Älä nimittele lihavaksi!

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja saara » 12.09.2014 20:08

"Yleensäkin toisen nimittely, oli se minkä tahansa ulkoisen seikan takia on alakoululaisten hommaa, ei aikuisten. Valitettavan usein kyllä näkee ja kuulee päinvastaista, ikäänkuin ihmisillä olisi joku oikeus arvostella mitä tahansa erilaisuutta."
Viimeksi muokannut saara päivämäärä 12.09.2014 22:43, muokattu yhteensä 2 kertaa
saara
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Anni » 12.09.2014 21:26

saara kirjoitti:Yleensäkin toisen nimittely, oli se minkä tahansa ulkoisen seikan takia on alakoululaisten hommaa, ei aikuisten. Valitettavan usein kyllä näkee ja kuulee päinvastaista, ikäänkuin ihmisillä olisi joku oikeus arvostella mitä tahansa erilaisuutta.

Niinpä, kuten: "olet paska", "olet läski", "olet multinikki", "olet se ja se diagnoosiltasi" jne.
Anni
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.09.2014 22:04

Lihavuus on lääketieteellinen tosiasia, joten miksi asian sanominen ääneen olisi nimittelyä? Lääketiede tuntee jopa käsitteen sairaalloinen lihavuus... Ainakin suomeksi puhutaan nimenomaan lihavuudesta, kun kyseessä on vakava ylipaino - lihavuus. Jos oikein vakavaksi menee, käytetään sanontaa sairaalloinen lihavuus ilman, että on tarkoituksena nimitellä tai loukata lihavaa ihmistä.

Minä olen mielestäni ja tietääkseni lihava, vaikken sairaalloisuuteen ylläkään. Olisi kovin kummallista, ettei noin kolmeakymmentä liikakiloani saisi sanoa lihavuudeksi.
Syrjintä, häirintä ja uhkailu ovat tietysti aivan eri asioita kuin lihavan ihmisen sanominen lihavaksi. Ei lihavaksi sanominen ole nimittelyä yhtään sen enempää kuin pitkän ihmisen sanominen pitkäksi, lyhyen lyhyeksi, laihan laihaksi...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.09.2014 22:22

minua saa sanoa lihavaksi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja saara » 12.09.2014 22:46

Ja yhtä loukkaavaa kuin läskiksi haukkuminen on luuviuluksi tai heinäseipääksi nimittely.
Uskoisin jokaisen itse tietävän ulkomuotoonsa liittyvät seikat ilman kenenkään huomauttelua.
saara
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Anni » 12.09.2014 23:16

Psykopatologia kirjoitti:minua saa sanoa lihavaksi.

Ja minua laihaksi.



;)
Anni
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.09.2014 23:30

saara kirjoitti:Ja yhtä loukkaavaa kuin läskiksi haukkuminen on luuviuluksi tai heinäseipääksi nimittely.
Uskoisin jokaisen itse tietävän ulkomuotoonsa liittyvät seikat ilman kenenkään huomauttelua.

Kyllä.
Mutta lihavaksi sanominen ei ole nimittelyä tai haukkumista yhtään sen enempää kuin laihaksi sanominenkaan. Molemmat sanat ovat neutraaleja, eivätkä haukkumista tai nimittelyä millään lailla. Laiha ihminen on laiha ja lihava on lihava...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Anni » 12.09.2014 23:32

Mirri kirjoitti:
saara kirjoitti:Ja yhtä loukkaavaa kuin läskiksi haukkuminen on luuviuluksi tai heinäseipääksi nimittely.
Uskoisin jokaisen itse tietävän ulkomuotoonsa liittyvät seikat ilman kenenkään huomauttelua.

Kyllä.
Mutta lihavaksi sanominen ei ole nimittelyä tai haukkumista yhtään sen enempää kuin laihaksi sanominenkaan. Molemmat sanat ovat neutraaleja, eivätkä haukkumista tai nimittelyä millään lailla. Laiha ihminen on laiha ja lihava on lihava...

Esim. jos normaalipainoista ihmistä sanotaan lihavaksi, kyllä menee haukkumisen puolelle!
Nyt puhuttiin läskistä, sitä paitsi.
Viimeksi muokannut Anni päivämäärä 12.09.2014 23:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Anni
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja saara » 13.09.2014 00:28

trisse kirjoitti:Minä alan aina syömään enemmän kun äitini valittaa painostani. Silloin vasta tulee nälkä!


Se on vatsan vastareaktio
saara
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.09.2014 01:07

Anni kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
saara kirjoitti:Ja yhtä loukkaavaa kuin läskiksi haukkuminen on luuviuluksi tai heinäseipääksi nimittely.
Uskoisin jokaisen itse tietävän ulkomuotoonsa liittyvät seikat ilman kenenkään huomauttelua.

Kyllä.
Mutta lihavaksi sanominen ei ole nimittelyä tai haukkumista yhtään sen enempää kuin laihaksi sanominenkaan. Molemmat sanat ovat neutraaleja, eivätkä haukkumista tai nimittelyä millään lailla. Laiha ihminen on laiha ja lihava on lihava...

Esim. jos normaalipainoista ihmistä sanotaan lihavaksi, kyllä menee haukkumisen puolelle!
Nyt puhuttiin läskistä, sitä paitsi.

Ei puhuttu läskiksi sanomisesta, vaan nimenomaan lihavaksi 'nimittelystä'. Kuten otsikosta näkyy.

Ehkä menee haukkumisen puolelle, jos normaalipainoista ihmistä sanotaan lihavaksi. Mutta kai saman kaavan mukaan menee haukkumisen puolelle, jos normaalipainoista ihmistä sanotaan laihaksi. Eikö?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Anni » 13.09.2014 01:14

Mirri kirjoitti:Ei puhuttu läskiksi sanomisesta, vaan nimenomaan lihavaksi 'nimittelystä'. Kuten otsikosta näkyy.

Ehkä menee haukkumisen puolelle, jos normaalipainoista ihmistä sanotaan lihavaksi. Mutta kai saman kaavan mukaan menee haukkumisen puolelle, jos normaalipainoista ihmistä sanotaan laihaksi. Eikö?

Kyllä.
Anni
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Anni » 13.09.2014 01:54

trisse kirjoitti:Ei.

Ihme, ettet saanut banaa.
Anni
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.09.2014 21:54

Lihavilla sielu ei ole eriytynyt ruumiista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.09.2014 21:56

Psykopatologia kirjoitti:Lihavilla sielu ei ole eriytynyt ruumiista.

Mitenkäs sitten normaalipainoisilla? Liekö sielua lainkaan (naisilla ainakaan)?
Kyllästynyt
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja saara » 13.09.2014 22:01

Psykopatologia kirjoitti:Lihavilla sielu ei ole eriytynyt ruumiista.


Samaa mössöä se kaikki on ruumiinrakenteesta riippumatta.
saara
 

Re: Älä nimittele lihavaksi!

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 13.09.2014 23:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Lihavilla sielu ei ole eriytynyt ruumiista.

Mitenkäs sitten normaalipainoisilla? Liekö sielua lainkaan (naisilla ainakaan)?

:lol: :lol: Siellukkuus painaa paljon :lol: Tämä oli hyvä uutinen minulle henkilökohtaisesti.
Peilikuva
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa