Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 14.09.2014 23:41

Kuutar kirjoitti:Hilppa, mitä pitäisi tehdä? Rangaista kiusaajia? Siirtää kiusattu uuteen kouluun?
Kysymys on oleellinen kiusatun kannalta.

Onko kellään mitään kommenttia tähän?
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.09.2014 00:47

Kuutar kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Hilppa, mitä pitäisi tehdä? Rangaista kiusaajia? Siirtää kiusattu uuteen kouluun?
Kysymys on oleellinen kiusatun kannalta.

Onko kellään mitään kommenttia tähän?

Ei taida olla mitään yksinkertaisia ratkaisuja.

Trisse ehdotti koulukiusaamisen kohdalla porukan hajottamista; luokka pantaisiin uusiksi. Äitinä olen joskus 90-luvulla nähnyt ja kokenut luokassa syntyneen vakavan kiusaamistilanteen, jossa opettaja mietti juuri sellaista vaihtoehtoa. Opettaja oli vakaasti sitä mieltä, että hän ei hyväksy ratkaisua, jossa kiusattu siirretään muualle, vaan täytyy löytyä muita keinoja. Yhtenä keinona nähtiin luokassa syntyneen kuvion hajottaminen rakentamalla ryhmä uusiksi. Samalla tietysti olisi rakennettu rinnakkaisluokatkin uusiksi ryhmiksi, joten ei ollenkaan helppo ratkaisu. Eikä siihen turvauduttu, koska ala-aste oli muutenkin niin lähellä loppuaan, ja oppilaat siirtyivät yläasteille.

Ryhmän rikkominen ja uudelleen rakentaminen kaikessa vaativuudessaankin voisi kasvuikäisten koulukiusaamiskuvioissa olla yksi toimiva keino, koska usein on kysymys ryhmän vuorovaikutussuhteista. Eivät kiusaajat yleensä ole niin yksin, eivätkä niin syyllisiä - tai 'pahiksia' - kuin miltä miltä voi näyttää ilman tarkempaa tarkastelua. Kiusaamiskuviot syntyvät, jos ja kun ryhmän vuorovaikutussuhteet saavat vinoutua kaikessa rauhassa ennen kuin aikuinen, kuten opettaja, tajuaa mitä on tekeillä.

Minun näkemässäni ja kokemassani kiusaamiskuviossa opettaja toimi monin tavoin fiksusti - hän esimerkiksi hälytti luokkansa vanhemmat apuun ja kertoi suoraan mistä on kysymys ja millaisen ongelman edessä hän on. Istuttiin sitten porukalla hänen luokassaan ja lastemme pulpeteissa miettimässä ongelmaan ratkaisua... Ei ollenkaan huono homma.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.09.2014 10:22

Kuutar kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Hilppa, mitä pitäisi tehdä? Rangaista kiusaajia? Siirtää kiusattu uuteen kouluun?
Kysymys on oleellinen kiusatun kannalta.

Onko kellään mitään kommenttia tähän?

trisse kirjoitti:hajoittaa se lössi esim. kiusaajat, kiusatut, peesaajat eri luokkiin.

Usein ei auta, koska kiusaajat alkavat kiusata jotain toista henkilöä. Psykiatrian erikoislääkäri Lehti mainitsi HS-artikkelissaan, että kiusaajaa ei tarvitse kaihtaa syyllistämästä ja kiusaajan on saatava toiminnastaan jokin rangaistus. Tämän ketjun asiantuntijat ovat maininneet kasvatuksellisesta ratkaisusta, mihin olen aiemmissa vastauksissani viitannut.

Usein yläasteelle siirryttäessä kiusaaminen pahenee ja jo ala-asteella opeteltu käyttäytymismuoto jatkuu. Kiusaamiseen on puututtava nopeasti ja tehokkaasti, mikä on täällä todettu jo kliseiseksi itsestäänselvyydeksi. Ilmeisesti puuttuminen on ollut hyvin usein aivan liian lievää ja kiusaajan rankaisemista on kaihdettu ja pelätty syyllistämistä. Kiusaajan vanhemmat saattavat olla varsinaisia kiusankappaleita ja kiusaamisen lopettamissa kapuloina rattaissa. Jos vanhempi toteaa "ei meidän Ville eikä Liisa", ei rangaistuksellakaan ole juuri tehoa. Lisäksi opettaja saattaa pelätä kiusaajan vanhemman kostoa ja häirintää.
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.09.2014 12:42

Hilppa, 8.9. kirjoittamastasi kommentista voisi saada sellaisen käsityksen, että pidät kiusaamista ryhmän vuorovaikutusongelmana:
Ryhmällä on valta ryhmänä päättää, miten toimitaan. Ryhmädynamiikan mukaan määräytyy, kuka johtaa jne. Jos ryhmä ei palkitse kiusaajaa, kiusaaminen muuttuu tehottomaksi eikä kiusaaja saa kiusaamisellaan himoamaansa valtaa. Kiusaamistapahtumassa ryhmä on sairas ja täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka harjoittelevat sosiaalisuuttaan kiusaamalla.

Ryhmädynamiikan mukaan voitaisiin ajatella jopa niin, että 'sairas' ryhmä paitsi palkitsee kiusaajan myös tarvitsee kiusaajaa - toisin sanoen käyttää kiusaajaksi ryhtynyttä ryhmän jäsentä omien tarpeidensa tyydyttämiseen.
Jos 'sairas' ryhmä mahdollistaa kiusaamisen, niin miksei ryhmän hajottaminen ja uudelleen luominen - vinksalleen menneiden vuorovaikutuskuvioiden rikkominen - auttaisi?

Ja vielä: siinähän laitettaisiin koko ryhmä vastuuseen, jos se hajotettaisiin kiusaamista ylläpitävän toimintansa vuoksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.09.2014 13:12

Mirri kirjoitti:Hilppa, 8.9. kirjoittamastasi kommentista voisi saada sellaisen käsityksen, että pidät kiusaamista ryhmän vuorovaikutusongelmana:
Ryhmällä on valta ryhmänä päättää, miten toimitaan. Ryhmädynamiikan mukaan määräytyy, kuka johtaa jne. Jos ryhmä ei palkitse kiusaajaa, kiusaaminen muuttuu tehottomaksi eikä kiusaaja saa kiusaamisellaan himoamaansa valtaa. Kiusaamistapahtumassa ryhmä on sairas ja täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka harjoittelevat sosiaalisuuttaan kiusaamalla.

Ryhmädynamiikan mukaan voitaisiin ajatella jopa niin, että 'sairas' ryhmä paitsi palkitsee kiusaajan myös tarvitsee kiusaajaa - toisin sanoen käyttää kiusaajaksi ryhtynyttä ryhmän jäsentä omien tarpeidensa tyydyttämiseen.
Jos 'sairas' ryhmä mahdollistaa kiusaamisen, niin miksei ryhmän hajottaminen ja uudelleen luominen - vinksalleen menneiden vuorovaikutuskuvioiden rikkominen - auttaisi?

Ja vielä: siinähän laitettaisiin koko ryhmä vastuuseen, jos se hajotettaisiin kiusaamista ylläpitävän toimintansa vuoksi.

Hajottaminen ei riitä. Koska ryhmässä on epäkypsiä väärän toimintamallin opetelleita ihmisiä, heitä on kasvatettava toimimaan kypsän ihmisen tavoin ja perättävä heiltä vastuuta toimistaan. Kiusaajat on pantava opettelemaan toisenlainen sosiaalinen toimintamalli. On myös kontrolloitava, että kiusaaminen ei jatku ja että kiusaajat eivät etsi itselleen uusia uhreja.
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja saara » 15.09.2014 17:22

Kuutar kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Hilppa, mitä pitäisi tehdä? Rangaista kiusaajia? Siirtää kiusattu uuteen kouluun?
Kysymys on oleellinen kiusatun kannalta.

Onko kellään mitään kommenttia tähän?


Minun mielestäni kiusattua ei missään tapauksessa pitäisi siirtää toiseen kouluun, vaan kiusaajat, tai ainakin joukon "johtaja" jolloin ehkä jätettäisiin kiusattu rauhaan. Johtajaton jengi toimii huonosti. Voitaisiin saada muut jengin jäsenet kuuntelemaan paremmin ilman yllyttäjää. Ja jengin pomo uudessa ympäristössä ilman hännysjoukkoja olisi helpompi ehkä myös saada kuuntelemaan aikuista.Pitäisi selvittää kiusaajalle , miksi tämä siirto on tehty ja antaa pääkiusaajalle miettimisen aihetta.Yksin siihen saataisiin tehokkuutta.
saara
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron