Hen on pieni ja tärkeä sana

Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 11:40

UUTISET >> KULTTUURI
N Ä K Ö K U L M A http://www.hs.fi/kulttuuri/Hen+on+pieni ... art-new-19

Hen on pieni ja tärkeä sana
31.7.2014 9:25 6 Antti Berg

Ruotsin akatemia päätti, että tulevaisuudessa ruotsin kieli saa oman sukupuolettoman hän-sanan, hen.
Aiemmat sukupuolelliset pronominit han ja hon pysyvät sen rinnalla.

Kyse on valistuksesta. Hen siirtää huomion itse asiaan eikä ihmisen sukupuoleen. Tämä on helpotus
pienelle osalle väestöä, joka ei tunne olevansa haneja tai honeja.

Keskivertoruotsalaisen arjessa muutos näkyy vähän, jos ollenkaan. Sanaa ei kukaan pakota käyttämään.
Akatemia katsoo tuleviin sukupolviin. Kieli vaatii aikaa muuttuakseen.

Hen-pronominista näkee, miten tärkeää tasa-arvo Ruotsissa on.

Tasa-arvoa edistetään kirjaimellisesti sanatasolla, ja linjauksia noudatetaan jopa etukäteen. Helsingin
Sanomat uutisoi 3. helmikuuta, että hen on jo käytössä tukholmalaisessa päiväkodissa.

Jotkut pelkäävät sen heikentävän tasa-arvoa.

Helsingin yliopiston professori Ebba Witt-Brattström kertoi Svenska Dagbladetille, että hän pelkää henin
häivyttävän, kummasta sukupuolesta puhutaan. Naisen aseman eteen tehty työ valuu hukkaan, kun naiset
jäävät henin taakse piiloon.

Huoli tuntuu ylimitoitetulta, mutta siihen on syynsä. Jotkut kielet suosivat miehiä kohtuuttomasti.

Ranskan, espanjan ja portugalin kielissä monet sanat ovat miehisessä muodossa kehuja, naisellisessa taas
loukkaus. Portugalin kielen sana aventureiro tarkoittaa seikkailijaa, aventureira taas löyhämoraalista naista.

Hän- ja he-pronomineista on naisille ja miehille omat muotonsa. Jos naisjoukossa on yksikin mies, porukka
on auttamattomasti miesporukka.

Ja jos nämä eteläeurooppalaiset kielet tuntuvat miehekkäiltä, entä sitten arabia. Siinä sukupuoli taivuttaa jopa
verbejä. Kuvaavaa on, että vähäisen käytön vuoksi näitä taivutusmuotoja ei opeteta aluksi edes oppikirjoissa.

Suomessa on yksi hän-pronomini, josta ei pahemmin ole keskusteltu. Meillä on myös sanoja, jotka ohjaavat
edelleen ajattelemaan tiettyä sukupuolta.

Kuten sana sukupuoli, johon sisältyy ajatus jostakin puolesta. Että kummalla puolella sitä oikein ollaan,
vastausvaihtoehdot ovat joko–tai.

Ruotsalaiset pyrkivät purkamaan tällaisia erotteluja. Pyrimmekö me?

Antti Berg antti.berg@hs.fi
Kirjoittaja on HS:n toimittaja.

Professori: Hen-pronomini uhkaa feministien tekemää työtä Ruotsissa 18:27 http://www.hs.fi/kulttuuri/Professori+H ... 6690990992
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 11:43

Taitaa olla mätäkuun juttuja tuo.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.07.2014 11:52

Suomalaisille helponnus ruottia puhuttaessa.
Kyllästynyt
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 11:56

Menevät levytykset uusiksi:

Lea Laven: Hen mennyt on
Tuomari Nurmio: Hen on täällä tänään
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.07.2014 12:10

Kyllästynyt
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2014 14:57

Juuri näin, ymmärrättekö miten älyttömäksi touhu täällä on mennyt. Tätä yritin selittää feministi-ketjussa. Yritän olla suvaitsevainen ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan, mutta en enää jaksa ymmärtää näiden feministien älyttömyyksiä.

Kävin tänään ruokakaupassa ja näin siellä pienen lapsen kaunis kukkamekko päällä. Lapsi juoksi sinne tänne ja lopulta kuulin hänen äidin huutavan: "Robert, kom nu". Tämä on arkipäivää täällä.
SADE
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.07.2014 15:25

SADE kirjoitti:Juuri näin, ymmärrättekö miten älyttömäksi touhu täällä on mennyt. Tätä yritin selittää feministi-ketjussa. Yritän olla suvaitsevainen ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan, mutta en enää jaksa ymmärtää näiden feministien älyttömyyksiä.

Kävin tänään ruokakaupassa ja näin siellä pienen lapsen kaunis kukkamekko päällä. Lapsi juoksi sinne tänne ja lopulta kuulin hänen äidin huutavan: "Robert, kom nu". Tämä on arkipäivää täällä.

En tiedä kuka mekon on ostanut ja pienen pojan päälle valinnut, mutta mielestäni on sangen mahdollista, että pikkupoika on itse halunnut pukeutua mekkoon.

Maailma muuttuu SADEseni, enkä osaa pitää tuota sen suurempana vääryytenä tai perversiona kuin sitä, että pieni tyttö haluaa pukeutua farkkuihin ja T-paitaan.
Onko muuten teillä yhtä kuuma kuin täällä? Hamehan on vilpoisempi asu kuin esimerkiksi shortsit.
Kyllästynyt
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Golden flower » 31.07.2014 15:27

^^Miten liittyy feminismiin, jos poikalapsi(?) haluaa pukeutua kukkamekkoon?

Olen kyllä itse ihan tyytyväinen, ettei Suomessa erotella mies -ja nais-häntä.
Golden flower
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 15:35

Ruotsalainen feministi-puolue tykkää tuollaisesta modernismista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja santra » 31.07.2014 15:37

Golden flower kirjoitti:^^Miten liittyy feminismiin, jos poikalapsi(?) haluaa pukeutua kukkamekkoon?

Olen kyllä itse ihan tyytyväinen, ettei Suomessa erotella mies -ja nais-häntä.


Niin, mutta erilaisissa kyselykaavakkeissa on yleensä nämä kaksi vaihtoehtoa n tai m.

Kuitenkin osa ihmisistä ei kuulu kumpaankaan kategoriaan, jolloin pitäisi olla vaihtoehto" joku muu" ilman tarkempaa erittelyä, joka ei kyselijälle lainkaan kuulu. Sukupuoliset vähemmistöt on tässä(kin) unohdettu tyystin.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 31.07.2014 15:41, muokattu yhteensä 1 kerran
santra
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2014 15:37

Kyllästynyt kirjoitti:
SADE kirjoitti:Juuri näin, ymmärrättekö miten älyttömäksi touhu täällä on mennyt. Tätä yritin selittää feministi-ketjussa. Yritän olla suvaitsevainen ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan, mutta en enää jaksa ymmärtää näiden feministien älyttömyyksiä.

Kävin tänään ruokakaupassa ja näin siellä pienen lapsen kaunis kukkamekko päällä. Lapsi juoksi sinne tänne ja lopulta kuulin hänen äidin huutavan: "Robert, kom nu". Tämä on arkipäivää täällä.

En tiedä kuka mekon on ostanut ja pienen pojan päälle valinnut, mutta mielestäni on sangen mahdollista, että pikkupoika on itse halunnut pukeutua mekkoon.

Maailma muuttuu SADEseni, enkä osaa pitää tuota sen suurempana vääryytenä tai perversiona kuin sitä, että pieni tyttö haluaa pukeutua farkkuihin ja T-paitaan.
Onko muuten teillä yhtä kuuma kuin täällä? Hamehan on vilpoisempi asu kuin esimerkiksi shortsit.


Täällä on myös "in", että lapset saavat itse päättää mitä tekevät ja touhuavat ja laittavat päällensä. Lapsia ei saa kritisoida, moittia, komentaa, ojentaa ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Todennäköisesti Robert oli itse valinnut kukkamekon, koska se tietenkin on kivan viileä helteellä (täällä myös kova helle, tänään "vain" n. 25 astetta).

Yritän selittää itselleni, että maailma muuttuu, seuraa mukana. Se on helppoa niin kauan kun ei itse joudu ottamaan konsekvensseja. Eihän tämä Robert minua häirinnyt, päinvastoin, oli aika hauskaa katseltavaa. Tässä tapauksessa. Siltin mielestäni kukkamekko kuuluu tytöille.
SADE
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 15:39

15:39
Kyllästynyt:
Maailma muuttuu SADEseni, enkä osaa pitää tuota sen suurempana vääryytenä tai perversiona kuin sitä,
että pieni tyttö haluaa pukeutua farkkuihin ja T-paitaan.


Onhan se perversimpää, koska naiset aikaisenakin pukeutuvat farkkuihin,
miehet taas eivät hameisiin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2014 15:40

SADE kirjoitti:Juuri näin, ymmärrättekö miten älyttömäksi touhu täällä on mennyt. Tätä yritin selittää feministi-ketjussa. Yritän olla suvaitsevainen ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan, mutta en enää jaksa ymmärtää näiden feministien älyttömyyksiä.

- -

Ruotsalainen systeemi on älytön. Kuulin, että kaikissa kouluissa evät opettajat uskalla/halua määrätä lapsille läksyjä, koska joidenkin lasten vanhemmat eivät osaa tai muutoin kykene auttamaan lastaan läksyjen teossa. He joutuisivat tuolloin heikompaan asemaan kuin ne lapset, joiden vanhemmat auttavat lapsiaan läksyjen teossa. Tasa-arvon vuoksi kenellekään ei sitten määrätä läksyjä. Seurauksena on osaamisen ja oppimisen valtava taantuminen ja yksityiskoulujen kukoistusaikakauden alku sekä askel amerikkalaisempaan järjestelmään.
Hilppa
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2014 15:41

Golden flower kirjoitti:^^Miten liittyy feminismiin, jos poikalapsi(?) haluaa pukeutua kukkamekkoon?

Olen kyllä itse ihan tyytyväinen, ettei Suomessa erotella mies -ja nais-häntä.


No psykopatologia sanoi jo lyhyesti sen mitä ajattelen. Nimenomaan feministit ajaa tasa-arvoasiaa täällä. Kaikkien pitää olla tasavertaisia ja saada samat edut ja oikeudet.
SADE
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2014 15:43

santra kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:^^Miten liittyy feminismiin, jos poikalapsi(?) haluaa pukeutua kukkamekkoon?

Olen kyllä itse ihan tyytyväinen, ettei Suomessa erotella mies -ja nais-häntä.


Niin, mutta erilaisissa kyselykaavakkeissa on yleensä nämä kaksi vaihtoehtoa n tai m.

Kuitenkin osa ihmisistä ei kuulu kumpaankaan kategoriaan, jolloin pitäisi olla vaihtoehto" joku muu" ilman tarkempaa erittelyä, joka ei kyselijälle lainkaan kuulu. Sukupuoliset vähemmistöt on tässä(kin) unohdettu tyystin.


Minusta on vain kaksi sukupuolta: mies ja nainen. Eriasia on miksi itsensä tuntee tai kumpaa näistä haluaa edustaa.
SADE
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 15:44

Pitäisi ajaa yhdenvertaisuutta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2014 15:46

Hilppa kirjoitti:
SADE kirjoitti:Juuri näin, ymmärrättekö miten älyttömäksi touhu täällä on mennyt. Tätä yritin selittää feministi-ketjussa. Yritän olla suvaitsevainen ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan, mutta en enää jaksa ymmärtää näiden feministien älyttömyyksiä.

- -

Ruotsalainen systeemi on älytön. Kuulin, että kaikissa kouluissa evät opettajat uskalla/halua määrätä lapsille läksyjä, koska joidenkin lasten vanhemmat eivät osaa tai muutoin kykene auttamaan lastaan läksyjen teossa. He joutuisivat tuolloin heikompaan asemaan kuin ne lapset, joiden vanhemmat auttavat lapsiaan läksyjen teossa. Tasa-arvon vuoksi kenellekään ei sitten määrätä läksyjä. Seurauksena on osaamisen ja oppimisen valtava taantuminen ja yksityiskoulujen kukoistusaikakauden alku sekä askel amerikkalaisempaan järjestelmään.


Juuri näin asia on mitä kirjoitit Hilppa. Eikä siinä kaikki. Yksi syy miksi lapsille ei anneta läksyjä on se, että aikuisetkaan eivät saa töistä kotitehtäviä!
SADE
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2014 15:49

Onko Ruotsissa Kiesi-keissjä?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja santra » 31.07.2014 15:52

SADE kirjoitti:
santra kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:^^Miten liittyy feminismiin, jos poikalapsi(?) haluaa pukeutua kukkamekkoon?

Olen kyllä itse ihan tyytyväinen, ettei Suomessa erotella mies -ja nais-häntä.


Niin, mutta erilaisissa kyselykaavakkeissa on yleensä nämä kaksi vaihtoehtoa n tai m.

Kuitenkin osa ihmisistä ei kuulu kumpaankaan kategoriaan, jolloin pitäisi olla vaihtoehto" joku muu" ilman tarkempaa erittelyä, joka ei kyselijälle lainkaan kuulu. Sukupuoliset vähemmistöt on tässä(kin) unohdettu tyystin.


Minusta on vain kaksi sukupuolta: mies ja nainen. Eriasia on miksi itsensä tuntee tai kumpaa näistä haluaa edustaa.


Tämä osoittaa yleistä ja suppeaa näkökantaa, on todellakin olemassa paljon monimuotoisempi jako kuin -mies ja nainen-
Maailmassa yleensäkin pyritään kahtiajakoisuuteen, ikäänkuin toisenlaisuus edustaisi jotain halvempaa"ihmislajia"
Jos pyritään määrittelemään ihmisen olemus sukupuolisen suuntautumisen avulla, niitäkin löytyy kymmeniä, jokaisella kuitenkin pitäisi olla sama ihmisarvo niin työ- kuin siviilielämässäkin.
santra
 

Re: Hen on pieni ja tärkeä sana

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.07.2014 15:56

Psykopatologia kirjoitti:15:39
Kyllästynyt:
Maailma muuttuu SADEseni, enkä osaa pitää tuota sen suurempana vääryytenä tai perversiona kuin sitä,
että pieni tyttö haluaa pukeutua farkkuihin ja T-paitaan.


Onhan se perversimpää, koska naiset aikaisenakin pukeutuvat farkkuihin,
miehet taas eivät hameisiin.

Kysehän kuitenkin oli lapsesta.
Vielä minun lapsuudessani oli sopimatonta naisen ja tyttölapsenkin pukeutua housuihin joissa oli vetoketju edessä.
Toisaalta, olen viime vuosina nähnyt omin pikku silmineni miehilläkin hameita.

Ns. vapaa kasvatus on eri asia kuin poika kukkamekossa.
Jos poikaa kielletään käyttämästä kukkamekkoa, miten se hänen kasvamistaan tai kasvatustaan edesauttaa? Eihän siitä seuraa muuta kuin se, että hänet oppii häpeämään haluaan pukeutua kukkamekkoon.
Kyllästynyt
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron