Viha

Viha

ViestiKirjoittaja saara » 05.10.2014 17:20

En tullut tänne ketään viihdyttämään
Tulin ,koska minulla on niin paljon vihaa sisälläni
.
Vihaa niitä kohtaan, ketkä ovat minua kiusanneet ja yrittäneet tehdä minusta narrinsa siinä kuitenkaan onnistumatta.. Vihaa sitä käytäntöä kohtaan, mikä vallitsee.En tullut palatakseni , tulin vain kirjoittaakseni.Tällä kertaa kirjoitan vihasta. koska se on ollut lähimpiä tuntemuksiani näihin aikoihin.

Tietenkin olen kokenut myös kiitollisuutta siitä, ettei minulle jäänyt" pysyviä" muistoja eikä minua jätetty kokemuksieni kanssa yksin,muutaman päivän takaisessa kohtauksessa. TARKOITAN IRL !Mutta se on toisen jutun aihe.

Nyt haluan kirjoittaa tunteesta nimeltä VIHA

Mikä vikana? Julkaistu: 0:00 | 11.3.2010
Viha kääntyy voimaksi
TARJA HIRVASNORO http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mik ... y_voimaksi

"Liian kiltti ihminen tukahduttaa oikeutetunkin vihan, kiivas käy kimppuun ilman syytä. Jämäkkyyden opetteleminen auttaa molempia. Monen riidan taustalla on nälkä tai väsymys.
Viha on hyödyllinen tunne, mutta se on eri asia kuin hyökkäävä tai alistuva käyttäytyminen. Tunteiden hallitseminen on taito, jonka voi oppia.

Jotta tunteiden aiheuttamia reaktoita voisi hallita, tunteet on ensin opittava tunnistamaan. Vihan taustalla on aina tarpeita, jotka ovat jääneet kuulematta.

Jo arkiset ruumiin tarpeet nostavat tunteita –. Usein kyse on kuitenkin siitä, ettei saa vaikkapa kaipaamaansa arvostusta tai rauhaa.

Psykologi Maria Lindroos muistuttaa, että jokainen on itse vastuussa tunteistaan. Viha kertoo paitsi siitä, että joku on kohdellut minua väärin, myös siitä, että olen antanut kohdella itseäni huonosti.

Vaikka ei tuntisi tai hyväksyisi vihaa itsessään, se kanavoituu ulos tavalla tai toisella. Jos se ei tule esiin suorana tekona, se voi kääntyä sisäänpäin ja ilmetä ahdistuksena tai masennuksena.

Kiltiksi kasvatetut

Vihan tukahduttaminen alkaa jo lapsena.

– Fiksu lapsi kiltistyy huomatessaan, etteivät vanhemmat kuule hänen vihaansa. Kiltteysryhmiin osallistuvat naiset löytävät usein itsestään tukahdutettuja vihan tunteita, Maria Lindroos toteaa.

Kiltiksi kasvatettua helpottaa usein jo tieto siitä, että kaikki tunteet ovat oikeutettuja, myös viha. Se kertoo, mihin voin suostua ja mihin en.

Oman lapsen viha voi tuntua sietämättömältä, jos on itse joutunut samassa iässä nielemään raivonsa. Kielletyt tunteet ryöpsähtävät esiin, ja äiti alkaa pelätä käyvänsä raivoavan lapsen kimppuun.

– Äiti saa olla vihainen. Tunne ei tee hänestä huonoa äitiä, eivätkä pelkät ajatukset vielä vahingoita ketään, Lindroos tähdentää.

Viha tuntuu

Miten pitkä matka ajatuksista sitten on tekoihin? Moni on selittänyt silmitöntä väkivaltaansa sillä, että päässä pimenee ja itsehillintä vain katoaa yhtäkkiä. Voiko kenelle tahansa käydä niin?

– Ei voi. Väkivalta ei tule yllättäen, vaikka tekijä niin kokisi. Esimerkiksi parisuhteessa on voinut olla ongelmia kauan, mutta niistä ei ole keskusteltu eikä niihin ole haettu apua. Paine on kasautunut ja lopulta purkautunut väkivaltana, psykologi Taija Stoat kertoo.

Hetkellinenkään suuttumus ei tule yllättäen, sillä se tuntuu kehossa. Viha voi kiihdyttää hengitystä tai rypistää otsan. Se pusertaa huulet yhteen ja kädet nyrkkiin, tai rintaa alkaa puristaa ja kasvot lehahtavat punaisiksi. Kun tuntee oman ruumiinsa antamat merkit, saa lisäaikaa päättää, onko suuttuminen tarpeen ja voiko sen estää.

Tunteet ja ajatukset myös ruokkivat toisiaan. Taisteluun valmistautuva näkee toisen käytöksessä selviä hyökkäyksen aikeita, olipa tällä sellaisia tai ei.

Käyttäytymiseen vaikutetaan muuttamalla ajattelua. Mieti rauhoittavia lauseita: ”Pysyn rauhallisena. En välitä.” Kuvittele lempimaisemaasi, hengitä syvään, laske hitaasti kymmeneen. Ne ovat vanhoja mutta päteviä keinoja tyynnyttää itsensä.( Allekirjoittaneen Huomautus.-ei muuten auta läheiskään aina!)


– Tärkeä ja opeteltavissa oleva taito on se, ettei ota asioita henkilökohtaisesti. Omat raivonpuuskan aikaiset ajatukset tuntuvat jälkeenpäin kummallisilta. Olinko tosiaan sitä mieltä, että tuo tuntematon oli lähtenyt liikenteeseen vain minua kiusatakseen?

Pehmitä riidanhaastaja

Entä mitä tehdä silloin, kun joutuu riidanhaastajan silmätikuksi? Taija Stoatin mukaan on tärkeintä pysyä itse rauhallisena. Kokeile rauhoittavia ajatuksia, keskity hengittämiseen, poistu paikalta.

– Jos poistuminen ei onnistu, kannattaa ryhtyä pehmentämään tilannetta. Myötäile ja ole samaa mieltä, vaikket olisikaan. Sano, että saatat olla oikeassa, noinhan se taitaa olla.

Pehmennystekniikkaa käyttävä menettää ehkä tilaisuuden nasevaan lohkaisuun, mutta säästyy parhaassa tapauksessa pahoinpitelyltä. Hän on kuin sumua, josta haastajan on mahdotonta saada otetta.

Ongelmia voi aiheuttaa myös ryhmä, joka usuttaa yhtä jäsentään uhmaamaan auktoriteettia – tätä tapahtuu paitsi nuorisojoukoissa myös aivan tavallisilla työpaikoilla. Kun yllytetty sitten joutuu pulaan, ryhmä luikkii vastuusta.

– Jo siinä on kyllin hyvä syy pitäytyä omissa asioissaan. Rauhoittava ajatus yllytystilanteessa on vaikkapa: ”Muut eivät päätä, mitä minä ajattelen!” Jämäkkä myös kehottaa yllyttäjiä pysymään erossa asiasta, joka ei heitä mitenkään koske."
__________________________

- Tässä joukko asioita, jotka saattavat auttaa hallitsemaan vihaansa tai ainakin olemaan pahentamatta siitä seuraavia seikkoja tai mahdollisia tekoja.

Muokannut PP 18:28
Viimeksi muokannut saara päivämäärä 05.10.2014 17:36, muokattu yhteensä 1 kerran
saara
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja saara » 05.10.2014 17:35

trisse kirjoitti:Onko tää taas jotain sun copypasteja?


Kirjoituksessa on lähdelinkki sekä mainittu lausuntojen antajien nimiä.
saara
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja Kissi » 05.10.2014 18:17

No höh, mä jo aattelin, että tuut kertomaan kuinka piruste voi vituttaa ja eikä tiiä mitä tekis.
Kannattaa kokeilla liirumlaarumia, se antaa vihalle siivet -------->fiuuut, sinne meni mokoma.
Kissi
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.10.2014 18:50

Yritän käyttää tuota "pehmennys tekniikkaa", jos koen, että minua kohtaan ollaan vihamielisiä.
Aina se viha, jonka kohtaa ei johdukaan itsestä , vaan toisella on huono päivä, tai muita ongelmia.
Minun on vaikea ajatella yleensä niin, että kaikki toisen tunteet ei johdu minusta.
Maaria
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja Lette » 06.10.2014 10:21

Psyyken alueella on olemassa omat lakinsa: pahaa voidaan korjata vain hyvällä.

Vihaa korjaa vain hyvyys, rakkaudellisuus. Olen itse kokenut tätä käytännön tilanteissa.
Hyvällä on uskomattoman suuri vaikutus itseen ja muihin.
Lette
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja saara » 08.10.2014 23:36

Jill kirjoitti:Yritän käyttää tuota "pehmennys tekniikkaa", jos koen, että minua kohtaan ollaan vihamielisiä.
Aina se viha, jonka kohtaa ei johdukaan itsestä , vaan toisella on huono päivä, tai muita ongelmia.
Minun on vaikea ajatella yleensä niin, että kaikki toisen tunteet ei johdu minusta.


Vihaa voi korjata mielenrauhalla tai asettumalla vihansa ja sen aiheuttajan
yläpuolelle. Ottamalla yksinkertaisesti ohjat omiin käsiinsä, päästämättä hallitsemattoman tunteen valtaamaan mieltänsä.
saara
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.10.2014 00:00

saara kirjoitti:
trisse kirjoitti:Onko tää taas jotain sun copypasteja?

Kirjoituksessa on lähdelinkki sekä mainittu lausuntojen antajien nimiä.

Kirjoituksesta ei selvinnyt, mikä oli lainattua ja mikä omaa tekstiä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viha

ViestiKirjoittaja Lette » 09.10.2014 10:57

Rakkaus on elämän energia. Viha on sen torjumista.
Lette
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 11:52

Psykopatologia kirjoitti:
saara kirjoitti:
trisse kirjoitti:Onko tää taas jotain sun copypasteja?

Kirjoituksessa on lähdelinkki sekä mainittu lausuntojen antajien nimiä.

Kirjoituksesta ei selvinnyt, mikä oli lainattua ja mikä omaa tekstiä.



Sitaateissa oleva teksti oli kokonaisuudessaan lainaus ko artikkelista

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mik ... y_voimaksi. Muu ilman sitaatteja oli omaani.
saara
 

Re: Viha

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 12:10

kiss kirjoitti:No höh, mä jo aattelin, että tuut kertomaan kuinka piruste voi vituttaa ja eikä tiiä mitä tekis.
Kannattaa kokeilla liirumlaarumia, se antaa vihalle siivet -------->fiuuut, sinne meni mokoma.



Kiss,vitutuksen aste vaihtelee. Minulla se käväisi tässä joku aika sitten miltei maksimissaan. Ei ainoastaan tämän saitin , vaan koko elämäntilanteen takia.Silloin eivät kauniit puheet paljon lohduta. Minun vihani on sen laatuista, että se pitää saada ulos,Kohde voi olla välillinen tai välitön, pääasia on kumminkin, että saa purettua itseään.

Tällä hetkellä vitutuksen määrä suhteessa 1-10 on about 3-4, mikä on minulle suht. hyvä tulos. Aina joku asia vituttaa enemmän tai vähemmän halusi sitä tai ei.
saara
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron