Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2014 11:27

Koulukiusaaminen sekoittaa myös aikuisen pään

Koulukiusaamista on tutkittu paljon ja sitä voidaan ehkäistä järjestelmällisesti.
Julkisuudessa tiedon paikan valtaa usein aikuisten tunnepuhe. Silloin tulee
ylilyöntejä.


SUNNUNTAI 7.9.2014 9:11 KOLUMNI Anu Silfverberg Kirjoittaja on vapaa kirjoittaja.
http://www.hs.fi/sunnuntai/Koulukiusaam ... nettu-aihe

Kuva
MATTI PIKKUJÄMSÄ

Kaikki alkoi, kun 19-vuotias Juho Räty julkaisi Facebookissa tarinan, jossa hän pelasti bussissa pienen pojan kiusaajien
kynsistä.

Vaikka poika ei kiittänyt minua, eikä puhunut mitään, tiedän että hän oli kiitollinen.
Tarina lähti lentoon. Moni liikuttui. Presidenttikin kehui Rätyä ja sanoi Ilta-Sanomissa, että kiusaamiseen puuttuminen
on "vahvojen velvollisuus".

Lukiolaisten liitto aloitti #kutsumua-kampanjan. Siinä pitää ottaa kuva itsestään lapun kanssa, johon on kirjoitettu kaksi
sanaa: yksi, jolla sinua on haukuttu, ja toinen, jolla haluaisit sen korvata. Haukkumasana pitää ruksia yli. Läski – Rakas.
Harakka – ihana. Kuvia on tuhansia.

Julkkikset ja valtaapitävät alkoivat postata omia kuviaan. Kansanedustaja Lasse Männistö (kok) ei ollut "ärsyttävä pyrkyri",
vaan "aktiivinen, ennakkoluuloton, innostuva".

Ilta-Sanomat julkaisi lapun, jossa luki "saunansytyke" ja sen alla "Digimedian ykkönen".

Minua kiusattiin tarhassa, leireillä ja yläasteella. Mietin, miltä kampanja olisi tuntunut.

Ainakaan en olisi ikinä voinut kirjoittaa tuollaista lappua. Se olisi vain pahentanut kiusaamista, ja häpeä olisi ollut hirveä.

Soitin koulukiusaamista tutkineelle Christina Salmivallille.

"En tiedä, pystyvätkö tällä hetkellä kiusatut olemaan tuossa mitenkään mukana", Salmivalli pohtii.

Kiusatulle ulostulo voi olla iso riski.

Kampanja kuitenkin viehättää Salmivallia siksi, että se on lähtenyt lukiolaisilta itseltään. "Uskon, että se voi herättää
keskustelua tai herättää empaattisesti ajattelemaan, millaista on olla systemaattisesti kiusattuna."

Yleisemmin tutkijaa vaivaa julkisten kampanjoiden ohimenevyys. Hän toivoisi kiusaamisen ehkäisemiseen yhtä asiaa:
systemaattisuutta.

"Ettei se jää siihen, että yksittäiset ihmiset kouluissa miettivät näitä ja tekevät, mitä parhaaksi näkevät."

Julkisuudessa kiusaaminen on yksilökeskeistä. Tutkimusten valossa kyse on ryhmästä.

"Kiusaamisessa ei usein ole yksittäistä selkeää tai vakavalta näyttävää tekoa tai yhtä tekijää. Yksi nauraa sulle, toinen
jättää ulkopuolelle, joku vain katsoo tietyllä tavalla. Kun ne systemaattisesti kohdistuvat yhteen ihmiseen, on kyse
kiusaamisesta."

Koska kyse on ihmisryhmistä, yksilöihin – kiusaajaan tai kiusattuun – keskittyminen ei ratkaise ongelmaa. Koko ryhmä
pitää laittaa vastuuseen.

Tiedetään, että on asioita, jotka altistavat kiusaamiselle. Ne eivät kuitenkaan aktivoidu aina, vaan vaaditaan ryhmä,
joka palkitsee kiusaajaa.

Salmivallia turhauttaa, että koulukiusaamispuheessa vaaditaan aina uusia, tehokkaampia keinoja.

"Kun meillä on näitä keinoja."

Esimerkiksi KivaKoulu-hanke, jota Salmivalli johtaa. Se on kouluille ilmainen "työkalupakki", jolla kiusaamista ehkäistään
järjestelmällisesti.

"Sen on todettu vähentävän kiusaamista. Siis ihan tiukoissa tieteellisissä tutkimuksissa."

Mutta tieteelliset tutkimukset kiertävät huonosti sosiaalisessa mediassa.

Elokuussa Helsingin poliisi levitti Facebookissa tunteikasta tarinaa 14-vuotiaasta kiusatusta pojasta ja tämän itsemurha-
viestistä. Melkein 50 000 ihmistä jakoi tekstin Facebookissa. Poliisin mukaan tarina on totta, mutta yksityiskohtia muutettu.

Poliisin antama kuva kiusaamisesta on poikkeuksellinen. "Koulukiusaaminen on rikos", poliisin jakamassa viestissä lukee
suurin kirjaimin.

Mutta kun ei ole. Suurin ja tyypillisin osa kiusaamistapauksista ei täytä rikoksen tunnusmerkkejä.

Kaiken lisäksi poliisi antaa ymmärtää, että poika tappoi itsensä kiusaamisen vuoksi.

THL:n tutkimusprofessoria Mauri Marttusta tällainen viestintä huolettaa. "Tapa oli sellainen, että toivoisi, ettei tällä
avoin käsiteltäisi", hän sanoo.

"On epätodennäköistä, että joku nuori tekisi itsemurhan vain kiusaamisen vuoksi. Taustalla on monien ongelmien
kasaantuminen. Mukana on usein mielenterveyden häiriö, useimmiten depressio."

Tutkimusten perusteella tiedetään myös se, että yksittäistapauksen uutisoiminen voi lisätä itsemurhia. Riskiä lisäävät
myös jäähyväiskirjeiden julkaiseminen ja itsemurhan esittäminen ratkaisuna yksittäiseen ongelmaan.

Helsingin poliisin kampanjassa toteutuvat nämä kaikki.

Jatkuva koulukiusaaminen on trauma. Se synnyttää hirveitä, hurjia tunteita pitkälle aikuisuuteen.

Se on ymmärrettävääkin.

Mutta kun tunne ottaa tiedon paikan, seuraa helposti ylilyöntejä ja lynkkausmielialaa.

Pari vuotta sitten tiedetoimittaja Jani Kaaro kirjoitti Helsingin Sanomiin kolumnin Mädän omenan ongelma. Millainen
olisi koulu, josta kiusaajat eli mädät omenat olisi siirretty muualle, kysyy Kaaro, entinen koulukiusattu. Vastaus löytyy
paviaaniyhteisöstä, josta aggressiiviset yksilöt kuolivat myrkytyksen vuoksi. Sen jälkeen rauhalliset paviaanit elivät
sovussa.

Tämän vuoden alussa Suomen Psykologiliitto taas julkaisi sivuillaan psykologi Vesa Nevalaisen blogikirjoituksen
"Kiusaaja on ilkeä paskiainen". Siinä kerrotaan, että kiusaaja on häikäilemätön julmuri, jota ei ehkä edes voi auttaa,
sillä "osa meistä vaan kerta kaikkiaan on pahoja".

Hän lopettaa: "Että terveisiä vaan Sepolle: haista jätkä pitkä paska."

Jos mietin hetkenkin tarkemmin, tiedän, että olen aivan varmasti itsekin kiusannut lapsena. Käänsin selkäni ringissä.
En ollut kuulevinani toisen puhetta. Puhuin vähän liian kovaa selän takana. "Unohdin" jonkun porukasta.

Ne olivat itselleni aina yksittäistapauksia, mutta kohteelle ehkä systemaattista, niin kuin Salmivalli sanoisi. Tunnistan
niiden hetkien vallan, kuka tahansa tunnistaa.

Mutta omaa uhriutta on miellyttävämpi muistella kuin pahantekoa. Se on eheämpi tarina.

Anu Silfverberg Palstalla arvioidaan maailman ja kotimaan asioita, kosketusetäisyydeltä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2014 11:42

Rimpma 7.9. 9:34 (HS-keskustelut)

Hei Anu, kiitos koulukiusaamisjutusta.

Tutkijana kiinnostuin koulukiusaamisesta 1990-luvulla. Kouluterveyskyselyssä noin 7 % yläluokkalaisista raportoi jatkuvaa kiusaamista,
osuus kasvoi hitasti. Tein tuolloin yhteistyötä mm. Bergenin yliopiston sosiaalipsykologian tutkimusryhmän kanssa ja tutustuin alan
gurun prof. Dan Olweuksen ryhmän tutkimuksiin.

Norjassa käynnistyi 2000-luvun alussa pääministerin johdolla kiusaamisen vähentämiseen tähtäävä yhteistyöohjelma. Huomaa KIUSAAMISEN
ei KOULUkiusaamisen. Mukana monet valtionhallinnon tahot, kirkot, järjestöt jne. Kävin tutustumassa kansalliseen ohjelmaan ja sen arviointitutkimukseen. Kun Antti Kalliomäestä tuli opetusministeri, sain olla mukana valmistelemassa kouluhyvinvoinnin toimintaohjelman, johon sisältyi kiusaamisen vähentäminen. Opetusministeriön tuella Turun yliopiston tutkijaryhmä on tuottanut kansainvälisesti arvokkaan tutkimusohjelman ja siihen perustuvan toimintamallin.

Hyvä näin, mutta...mitä tänään tekisin toisin? Lähes kahden vuosikymmenen jaksolla tulokset ovat vaatimattomia. Kokemukset KIva Koulu
-ohjelmasta ovat samanlaisia kuin sadoista muista tiettyyn ongelmaan keskittyneistä "brändeistä": Tehokkaita tutkimusasetelmassa, arjessa vaikutukset huomattavsti pienempi. Miksi?

Näyttää ilmeiseltä, että ongelmia ei voi vähentää niihin keskittymällä. Puhe KOULUkiusaamisesta ja keskittyminen KIUSAAMISEEN johtavat harhaan. Todellinen haaste on SOSIAALINEN KEHITYS/KYPSYMINEN, tutkimuskielellä SOSIAALINEN KOMPETENSSI ("osaaminen"). Kiusaamisen vastustamisesta tulisi siirtyi sosiaalisen kompetenssin vahvistamiseen varhaislapsuudesta alkaen, etenkin kun tässä suunnassa lapsi/nuori tarvitsee erityistä tukea. Toimintamallin ytimessä tulisi olla KASVATUSVALMENNUS (aikaisemmi n 'perhekasvatus') kaikille lasten ja nuorten kehitysyhteisöjen aikuisille. Lupaava avaus tulee myös Turusta, suosittelen tutustumista prof. Andre Souranderin johtama Voimaperheet
-tutkimusohjelmaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2014 11:48

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.09.2014 22:25

Muutama kommentti juttuun http://www.hs.fi/sunnuntai/Koulukiusaam ... nettu-aihe:

Anu Silfverberg:Poliisin antama kuva kiusaamisesta on poikkeuksellinen. "Koulukiusaaminen on rikos", poliisin jakamassa viestissä lukee
suurin kirjaimin.

Mutta kun ei ole. Suurin ja tyypillisin osa kiusaamistapauksista ei täytä rikoksen tunnusmerkkejä.

Mihin toimittaja perustaa väitteensä? Mikä Silfverbergin mukaan on muka tyypillisintä kiusaamista? Siinä "Koulukiusaaminen on rikos" viestissä oli lueteltu, millaiset kiusaamistapaukset esimerkiksi täyttävät rikoksen tunnusmerkit.

Julkisuudessa kiusaaminen on yksilökeskeistä. Tutkimusten valossa kyse on ryhmästä.

"Kiusaamisessa ei usein ole yksittäistä selkeää tai vakavalta näyttävää tekoa tai yhtä tekijää. Yksi nauraa sulle, toinen jättää ulkopuolelle, joku vain katsoo tietyllä tavalla. Kun ne systemaattisesti kohdistuvat yhteen ihmiseen, on kyse kiusaamisesta."

Tuo kuulostaa syrjimiseltä, mutta ei vielä sellaiselta vakavalta kiusaamiselta, mitä lukemattomat kiusatut joutuvat kestämään vuosien ajan. Tuollainen syrjiminen voi olla yksi tapa kiusata, sitä samaa kiusattua voidaan kiusata muillakin tavoin.
Väitän että on myös yleensä yksi tai muutama varsinainen kiusaaja, jotka johtavat ryhmää.

Koska kyse on ihmisryhmistä, yksilöihin – kiusaajaan tai kiusattuun – keskittyminen ei ratkaise ongelmaa. Koko ryhmä pitää laittaa vastuuseen.


Kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan, jos kiusaajalle ei tule mitään seuraamuksia teoistaan, ei tilanne muutu miksikään. Kiusattua taas voi auttaa esimerkiksi luokanvaihto, vaikka se ei oikein olekaan, että hän joutuu vaihtamaan luokkaa. En ymmärrä myöskään, mitä koko ryhmän laittaminen vastuuseen käytännössä tarkoittaa.
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2014 22:55

Kuutar kirjoitti:...
Kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan, jos kiusaajalle ei tule mitään seuraamuksia teoistaan, ei tilanne muutu miksikään. Kiusattua taas voi auttaa esimerkiksi luokanvaihto, vaikka se ei oikein olekaan, että hän joutuu vaihtamaan luokkaa. En ymmärrä myöskään, mitä koko ryhmän laittaminen vastuuseen käytännössä tarkoittaa.

Ryhmällä on valta ryhmänä päättää, miten toimitaan. Ryhmädynamiikan mukaan määraytyy, kuka johtaa jne. Jos ryhmä ei palkitse kiusaajaa, kiusaaminen muuttuu tehottomaksi eikä kiusaaja saa kiusaamisellaan himoamaansa valtaa. Kiusaamistapahtumassa ryhmä on sairas ja täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka harjoittelevat sosiaalisuuttaan kiusaamalla.

Minua haukuttiin rumaksi, tyhmäksi kommariksi päivittäin kolman vuoden ajan ja minut suljettiin ulos ryhmästä yksinäisyyteen. Ei se täyttänyt rikoksen tunnusmerkistöä, mutta silti vammauduin sen ajanjakson tapahtumien vuoksi koko loppuelämäkseni.
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.09.2014 23:03

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:...
Kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan, jos kiusaajalle ei tule mitään seuraamuksia teoistaan, ei tilanne muutu miksikään. Kiusattua taas voi auttaa esimerkiksi luokanvaihto, vaikka se ei oikein olekaan, että hän joutuu vaihtamaan luokkaa. En ymmärrä myöskään, mitä koko ryhmän laittaminen vastuuseen käytännössä tarkoittaa.

Ryhmällä on valta ryhmänä päättää, miten toimitaan. Ryhmädynamiikan mukaan määraytyy, kuka johtaa jne. Jos ryhmä ei palkitse kiusaajaa, kiusaaminen muuttuu tehottomaksi eikä kiusaaja saa kiusaamisellaan himoamaansa valtaa. Kiusaamistapahtumassa ryhmä on sairas ja täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka harjoittelevat sosiaalisuuttaan kiusaamalla.

Minua haukuttiin rumaksi, tyhmäksi kommariksi päivittäin kolman vuoden ajan ja minut suljettiin ulos ryhmästä yksinäisyyteen. Ei se täyttänyt rikoksen tunnusmerkistöä, mutta silti vammauduin sen ajanjakson tapahtumien vuoksi koko loppuelämäkseni.

Kyllä haukkuminen voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkit.
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2014 23:18

Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:...
Kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan, jos kiusaajalle ei tule mitään seuraamuksia teoistaan, ei tilanne muutu miksikään. Kiusattua taas voi auttaa esimerkiksi luokanvaihto, vaikka se ei oikein olekaan, että hän joutuu vaihtamaan luokkaa. En ymmärrä myöskään, mitä koko ryhmän laittaminen vastuuseen käytännössä tarkoittaa.

Ryhmällä on valta ryhmänä päättää, miten toimitaan. Ryhmädynamiikan mukaan määraytyy, kuka johtaa jne. Jos ryhmä ei palkitse kiusaajaa, kiusaaminen muuttuu tehottomaksi eikä kiusaaja saa kiusaamisellaan himoamaansa valtaa. Kiusaamistapahtumassa ryhmä on sairas ja täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka harjoittelevat sosiaalisuuttaan kiusaamalla.

Minua haukuttiin rumaksi, tyhmäksi kommariksi päivittäin kolman vuoden ajan ja minut suljettiin ulos ryhmästä yksinäisyyteen. Ei se täyttänyt rikoksen tunnusmerkistöä, mutta silti vammauduin sen ajanjakson tapahtumien vuoksi koko loppuelämäkseni.

Kyllä haukkuminen voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkit.

Palstalla on sivukaupalla ketjua, jossa poliisi kiusaamistapauksien ehkäisyssä on todettu ei niin hyväksi menetelmäksi. Täytyykö tuo keskustelu nyt käydä uudelleen?

Vaikka täyttäisikin, ei yksikään poliisi tai juristi olisi ollut kiinnostunut, miltä jostain teinitytöstä tuntuu tai miksi joku teinityttö itkee joka päivä koulusta tullessaan ja ahdistuu sinne mennessään.
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.09.2014 23:33

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:...
Kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan, jos kiusaajalle ei tule mitään seuraamuksia teoistaan, ei tilanne muutu miksikään. Kiusattua taas voi auttaa esimerkiksi luokanvaihto, vaikka se ei oikein olekaan, että hän joutuu vaihtamaan luokkaa. En ymmärrä myöskään, mitä koko ryhmän laittaminen vastuuseen käytännössä tarkoittaa.

Ryhmällä on valta ryhmänä päättää, miten toimitaan. Ryhmädynamiikan mukaan määraytyy, kuka johtaa jne. Jos ryhmä ei palkitse kiusaajaa, kiusaaminen muuttuu tehottomaksi eikä kiusaaja saa kiusaamisellaan himoamaansa valtaa. Kiusaamistapahtumassa ryhmä on sairas ja täynnä epäkypsiä ihmisiä, jotka harjoittelevat sosiaalisuuttaan kiusaamalla.

Minua haukuttiin rumaksi, tyhmäksi kommariksi päivittäin kolman vuoden ajan ja minut suljettiin ulos ryhmästä yksinäisyyteen. Ei se täyttänyt rikoksen tunnusmerkistöä, mutta silti vammauduin sen ajanjakson tapahtumien vuoksi koko loppuelämäkseni.

Kyllä haukkuminen voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkit.

Palstalla on sivukaupalla ketjua, jossa poliisi kiusaamistapauksien ehkäisyssä on todettu ei niin hyväksi menetelmäksi. Täytyykö tuo keskustelu nyt käydä uudelleen?

Vaikka täyttäisikin, ei yksikään poliisi tai juristi olisi ollut kiinnostunut, miltä jostain teinitytöstä tuntuu tai miksi joku teinityttö itkee joka päivä koulusta tullessaan ja ahdistuu sinne mennessään.

Ei varmaan kiusaamistapausten ehkäisyssä poliisin tai juristin puuttuminen ole niin hyvä menetelmä, mutta kun teot ovat jo tapahtuneet ja ne täyttävät rikoksen tunnusmerkit, pitäisi teoista olla seuraamuksia. Muuten kiusaajalle voi jäädä sellainen kuva, että hän voi tehdä mitä tahansa, eikä ikinä joudu vastuuseen, mikä on väärin. Minulle tuli sellainen vaikutelma artikkelista, ettei siinä oltu ymmärretty, kuinka vakavaa kiusaaminen voi olla.

Tässä MTV3:n uutisessa kerrotaan tapauksesta, jossa Hämeenlinnan kaupunki tuomittiin käräjäoikeudessa maksamaan korvauksia kiusatulle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/1982716
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.09.2014 23:45

Kuutar kirjoitti:Ei varmaan kiusaamistapausten ehkäisyssä poliisin tai juristin puuttuminen ole niin hyvä menetelmä, mutta kun teot ovat jo tapahtuneet ja ne täyttävät rikoksen tunnusmerkit, pitäisi teoista olla seuraamuksia. Muuten kiusaajalle voi jäädä sellainen kuva, että hän voi tehdä mitä tahansa, eikä ikinä joudu vastuuseen, mikä on väärin. Minulle tuli sellainen vaikutelma artikkelista, ettei siinä oltu ymmärretty, kuinka vakavaa kiusaaminen voi olla.

Tässä MTV3:n uutisessa kerrotaan tapauksesta, jossa Hämeenlinnan kaupunki tuomittiin käräjäoikeudessa maksamaan korvauksia kiusatulle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/1982716

Sehän on hyvä, että joutui maksamaan. Mutta mitä kiusaajat tuosta oppivat?
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.09.2014 23:46

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Ei varmaan kiusaamistapausten ehkäisyssä poliisin tai juristin puuttuminen ole niin hyvä menetelmä, mutta kun teot ovat jo tapahtuneet ja ne täyttävät rikoksen tunnusmerkit, pitäisi teoista olla seuraamuksia. Muuten kiusaajalle voi jäädä sellainen kuva, että hän voi tehdä mitä tahansa, eikä ikinä joudu vastuuseen, mikä on väärin. Minulle tuli sellainen vaikutelma artikkelista, ettei siinä oltu ymmärretty, kuinka vakavaa kiusaaminen voi olla.

Tässä MTV3:n uutisessa kerrotaan tapauksesta, jossa Hämeenlinnan kaupunki tuomittiin käräjäoikeudessa maksamaan korvauksia kiusatulle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/1982716

Sehän on hyvä, että joutui maksamaan. Mutta mitä kiusaajat tuosta oppivat?

En tiedä, mutta ainakin uhri sai korvauksen.
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.09.2014 23:52

MTV:n uutinen oli vuodelta 2005.

Kirjoittajat (ym.) ovat kiusaamisen asiantuntijoita.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.09.2014 00:01

Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Ei varmaan kiusaamistapausten ehkäisyssä poliisin tai juristin puuttuminen ole niin hyvä menetelmä, mutta kun teot ovat jo tapahtuneet ja ne täyttävät rikoksen tunnusmerkit, pitäisi teoista olla seuraamuksia. Muuten kiusaajalle voi jäädä sellainen kuva, että hän voi tehdä mitä tahansa, eikä ikinä joudu vastuuseen, mikä on väärin. Minulle tuli sellainen vaikutelma artikkelista, ettei siinä oltu ymmärretty, kuinka vakavaa kiusaaminen voi olla.

Tässä MTV3:n uutisessa kerrotaan tapauksesta, jossa Hämeenlinnan kaupunki tuomittiin käräjäoikeudessa maksamaan korvauksia kiusatulle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/1982716

Sehän on hyvä, että joutui maksamaan. Mutta mitä kiusaajat tuosta oppivat?

En tiedä, mutta ainakin uhri sai korvauksen.

Noiden edellisten kirjoitusten valossa ymmärrän tuon niin, että kiusaajia ja sivustakatsojia pitää opettaa. Heille pitää opettaa sosiaalista kanssakäymistä, koska he harjoittelevat sitä väärin ja väärään suuntaan kiusaamalla (ja päältäkatsojat passiivisesti palkitsemalla) muita. Heitä pitää syyllistää, jotta he ymmärtävät, mitä vahinkoa he ovat saaneet aikaan ja oppivat korjaamaan virheensä. Muuten heillä jää sosiaalinen oppimisprosessi kesken ja heistä saattaa kehkeytyä tulevia jokapaikansadisteja.
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.09.2014 00:02

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2014 00:10

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Ei varmaan kiusaamistapausten ehkäisyssä poliisin tai juristin puuttuminen ole niin hyvä menetelmä, mutta kun teot ovat jo tapahtuneet ja ne täyttävät rikoksen tunnusmerkit, pitäisi teoista olla seuraamuksia. Muuten kiusaajalle voi jäädä sellainen kuva, että hän voi tehdä mitä tahansa, eikä ikinä joudu vastuuseen, mikä on väärin. Minulle tuli sellainen vaikutelma artikkelista, ettei siinä oltu ymmärretty, kuinka vakavaa kiusaaminen voi olla.

Tässä MTV3:n uutisessa kerrotaan tapauksesta, jossa Hämeenlinnan kaupunki tuomittiin käräjäoikeudessa maksamaan korvauksia kiusatulle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ta/1982716

Sehän on hyvä, että joutui maksamaan. Mutta mitä kiusaajat tuosta oppivat?

En tiedä, mutta ainakin uhri sai korvauksen.

Noiden edellisten kirjoitusten valossa ymmärrän tuon niin, että kiusaajia ja sivustakatsojia pitää opettaa. Heille pitää opettaa sosiaalista kanssakäymistä, koska he harjoittelevat sitä väärin ja väärään suuntaan kiusaamalla (ja päältäkatsojat passiivisesti palkitsemalla) muita. Heitä pitää syyllistää, jotta he ymmärtävät, mitä vahinkoa he ovat saaneet aikaan ja oppivat korjaamaan virheensä. Muuten heillä jää sosiaalinen oppimisprosessi kesken ja heistä saattaa kehkeytyä tulevia jokapaikansadisteja.

Eikö rangaistukset tai rangaistuksen uhka sitten ole mielestäsi keino syyllistää?

Tuossa esimerkkitapauksessa kaupungin piti maksaa korvauksia, kyllä kiusaajienkin pitäisi olla korvausvelvollisia.
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.09.2014 00:16

Rimpelän kanta:
(- -)
Näyttää ilmeiseltä, että ongelmia ei voi vähentää niihin keskittymällä. Puhe KOULUkiusaamisesta ja keskittyminen KIUSAAMISEEN johtavat harhaan. Todellinen haaste on SOSIAALINEN KEHITYS/KYPSYMINEN, tutkimuskielellä SOSIAALINEN KOMPETENSSI ("osaaminen"). Kiusaamisen vastustamisesta tulisi siirtyi sosiaalisen kompetenssin vahvistamiseen varhaislapsuudesta alkaen, etenkin kun tässä suunnassa lapsi/nuori tarvitsee erityistä tukea. Toimintamallin ytimessä tulisi olla KASVATUSVALMENNUS (aikaisemmi n 'perhekasvatus') kaikille lasten ja nuorten kehitysyhteisöjen aikuisille. Lupaava avaus tulee myös Turusta, suosittelen tutustumista prof. Andre Souranderin johtama Voimaperheet
-tutkimusohjelmaan.
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2014 00:19

Psykopatologia kirjoitti:Rimpelän kanta:
(- -)
Näyttää ilmeiseltä, että ongelmia ei voi vähentää niihin keskittymällä. Puhe KOULUkiusaamisesta ja keskittyminen KIUSAAMISEEN johtavat harhaan. Todellinen haaste on SOSIAALINEN KEHITYS/KYPSYMINEN, tutkimuskielellä SOSIAALINEN KOMPETENSSI ("osaaminen"). Kiusaamisen vastustamisesta tulisi siirtyi sosiaalisen kompetenssin vahvistamiseen varhaislapsuudesta alkaen, etenkin kun tässä suunnassa lapsi/nuori tarvitsee erityistä tukea. Toimintamallin ytimessä tulisi olla KASVATUSVALMENNUS (aikaisemmi n 'perhekasvatus') kaikille lasten ja nuorten kehitysyhteisöjen aikuisille. Lupaava avaus tulee myös Turusta, suosittelen tutustumista prof. Andre Souranderin johtama Voimaperheet
-tutkimusohjelmaan.
(- -)

Minusta pahimmissa kiusaamistapauksissa ei pitäisi puhua "kiusaamisesta", joka kuulostaa vähättelevältä sanalta, vaan rikoksia pitäisi kutsua rikoksiksi. Kiusaamisen ehkäisy on toinen asia. Rimpelä puhuu vain kiusaamisen ehkäisystä. Entä sitten kun kiusaamista on jatkunut jo pitkään, mitä silloin pitäisi Rimpelän mielestä tehdä?
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.09.2014 08:43

Tässä on kyse meta-tarkastelusta. "Supernolo"-ketjussa tarkastellaan käytännön tilanteita.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2014 15:42

Psykopatologia kirjoitti:Tässä on kyse meta-tarkastelusta. "Supernolo"-ketjussa tarkastellaan käytännön tilanteita.

Minun kommenttini liittyi aloitusviestin kolumniin.
Kuutar
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.09.2014 16:01

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Rimpelän kanta:
(- -)
Näyttää ilmeiseltä, että ongelmia ei voi vähentää niihin keskittymällä. Puhe KOULUkiusaamisesta ja keskittyminen KIUSAAMISEEN johtavat harhaan. Todellinen haaste on SOSIAALINEN KEHITYS/KYPSYMINEN, tutkimuskielellä SOSIAALINEN KOMPETENSSI ("osaaminen"). Kiusaamisen vastustamisesta tulisi siirtyi sosiaalisen kompetenssin vahvistamiseen varhaislapsuudesta alkaen, etenkin kun tässä suunnassa lapsi/nuori tarvitsee erityistä tukea. Toimintamallin ytimessä tulisi olla KASVATUSVALMENNUS (aikaisemmi n 'perhekasvatus') kaikille lasten ja nuorten kehitysyhteisöjen aikuisille. Lupaava avaus tulee myös Turusta, suosittelen tutustumista prof. Andre Souranderin johtama Voimaperheet
-tutkimusohjelmaan.
(- -)

Minusta pahimmissa kiusaamistapauksissa ei pitäisi puhua "kiusaamisesta", joka kuulostaa vähättelevältä sanalta, vaan rikoksia pitäisi kutsua rikoksiksi. Kiusaamisen ehkäisy on toinen asia. Rimpelä puhuu vain kiusaamisen ehkäisystä. Entä sitten kun kiusaamista on jatkunut jo pitkään, mitä silloin pitäisi Rimpelän mielestä tehdä?

Olen samaa mieltä kuin Rimpelä. Kun kiusaamista esiintyy, koulu (ja koti!!) on epäonnistunut kasvatustehtävässään. Ei ole muuta mahdollisuutta kuin korjata virhe eli kasvattaa lapset uudelleen. Rajoja ja rakkautta. Sitähän aina nykyisin hoetaan.
Hilppa
 

Re: Koulukiusaaminen: kriittinen arvio

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2014 16:04

Hilppa, mitä pitäisi tehdä? Rangaista kiusaajia? Siirtää kiusattu uuteen kouluun?
Kysymys on oleellinen kiusatun kannalta.
Kuutar
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron