Suurinta huuhaata?

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja saara » 24.09.2014 19:18

Saat kyllä vaikuttamaan saamasi hoidon turhauttavalta. Minulle päiväyksikön tarjoama hoito oli enermmän kuin tarpeen. Sain keskustella joka päivä omahoitajani kanssa ja osallistua niihin ryhmiin joihin halusin. Vapaa-aikaa, tyhjää olemista kyllä jäi, mutta sen saattoi käyttää lepäämiseen, kun ei voimavarat ainakaan minulla siihen aikaan olleet mitenkään vahvat.
Käsittelimme hoitajan kanssa eroahdistustani sekä keinoja selviä arjesta yksin. Mielestäni se oli tärkein anti.Kerran viikossa käyvä psykiatri tarkisti mm. lääkityksen.
Hänen vastaanotolleen pääsi joka kerta.
saara
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.09.2014 00:37

Kyllästynyt: "Masennuksen hallinta" -ryhmässä täytettiin "Depressiokoulu" -työkirjaa - jossa oli kuolemattomia viisauksia kuten "Tee sellaista josta pidät" ynnä muita itsestäänselvyyksiä.


Heh, hyvä neuvo. :D Itse toivoisin ymmärrettävän, ettei mt-oireet tarkoita sitä, että ihminen olisi tyhmä.

Mikä on ollut mielestäsi toimivaa hoitoa, tai osaatko mainita jonkun teoksen, josta on oikeasti ollut hyötyä?
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.09.2014 00:39

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minustakin resurssipula on - ei suurin huuhaa - vaan suurin puute.

Pitäisi satsata perus-psykiatriaan, saada virat täyteen yms;
ei psykoterapiaan ym. suhteellisen tehottomaan.

Mitä on peruspsykiatria sinun mukaasi?

Voitko vastata tähän? Millaista hoitoa tuon peruspsykiatrian pitäisi sisältää?
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 25.09.2014 10:28

Minusta olisi myös hyvä, että peruspsykiatriassa olisi tarpeeksi henkilökuntaa. Tämä voisi vähentää esimerkiksi tarvetta tehdä potilaan hoitoa ja diagnoosia koskevia päätöksiä tiimipalavereissa, joissa potilas ei itse ole läsnä eivätkä kaikki palaveriin osallistujat ole koskaan tavanneet potilasta. Palavereissa päätetään mahdollisesti hyvinkin tärkeistä asioista täysin muiden tulkintoihin perustuvan, sekundaarisen tiedon varassa. Tämä on yksi esimerkki vakavasta epäkohdasta psykiatrisessa sairaanhoidossa, joka kaiketi johtuu resurssipulasta. Resurssipula ja kiire saattaa myös johtaa siihen, että potilaan kohtaamisessa tehdään virhetulkintoja, jotka saattavat lähteä elämään omaa elämäänsä potilaan tiedoissa ja vaikuttaa jatkossa potilaan hoidon laatuun heikentävästi varsinkin, jos jatkossakaan ei paneuduta aikapulan vuoksi siihen, mitä potilas kertoo vaan kiinnitetään huomiota aiempiin virheellisiin tietoihin. Lukevatko lääkärit muuten potilaan tietoja ennen kuin potilas saapuu vastaanotolle?
Golden flower
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2014 12:52

(Minulta kysytty) perus-psykiatria sisältää - kuten kaksi muutakin täällä on tuonut esiin,
riittävät resurssit, mikä tarkoittaa riittävien virkojen yms. myötä riittävän pitkiä ja riittävän
tiheitä potilas-aikoja yleisesti ja spesifisti lyhyitä aikoja hoidon piiriin pääsemiseksi (alle
viikko). Psykiatrien suhteellista määrää tulisi lisätä. Hoito olisi pääosin lääkehoitoa riittävän
ajan puitteissa, jolloin mukaan tulisi myös psykoterapeuttisia elementtejä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.09.2014 16:49

Psykopatologia kirjoitti:(Minulta kysytty) perus-psykiatria sisältää - kuten kaksi muutakin täällä on tuonut esiin,
riittävät resurssit, mikä tarkoittaa riittävien virkojen yms. myötä riittävän pitkiä ja riittävän
tiheitä potilas-aikoja yleisesti ja spesifisti lyhyitä aikoja hoidon piiriin pääsemiseksi (alle
viikko). Psykiatrien suhteellista määrää tulisi lisätä. Hoito olisi pääosin lääkehoitoa riittävän
ajan puitteissa, jolloin mukaan tulisi myös psykoterapeuttisia elementtejä.

Niinhän tuo on jo nyt, pääosin lääkehoitoa ja keskusteluapua. Tulokset eivät ole kovin hyviä esim. masennuksen hoidossa, jos katsotaan sitä, miten hyvin vaikka työkyky on lisääntynyt.
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2014 17:33

Sinulle taitaa olla sama, mitä minä vastaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja saara » 25.09.2014 18:16

Vaikutelma kuutaren kysymyksistä on sen laatuinen, ettei hän vastausta edes odota. Minä kirjoitin kuinka positiivisena koin päiväyksikön, ei mitään vastausta,Kyllästyneen mielestä se kaksi viikkoa jonka hän siellä vietti oli huuhaata, minä olin ko hoidossa kolme kuukautta enkä kokenut sitä huuhaana.

Mitä sitten tulee tuohon kysymykseen , mitä on peruspsykiatria, se lienee psykiatrisen potilaan" perushoitoa," kuten yleislääkäri hoitaa yleisiä oireita ja lähettää tarvittaessa erikoislääkärin konsultatioon
Peruspsykiatriaan niinkuin mihin tahansa muuhunkin hoitoon kuuluu hoitajien toiminta lääkärin ohjeiden mukaan, lääkitys ym hoidot Riittävät resussit ja hoitokontaktin jatkuvuus ovat osa peruspsykiatriaa.
Mielestäni koulutetut psykiatriset sairaanhoitajat toteuttavat tätä peruspsykiatrista hoitoa hyvin.Samaten mielisairaaanhoitajat, joilla on vuosien kokemus.Peruspsykiatrisella hoidolla on oltava asiantuntevaa henkilökuntaa riittävästi.
Joka hoitoalallahan on perushoito ja sitten erikoishoito.Se yksilöityy potilaan kunnon , oireitten ja diagnoosin mukaan.
saara
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Maaria » 25.09.2014 19:48

Keskustelua sairaalassa oli , mutta minä en silloin osannut kertoa niin hyvin kuin olisi pitänyt
omasta olostani. Sulkeutuneen ja varautuneen on vaikea saada kontaktia.
Lääkitystä kokeiltiin ja se onnistui joskus ja joskus ei. Hoitopalaveri meni penkin alle, kun
oma äitini alkoi arvostella minua ja muut myötäilivät. Menin lukkoon. Ei minusta saatu ulos mitään.

En lähesty ihmisiä heti, enkä avaudu vasta kun todella luotan. Siksi kanssani ei saatu aina syvällisiä
keskusteluja.

Suurinta huuhaata on riittävä keskusteluapu, sanon sen, kun joku on sanottava.
Aina ei löydy sydäntä eikä halua ja se on molemminpuolista.
Maaria
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2014 20:46

Psykopatologia kirjoitti:Sinulle taitaa olla sama, mitä minä vastaan.

Miten niin, kommentoinhan kirjoitustasi.
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Banana » 26.09.2014 20:50

Masentuneilla saattaa olla täysin absurdeja odotuksia muiden kyvystä/kyvyistä hoitaa asioita, tilanteita ja minuutta.
Banana
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2014 20:51

saara kirjoitti:Vaikutelma kuutaren kysymyksistä on sen laatuinen, ettei hän vastausta edes odota. Minä kirjoitin kuinka positiivisena koin päiväyksikön, ei mitään vastausta,Kyllästyneen mielestä se kaksi viikkoa jonka hän siellä vietti oli huuhaata, minä olin ko hoidossa kolme kuukautta enkä kokenut sitä huuhaana.

Mitä sitten tulee tuohon kysymykseen , mitä on peruspsykiatria, se lienee psykiatrisen potilaan" perushoitoa," kuten yleislääkäri hoitaa yleisiä oireita ja lähettää tarvittaessa erikoislääkärin konsultatioon
Peruspsykiatriaan niinkuin mihin tahansa muuhunkin hoitoon kuuluu hoitajien toiminta lääkärin ohjeiden mukaan, lääkitys ym hoidot Riittävät resussit ja hoitokontaktin jatkuvuus ovat osa peruspsykiatriaa.
Mielestäni koulutetut psykiatriset sairaanhoitajat toteuttavat tätä peruspsykiatrista hoitoa hyvin.Samaten mielisairaaanhoitajat, joilla on vuosien kokemus.Peruspsykiatrisella hoidolla on oltava asiantuntevaa henkilökuntaa riittävästi.
Joka hoitoalallahan on perushoito ja sitten erikoishoito.Se yksilöityy potilaan kunnon , oireitten ja diagnoosin mukaan.


No minä aloitin tämän ketjun ajatuksena, että tähän voi listata mitä pitää "huuhaana",
en ajatellut millainen keskustelun tulisi olla. En tiennyt että toivoit minun kommentoivan viestiäsi.
Kokemuksesi päiväyksiköstä kuulosti minusta ihan kivalta, riippuen tosin siitä, millaisia ihmisiä siellä olisi. Toisaalta itse en tiedä, miten tuollainen ohjelma olisi mitenkään auttanut oireisiini, mutta kaipa tuollaisen hoidon idea onkin, että olisi jotain päiväohjelmaa.
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2014 20:57

Banana kirjoitti:Masentuneilla saattaa olla täysin absurdeja odotuksia muiden kyvystä/kyvyistä hoitaa asioita, tilanteita ja minuutta.

Onko edes mahdollista että joku muu, kuten terapeutti parantaisi toisen masennuksen? Miten tällainen odotus sitten on syntynyt? Pointtini oli myös se, että huuhaaksi voinee kutsua hoitoa, jota ei ole tieteellisesti todistettu vaikuttavaksi hoidoksi. Vai mitä mieltä olet/olette? Tarkoitukseni oli herättää keskustelua.
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Banana » 26.09.2014 21:07

Kuutar kirjoitti:
Banana kirjoitti:Masentuneilla saattaa olla täysin absurdeja odotuksia muiden kyvystä/kyvyistä hoitaa asioita, tilanteita ja minuutta.

Onko edes mahdollista että joku muu parantaisi toisen masennuksen? Miten tällainen odotus sitten on syntynyt?
Pointtini oli myös se, että huuhaaksi voinee kutsua hoitoa, jota ei ole tieteellisesti todistettu vaikuttaksi hoidoksi. Vai mitä mieltä olet/olette? Tarkoitukseni oli herättää keskustelua.


"Huuhaa" on mielestäni yksilöllinen kokemus.

Periaatteessa "joku voi parantaa masennuksesi" lääkityksellä ja/tai psykoterapialla / niiden yhdistelmällä.
Osa taas saa avun muualta, kuten E-Epasta, meditaatiosta jne.

Mutta, osalla masentuneista on edelleen sellaisia kuvitelmia ja odotuksia muiden kyvyistä auttaa ja/tai hoitaa depressiota, jotka ei kohtaa todellisuuden kanssa.

Itse lasken "huuhaaksi" mm. suoranaisen valehtelun, kusetuksen, haitallisen manipulaation ja hyväksikäytön.
Banana
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2014 21:09

Itse en ole ollut masentunut.
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Banana » 26.09.2014 21:11

Kuutar kirjoitti:Itse en ole ollut masentunut.

Hyvä. Minä olin n. 10 vuotta.
Banana
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.09.2014 21:17

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:(Minulta kysytty) perus-psykiatria sisältää - kuten kaksi muutakin täällä on tuonut esiin,
riittävät resurssit, mikä tarkoittaa riittävien virkojen yms. myötä riittävän pitkiä ja riittävän
tiheitä potilas-aikoja yleisesti ja spesifisti lyhyitä aikoja hoidon piiriin pääsemiseksi (alle
viikko). Psykiatrien suhteellista määrää tulisi lisätä. Hoito olisi pääosin lääkehoitoa riittävän
ajan puitteissa, jolloin mukaan tulisi myös psykoterapeuttisia elementtejä.

Niinhän tuo on jo nyt, pääosin lääkehoitoa ja keskusteluapua. Tulokset eivät ole kovin hyviä esim. masennuksen hoidossa, jos katsotaan sitä, miten hyvin vaikka työkyky on lisääntynyt.

Kuutar, Psykopatologian kirjoituksessa on useita tärkeitä asioita, mutta aivan kuin sinä olisit huomannut vain viestin viimeisen virkkeen. Ja taisit senkin sisällön ymmärtää väärin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2014 21:27

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:(Minulta kysytty) perus-psykiatria sisältää - kuten kaksi muutakin täällä on tuonut esiin,
riittävät resurssit, mikä tarkoittaa riittävien virkojen yms. myötä riittävän pitkiä ja riittävän
tiheitä potilas-aikoja yleisesti ja spesifisti lyhyitä aikoja hoidon piiriin pääsemiseksi (alle
viikko). Psykiatrien suhteellista määrää tulisi lisätä. Hoito olisi pääosin lääkehoitoa riittävän
ajan puitteissa, jolloin mukaan tulisi myös psykoterapeuttisia elementtejä.

Niinhän tuo on jo nyt, pääosin lääkehoitoa ja keskusteluapua. Tulokset eivät ole kovin hyviä esim. masennuksen hoidossa, jos katsotaan sitä, miten hyvin vaikka työkyky on lisääntynyt.

Kuutar, Psykopatologian kirjoituksessa on useita tärkeitä asioita, mutta aivan kuin sinä olisit huomannut vain viestin viimeisen virkkeen. Ja taisit senkin sisällön ymmärtää väärin.

Kuinka niin? Vain tuosta viimeisestä virkkeestä löysin kommentoitavaa, tuollaista hoitohan on jo tällä hetkellä enimmäkseen, siis se hoito mitä potilas keskimäärin saa - lääkkeitä ja jonkinlaista keskusteluapua. Se on totta, että psykiatrin virkoja ei ole riittävästi, mutta minä puhuin tässä ketjussa hoidon sisällöstä. Tarkoitin kysymykselläni, "mitä peruspsykiatria sisältää," että mitä se hoidon sisältö siis on.
Kuutar
 

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.09.2014 21:47

Voidaan kysyä esimerkiksi, mitä on perusruoka. Vastaus voisi olla vaikkapa läskisoosi.
Mutta olennaista on, että sitä on r i i t t ä v ä s t i. Perus-psykitriaa ei nyt ole
riittävästi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suurinta huuhaata?

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.09.2014 21:49

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minustakin resurssipula on - ei suurin huuhaa - vaan suurin puute.

Pitäisi satsata perus-psykiatriaan, saada virat täyteen yms;
ei psykoterapiaan ym. suhteellisen tehottomaan.

Mitä on peruspsykiatria sinun mukaasi?

Tosiaan 24.09.2014 00:31 sinä kysyit Psykopatologialta mitä peruspsykiatria hänen mukaansa on; et kysynyt mitä sen pitäisi olla...
Psykopatologia kuitenkin viesteissään kertoi mitä peruspsykiatrian hänen mielestään pitäisi olla.

Ei ihme, että tuli väärinkäsitys.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron