Itsemääräämisoikeus - eutanasia

Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 01:10

Olen kahdesti yrittänyt yliannostuksella itsemurhaa, minun aikani ei kuitenkaan ollut vielä, koska kummallakin kerralla heräsin teholla putkissa ja letkuissa, en siis ollut valmis...pääsin psykiatriseen hoitoon ja kolmeksi kuukaudeksi päiväsairaalaan. Se auttoi minut jaloilleni jälleen. Syitä tässä tuskin on tarpeen eritellä-

Mutta eutanasiaan/itsemääräämisoikeuteen
mennäkseni, ihmisellä , mikäli hän on täysissä henkisissä voimissaan, pitäisi olla itsemääräämisoikeus. Jos on kuolettavasti sairas eikä ole mitään tehtävissä ja tietää vain odottavansa kaiken loppumista, kenties hyvinkin tuskallisten vaiheitten jälkeen, onko mitään mieltä pitkittää tuskaa ja kärsimyksiä viikoilla tai ehkä kuukausilla vain siksi että laki näin määrää? Tai jos on koneiden avulla elävä "kasvis", joka ei enää ole tässä maailmassa , josta ei koskaan enää tule muuta, olisiko oikeus ottaa vain koneet irti...

Nämä ovat hyvin vaikeita ja yksilökohtaisia kysymyksiä-Kuitenkin kannatan ihmisen itsemääräämisoikeutta oman kehonsa suhteen.
Tietysti tässä pitäisi menetellä eettisten ja moraalisten toimintatapojen mukaisesti yhteistyössä lääkärin sekä asiakkaan kanssa. Ei kuka tahansa tai mistä syystä tahansa, vaan jos ja kun ei muuta tietä enää ole.

Jos itse saisin kuulla sairastavani fyysistä sairautta jossa ei ole kuin yksi suunta ja jonka loppusuora on tuskallinen ja kestämättömän kivulias, minä suorastaan vaatisin lääkäriä auttamaan minut mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti tästä tilanteesta pois-
Mitä itse tekisit? Haluaisitko elää sen lopun ajasta täysillä? - Kukapa ei, mutta estääkö tietoisuus ajan loppumisesta elämästä enää?
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 02.08.2014 01:16, muokattu yhteensä 1 kerran
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus- eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 01:18

trisse kirjoitti:
santra kirjoitti:Jos itse saisin kuulla sairastavani fyysistä sairautta jossa ei ole kuin yksi suunta ja jonka loppusuora on tuskallinen ja kestämättömän kivulias, minä suorastaan vaatisin lääkäriä auttamaan minut mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti tästä tilanteesta pois-


Sairastat jo nyt. Vanhenemista.

Vanheneminen ei ole sairaus.
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus- eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 01:33

trisse kirjoitti:Se johtaa kuitenkin samanlaiseen 100% varmaan tuskalliseen kuolemaan.

Väärin, vanheneminen ei johda tuskalliseen kuolemaan läheiskään aina. Useimmat luonnollisen kuoleman kokeneet lähtevät tuskattomasti ja rauhallisina, jopa onnellisina. Toki elämä . oli se minkälainen tahansa, johtaa kuolemaan aina muttei se ole todellakaan aina tuskallista. Olen ammatissani nähnyt monenlaisia kuolemia joten katsoisin olevani jonkinlainen asiantuntija tässä asiassa.
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus- eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 01:37

trisse kirjoitti:Pointti oli siinä että miksi haluaisit sairauden kohdalla käyttää eutanasiaoikeutta "heti" kun tiedät tuomiosi kun taas vanhenemisen suhteen haluat katsoa jutun tuskalliseen loppuun asti. Aivan kuin ihmiset kuvittelisivat jollain tasolla olevansa kuolemattomia siihen asti kun kuulevat tuomionsa.


Vanhuksen luonnollinen lähtö ei ole tuskallinen loppu. Vakavasti ja parantumattomasti sairaan päätös on eri asia-
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus- eutanasia

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.08.2014 08:53

santra kirjoitti:Jos itse saisin kuulla sairastavani fyysistä sairautta jossa ei ole kuin yksi suunta ja jonka loppusuora on tuskallinen ja kestämättömän kivulias, minä suorastaan vaatisin lääkäriä auttamaan minut mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti tästä tilanteesta pois-

Vaatisitko, vaikka tiedät, ettei lääkärilä ole oikeutta toteuttaa tahtoasi? Vaatisit lääkäriä tekemään rikoksen ja menettämään lääkärinoikeutensa sinun vuoksesi. Kummallisia vaatimuksia.

Itsemääräämisoikeuden kannalta oman käden oikeus olisi parempi vaihtoehto; ei itsemääräämisoikeus anna ihmiselle oikeutta vaatia toista ihmistä tekemään rikosta. Aktiivinen eutanasia on Suomessa rikos, itsensä tappaminen ei - joten miksi vaatia tai painostaa lääkäriä tekemään asia, jonka voisi hoitaa itse.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Itsemääräämisoikeus- eutanasia

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.08.2014 09:10

Kuolinavun vaatimiseen lailliseksi tämä on parempi väylä kuin lääkärin painostaminen asiaan, johon hänellä ei ole minkäänlaista oikeutta:
EXITUS ry on aatteellinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys. Päätavoitteenamme on myötävaikuttaa siihen, että Suomeen saadaan aktiivisen eutanasian salliva laki. Ihmisellä olisi siten oikeus saada lääkinnällistä kuolinapua, kun parantavaa hoitoa ei enää ole ja kun sairauden ennuste on lääketieteellisesti arvioiden toivoton ja inhimillisesti katsoen kestämätön. EXITUS korostaa sitä, että kuolinavun on aina oltava vapaaehtoinen valinta ja että sen on perustuttava henkisesti terveen ihmisen omaan harkittuun pyyntöön.

Yhdistys haluaa jakaa asiallista tietoa niin eutanasiasta kuin potilaan oikeuksista ja hoitotahdon (hoitotestamentin) tärkeydestä. Exitus ry on Suomen Potilasliiton ja World Federation For Right To Die Soceties:n jäsen.

http://www.exitus.fi/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 13:43

santran viesti koskee muidenmäämisoikeutta,
mika ei esimerkiksi militariassakaan ole ehdoton.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.08.2014 14:06

Itsemääräämisoikeuslaki valmisteilla sosiaali- ja terveydenhuoltoon:
http://www.stm.fi/vireilla/tyoryhmat/it ... amisoikeus

Lain myötä tuskin tulee oikeutta aktiivisen kuolinavun saamiseen, vaan siihen asiaan tarvitaan jokin muu laki.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 14:10

Luulen, että moinen oikeus on jo olemassa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 14:51

Passiivinen kuolemaan saattaminen on jo nykypäivää sairaaloissakin;
toisin sanoen ei pyritäkään hoitamaan (kunnolla). Tällaiseen ei aina
ole edes potilaan selvää suostumusta (useimmiten seniilejä).

Edellä tarkoitin tilanteita, joissa joku ystävä tuo potilaan pyynnöstä
hänen ulottuvilleen välineitä, jolla tämä voi surmata itsensä.

"Voisitko hakea sen pyykkinarun vintistä. Näet huomenna minulla on
pyykkipäivä." - "Talutapa minut tuohon akkunan ääreen! Mukava
katsella pussien kulkua."
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 15:14

Tuo on kai hyvin yleinen käytäntö vanhoilla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 17:33

Aloitusviestissään santra kirjoitti:

"---Mutta eutanasiaan/itsemääräämisoikeuteen
mennäkseni, ihmisellä , mikäli hän on täysissä henkisissä voimissaan, pitäisi olla itsemääräämisoikeus. Jos on kuolettavasti sairas eikä ole mitään tehtävissä ja tietää vain odottavansa kaiken loppumista, kenties hyvinkin tuskallisten vaiheitten jälkeen, onko mitään mieltä pitkittää tuskaa ja kärsimyksiä viikoilla tai ehkä kuukausilla vain siksi että laki näin määrää? Tai jos on koneiden avulla elävä "kasvis", joka ei enää ole tässä maailmassa , josta ei koskaan enää tule muuta, olisiko oikeus ottaa vain koneet irti..."

Mirri kirjoitti:
"---EXITUS ry on aatteellinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys. Päätavoitteenamme on myötävaikuttaa siihen, että Suomeen saadaan aktiivisen eutanasian salliva laki. Ihmisellä olisi siten oikeus saada lääkinnällistä kuolinapua, kun parantavaa hoitoa ei enää ole ja kun sairauden ennuste on lääketieteellisesti arvioiden toivoton ja inhimillisesti katsoen kestämätön. EXITUS korostaa sitä, että kuolinavun on aina oltava vapaaehtoinen valinta ja että sen on perustuttava henkisesti terveen ihmisen omaan harkittuun pyyntöön."

Asiasisältö on sama, vaikka hieman eri sanoin.

En ole vaatimassa lääkäria rikolliseen toimintaan,mutta joissakin tapauksissa aktiivisen hoidon jatkaminen ei ole enää"hyvää hoitoa"Selvä laki ko asiasta selventäisi ketään syyllistämättä.

Hyvään hoitoon kuuluu myös hyvä lähtö. Saattokoti on tuskattoman lähdön viimeinen paikka.Siellähän hoito perustuu sedatiivien ja kipulääkkeiden antamaan tuskien lievitykseen.
Aktiivisen hoidon aiheettomasta jatkamisesta tai sen lopettamisesta päättää viime kädessä lääkäri yhdessä omaisten kanssa silloin kun potilas itse on siihen kykenemätön.
Yksilö- ja tilannekohtainen terveyttä edistävä, säilyttävä ja tuskia lievittävä hoito on lääkärien ja muun hoitohenkilökunnan toiminnan päämäärä. Mielestäni potilaan itsemääräämisoikeuteen kuuluu saada myös mahdollisimman tuskaton kuolema.
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 17:51

Psykopatologia kirjoitti:santran viesti koskee muidenmäämisoikeutta,
mika ei esimerkiksi militariassakaan ole ehdoton.


No tietenkinhän itsemääräämisoikeus päättyy silloin kun ihminen ei enää siihen kykene. Elvytyskiellon voi potilas tehdä jo terveenä ollessaan. Aktiivisen hoidon lopettamisesta hän ei itse voi päättää.
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja SADE » 02.08.2014 17:53

santra kirjoitti:Aloitusviestissään santra kirjoitti:

"---Mutta eutanasiaan/itsemääräämisoikeuteen
mennäkseni, ihmisellä , mikäli hän on täysissä henkisissä voimissaan, pitäisi olla itsemääräämisoikeus. Jos on kuolettavasti sairas eikä ole mitään tehtävissä ja tietää vain odottavansa kaiken loppumista, kenties hyvinkin tuskallisten vaiheitten jälkeen, onko mitään mieltä pitkittää tuskaa ja kärsimyksiä viikoilla tai ehkä kuukausilla vain siksi että laki näin määrää? Tai jos on koneiden avulla elävä "kasvis", joka ei enää ole tässä maailmassa , josta ei koskaan enää tule muuta, olisiko oikeus ottaa vain koneet irti..."

Mirri kirjoitti:
"---EXITUS ry on aatteellinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys. Päätavoitteenamme on myötävaikuttaa siihen, että Suomeen saadaan aktiivisen eutanasian salliva laki. Ihmisellä olisi siten oikeus saada lääkinnällistä kuolinapua, kun parantavaa hoitoa ei enää ole ja kun sairauden ennuste on lääketieteellisesti arvioiden toivoton ja inhimillisesti katsoen kestämätön. EXITUS korostaa sitä, että kuolinavun on aina oltava vapaaehtoinen valinta ja että sen on perustuttava henkisesti terveen ihmisen omaan harkittuun pyyntöön."

Asiasisältö on sama, vaikka hieman eri sanoin.

En ole vaatimassa lääkäria rikolliseen toimintaan,mutta joissakin tapauksissa aktiivisen hoidon jatkaminen ei ole enää"hyvää hoitoa"Selvä laki ko asiasta selventäisi ketään syyllistämättä.

Hyvään hoitoon kuuluu myös hyvä lähtö. Saattokoti on tuskattoman lähdön viimeinen paikka.Siellähän hoito perustuu sedatiivien ja kipulääkkeiden antamaan tuskien lievitykseen.
Aktiivisen hoidon aiheettomasta jatkamisesta tai sen lopettamisesta päättää viime kädessä lääkäri yhdessä omaisten kanssa silloin kun potilas itse on siihen kykenemätön.
Yksilö- ja tilannekohtainen terveyttä edistävä, säilyttävä ja tuskia lievittävä hoito on lääkärien ja muun hoitohenkilökunnan toiminnan päämäärä. Mielestäni potilaan itsemääräämisoikeuteen kuuluu saada myös mahdollisimman tuskaton kuolema.


Kyllähän epäsuoraa "eutanasiaa" paljon käytetään, mutta siitä puhutaan vähän.
Kun on kyseessä vakavasti sairas potilas ja päätetään esim. aloittaa palliatiivinen hoito, niin silloin tulee kuvioihin myös palliatiivinen lääkitys. Usein esim. annetaan morfiinia tietyn tuntimäärän välein, vaikka hyvin tiedetään, että tämä johtaa kuolemaan kun tarpeeksi kauan annetaan säännöllisesti. Morfiinin kanssa joudutaan välillä sekoittamaan muita sedatiiveja ja esim. nesteenpoistolääkettä ja tämä ei tietenkään pidennä elinaikaa.
SADE
 

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 17:54

Santra:
Aktiivisen hoidon lopettamisesta hän ei itse voi päättää.

Mielestäni voi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja SADE » 02.08.2014 17:57

On myös tapauksia, jolloin potilas itse päättää, että enää en halua tippaa, sondi-ruokaa, sytostaatteja vaikka tietää (ja kaikki muutkin tietää), että tämä johtaa kuolemaan. Toivomusta myös kuunnellaan ja se toteutetaan.
SADE
 

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 18:09

SADE kirjoitti:On myös tapauksia, jolloin potilas itse päättää, että enää en halua tippaa, sondi-ruokaa, sytostaatteja vaikka tietää (ja kaikki muutkin tietää), että tämä johtaa kuolemaan. Toivom
usta myös kuunnellaan ja se toteutetaan.


SADE kirjoitti lisäksi: " Kyllähän epäsuoraa "eutanasiaa" paljon käytetään, mutta siitä puhutaan vähän.
Kun on kyseessä vakavasti sairas potilas ja päätetään esim. aloittaa palliatiivinen hoito, niin silloin tulee kuvioihin myös palliatiivinen lääkitys. Usein esim. annetaan morfiinia tietyn tuntimäärän välein, vaikka hyvin tiedetään, että tämä johtaa kuolemaan kun tarpeeksi kauan annetaan säännöllisesti. Morfiinin kanssa joudutaan välillä sekoittamaan muita sedatiiveja ja esim. nesteenpoistolääkettä ja tämä ei tietenkään pidennä elinaikaa.


Kyllä ja näissä tapauksissa noudatetaan itsemääräämisoikeutta tiettyyn rajaan asti.Tai saattohoitoon liittyvää tuskatonta loppuaikaa.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 02.08.2014 18:15, muokattu yhteensä 1 kerran
santra
 

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja SADE » 02.08.2014 18:12

santra kirjoitti:
SADE kirjoitti:On myös tapauksia, jolloin potilas itse päättää, että enää en halua tippaa, sondi-ruokaa, sytostaatteja vaikka tietää (ja kaikki muutkin tietää), että tämä johtaa kuolemaan. Toivomusta myös kuunnellaan ja se toteutetaan.


KKyllä ja näissä tapauksissa noudatetaan itsemääräämisoikeutta tiettyyn rajaan asti.


Mikä se tietty raja on? Ei sellaista ole. Jos potilas sanoo haluavansa lopettaa kaikki hoidot niin ne lopetetaan.
Hänen kuolemaansa ei kuitenkaan nopeuteta laittomalla tavalla, esim. antamalla yliannostus jotain lääkettä.
SADE
 

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2014 18:19

Psykopatologia kirjoitti:Santra:
Aktiivisen hoidon lopettamisesta hän ei itse voi päättää.

Mielestäni voi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsemääräämisoikeus - eutanasia

ViestiKirjoittaja santra » 02.08.2014 18:20

santra kirjoitti:
"Tai saattohoitoon liittyvää tuskatonta loppuaikaa." (lisäys klo 18:18)

Tietyllä rajalla tarkoitin tätä
santra
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa