Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.05.2015 00:03

Lääkekriittisen haastattelun jälkeen irtisanottu psykologi
vaatii Mehiläiseltä oikeudessa korvauksia

TALOUS 6.5.2015 19:07 Tuomo Pietiläinen HS http://www.hs.fi/talous/a1430885008004

Terveyspalveluyritys Mehiläisen entinen kuntoutusjohtaja, psykologi Aku Kopakkala vaatii potkuistaan 153 600 euron korvauksia. Helsingin käräjäoikeuteen jättämässään haasteessa Kopakkala katsoo, että työsuhteen perusteeton päättäminen on korvattava 24 kuukauden palkkaa vastaavalla määrällä.

Vajaa vuosi sitten julkisuudessa nousi kohu, kun Mehiläinen irtisanoi Kopakkalan viikko televisiohaastattelun jälkeen. Hän esitti masennuslääkkeitä kyseenalaistavia mielipiteitä Ylen MOT:n ohjelmassa "Masentavat lääkkeet".

Muun muassa Kopakkalan kollegat katsoivat, että Mehiläisen menettely loukkasi sananvapautta ja vaaransi tieteellistä keskustelua.

Kopakkala työskenteli Mehiläisessä vuodesta 2001 lähtien ja vuodesta 2011 kuntoutusjohtajana. Hän oli Ylen MOT-ohjelman haastateltavana viime toukokuun lopussa.

Kopakkala kertoo haasteessa, että hän sai kutsun kesäkuun alussa "keskusteluun", jonka aiheesta ei kerrottu etukäteen. Haasteen mukaan hän ei siksi osannut varautua työsuhteensa päättämiseen tai avustajan hankkimiseen.

Irtisanomistilanteessa työnantajan edustaja ilmoitti irtisanomisen syyksi Kopakkalan esiintymisen MOT-ohjelmassa 26. toukokuuta 2014. Työnantajan mukaan Kopakkalan esiintyminen oli yhtiön tiedotuspolitiikan vastaista, haasteessa kuvaillaan.

Kopakkalan mukaan hänelle ei annettu mahdollisuutta kertoa omaa näkemystään tilanteesta. Kopakkalan työvelvoite päättyi välittömästi, ja hän poistui heti työpaikalta.

Irtisanomistilanteessa paikalla ollut Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Jarmo Karpakka on sanonut julkisuudessa, että Mehiläisen väki voi ottaa kantaa ja olla esillä omalla nimellään asiantuntijana. Hänen mukaansa on sovittu, ettei Mehiläisen nimissä lähdetä arvioimaan Käypä hoito -suosituksia, joita kohtaan Kopakkala on ollut kriittinen.

Kopakkala katsoo, ettei hän esiintynyt ohjelmassa Mehiläinen Oy:n edustajan tai tiedottajan roolissa, vaan esitti omia henkilökohtaisia näkemyksiä. Kopakkala korostaa, että hän ei maininnut haastattelussa työnantajansa nimeä.

"Tv-ohjelman toimittajat olivat tosin jälkeenpäin lisänneet ohjelmaan tiedon työpaikasta sekä Kopakkalan asemasta, toisin kuin oli sovittu", haasteessa perustellaan.

Haasteen mukaan ohjelman tehneet toimittajat kertoivat myöhemmin Mehiläisen johdolle tehneensä tämän päätöksen Kopakkalan tietämättä ja vastoin tämän tarkoitusta.

Kopakkalan mielestä tapauksella on yleiselläkin tasolla isoa merkitystä. Tiedotusvälineiden mahdollisuus käyttää asiantuntijoita luotettavana tietolähteenä yhteiskunnallisissa kysymyksissä vaarantuu, mikäli haastateltavana olemisesta ja tieteellisen tiedon kertomisesta voi seurata asiantuntijalle irtisanominen, hän perustelee haasteessa.

Mehiläisen on vastattava Kopakkalan haasteeseen viimeistään 15. päivä toukokuuta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2015 00:28

Olipas hänellä iso vuosipalkka.
Hilppa
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.05.2015 01:32

Muissa Euroopan maissa on kritisoitu masennuslääkkeitä paljon voimakkaammin asiantuntijoiden toimesta, ihme että Suomessa asioista ei saa keskustella. Minusta on hyvä että Kopakkala uskalsi tuoda tämän näkökulman masennus -lääkekeskusteluun, hän puhuu niiden ihmisten puolesta, jotka eivät ole saaneet mitään apua masennuslääkkeistä, tai vain haittoja.

Tuossa aloitusviestin haastattelussa Kopakkala kuvaa turhaa tai perusteetonta masennuslääkkeen käyttöä, niin minä tuon tekstin ymmärsin. Haastattelussa kuvattu tapaus kuulostaa siltä, että masennuslääkkeitä määrätään herkästi niillekin, joiden kohdalla ei ole ensinkään kyse depressiosta. Hyvä että hän toi myös esille mahdollisen riippuvuuden synnyn, on minusta jotenkin erikoista, että muiden lääkkeiden kohdalla puhutaan vieroitusoireista, mutta SSRI-lääkkeiden kohdalla käytetään termiä " lopettamisoireet."
Kuutar
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.05.2015 01:49

Eräs toinen, evoluutiopsykologi Markus J. Rantala puolestaan väitti julkisuudessa, että masennuslääkkeet vievät ihmiseltä kyvyn ihastua.

Evoluutiobiologi: Masennuslääkkeet vievät ihmiseltä kyvyn ihastua, YLE 19.7.2013 : http://yle.fi/uutiset/evoluutiobiologi_ ... ua/6739982

Serotoniinitasoon vaikuttavat masennuslääkkeet nimittäin estävät Rantalan mukaan ihmistä ihastumasta.

Rantalan mukaan ihastuminen aivokemiallisena ilmiönä perustuu äkilliseen serotoniinitason romahtamiseen, joka synnyttää ihmisessä pakonomaisen kiintymyksen ihastuksen kohteeseen. SSRI-lääkkeet keskeyttävät tämän luonnollisen prosessin, sillä lääkitys estää serotoniinitason äkilliset romahdukset.

Tuossa saattaa olla ihan uskottava pointti. Oma kokemukseni oli juurikin se, että SSRI-lääke turrutti tunteet.

-On valitettavaa, että nuorten masennusta hoidetaan näillä lääkkeillä. Nuorten masennus usein johtuu siitä, että on epäonnea rakkauselämässä, ja kun sitä hoidetaan lääkkeillä, jotka vaikuttavat serotoniinitasoon, niin henkilö ei pysty enää ihastumaan. Siinä mennään ojasta allikkoon, Rantala sanoo.

En toisaalta oikein usko tuohon, että masennuksen yleinen syy olisi epäonni rakkauselämässä, siis eihän se ole sama asia kuin depressiosairaus, jos ihminen on pettynyt, loukkaantunut tai surullinen jonkun ihmissuhteen takia. Taitaa olla Kopakkala oikeassa siinä, että monille määrätään masennuslääkkeitä aivan väärillä perusteilla.
Kuutar
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.05.2015 10:22

Henkilökohtaisten kokemusteni takia minun on vaikea uskoa, että masennuslääkkeitä tyrkytettäisiin tai määrättäisiin ihmisille vastoin heidän omaa toivettaan ja tahtoaan. Ainakin minä melkein polvillani rukoilin lääkäreiltä (kolme eri lääkäriä) jotakin masennuslääkettä, mutta ainoa ohje ja apu jonka sain oli "Ryhdy ulkoilemaan. Tee reippaita kävelylenkkejä, niin kyllä se olo siitä paranee...". Masennuslääkereseptin sain vasta sen jälkeen kun esimieheni (lääkäri) kirjoitti minulle lähetteen jossa selkeäsanaisesti vaati minulle hoitoa.

Nykyään, yli 20 vuotta eri masennuslääkkeitä käytettyäni, en ole oikeastaan mistään valmisteesta saanut mainittavia vieroitus- tai lopetusoireita - mitä nyt vähän päänsärkyä ollut parin päivän ajan. Annokseni sekä lääkkeenkäyttöaika ovat taatusti olleet riittäviä vieroitus- tai lopetusoireiden syntymiseen, mutta eipä vain ole tullut, enkä usko metaboliikkani olevan jotenkin erityinen tai huomattavan poikkeava.
Kyllästynyt
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2015 11:13

Ei tuo mikään pakote syödä masennuslääkettä ole, jos resepti kirjoitetaan. Päätöksen masennuslääkityksen aloittamisesta tekee kuitenkin potilas itse. Ei niitä kapseleita kukaan suuhun väkisin tunge.
Hilppa
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.05.2015 11:20

Oli tuo Trissen kertomus kuitenkin osoitus siitä, että hänelle ei muuta apua ollut tarjolla kuin lääkkeet.
Siis päinvastainen kertomus kuin Kyllästyneellä.

Minulle aikoinaan tarjottiin myös mielialalääkitystä, kun menin muiden oireiden takia terveyskeskukseen. Ensin kieltäydyin ehdottomasti. Asiaa jonkin aikaa tykönäni harkittuani päädyin kuitenkin pyytämään reseptin kokeeksi. Siitä se sitten lähti. Yhdeksän kuukautta olin välillä käyttämättä (lopettamisessa ei mitään vaikeuksia eikä lopetusoireita, muistaakseni) vuonna 2003, kunnes silloisen terapeuttini kehotuksesta päädyin aloittamaan uudelleen. Olin siihen aikaan työvoimakoulutuksessa ja opintoni näyttivät uhkaavasti tyssäävän jaksamattomuuteeni. Sain avun, ja siitä asti olen jotakin masennuslääkettä käyttänyt. Olen ajatellut kokeilla lopettamista, kunhan jään eläkkeelle.
Helmenkalastaja
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.05.2015 11:30

Helmenkalastaja kirjoitti:Oli tuo Trissen kertomus kuitenkin osoitus siitä, että hänelle ei muuta apua ollut tarjolla kuin lääkkeet.
Siis päinvastainen kertomus kuin Kyllästyneellä...

Eipä minulle kuitenkaan mitään muutakaan hoitoa tarjottu - ellei sitten hoidoksi katsota sitä "ryhdy lenkkeilemään" -suositusta.
Kyllästynyt
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.05.2015 11:34

Totta. Vastaukseni oli puutteellinen. Teidän kokemuksenne olivat päinvastaisia vain lääkkeen osalta:
toinen ei saanut, vaikka pyysi, toinen sai, vaikka halusi muuta.
Helmenkalastaja
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2015 12:09

Millaista apua sinä Trisse olisi toivonut saavasi? Minusta argumentoinnissasi on ongelma. Kun potilas haluaa todisteen käynnistä ja hoidosta masennuksen vuoksi, hoitoa antavan tahon tulee voida olla määritellyt sairauden laatu ja jonkinlainen syy sille, miksi potilas on hoidossa käynyt ja ennen kaikkea olla antanut hoitoa potilaalle. Muutoin todistuksen kirjoittaminen voi olla hyvinkin ongelmallista hoitoa antavan tahon näkökulmasta.

Todistuksen kirjoittaminenhan ei ole sairauden hoitoa.
Hilppa
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 08.05.2015 16:27

Kuutar kirjoitti:Hyvä että hän toi myös esille mahdollisen riippuvuuden synnyn, on minusta jotenkin erikoista, että muiden lääkkeiden kohdalla puhutaan vieroitusoireista, mutta SSRI-lääkkeiden kohdalla käytetään termiä " lopettamisoireet."

Minulla ainakin SSRI-lääkkeen lopettamisen yhteydessä oli luultavasti juurikin lopettamisoireita, ei vieroitusoireita.
Lopetin suunnilleen vuosi sitten SSRI-lääkkeen todella monen vuoden käytön jälkeen.

Olen vierottautunut vahvasta tupakkariippuvuudesta ja unilääkkeistä.
Kummankin vieroitusoireisiin liittyi fyysisten oireiden lisäksi vahva himo .
Himoa vastaan taistelu oli pahinta koko vieroituksessa.
Tuntui, että tulee hepuli ja maailmanloppu, kun lääkeannos väheni totutusta.

Kun vähensin ja lopulta lopetin SSRI-lääkkeen, ei mitään mielitekoja tai hepuleita ollut. Ei ollut edes pinna kireällä.
Oli vain hikoilupuuskia, sydämentykytyksiä, pään humahteluja, huimausta... Eli oireet olivat puhtaasti fyysisiä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kuutar » 08.05.2015 16:52

Kyllästynyt kirjoitti:Henkilökohtaisten kokemusteni takia minun on vaikea uskoa, että masennuslääkkeitä tyrkytettäisiin tai määrättäisiin ihmisille vastoin heidän omaa toivettaan ja tahtoaan. Ainakin minä melkein polvillani rukoilin lääkäreiltä (kolme eri lääkäriä) jotakin masennuslääkettä, mutta ainoa ohje ja apu jonka sain oli "Ryhdy ulkoilemaan. Tee reippaita kävelylenkkejä, niin kyllä se olo siitä paranee...". Masennuslääkereseptin sain vasta sen jälkeen kun esimieheni (lääkäri) kirjoitti minulle lähetteen jossa selkeäsanaisesti vaati minulle hoitoa.

Nykyään, yli 20 vuotta eri masennuslääkkeitä käytettyäni, en ole oikeastaan mistään valmisteesta saanut mainittavia vieroitus- tai lopetusoireita - mitä nyt vähän päänsärkyä ollut parin päivän ajan. Annokseni sekä lääkkeenkäyttöaika ovat taatusti olleet riittäviä vieroitus- tai lopetusoireiden syntymiseen, mutta eipä vain ole tullut, enkä usko metaboliikkani olevan jotenkin erityinen tai huomattavan poikkeava.

Minulla on päinvastainen kokemus. Heti ensimmäisellä käynnillä ekan 15 minuutin aikana lääkäri oli kirjoittamassa reseptiä, vaikka kyse ei edes ollut depressiosta,eikä SSRI-lääkkeet lähtökohtaisestikaan kovin tehokkaita minun ongelmiini olleet.( eikä lääkettä suositella alle 25 vuotiaille) Minulle lääkkeestä oli vain haittaa ja haitat olivat sietämättömiä.
Lääkärit vetävät niin eri linjaa näissä asioissa, minä olisi tuhat kertaa mieluummin mennyt lenkille, vaikka useamman kerran päivässä, kuin kokeillut SSRI-lääkettä. Toisaalta, ehkä linja on sittenkin sama: mistä ikinä onkaan kyse, niin asiakas on aina väärässä.
Kuutar
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.05.2015 20:23

Kuutar kirjoitti:Muissa Euroopan maissa on kritisoitu masennuslääkkeitä paljon voimakkaammin asiantuntijoiden toimesta, ihme että Suomessa asioista ei saa keskustella. Minusta on hyvä että Kopakkala uskalsi tuoda tämän näkökulman masennus -lääkekeskusteluun, hän puhuu niiden ihmisten puolesta, jotka eivät ole saaneet mitään apua masennuslääkkeistä, tai vain haittoja.

Ei kai keskustelua ole kielletty - vai onko?

Tässä tapauksessa ongelmana on, että keskustelijan nimi liitettiin hänen työnantajaansa. Keskustelun katsojille luotiin kuva, jonka mukaan keskustelija näkemyksineen esiintyi julkisuudessa työnantajansa edustajana.
Vaikka olenkin Kopakkalan kanssa asioista eri mieltä, toivon hänen saavan tässä asiassa oikeutta. Jos toimittajat ovat tehneet virheen sillä seurauksella, että heidän haastattelemansa henkilö on joutunut kärsimään, vastuullisia ovat toimittajat, ei heidän haastatteluunsa suostunut henkilö.

Hyvä juttu, jos MOT:n toimittajat ovat olleet Mehiläiseen yhteydessä ja kertoneet tekemästään virheestä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.05.2015 20:24

Kuutar kirjoitti:... Lääkärit vetävät niin eri linjaa näissä asioissa, minä olisi tuhat kertaa mieluummin mennyt lenkille, vaikka useamman kerran päivässä, kuin kokeillut SSRI-lääkettä. Toisaalta, ehkä linja on sittenkin sama: mistä ikinä onkaan kyse, niin asiakas on aina väärässä.

Sinun argumentaatiossasi on perustavaa laatua oleva ristiriita; jos olisit jaksanut lähteä edes yhdelle lenkille, et liene ollut masennuslääkkeen tarpeessa.

En ole niin tyhmä, että olisin tarvinnut lääkärin kertomaan liikunnan mahdollisesta hyödystä masennusta sairastavalle, mutta vaikka kuinka yritin selittää, että jos jaksaisin lähteä lenkille, en todellakaan olisi tässä pyytämässä masennuslääkettä - niin ei.
Kerroin myös syöneeni masennuslääkkeitä jo teini-ikäisenä, mutta sekään ei asiassa auttanut; "kyllä se olo siitä kohenee ja uni paranee jos vain lähdet reippaalle lenkille...".
Kyllästynyt
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.05.2015 22:11

Minä olen syönyt yli 20 vuotta eri lääkkeitä, sekä masennuslääkkeitä, että neuroleptejä.
Tilanne oli, että sain myös keskusteluhoitoa, mutta en oikein saanut mitään niistä.
Mistä erottaa esim. lääkkeen vieroitusoireet ja sen, onko oireet sitä omaa sairautta, masennusta,
joka palaa sieltä pintaan, lääkkeen poistuessa.?
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 08.05.2015 23:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 09.05.2015 09:58

Jill kirjoitti:Mistä erottaa esim. lääkkeen vieroitusoireet ja sen, onko oireet sitä omaa sairautta, masennusta,
joka palaa sieltä pintaan, lääkkeen poistuessa.?

Ei kai sitä lääkkeen lopettamisen yhteydessä tiedä välttämättä, mikä oire johtuu lopettamisesta, mikä mahdollisesti palanneista sairausoireista.
Olennaista kai on se, millaiseksi olo muodostuu, kun lääke on kokonaan poistunut elimistöstä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.05.2015 17:55

Minulla Lyrica oli jo poistunut elimistöstä ja sitten vasta olikin kaamea olo. Vähensin 75mg ja sitä oli pari viikkoa ihan hyvää aikaa ja sitten lääke oli poistunut ja alkoi elävä helvetti.
Maaria
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 18:51

En usko.
Hilppa
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.05.2015 01:14

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:... Lääkärit vetävät niin eri linjaa näissä asioissa, minä olisi tuhat kertaa mieluummin mennyt lenkille, vaikka useamman kerran päivässä, kuin kokeillut SSRI-lääkettä. Toisaalta, ehkä linja on sittenkin sama: mistä ikinä onkaan kyse, niin asiakas on aina väärässä.

Sinun argumentaatiossasi on perustavaa laatua oleva ristiriita; jos olisit jaksanut lähteä edes yhdelle lenkille, et liene ollut masennuslääkkeen tarpeessa.

En ole niin tyhmä, että olisin tarvinnut lääkärin kertomaan liikunnan mahdollisesta hyödystä masennusta sairastavalle, mutta vaikka kuinka yritin selittää, että jos jaksaisin lähteä lenkille, en todellakaan olisi tässä pyytämässä masennuslääkettä - niin ei.
Kerroin myös syöneeni masennuslääkkeitä jo teini-ikäisenä, mutta sekään ei asiassa auttanut; "kyllä se olo siitä kohenee ja uni paranee jos vain lähdet reippaalle lenkille...".

Tekstini oli ironiaa tai mustaa huumoria. En minäkään usko että lenkki parantaa psyykkisiä sairauksia, joissa kuitenkin usemmiten on kyse psykologisista syistä niiden taustalla. Minä en tosin kärsinyt masennuksesta vaan pakko-oireista, eikä kyseiset oireet ole koskaan estäneet minua lähtemästä lenkille. Se että mt-potilas olisi aina erityisen väsynyt, on myös mielestäni myytti.
Kuutar
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Ryysy » 10.05.2015 11:18

Aku jakaa elämänohjeita mt-potilaille: http://toivorissanen.puheenvuoro.uusisu ... laakkeista

Viesti 14:

Aku Kopakkala 27.3.2015 22:57

Suuri kiitos rohkeasta jutusta!

Venlafaksiinin eli efexorin virallisesti ilmoitetuista haittavaikutuksista (kuten kaikkien lääkkeiden) löytää tietoa rxisk,org sivuilta

Kun laittaa efexorin saa mm. 50 murhaa. Kyseessä on virallinen tilasto.

https://www.rxisk.org/Research/DrugInfo ... tyFilter=4 sivuilta.

Tiedätkö että näiden käyttö pitäisi lopettaa hyvin hitaasti. Hyvin hitaasti. Kuukausien ja vuosien kuluessa. Minimaalisin askelin. Luetko englantia? Voisin lähettää sinulle jonkin kirjan. Onko sinulla ketään joka osaa neuvoa lopettamista?

Kiitos Toivo.


Sekä jatkaa omaa kampanjointiaan omalla osastollaan:

Piilotettu kansansairaus: SSRI-riippuvuus
9.3.2015 18:49 Aku Kopakkala


http://akukopakkala.puheenvuoro.uusisuo ... riippuvuus
Ryysy
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron