Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.05.2015 18:49

Eipä ole tullut lueskeltua lääkepaketin mukana tulleita papereita juuri noitten haittavaikutusten takia. Käsittääkseni haittavaikutuslistat keskittyvät aloitusoireisiin tai ainakin aina muistetaan mainita, että "nämä aloittamiseen liittyvät oireet menevät kyllä yleensä äkkiä ohi". Mutta onko niissä mainintaa lopettamisoireista tai lääkkeen lopettamisesta ylipäätään? Rauhoittavien kohdalla on ainakin.

...uskaltaisikohan tuota tarkistaa.
Ryysy
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.05.2015 22:21

Flower kirjoitti:Kuten edellä mainitsin, esimerkiksi minulle mainostettiin ssri lääkkeitä sellaisina, ettei niihin synny riippuvuutta. Kysehän on virheellisestä mainostamisesta ja virheellisen tiedon antamisesta, jos riippuvuus kuitenkin syntyy "lopetusoireiden" muodossa. Ei ole kyse pelottelusta, jos pyritään rehellisyyteen.

Kuinka kauan, mitä lääkettä ja millä annostuksella käytit?

Olen käyttänyt SSRI- ja SNRI-lääkkeitä useita vuosia maksimiannoksella tai yli maksimiannoksen, ja ainoat oireet niitä lopettaessa ovat olleet päänsärky muutamana päivänä.
Eräs valmiste oli lopetettava, koska se aiheutti akkomodaatiohäiriöita (mydriaasi), nenäverenvuotoja (koskaan aiemmin tai sen koommin minulla ei ole ollut nenäverenvuotoja) sekä mustelmataipumusta. Lääke oli uusi valmiste, ja kun kerroin oireistani lääkärille, hän kehotti lopettamaan sen käytön heti sekä kertoi tekevänsä ilmoituksen sivuvaikutuksesta jota ei lääkkeen tuoteselosteessa mainita.
Periaatteessa lääke olisi voinut aiheuttaa vaikka aivoverenvuodon, mutta vaikka lääke oli uusi ja tuntematon, olisin syönyt vaikka rotanmyrkkyä, jos joku olisi sanonut siitä apua olevan.
Oliko siis lääketehtaan tai lääkärin syy, että minä sain potentiaalisesti hengenvaarallisen sivuvaikutuksen?
Tänä päivänä lääkettä käytetään ymmärtääkseni varsin laajasti, mutta olisiko lääkärin (jos olisi sen tiennyt) pitänyt varoittaa minua sivuvaikutuksesta joka lääkeselosteen mukaan esiintyy harvemmin kuin yhdella sadasta käyttäjästä?

En usko, että on olemassa ainoatakaan lääkeainetta joka ei aiheuttaisi minkäänlaisia sivuvaikutuksia kenellekään, ja koska mahdollisista sivuvaikutuksista ei voi tietää ennen kuin lääkettä on kokeillut, olisi lääkärin suorastaan mahdotonta kirjoittaa minkäänlaista reseptiä millekään lääkkeelle jos kaikki mahdollisesti jollekulle tulevat sivuvaikutukset pitäisi ottaa huomioon.
Kyllästynyt
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.05.2015 11:05

Niin siis ajatukset tässä eivät ole nyt lainkaan liittyneet varsinaisiin lopetus- eli vieroitusoireisiin. Flowerilla siis.

Mukava lukea täältä myös kokemuksia, jossa SSRI:stä eroon pääseminen ei olekaan ollut tuskan ja työn takana. Haluaako Kyllästynyt, Valkosiipi ym. kertoa miten olette SSRI:n / SNRI:n lopettaneet? Seinään vai hitaasti tiputtamalla? Missä ajassa? En tarkoita nyt lääkkeestä toiseen vaihtamista, koska minkään vaihdon yhteydessä en ainakaan itse ole huomannut mitään.
Ryysy
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.05.2015 13:29

Ryysy kirjoitti:... Haluaako Kyllästynyt, Valkosiipi ym. kertoa miten olette SSRI:n / SNRI:n lopettaneet? Seinään vai hitaasti tiputtamalla?...

Seinään.
Kyllästynyt
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2015 13:39

Hitaasti tiputtamalla.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 15:04

Ryysy kirjoitti:... Haluaako Kyllästynyt, Valkosiipi ym. kertoa miten olette SSRI:n / SNRI:n lopettaneet? Seinään vai hitaasti tiputtamalla?...

Minulla oli jossakin vaiheessa Cymbalta, joka oli kyllä tehokas, mutta myös inhottava herkästi tulevien 'sähköiskujen' vuoksi. Ei tarvinnut kuin yhden päivän annos unohtaa, niin johan tuntui päässä 'sähköiskuja'.

Ajoin Cymbaltan omin neuvoin alas vähentämällä sitä ja ottamalla sen tilalle takaisin käyttööni sertraliinin. Minulle tuttu lääke, ja sitä sattui lääkekaapissani olemaan niin, että pääsin Cymbaltasta eroon sen avulla. Sertraliini on edelleen käytössä ja nykyisin suurella annostuksella. Jos ja kun joskus tulee aika, jolloin se voidaan pudottaa ylläpitoannostukseen tai kenties jättää kokonaan pois, tiedän jo kokemuksesta sen alasajon olevan paljon helpompaa kuin Cymbaltan kanssa.
Sertraliinin olen joskus pienempinä annoksina lopettanut 'seinään'. Nykyinen päiväannokseni on 200 mg, joten en lähtisi lopettamaan kerralla. En, vaikka sertraliinin aiheuttamat lopetusoireet ovat minulla olleet pienemmillä annoksilla melko pieniä.

Nämä SSRI-lääkkeiden aiheuttamat lopetusoireet ovat aika uusi asia lääkäreiden tietoisuudessa. Olin joitakin vuosia sitten hoitoneuvottelussa, jossa lapseni kuvasi psykiatrille niitä 'sähköiskuja' kertoessaan miten hänellä sujui sitalopraamin lopettaminen. Psykiatri tuumasi, että hän on muiltakin potilailtaan kuullut samanlaisia kertomuksia, vaikka niin kovasti on vakuuteltu, etteivät nykyiset depressiolääkkeet aiheuta lopetusoireita.
Kyllä ne aiheuttavat, mutta toleranssin kasvun ja lääkemäärien lisäämisen seurauksena syntyvät vieroitusoireet ovat toinen juttu; sellaisia SSRI-lääkkeet eivät aiheuta. Onneksi potilaiden kuvaukset 'sähköiskuista' on otettu vakavasti; niitä tuskin enää pannaan sairauden piikkiin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2015 15:22

Ilmeisesti SSRI-lääkkeiden lopettamisoireet on erilaisia eri lääkkeillä.

Minulla on ollut SSRI-lääkkeenä käytössä ainoastaan Fevarin, myöhemmin rinnakkaisvalmiste Fluvosol.
Ei kyllä ollut koskaan mitään sähköiskuja. Päässä vaan suhisi ja mulisi, jos annos vaihtui. :)
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.05.2015 15:47

Mukava oli kuulla näistä vähän positiivisemmistakin kokemuksista tosiaan, itselle on SSRI:n poisjättäminen seinään sekä lopettaminen pikkuhiljaa tuottanut suurehkoja onkelmia, että en vaan pääse lääkkeestä eroon. Luulen, että omalla kohdallani pitäisi vähentää tyyliin murunen kerralla puolen vuoden aikataululla... Mikään pari-kolme viikkoakaan ei riitä pikkuhiljaa vähentäessä ja seinään lopettaessa taas tulee ihan kauhiat olot. Tai sitten pääni vaan kestää vähemmän 'oireita' kuin muilla.
Ryysy
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Maaria » 13.05.2015 16:09

Mutta entäs jos lääke auttaa jaksamaan, miksi yrittää lopettaa, jos on monta kertaa yrittänyt ja on tullut sellainen paha olo? Minä en ainakaan jaksa enää pelleillä lopettamisella, kun seuraukset ovat huonot.
On kuitenkin hyvä, että ihmisen elämänlaatu olisi kohtuullinen ja liika kärsimys poissa.
Tiedän, että on ihmisiä, jotka ovat saaneet vain haittoja lääkkeistä, mutta minnua ne auttavat niin, että jaksan jotenkin elää. Tiedän, etteivät lääkkeet poista syitä, mutta jos ei jaksa elää, ei jaksa edes yrittää ratkoa syitä.
Maaria
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.05.2015 16:25

Jill kirjoitti:Mutta entäs jos lääke auttaa jaksamaan, miksi yrittää lopettaa, jos on monta kertaa yrittänyt ja on tullut sellainen paha olo? Minä en ainakaan jaksa enää pelleillä lopettamisella, kun seuraukset ovat huonot.

Juuri näin. Miksi kummassa lopettaa lääkkeet, jos niistä on hyötyä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Maaria » 13.05.2015 16:51

Lisään edelliseen vielä : On erittäin hyvä, jos pärjää ilman lääkkeitä ja pystyy lopettamaan.
Se olisi elimistönkin kannalta ihanteellista. Olen kuitenkin itse tullut asiassa sellaiseen umpikujaan, että sairaus palaa jokainen kerta, aina kun vieroitusoireet ovat menneet. Lopputulos on kohdallani, etten vielä ole valmis lopetukseen, tulevaisuudesta en voi tietää.
Tsemppiä kaikille teille, jotka vähentelette lääkkeitänne ja pyritte lääkkettömyyteen!
Maaria
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 17:00

Samaa mieltä Valkosiiven kanssa.

Sertraliinini syön ihan tyytyväisin mielin, koska se auttaa eikä aiheuta katastrofeja jos joskus unohdan ottaa lääkeannokseni. Cymbaltaakin luultavasti käyttäisin, jos mikään muu ei kertakaikkiaan auttaisi riittävästi eikä muita vaihtoehtoja olisi.
Mutta jos vain suinkin voin välttää kyseisen valmisteen, en enää olisi valmis turvautumaan siihen; niin iso riesa se oli kaikesta tehokkuudestaan huolimatta. Cymbalta luultavasti pelasti työkykyni jossakin vaiheessa. Mutta niin hankalia oireita sain yhdenkin annoksen unohtamisesta, että joskus palasin kesken työhön menemisen takaisin kotiin hakemaan lääkettä muistaessani unohtaneeni Cymbalta-annoksen. Unohdus muistui mieleen 'sähköiskujen' muodossa, enkä uskaltanut kokeilla miten työpäivä sujuisi Cymbaltan puutteen aiheuttamien oireiden kanssa.

Onneksi minulle on löytynyt depressiolääke, joka auttaa riittävästi aiheuttamatta hankalia ongelmia. En näe mitään syytä pyrkiä kyseisestä lääkkeestä eroon. Hyödyn ja haitan suhteet arvioidaan ja lääkehoito mietitään arvioinnin mukaisesti. Näin kaikkien sairauksien kohdalla. Lääkkeen käyttö ei ole itseisarvo, muttei myöskään lääkkeen lopettaminen.

Jill, sairauden oireiden palaaminen lääkehoidon lopettamisen myötä kertonee siitä, että sairautesi tarvitsee lääkehoitoa pysyäkseen kurissa. Vähän kuin minun depressioni ja verenpainetautini... Pysyvät hyvässä hallinnassa, mutta vain asianmukaisella jatkuvalla hoidolla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja SADE » 13.05.2015 17:33

Jill kirjoitti:Lisään edelliseen vielä : On erittäin hyvä, jos pärjää ilman lääkkeitä ja pystyy lopettamaan.
Se olisi elimistönkin kannalta ihanteellista. Olen kuitenkin itse tullut asiassa sellaiseen umpikujaan, että sairaus palaa jokainen kerta, aina kun vieroitusoireet ovat menneet. Lopputulos on kohdallani, etten vielä ole valmis lopetukseen, tulevaisuudesta en voi tietää.
Tsemppiä kaikille teille, jotka vähentelette lääkkeitänne ja pyritte lääkkettömyyteen!

En ole seurannut tätä viestiketjua, mutta silmiini osui juuri tämä viestisi. Vain nyt yhtenä, nopeana esimerkkinä-> esim. serotoniinin puutos aivoissa ei ole elimistön kannalta ihanteellista. Mihin perustat tuon lauseesi, että olisi elimistön kannalta ihanteellista jos pärjää ilman lääkkeitä?
SADE
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Maaria » 13.05.2015 18:30

Lähinnä kuulopuheisiin. Ja jostain luettuun. En oo asiantuntija. Ja varmasti voin olla väärässä, kun uskon kaiken, mitä joku sanoo. :)
Maaria
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja SADE » 13.05.2015 18:37

Usko sitten minua, Jill. Monet lääkkeet ovat hyväksi elimistölle.
SADE
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.05.2015 19:31

Noin on kuin SADE sanoi.
Ja vaikkeivät lääkkeet olisikaan elimistölle yksinomaan hyväksi, on usein niin, että hoitamattoman sairauden aiheuttamat haitat ovat suuria, kun taas lääkkeen aiheuttamat haitat ovat pieniä verrattuna lääkkeen hyötyyn ja verrattuna hoitamattoman sairauden aiheuttamiin haittoihin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.05.2015 15:48

Lääkkeen aiheuttamat haitat alkavat yhtäkkiä aina muuttuakin hirmuisiksi, kun puheeksi tulee SSRI:n määrääminen kouluikäisille lapsille tai raskaana oleville naisille. "Koska tutkimustietoa ei ole... ynnä muuta". Mistäs sen tietää, jos SSRI onkin 8-vuotiaalle oivallinen hoito tai raskaana olevan naisen tulevalle lapselle oikein hyväksi.
Ryysy
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.05.2015 09:56

Niinpä. Äidin raskauden aikainen hoitamaton masennus ja ahdistus ei ainakaan mitään hyvää tee syntyvälle lapselle.
Hilppa
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.05.2015 21:59

Flower kirjoitti:Lääkäri kirjoittaa lääkereseptin ja antaa tietoja lääkkeestä potilaalle, jonka jälkeen potilas tekee päätöksen syökö lääkettä vai ei. Jos tiedetään, että ssri:t aiheuttavat vieroitusoireita, mutta lääkäri jättää sen kertomatta potilaalle, potilas ei ole voinut tehdä päätöstään perustuen tosiasioihin. Vastuu on mielestäni tuolloin lääkärillä tai jollain muulla taholla, joka on pimittänyt tuota tietoa, ei potilaalla.

Olenko aivan väärässä, jos muistelen, että esim. terapioiden korvausten vaatimuksissa edellytetään lääkkeiden käyttämistä?

Ei edellytetä.
Kuutar
 

Re: Irtisanottu psykologi [Kopakkala]

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.05.2015 22:05

Flower kirjoitti:Kuvaamassasi tilanteessa lääkäri toimi oikein.

Sen sijaan, jos lääkäri olisi lääkettä määrätessään nimenomaan painottanut, ettei lääke aiheuta kuvaamiasi oireita. Kun oireita olisi kuitenkin ilmennyt, ja olisit mennyt niistä valittamaan, lääkäri olisi kuitannut ne sairaudesta johtuviksi, eikä olisi kehottanut lopettamaan lääkkeen käyttöä, eikä olisi ilmoittanut haittavaikutuksista eteenpäin, hän olisi toiminut väärin. Näin on ainakin minulle tapahtunut masennuslääkkeiden kanssa vaikka kyseiset oireet ovat täysin rajoittuneet lääkkeiden käyttöaikaan ja ovat olleet erilaisia eri valmisteiden kohdalla.

Minulle on kirjoitettu kuutta eri masennuslääkettä, joista suurimmasta osasta oli enemmän haittaa kuin hyötyä ja lopuista ei hyötyä. En silti väitä, etteikö masennuslääkkeistä olisi joillekin hyötyä. Ajattelen kuitenkin niin, että vaikka suurimmalle osalle lääkityksestä olisi hyötyä, pitäisi myös haitoista pystyä keskustelemaan rehellisesti ja avoimesti.

Minun kokemukseni on samanlainen.
Kuutar
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron