Baghin 1900-luvun parhaat

Baghin 1900-luvun parhaat

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.09.2014 14:40

Kuva
Sergei Eisensteinin Iivana Julma oli yksi Peter von Baghin lempielokuvista.

Katso Peter von Baghin lista viime vuosisadan parhaista elokuvista
KULTTUURI 24.9.2014 10:06 Silja Massa HELSINGIN SANOMAT http://www.hs.fi/kulttuuri/Katso+Peter+ ... 5877429995

Suomalainen elokuvasivusto Film-O-Holic pyysi vuonna 2000 Peter von Baghia listaamaan 1900-luvun parhaat elokuvat.

"Eihän tällaisista haasteista miettimällä selviä, joten etenen aivan sumeilemattomalla action painting -tekniikalla: heitän mieleisiä, minulle tärkeitä elokuvia riviin", von Bagh kirjoitti.

Von Baghin lista perusteluineen näytti tältä:

1. Sergei Eisenstein: Iivana Julma
"Jollain kriteereillä hurjin koskaan tehty elokuva: formaalisesti, historiallisesti (eli suhteessa ja limittyneenä tekoaikaansa, sen riskeihin, sen ajan taisteluun elämästä ja kuolemasta), assosiaatioittensa puolesta."

2. Ernst Lubitsch: Trouble in Paradise
"Pitää saada vastapainoksi jotain höyhenenkevyttä. Kysymys on varkaista, ja olen yrittänyt Rikoksen hehku -kirjassani pohjustaa niitä laajempia aaltoja, mitä tuo teema Lubitschin maagisen kosketuksen myötä saa."

3. Michael Powell & Emeric Pressburger: A Canterbury Tale
"Vähemmän tunnettuja suuren brittiläisen tekijäparin pääteoksista, näin ehkä siksi, että teos on niin paikallinen. En voi väittää ymmärtäväni kaikkia elokuvan assosiaatioita, mutta ihme se on: sodan suurta kanvaasia vasten nähty kansakunnan myyttinen historiikki."

4. Humphrey Jennings: Listen to Britain
"Toinen sota-ajan brittiteos, kollaasimuotoinen esitys siitä, mitä kansakunta on. Suurta runoutta ja sitä paitsi lyhytelokuva – kyllä sellainenkin täytyy listassa olla. Samalla kaikista elokuvista se, jonka vaikutus omiin tekemisiini elämän eri alueilla on luultavasti – alitajuisella tasolla – ollut kaikkein suurin."

5. Luis Buñue l: Nazarín
"Olisin mielelläni valinnut Bunuelilta jonkun mielettömän farssin, mutta miten unohtaa tämä käsittämättömän rajaa hipova tunkeutuminen epäilyksiin vaipuvan papin sieluun ja siihen kiusauksien maisemaan, joka häntä ympäröi. Maailman yksinkertaisinta elokuvaa, ja maailman komplisoiduinta."

6. Nicholas Ray: Bigger Than Life (Peilin takana)
"Jos modernin elokuvan läpikäyvä valtateema on vieraantuminen, mikään elokuva ei ole tehnyt sitä yhtä konkreettiseksi puhtaan elokuvan keinoin. Nuoren kapinallisen ohjaajan täysin tuntemattomaksi ja tunnustusta vaille jäänyt mestariteos."

7. Roberto Rossellini: Viaggio in Italia
"Modernin elokuvan virranjakaja, jonka syvät virrat kulkevat antiikin aiheista ja luontotunteesta James Joycen (joka on lainannut sukunimensä elokuvan avioparille) vaikutuksien kautta siihen mitä todella tapahtui vuonna 1953 Italiassa ja Euroopassa. Barometrina ihmisten kasvot, olemus, hätä, henkinen sekaannus."

8. Erich von Stroheim: The Wedding March
"Mykkäelokuva ei ole mukana pakkopullana, vaan siksi että tuo kausi on minulle aina yhtä säpsähdyttävä ja erityinen maailma – eikä koskaan sillä visuaalisella ja dramaturgisella oivalluksen voimalla kuin tässä."

9. Kenji Mizoguchi: O-Haru, Naisen tie
"Suurimman japanilaisen ohjaajan (tai sanokaamme diplomaattisesti että Ozu ja Naruse olivat yhtä hyviä) yhteenveto niistä nöyryytyksistä, jotka mennyt aikakausi oli varannut naiselle – musertavan todistusvoimainen teos."

10. Jacques Becker: Edouard et Caroline (Vastanaineet)
Koska minulta varmaan odotetaan nimenomaan Beckerin Rakastajattaren mainintaa, otan vierestä yhtä hyvän teoksen – täydellisen sosiaalisen miljöötutkielman vuosilta, jolloin Becker kävi kerros kerrokselta lävitse ranskalaisen yhteiskunnan. (Aivan samoin kuin vastaan Vertigo-odotukseen mainitsemalla suosikikseni Takaikkunan.)"

Kymmenen valitsemansa elokuvan täydennykseksi von Bagh listasi Film-o-holicille maailman kolme parasta elokuvaa "tieteellisin perustein". Nämä olivat hänen mielestään Fritz Langin M – Kaupunki etsii murhaajaa, Jean Renoirin Pelin säännöt ja Orson Wellesin Citizen Kane.

Objektiivisesti ottaen maailman paras ohjaaja oli von Baghin mielestä Fritz Langja emotionaaliselta kannalta "maailman valtavin elokuva" Jean Vigon L'Atalante.

Film-O-Holic.com on vuonna 1998 perustettu elokuvasivusto, joka julkaisee viikoittain elokuva-arvosteluja ja kotimaisten elokuvantekijöiden haastatteluja. Se on Suomen vanhimpia yhä toiminnassa olevia verkkojulkaisuja.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Baghin 1900-luvun parhaat

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.09.2014 20:14

10. Jacques Becker: Edouard et Caroline (Vastanaineet)
Koska minulta varmaan odotetaan nimenomaan Beckerin Rakastajattaren mainintaa, otan vierestä yhtä hyvän teoksen – täydellisen sosiaalisen miljöötutkielman vuosilta, jolloin Becker kävi kerros kerrokselta lävitse ranskalaisen yhteiskunnan. (Aivan samoin kuin vastaan Vertigo-odotukseen mainitsemalla suosikikseni Takaikkunan.)"[/b]

Minulle kävi juuri noin: Vaikka jo pienenä näin Iivana Julman (3 osaa) Kulttuuritalon
elokuvakerhossa, olen näiden muiden suurten ohjaajien töistä nähnyt vain niitä
kuuluisimpia, en noita.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron