Oletko persoonallisuushäiriöinen?

Onko sinulla todettu persoonallisuushäiriö?

1. On
4
44%
2. Ei ole
4
44%
3. En tiedä
1
11%
 
Ääniä yhteensä : 9

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 09:52

Kyllä se oli enemmän impulsiivisuutta kun WMS-R:ssä aloin sanalistojen kohdalla reagoida liian nopeasti ja sitten korjata itse itseäni. Samoin yhdessä reitinpiirtämistestissä sain varmaan hyvän tuloksen - en usko että minun tekniikkaa parempaa oli sillä testi oli varsin simppeli - mutta saatoin vahingossa piirtää ensin väärän reitin ja sitten sotata sen pois. (Tehtävässä oli kuviota kohden minuutti aikaa joten nopea reagointi oli välttämätöntäkin). Nuo testit ovat olleet niin lyhyitä ja viihdyttäviä ettei lyhytjännitteisyyteni ole tullut niissä ilmi. Se on tullut esille vasta suhteellisen vaativissa ja pitkällisissä tehtävissä kuten kerran kun kirjallisuustieteen proseminaarissa menestyin hyvin - esim. opettaja luki ääneen tekstini Virginia Woolfin Aalloista - mutta viimeinen teksti jäi rästiin ja oli selvästi huonoin tekstini.

Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että tuo näkyisi niissä.

Trisse, eihän viestissäsi siitä mainittu mitään. Joten mikä tuo?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.10.2014 11:05

Mirri, vastaus tyhmään kysymykseen. Korrelaattihan oli täysin selvä.
Helmenkalastaja
 

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 11:09

Helmenkalastaja kirjoitti:Mirri, vastaus tyhmään kysymykseen. Korrelaattihan oli täysin selvä.

Mihin Trissen viestissä oleva tuo viittaa? Minulle asia ei ole selvä; en hakemallakaan löydä Trissen tekstistä asiaa, johon sanalla tuo viitataan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2014 11:24

Heikentymiseen?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2014 11:59

Laktoosi-intoleranssiin tietysti.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.10.2014 12:05

trisse kirjoitti:Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että tuo näkyisi niissä.

Minä ainakin ymmärsin, että tuo viittasi koko kappaleeseen. Joka siis valaisi suorituksen heikkenemista ajan myötä eli taipumusta lyhytjänteisyyteen.
Helmenkalastaja
 

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2014 12:09

Laktoosi-intoleranssiin tietty, jolloin tulee kiire vessaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 12:10

Helmenkalastaja kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että tuo näkyisi niissä.

Minä ainakin ymmärsin, että tuo viittasi koko kappaleeseen. Joka siis valaisi suorituksen heikkenemista ajan myötä eli taipumusta lyhytjänteisyyteen.

Korrelaatti siis ei ollut ollenkaan selvä, vaan päinvastoin täysin käsittämätön.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 12:14

trisse kirjoitti:
Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että tuo näkyisi niissä.

Olisi pitänyt kirjoittaa näin:
Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että lyhytjänteisyys näkyisi niissä.

12.22. Tai viitauksen edellisen kirjoittajan viestiin olisi saanut näkymään kirjoittamalla: Psykopatologian mainitsema lyhytjänteisyys...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2014 12:26

Kirjoittajalla on fanttasia, että laktoosi-intoleranssi tarkoittaa veren sokerin laskua.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 19:19

trisse kirjoitti:Meidän eromme on siinä että minä olen hauska ja sinä et...

Kirjoittajien hauskuus riippuu usein siitä millä tuulella lukija sattuu kulloinkin olemaan. Nauruhermokin voi olla sairas ja oireilla välillä enemmän välillä vähemmän.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja terttu » 06.10.2014 19:38

Psykopatologia kirjoitti:Kirjoittajalla on fanttasia, että laktoosi-intoleranssi tarkoittaa veren sokerin laskua.


Tämä osui nauruhermoon mutta en uskaltanut heti nauraa.
terttu
 

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.10.2014 19:44

Mirri kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että tuo näkyisi niissä.

Minä ainakin ymmärsin, että tuo viittasi koko kappaleeseen. Joka siis valaisi suorituksen heikkenemista ajan myötä eli taipumusta lyhytjänteisyyteen.

Korrelaatti siis ei ollut ollenkaan selvä, vaan päinvastoin täysin käsittämätön.

Kyllä oli. Jokaiselle, joka vain halusi ymmärtää.
Kai tiedätte, että viitata voi enempäänkin kuin yhteen sanaan tai edelliseen lauseeseen? :?
Helmenkalastaja
 

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 21:08

trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Tai lyhytjänteisyyteen.

Tämä tietty!

Helmis, Trisse itse kertoo viestissään olleen sanan tuo viittaavan Psykopatologian viestiin, joka on edellisellä sivulla!

Onhan viestissä käytetty pronomini (tuo) epäselvä ja monitulkintainen, jos yksi 'ymmärtää' sen viittaavan kirjoittajan omaan monisanaiseen tekstiin, ja toinen arvelee sen viittaavan edellisen kirjoittajan edellisellä sivulla viestiin.

Nyt kuitenkin tiedetään sanan viitanneen Psykopatologian lyhyeen viestiin. Tiedetään, koska kirjoittaja itse kertoi asian. Tässä tapauksessa 'ymmärtävä' tulkitsija oli väärässä ja 'arveleva' tulkitsija oikeassa. Moinen epäselvyys, arvailu ja päättely olisi vältetty sillä, että kirjoittaja olisi paneutunut kirjoitukseensa lukijoiden kannalta; tuo olisi voitu jättää tekstistä pois ja ilmaista asia selkeästi.
Jos oikeasti oli tarkoitus viitata oman tekstin pitkään selostukseen, tuo olisi voitu korvata vaikkapa ilmaisulla edellä mainittu.

Helmis, minä tietääkseni haluan tosissani ymmärtää mitä kirjoittaja tahtoo sanoa ja tarkoittaa, enkä tietääkseni myöskään takerru mihinkään pieniin virheisiin.
Tässä tapauksessa kirjoittajan virhe on saamieni äidinkielen oppien mukaan aika iso. Niin iso, että voisin jopa nähdä siinä piittaamattomuutta lukijoita kohtaan.
Niinpä pidän outona väitettäsi, jonka mukaan olisin ymmärtänyt, jos vain olisin halunnut. Sitä paitsi minä olin 'arvelija', joka arveli Trissen viitanneen Psykopatologian viestiin. Mutta koska en epäselviltä tuntuvissa tilanteissa luota arveluihini, päätin kysyä suoraan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.10.2014 21:23

En usko, että Trisse viittasi PP:n viestiin, vaan siinä olevaan sanaan 'lyhytjänteisyyteen', minkä hän omassa viestissään selvästi havainnollisti. Hänen viestinsä oli selvitys siitä, miksi hänen mielestään impulsiivisuus oli tehtyjen testien valossa oikea ilmaisu eikä lyhytjänteisyys, jota PP ehdotti. Hän ei siis kieltänyt olevansa lyhytjänteinen, mutta pyrki osoittamaan, ettei tehdyissä testeissä lyhytjänteisyys tullut ilmi, koska se ilmenee vasta pitemmällä aikavälillä. Keskustelua seurattuani tämä oli minulle täysin selvää enkä vieläkään usko olleeni väärässä, vaikka Trisse PP:n viestin vastaukseksi linkkasikin.

Kommentoisitko, Trisse!

___
ps. Jos olen väärässä, minun on pakko yhtyä PP:n ja Mirrin käsitykseen siitä, että korrelaatit eivät olleet kunnossa.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 06.10.2014 21:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja
 

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 21:24

trisse kirjoitti:Kyllä se oli enemmän impulsiivisuutta kun WMS-R:ssä aloin sanalistojen kohdalla reagoida liian nopeasti ja sitten korjata itse itseäni. Samoin yhdessä reitinpiirtämistestissä sain varmaan hyvän tuloksen - en usko että minun tekniikkaa parempaa oli sillä testi oli varsin simppeli - mutta saatoin vahingossa piirtää ensin väärän reitin ja sitten sotata sen pois. (Tehtävässä oli kuviota kohden minuutti aikaa joten nopea reagointi oli välttämätöntäkin). Nuo testit ovat olleet niin lyhyitä ja viihdyttäviä ettei lyhytjännitteisyyteni ole tullut niissä ilmi. Se on tullut esille vasta suhteellisen vaativissa ja pitkällisissä tehtävissä kuten kerran kun kirjallisuustieteen proseminaarissa menestyin hyvin - esim. opettaja luki ääneen tekstini Virginia Woolfin Aalloista - mutta viimeinen teksti jäi rästiin ja oli selvästi huonoin tekstini.

Minulla on kyllä selkeä taipumus siihen että suoritukseni paranemisen sijasta alkavat heiketä harjoituksen myötä. Ensimmäisen tehtävän (esim. akateemisissa ympyröissä) saan parhaimpaan 10-15%:n mutta viimeisen suurimpiirtein 50%:n. Vaadittaisiin pitkät ja rasittavat testit että tuo näkyisi niissä.

Otin Trissen kirjoituksen tarkkaan tarkasteluun meille, jotka rakastamme äidinkielen 'pähkinöitä'. Merkkasin kiistanalaisen demonstratiivipronominin punaisella.
En pääse yli enkä ympäri siitä ajatuksesta, että viimeisen kappaleen viimeisen virkkeen loppuun päästyään lukija ihmettelee epävarmana, että mikä tuo.
Tekstissä on myös sana nuo, mutta hyvin selkeässä yhteydessä: nuo testit.

Miten teksti voitaisiin kirjoittaa niin, että lukijoille valkenee heti ja yksiselitteisesti mihin kirjoittaja viittaa tekstin viimeisessä virkkeessä?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja saara » 06.10.2014 21:30

Voisikohan trisse ihan itse selvittää mikä on syy ja mikä seuraus, ettei joidenkin tarvitse siitä palstakaupalla vängätä?
saara
 

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 21:32

Helmenkalastaja kirjoitti:En usko, että Trisse viittasi PP:n viestiin, vaan siinä olevaan sanaan 'lyhytjänteisyyteen', minkä hän omassa viestissään selvästi havainnollisti. Hänen viestinsä oli selvitys siitä, miksi hänen mielestään impulsiivisuus oli tehtyjen testien valossa oikea ilmaisu eikä lyhytjänteisyys, jota PP ehdotti. Hän ei siis kieltänyt olevansa lyhytjänteinen, mutta pyrki osoittamaan, ettei tehdyissä testeissä lyhytjänteisyys tullut ilmi, koska se ilmenee vasta pitemmällä aikavälillä. Keskustelua seurattuani tämä oli minulle täysin selvää enkä vieläkään usko olleeni väärässä, vaikka Trisse PP:n viestin vastaukseksi linkkasikin.

Kommentoisitko, Trisse!

Helmis, tämä meidän keskustelumme ja 'kiistelymme' osoittaa sen, että kirjoittaja on kirjoittanut epäselvästi ja monitulkintaisesti. Että sanan tuo sijaan olisi ihan oikeasti pitänyt löytää jokin yksiselitteinen vaihtoehto, jonka äärellä lukijoiden ei tarvitsisi keskenään kinastella kysymyksestä mitä kirjoittaja tarkoitti.

Nyt ihmetellään viittasiko kirjoittaja 1) edellisen kirjoittajan viestiin, 2) edellisen kirjoittajan viestissä olleeseen sanaan, vai 3) omaan tekstiinsä. Kolme tulkintavaihtoehtoa!
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2014 21:34

Mirri kirjoitti:
trisse kirjoitti:Meidän eromme on siinä että minä olen hauska ja sinä et...

Kirjoittajien hauskuus riippuu usein siitä millä tuulella lukija sattuu kulloinkin olemaan. Nauruhermokin voi olla sairas ja oireilla välillä enemmän välillä vähemmän.

Milloin vääristä tiedoista on tullut hauskoja?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko persoonallisuushäiriöinen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2014 21:34

saara kirjoitti:Voisikohan trisse ihan itse selvittää mikä on syy ja mikä seuraus, ettei joidenkin tarvitse siitä palstakaupalla vängätä?

Saara, onko tämä yhdessä ketjussa oleva(!) 'vänkäys' sinulta pois, vai rasittaako se sinua muuten vain?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron