempaisee leikkikalun toiselta ja vie sen osaksi omia touhujaan.

No, sanoin että vie tavara takaisin omistajalleen, että voimme miettiä josko vaikka tytsällekkin ostettaisi sellainen? Likka tuijotti mua kuin tyhmää ja sanoi aina, ettei halua tollasii omaks .)

5/9 Leikkipuistossa vieras lapsi tempaisee leikkikalun omalta lapseltasi ja vie osaksi omia touhujaan.

sanoin että omansa voi ottaa pois toisilta, kun sanoo että tämä on minun!

6/9 Kauppareissulla lapsi alkaa kassojen tuntumassa kinuta karkkia, vaikka mielestäsi ei todellakaan ole makean aika.

Jostain kumman syystä Tytsä ei halunnut lapsena karkkeja?

7/9 Kauneimmissa joululauluissa kirkossa lapsi ei pysy paikallaan, paiskoo virsikirjoja ja jollottaa levottomia.

Viet lapsen eteiseen, puhutte siitä, kuinka ihmisten ilmoilla käyttäydytään. Palaatte saliin.

Noin meilläkin, niinkuin Valkosiivellä, puhuttelu!

8/9 Pelaamistuokio on venymässä sovitusta ajasta. Katse pysyy tiukasti tabletissa.

Onneksi tietokone ei kiinnostanut, ei tarvinnut taistella siitäkään.

9/9 Lapsi, nelivuotias, ei halua käydä omaan sänkyynsä nukkumaan ja tunkee vanhempien vuoteeseen.

Aina sai nukkua vieressä, niin paljon kuin halusi. Aika äkkiä kuitenkin siirtyi omaan sänkyyn, kun oli kuumaa ja ahdasta ja iskä kuorsasi.
Kissi
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 18:46

Kyllästynyt kirjoitti:Kuten tavallista, typerät vastausvaihtoehdot. Erityisesti Janna Rantalalla on jalat tukevasti ilmassa.

1. En ole koskaan pakottanut lapsiani syömään mitään (johtuen omista kokemuksistani). En ole edes maanitellut tai syöttänyt tyyliin "tässä tulee äidin kuorma..." Kumpikaan ei ole nälkään kuollut, kummallakaan ei ole paino-ongelmia eikä oireita tai merkkejä syömishäiriöistä - ja kummatkin syövät kaikkea mitä (allergioidensa takia) pystyvät.

2. Toisinaan pukenut ja joskus (ihan pieninä) kannettu nukkuvina peiton sisällä naapuritaloon perhepäivähoitajalle. Kerran lähdetty ulos ilman jalkineita (kun lapsi ei halunnut kumisaappaita). Kun jalat kastuivat, kumisaappaat kelpasivat.

3. Olen puhumalla (syyllistänyt) ohjeistanut: "Ei saa, koska toiseen sattuu..."

4. Olen puhumalla (syyllistänyt) ohjeistanut: "Ei saa, koska toisen omaa ei saa ottaa ja toiselle tulee paha mieli..."

5. Puhunut toiselle lapselle ja selittänyt, ettei toisen lelua saa viedä.

6. Sanonut, ettei ole karkkipäivä ja tarvittaessa kantanut lapsen kaupasta ulos.

7. En ole käynyt kirkossa, mutta vastaavissa tilanteissa yrittänyt ennakoida tilanteita ja ottanut mukaan jotakin lasta kiinnostavaa ajanvietettä.

8. Antanut ennakkovaroituksen: "5 minuuttia aikaa, mutta sitten pitää lopettaa".

9. Minun ei ole hyödyttänyt tehdä mitään; puoliso ei ole koskaan antanut häätää lasta sängystä tai kantaa häntä omaan punkkaansa. Onneksi on iso sänky johon kaikki mahtuvat.



Omat vastaukseni.
1.Annan lapselle valinnanmahdollisuuden ja tuon vaivihkaa uuden ruoan maisteltavaksi omaan tahtiin.Ikäänkuin huomaamatta.
2.Tilanteen ja kiireen mukaan, olen antanut opetella itse jos on aikaa, jos kiire, sanon että harjoitellaan joskus sitten paremmalla ajalla.Kerran läksimme pienen lapseni kanssa ilman kenkiä ulos kun kuvittelin hänen pysyvän rattaissa. Kuinka ollakkaan, juuri sillä kertaa hän halusi ehdottomasti itse kävellä...
3.Esimerkin voimalla olen selittänyt, kuinka itsestä tuntuisi pahalta jos joku ottaisi omin luvin hänen tavaroitaan.
4. esimerkin voimalla, miltä sinusta tuntuisi josa joku tulisi sinua lyömään,, vietäisiin sinun tavaroitasi ym.
5-6 yrittänyt pitää määrätyistä säännöistä kiinni vaikka siitä seuraisi huutokohtaus, en ikinä ole antanut periksi huutamisen takia, vähitellen lapsi oppii että se ei ole tapa joka tuottaa tuloksia.
7. en ole vienyt lasta tilaisuuksiin mitkä eivät ole hänen ikäisilleen tarkoitettuja

. 8,. käyttänyt sanoja pian kohta hetki vielä , jyrkän kiellon korvikkeina.
9. koskaan en ole kieltänyt lastani tulemasta väliimme nukkumaan enkä sanonut- älä pelkää. vaan kysynyt, miksi pelkäät?
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 19:19

p-free kirjoitti:Ikuisuuskysymyksiä ne kuinka lasta tulee kasvattaa...älkää nyt siitä ainakaan ruvetko tappelemaan täällä.



Olet ihan oikeassa, täällä riittää liikaakin tappelua muista aiheista:D Lapsemme on paljolti kasvatettu mutu-tuntumalla eikä ole huono tullut ollenkaan:)
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 19:55

trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:4. Törkeää! Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sinulla/lapsellasi on oikeus lainata lapsellesi jonkun toisen lapsen lelua/lapiota?

Mikä saa sinut kuvittelemaan että sinulla olisi oikeus puuttua siihen kuinka paljon minä hemmottelen eksistenssirajoitteista lapsi-parkaani?! :(

Koska vastauksesi kielii siitä, ettet edes itse tajua minkälaiset teot toisia ihmisiä kohtaan ovat oikeutettuja ja kohtuullisia.

Lapsen puuttuessa ehdotan, että kasvatat itseäsi.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 20:17

p-free kirjoitti:Bänni Kyllästyneelle!!! Tällä kertaa hän todistettavasti aloitti vittuilun.

Nyt olen kyllä samaa mieltä! Kyllästynyt kirjoitti nimenomaan vittuillakseen, mitä trisse ei tällä kertaa tehnyt!

Törkeää torpata toisen mielipide pelkällä vittuilulla.
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 20:18

trisse kirjoitti:No tuo on kohtuutonta huomioiden että itsekin kerroit kysymysten vastausvaihtoehtojen olevan järjettömiä. En minä jaksa kohta kerrallaan kertoa mitä noiden kolmen vaihtoehdon sijasta tekisin. Aloit haastaa aiheetta tappelua ja sietäisit varoituksen toiminnastasi mutta pudotan silmäni jos sellaisen saat. (Motivointia :geek: )

En minä mitään haasta, vaan kommentoin annettuja vaihtoehtoja sekä sinun valintojasi, jotka mielestäni kielivät ajattelemattomuudesta ja itsekkyydestä.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 20:22

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:No tuo on kohtuutonta huomioiden että itsekin kerroit kysymysten vastausvaihtoehtojen olevan järjettömiä. En minä jaksa kohta kerrallaan kertoa mitä noiden kolmen vaihtoehdon sijasta tekisin. Aloit haastaa aiheetta tappelua ja sietäisit varoituksen toiminnastasi mutta pudotan silmäni jos sellaisen saat. (Motivointia :geek: )

En minä mitään haasta, vaan kommentoin annettuja vaihtoehtoja sekä sinun valintojasi, jotka mielestäni kielivät ajattelemattomuudesta ja itsekkyydestä.


Tuskin sinä tässä(kään) ketjussa voit keneltäkään vaatia haluamiasi vastauksia, kukin menee tyylillään, tässä kai on kyse keskustelusta eikä kenenkään syyllistämisestä. Tällä kertaa sympatiani ovat trissen puolella.
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 20:28

Minä suorastaan vihastuin trissen puolesta, vaikkei " sydänystäviä" ollakaan. Miksi Kyllästyneen pitää aina nälviä häntä? Minä kannatan oikeudenmukaisuutta, en aiheetonta ilkeilyä.
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 20:29

saara kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:No tuo on kohtuutonta huomioiden että itsekin kerroit kysymysten vastausvaihtoehtojen olevan järjettömiä. En minä jaksa kohta kerrallaan kertoa mitä noiden kolmen vaihtoehdon sijasta tekisin. Aloit haastaa aiheetta tappelua ja sietäisit varoituksen toiminnastasi mutta pudotan silmäni jos sellaisen saat. (Motivointia :geek: )

En minä mitään haasta, vaan kommentoin annettuja vaihtoehtoja sekä sinun valintojasi, jotka mielestäni kielivät ajattelemattomuudesta ja itsekkyydestä.

Tuskin sinä tässä(kään) ketjussa voit keneltäkään vaatia haluamiasi vastauksia, kukin menee tyylillään, tässä kai on kyse keskustelusta eikä kenenkään syyllistämisestä...

Nimenomaan!
saara kirjoitti:... Tällä kertaa sympatiani ovat trissen puolella.

Se on sinun valintasi. Minun mielestäni itsekkyys sekä siitä kumpuavat ongelmat ovat nykyään niin ilmeisiä ja yleisiä, etten käsitä miksei itsekkyyttä saisi tuomita - tai edes puhua siitä.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.10.2014 20:31

Minä en enää jaksa olla kehenkään puolella, pelkästää itteni.
Maaria
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 20:35

Jill kirjoitti:Minä en enää jaksa olla kehenkään puolella, pelkästää itteni.

Itsekäs käytös ja "itsensä puolella oleminen" ovat kaksi eri asiaa.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 21:01

trisse kirjoitti:Hyvä on sitten...
4, Leikkipuistossa lapsesi tempaisee leikkikalun toiselta ja vie sen osaksi omia touhujaan.
- Riippuu tilanteesta (kuinka tärkeä lelu on jne.). Pääosin kuitenkin neuvoisin lasta pyytämään nätisti saako hän lainata lelua...

Tuo on eri asia kuin se mitä sanoit ensimmäisessä vastauksessasi.
Diplomaattisuus ei kuitenkaan aina toimi, eikä mielestäni kummallekaan lapselle pidä jäädä käsitystä, että toisen lapsen lelun voi ottaa (ehkä jopa vanhemman tuella) tai että omasta vanhemmasta ei ole turvaamaan lapsen oikeutta omiin leluihinsa.
trisse kirjoitti:... 5. Leikkipuistossa vieras lapsi tempaisee leikkikalun omalta lapseltasi ja vie osaksi omia touhujaan.
- Sama kuin edellä. Kysyn lapselta saisiko toinen leikkiä sillä kun se on niin hieno lelu...

En usko, että ratkaisuehdotuksesi toimisi käytännössä; vain harvan lapsen empaattiakyky on niin kehittynyt, että hän kokisi ja hyväksyisi tuon tyydyttäväksi toimintamalliksi.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 21:02

Kyllästynyt, anna edes yhden kerran trissen olla ilman vittuilujasi, pliis-

Minä uskon, että jos trisse joskus saa omia lapsia, hän tietää vaistonomaisesti miten niitten kanssa toimia.
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 21:08

trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Hyvä on sitten...
4, Leikkipuistossa lapsesi tempaisee leikkikalun toiselta ja vie sen osaksi omia touhujaan.
- Riippuu tilanteesta (kuinka tärkeä lelu on jne.). Pääosin kuitenkin neuvoisin lasta pyytämään nätisti saako hän lainata lelua...

Tuo on eri asia kuin se mitä sanoit ensimmäisessä vastauksessasi.

Ei siinä ollut sellaista vaihtoehtoa.

Ei ollut, ja pariin muuhunkin kysymykseen annetut vaihtoehdot ovat mielestäni joko huonoja tai suorastaan hölmöjä.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 21:29

Kyllästynyt, vastaa kerrankin suoraan kysymykseen, miksi kaiken aikaa yrität lytätä trisseä ja hänen mielipiteitään? Vai onko teillä joku vuosientakainen juupas-eipäs- sanailu?
saara
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.10.2014 21:36

saara kirjoitti:Kyllästynyt, vastaa kerrankin suoraan kysymykseen, miksi kaiken aikaa yrität lytätä trisseä ja hänen jmielipiteitään? Vai onko teillä joku vuosientakainen juupas-eipäs- sanailu?

Miksen saisi kertoa mielipidettäni hänen mielipiteistään tai muuten kommentoida hänen viestejään?

Vaikka sinua ei kommentointini miellytäkään, en tee mitään rikollista, kiellettyä tai asiatonta.
Kyllästynyt
 

Re: 9 pulmatilannetta lapsen kanssa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 09.10.2014 21:40

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Mitkä valinnat sinä valitsit?

Minä:

"Piilotat lapsen inhokeiksi arvelemasi ruoan osat muun aterian sisään ja kehotat jatkamaan."

"Julistat, että elämässä on aikatauluja, puet lapsen vauhdikkaasti ja väkisin ja raahaat uhmailijan päivähoitoon."

"Pysäytät lyöjän, rauhoittelet häntä vaikka sylissä. Kyselet lyömisen syytä ja sanot sen olevan väärin."

"Sanot Pinjalle ja hänen äidilleen: "Me varmaan hetki saadaan lainata teidän lapiota" Sitten alat kaivaa."

"Sanot lapsellesi: "Annetaan nyt hetki pitää, totta kai he saavat lainata.""

"Sanot jämäkästi ei, vaikka mankuminen vain yltyy."

"Tunnustat tehneesi tyhmästi tuomalla alle kouluikäisen aikuisille suunnattuun tilaisuuteen. Lähdette pois."

"Annat lapsen pelata vielä jonkin aikaa. "Hyvä, että taidot kehittyvät. Miksipä kieltäisin, kun viihtyy."

"Palautat lapsen omaan sänkyynsä."

1. Mielestäni katalaa ja epäreilua lasta kohtaan. Lapsi syö jos on nälkä - ja vastenmielisten ruokien salailu tai piilottelu vain murentaa lapsen luottamuksen ruoan koostumusta kohtaan.
2. -
3. Pienikin lapsi ymmärtää, että lyöminen on väärin - ilman lohdutteluakin.
4. Törkeää! Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sinulla/lapsellasi on oikeus lainata lapsellesi jonkun toisen lapsen lelua/lapiota?
5. Tapauskohtaista, mutta jos lapsi haluaa pitää oman lelunsa, en lainaisi sitä toiselle ilman hänen lupaansa.
6. -
7. Tapauskohtaista.
8. Jolloin lapsi oppii myös, ettei sopimuksista tai säännöistä tarvitse välittää.
9. -

Tapauskohtaisesti voisin sanoa, että täyttä höpön pöppöä ihmiseltä joka kenties on kasvattanut edes yhden tai kaksi velanperillistä. Ja älä edes kysy miksi!
Viimeksi muokannut Peilikuva päivämäärä 09.10.2014 22:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Peilikuva
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron