"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 15:02

Kahvi kirjoitti:... Niin näistä takaisin antamisista olen minäkin kuullut, että monellakin on toiminut kertaluonteisena juttuna, millä kiusaaminen on loppunut kuin seinään. Kiusaaja on toki saattanut jatkaa kiusaamistaan jonkun muun kohteen kanssa (yleensä he löytävät sellaisen), mutta ei sekään paha ole, että on yksi kiusattu vähemmän.

Huono puoli tässä kieltämättä joissain tilanteissa toimivassa metodissa on se, että nyky-yhteiskunnassamme ei ole oikein "poliittisesti korrektia" - saati hyväksyttyä - toimia selvän aggressiivisesti. Varsinkin fyysisesti.

Jos tarjoatte kiusaamisen lopettamiskeinoksi takaisin lyömistä, miksi se ei ole kaikille ja kaikkialla (esim. täällä) sallittua?
Kaksoisstandardejahan tuossa käytetään, jos pidetään toimivana keinona "antaa takaisin samalla mitalla", mutta toisaalta kielletään takaisin antamasta.
Kyllästynyt
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 15:05

Pinja kirjoitti:Minä en koskaan lopeta kiusaamista, minua on kiusattu, kosto on se viedä eteenpäin. Omankin kiusaamisen kestää paremmin kuin ymmärtää itse mitä kiusaaminen on kiusaamalla itse muita.

Pinja, rohkea kommentti.

On tunnettu tosiasia, että kiusaamisen uhreista usein tulee kiusaavia ihmisiä; lapsia, nuoria, aikuisia. He alkavat kiusata saadessaan tilaisuuden. Niinkin voi olla, että kiusattu on samanaikaisesti myös kiusaaja; tilanteesta riippuen.
Mielestäni on aivan liian mustavalkoista ajattelua nähdä kiusaajat 'pahiksina' ja kiusatut 'hyviksinä'; sen verran usein 'pahis' ja 'hyvis' on samassa ihmisessä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 15:07

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:...
Onhan niitä ominaisuuksia joihin ihminen voi vaikuttaa, ja ellen aivan väärin muista, sinä Kahvi olet itse kertonut itse jollakin tavalla muuttaneesi tapojasi/asennettasi/jotakin muuta, jonka ansiosta kiusaaminen sinun kohdallasi loppui. Olet myös suositellut tuollaista tai vastaavaa toimintatapaa muillekin.
...

Joo itse pääsin kiusaamisen "päälle" muuttamalla suhtautumistani, mutta korkeintaan olen sanonut tuon olevan kokeilemisen arvoinen muillekin - varsinaista suosittelua en muista tehneeni. Mulle kävi (onneksi) noin, mitä sitä kiistämään/salaamaan.

Sinä sanoit asenteesi muuttamisen vaikutus kiusaamisen loppumiseen olevan fakta - henkilökohtainen fakta (mitä se ikinä sitten onkaan).

Sanoin sen olevan oman elämäni fakta; tarkoittaen, että noin minun elämässäni kävi.

Mutta kuinka tämä liittyy tähän ketjuun, kiusaamisen (perimmäisiin) syihin tms?

Siten, että olet suositellut kiusaamisongelmaan ratkaisuksi sitä, että kiusaamisen uhri muuttaa jotakin tai muuttuu jotenkin. Toisin sanoen, sinun oppisi mukaan kiusaamisen loppuminen tai sen jatkuminen on kiinni siitä mitä uhri tekee tai on tekemättä. Tuota kertomaasi "oppia" sinä olet nimittänyt faktaksi - ja tarkentanut myöhemmin sen olevan "oman elämäsi fakta" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan).
Kyllästynyt
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 15:10

Kyllästynyt kirjoitti:Siten, että olet suositellut kiusaamisongelmaan ratkaisuksi sitä, että kiusaamisen uhri muuttaa jotakin tai muuttuu jotenkin. Toisin sanoen, sinun oppisi mukaan kiusaamisen loppuminen tai sen jatkuminen on kiinni siitä mitä uhri tekee tai on tekemättä. Tuota kertomaasi "oppia" sinä olet nimittänyt faktaksi - ja tarkentanut myöhemmin sen olevan "oman elämäsi fakta" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan).

Nytköhän siirrytään vatvomisten puolelle...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 15:11

Psykopatologia kirjoitti:14.52 :arrow:
No miksi lihapullat maistuvat hyviltä?
Mikä ihme jalkapallossa kiinnostaa?
Miksi haukottelu tuntuu useimmiten miellyttävältä.
Miksi päänsärky koetaan epämiellyttävänä?

No minusta vain tuo jalkapallon kiinnostavuus on yhteismitallinen kysymys. Itse siis lähestyn asiaa siitä näkövinkkelistä, että kun ensin selvitetään miksi kiusaaja kiusaa - siis esim miksi nauttii siitä - ja sitten vedetään matto alta tuolta hyödyltä, niin eiköhän se hillitsisi kiusaamista melko tehokkaasti.

Yksi tällainen on esim sivustakatsojat; jos he puuttuisivat tilanteeseen, niin kiusaaja ei saisikaan (tiedostamatta) tavoittelemaansa nautintoa, vaan ihan päin vastoin.
Kahvi
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 15:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:...
Näin itse ymmärsin tuon Wikipedian kohdan:

MIKSI KIUSATAAN:
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin.


KEITÄ KIUSATAAN:
Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.


En oikein mitenkään pysty edes ajattelemaan, että tuon tekstin voisi ymmärtää jotenkin muuten. On ensin kerrottu syitä kiusaamiselle, ja sitten kerrottu (kuten asianmukaisessa tietosanakirjassa kuuluukin), keitä yleisesti kiusataan.

Kaikkihan me tiedämme, että ylipainoinen lapsi on altis päätymään kiusaamisen uhriksi. Miksi toistella tuollaisia itsestäänselvyyksiä jotka eivät vie keskustelua eteenpäin tai tuo siihen mitään uutta vaan ainoastaan turhauttavat (ainakin minua); "tämähän on todettu jo tuhat ja sata kertaa aiemmin. Miksi tätä vielä tarjoillaan "pohdinnan tuloksena" syntyneenä ajatuksena."
...
Lihavointi minun.

Ei ole alunperinkään tarjoiltu; ymmärsit siis ilmeisesti alkuperäisen tarkoitukseni väärin.
Kahvi
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 15:17

Kyllästynyt kirjoitti:...
Kun kysyin kiusaamisen syitä, tarkoitin todellisia syitä, en niitä tekosyitä joiden varjolla kiusaamista toteutetaan. Mielestäni nokkimisjärjestyksen selvittäminen tai vallankäyttö eivät myöskään ole kiusaamisen syitä vaan pikemminkin sen seurauksia.
Kiusaajan saama nautinto on todellinen syy, ainakin yksi niistä.

Tuota en ymmärtänyt, miksi nokkimisjärjestys/vallankäyttö eivät ole kiusaamisen syitä vaan sen seurauksia. Tarkoitatko, että varsinainen kiusaamisen syy on esim tuo nautinto, ja sitten ikäänkuin "collateral damagena" puolivahingossa kiusaaja hyötyy toimistaan parempana asemana nokkimisjärjestyksessä?

Sekin on jäänyt minulle epäselväksi, että miksi kiusaaja nauttii kiusaamisesta. Sadismiin taipuvaisilla kiusaajilla tämä on tietenkin näin, vallantunne voi tuoda nautintoa yms, mutta tosiaan: mikä kiusaamisesta saa kiusaajalle aikaan nautintoa?
Kahvi
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 15:19

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Niin näistä takaisin antamisista olen minäkin kuullut, että monellakin on toiminut kertaluonteisena juttuna, millä kiusaaminen on loppunut kuin seinään. Kiusaaja on toki saattanut jatkaa kiusaamistaan jonkun muun kohteen kanssa (yleensä he löytävät sellaisen), mutta ei sekään paha ole, että on yksi kiusattu vähemmän.

Huono puoli tässä kieltämättä joissain tilanteissa toimivassa metodissa on se, että nyky-yhteiskunnassamme ei ole oikein "poliittisesti korrektia" - saati hyväksyttyä - toimia selvän aggressiivisesti. Varsinkin fyysisesti.

Jos tarjoatte kiusaamisen lopettamiskeinoksi takaisin lyömistä, miksi se ei ole kaikille ja kaikkialla (esim. täällä) sallittua?
Kaksoisstandardejahan tuossa käytetään, jos pidetään toimivana keinona "antaa takaisin samalla mitalla", mutta toisaalta kielletään takaisin antamasta.

No siinähän tuo vastaus on kysymykseesi: lainauksen viimeisessä kappaleessa, jonka lihavoin. Joissain tapauksissa toimiva metodi, mutta ei-sallittu.
Kahvi
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 15:21

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Siten, että olet suositellut kiusaamisongelmaan ratkaisuksi sitä, että kiusaamisen uhri muuttaa jotakin tai muuttuu jotenkin. Toisin sanoen, sinun oppisi mukaan kiusaamisen loppuminen tai sen jatkuminen on kiinni siitä mitä uhri tekee tai on tekemättä. Tuota kertomaasi "oppia" sinä olet nimittänyt faktaksi - ja tarkentanut myöhemmin sen olevan "oman elämäsi fakta" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan).

Nytköhän siirrytään vatvomisten puolelle...

Ei ainakaan minun puoleltani.
Olen jo aikaisemmin selittänyt, että myös kiusattu voi omilla toimillaan vaikuttaa tilanteeseensa.
Enkä ole suositellut mitään, olen vain kertonut tapahtuneen olevan oman elämäni faktan - ja myös selittänyt mitä se tarkoittaa.

Eli minun puolestani ei tämän enempää tästä.
Kahvi
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja saara » 29.08.2014 15:22

Kahvi kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Minä en koskaan lopeta kiusaamista, minua on kiusattu, kosto on se viedä eteenpäin. Omankin kiusaamisen kestää paremmin kuin ymmärtää itse mitä kiusaaminen on kiusaamalla itse muita.

Tämän tekniikan huono puoli on se, että saattaa tulla oma nenä kipeäksi. Joko henkisesti tai jopa fyysisesti.

Tällä tavoin saat henkisesti turpiisi täällä kaiken aikaa,etkä voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi.Mitä enemmän muita kiusaat sitä enemmän he iskevät takaisin. Tämän foorumin tarkoitus ei ole kiusaaminen.

Ja kun sinä pinja valitat että täällä sinua kiusataan, katso peiliin.Mistäköhän syystä sinä saisit kiusata eikä muilla olisi oikeutta puolustautua?

Sama pätee irl.Loputon kiusaaminen kääntyy ajan mittaan kiusaajaa itseään vastaan , hän saa maistaa omaa lääkettään.Loppupeleissä ilman kannustusjoukkojaan hän jää yksin.

Paatunut ja tunteeton sarjakiusaaja on hyvä alku työpaikkakiusaajalle Narsistinen perusluonne kun ilmenee jo lapsuudessa. Jos lisäksi kotona annetaan kannustusta tähän malliin, niinkuin valitettavasti usein tapahtuu, lapsi kokee mielihyvää saadessaan nöyryyttää toista , heikompaa.

Työelämässä hän on niitä pomoja joilla ei ole minkäänlaista alaistensa käsittelykykyä eikä ymmärrystä työyhteisön moraalista. Tämmöinen työyhteisö on rikkinäinen ja raskas ja ajaa lopulta alaiset mielenterveydellisiin ongelmiin sekä usein myös fyysisiin sairauksiin. Sairaslomalla jatkuvasti oleva, työpaikkaansa inhoava ihminen "palaa loppuun" saamatta minkäänlaista empatiaa.
Harva jaksaa taistella oikeuksistaan vaan jää työkyvyttömäksi ellei onnistu saamaan uutta työpaikkaa.

Myös kiusatuista saattaa kasvaa työpaikkakiusaajia. He joutuvat kierteeseen yrittäessään
kostaa itse kärsimänsä vääryydet.
Molempi parempi tai pahempi.Kiusaamisesta ei koskaan seuraa mitään hyvää.
Viimeksi muokannut saara päivämäärä 29.08.2014 15:27, muokattu yhteensä 1 kerran
saara
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.08.2014 15:24

saara kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Minä en koskaan lopeta kiusaamista, minua on kiusattu, kosto on se viedä eteenpäin. Omankin kiusaamisen kestää paremmin kuin ymmärtää itse mitä kiusaaminen on kiusaamalla itse muita.

Tämän tekniikan huono puoli on se, että saattaa tulla oma nenä kipeäksi. Joko henkisesti tai jopa fyysisesti.

Tällä tavoin saat henkisesti turpiisi täällä kaiken aikaa,etkä voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi.Mitä enemmän muita kiusaat sitä enemmän he iskevät takaisin. Tämän foorumin tarkoitus ei ole kiusaaminen.

Ja kun sinä pinja valitat että täällä sinua kiusataan, katso peiliin.Mistäköhän syystä sinä saisit kiusata eikä muilla olisi oikeutta puolustautua?

Sama pätee irl.Loputon kiusaaminen kääntyy ajan mittaan kiusaajaa itseään vastaan , hän saa maistaa omaa lääkettään.Loppupeleissä ilman kannustusjoukkojaan hän jää yksin.

Paatunut ja tunteeton sarjakiusaaja on hyvä alku työpaikkakiusaajalle Narsistinen perusluonne kun ilmenee jo lapsuudessa. Jos lisäksi kotona annetaan kannustusta tähän malliin, niinkuin valitettavasti usein tapahtuu, lapsi kokee mielihyvää saadessaan nöyryyttää toista , heikompaa.

Työelämässä hän on niitä pomoja joilla ei ole minkäänlaista alaistensa käsittelykykyä eikä ymmärrystä työyhteisön moraalista. Tämmöinen työyhteisö on rikkinäinen ja raskas ja ajaa lopulta alaiset mielenterveydellisiin ongelmiin sekä usein myös fyysisiin sairauksiin. Sairaslomalla jatkuvasti oleva, työpaikkaansa inhoava ihminen "palaa loppuun" saamatta minkäänlaista empatiaa.
Harva jaksaa taistella oikeuksistaan vaan jää työkyvyttömäksi ellei onnistu saamaan uutta työpaikkaa.


Minä en ole kiusannut täällä ketään.
Pinja
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja saara » 29.08.2014 15:29

pinja kirjoitti:
-Minä en ole kiusannut täällä ketään-

Näin sanovat muutkin kiusaajat jotka eivät näe omassa toiminnassaan mitään väärää.
saara
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.08.2014 15:34

Kaikissa on sen verran sadististia, että mielihyvä-asia tässä yhteydessä on selvä.
Silloin kun on sivustakatsojana, voi perustella itselleen olevansa vain "puhdas"
sivustaktsoja.

Onko ruoan tarkoitus ravinto vai nautinto? Tai kumpi on merkittävämpi?
Riippuu elintasosta(kin) yms.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 15:40

Psykopatologia kirjoitti:Kaikissa on sen verran sadististia, että mielihyvä-asia tässä yhteydessä on selvä.
Silloin kun on sivustakatsojana, voi perustella itselleen olevansa vain "puhdas"
sivustaktsoja.

Onko ruoan tarkoitus ravinto vai nautinto? Tai kumpi on merkittävämpi?
Riippuu elintasosta(kin) yms.

No tuo sadismi, vähintäänkin vahingonilon muodossa, lienee tosiaan meissä kaikissa. Eli sadisti saa nautintonsa uhrin kärsimisestä, mutta jos uhri ei kärsikään niin ei myöskään tule nautintoa. Tämä tietysti asettaa uhrille melko suuria, ellei peräti täysin mahdottomia, "vaatimuksia" olla kärsimättä hänelle aiheutetuista kärsimyksistä.

Tosin sadisti ei tykkää hänelle aiheutetusta kärsimyksestä, joten uhrin - tai paremminkin sivustakatsojien - vastaanlaitto olisi ehkä toimivampi keino vetää tämä sadisti-matto pois kiusaajan jalkojen alla.
Kahvi
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.08.2014 15:41

Mielihyvä on selvä ja tavoittelemisen arvoinen. Mitenköhän on koulusurmien, tehdäänkö ne mielihyvästä vai mielipahasta.
Pinja
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja saara » 29.08.2014 15:51

Pinja kirjoitti:Mielihyvä on selvä ja tavoittelemisen arvoinen. Mitenköhän on koulusurmien, tehdäänkö ne mielihyvästä vai mielipahasta.


Ne tehdään henkisen vääristymän aiheuttamasta epärealistisesta pakonomaisesta halusta purkaa jotain itsessä rikkinäistä täysin syyttömiin. Mielestäni koulusurmaajat ovat kykenemättömiä sopeutumaan elämään.He pyrkivät osoittamaan olevansa huomionarvoisia tällä sairaalla tavalla.Siinä ei ole kyse kiusaamisesta, vaan henkisestä sairaasta vääristymästä.

Samaan tapaan kuin sadistista tyydytystä saavilla koulu-ja työpaikkakiusaajilla.
Luultavasti heillä on vääristynyt maailmankuva ja oikeustaju,ainoastaan oma toiminta nähdään oikeutettuna .Jotain protestia koko maailmaa kohtaan tyyliin, huomioikaa minut, minä olen jotain suurta
saara
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja saara » 29.08.2014 15:57

kahvi kirjoitti:

"- Huono puoli tässä kieltämättä joissain tilanteissa toimivassa metodissa on se, että nyky-yhteiskunnassamme ei ole oikein "poliittisesti korrektia" - saati hyväksyttyä - toimia selvän aggressiivisesti. Varsinkin fyysisesti.-"

Henkinen kiusaaminen on vahingollisempaa kuin fyysinen. Jatkuva henkinen kiusaaminen syö ihmisen lopulta toimintakyvyttömäksi ilman että häneen olisi fyysisesti kajottu.
saara
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 16:38

Kahvi kirjoitti:... Olen jo aikaisemmin selittänyt, että myös kiusattu voi omilla toimillaan vaikuttaa tilanteeseensa...

Koska olet "mainostanut" päässeesi uhrin asemasta sillä, että muutit itseäsi/asennettasi ja kerrot muuttumisellasi saaneesi kiusaamisen loppumaan, kyllä sinä minun mielestäni otat kantaa sen puolesta, että myös kiusaamisen uhrien pitäisi/olisi syytä itse muuttua/muuttaa itseään kiusaaminen lopettamiseksi.

Ymmärtääkseni sinun ratkaisumallissasi on pohjimmiltaan kyse siitä, että on toimiva ja kelpo ratkaisu ongelmaan, jos uhri leikkauttaa hörökorvansa. Eihän häntä sen jälkeen enää (ainakaan hörökorvista) kiusata. Tai että ujon ja aran lapsen pitäisi "reipastua", tai koulussa "liian hyvin" menestyvän pitäisi ruveta tahallaan tyhmäksi välttyäkseen kiusaamiselta.
Kyllästynyt
 

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.08.2014 16:51

Sille, että pystyy muuttamaan itseään, on joku tausta myös.
Muuttaminen/muuttuminen ei käy v a i n päättämällä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 17:41

Psykopatologia kirjoitti:Sille, että pystyy muuttamaan itseään, on joku tausta myös.
Muuttaminen/muuttuminen ei käy v a i n päättämällä.

Noin on.
Sama asia pätee mielestäni siinä, että aikuinen ihminen pystyy jossakin vaiheessa irrottautumaan alisteisesta parisuhteesta, jossa hän on ollut kiusatun osassa.
Aikuisten kiusattujen kohdalla on usein niin, että kiusatun on muututtava jollakin tavoin päästäkseen kiusattuna olemisestaan eroon. Muttei se muuttuminen ja käyttäytymiskuvioiden muuttaminen tapahdu vain päättämällä - tarvitaan muutakin kuin päättäväisyyttä ja tahdonlujuutta.

On oikeastaan aika käsittämätöntä, että aikuista kiusattua syyllistetään herkästi hänen ollessaan kiusattu esimerkiksi parisuhteessaan. Ajatellaan, että hänen pitäisi itse kyetä tekemään jotakin kiusaamisen loppumiseksi, ja että hän on itse vastuussa siitä, että on alistunut kiusattavaksi...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron