Tykkäättekö tappaa?

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja SADE » 24.07.2014 18:09

trisse kirjoitti:Minusta tappaminen on ikävää - ihan ötököidenkin (paitsi paarmojen ja hyttysten). Mökillä jouduin tappamaan yhden kärpäsen kun se oli vaurioittanut siipensä. Armomurha siis :roll: Oli ikävää. Tähän asuntoon ja edelliseen lentää ampiaisia aina välillä keväisin tai syksyisin. Olen aina pystynyt neuvottelemaan niiden kanssa - käydään läpi sitä kenen asunto oikein on ja onko sinne lentely hyvä idea vaiko ei. En ole saanut yhtään pistoa n. 40:ltä sisäampiaiselta. Mökillä tätini alkoi tappamaan sellaista ja sai heti piston. Sitä saa mitä tilaa. Entäs sinä?


No en kyllä tykkää.
SADE
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.07.2014 19:25

Tapan vain pakon sanelemana. Lisäksi tapan kaikki, jotka inisevät ympärilläni ja kiusaavat.

Usein usutan kissat kimppuun, kun tapettavaa on näköpiirissä, niin minun ei tarvitse tehdä likaista työtä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Maaria » 24.07.2014 20:29

"Lisäksi tapan kaikki, jotka inisevät ympärilläni ja kiusaavat."


Sinähän olet reipasotteinen mimmi.
Maaria
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.07.2014 21:39

Viimeksi tänään olin niin julma, että tapoin minua ahdistelleen paarman. Itikoistakin kärsin niin, että siksi litskaan ne. Pari päivää sitten linja-autossa oli penkkini kohdalla ampiainen, ensin ajattelin tappaa sen koska, kerran mua pisti bussissa ampiainen, kun en huomannut sen olevan kämmenelläni ja jouduin soittamaan ambulanssin, koska kurkkuani alkoi polttelemaan. Paarmat ja itikat ja ampparit tapan mielelläni, muille elukoille sallin mielelläni elon. trisse olet hyväsydäminen.
Pinja
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Hermes » 24.07.2014 22:37

Entä sellainen näkemys, joka ei ole minun keksimäni, että kaikkien teistä jotka syövät edelleen eläimen lihaa, pitäisi pystyä myös tappamaan sen eläimen?
Hermes
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2014 22:44

Silloin täytyisi syödä vain hyttysiä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Kiss » 24.07.2014 22:53

Minä en tahallaan tapa edes hyönteistä, hätistelen vaan muualle. Kai silläkin on oma tarkoituksensa.
No, kotieläimen vien lopetettavaksi, kun siihen on painava syy.
Syön lihaa, koitan olla ajattelematta sitä mistä ja miten se tulee.
Jos olisi pakko tappaa syödäkseen, voisin lopettaa eläimen ravinnoksi ihan
tarkoituksella. Mutta noitten ötöjen annan rauhassa pörrätä.
Kiss
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 16:30

Psykopatologia kirjoitti:Silloin täytyisi syödä vain hyttysiä.

:D

Minun ruokalistallani olisi raatokärpäsiä enemmän kuin hyttysiä, ja saattaisi siellä olla jokunen ampiainen ja hämähäkkikin. Hämähäkki olisi harvinaista ruokaa, koska sellaisia ei asunnossani juurikaan vaeltele. Sen sijaan toinen toistaan pulskempia kärpäsiä saisin kesän mittaan syödäkseni ylenpalttisesti.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 16:39

Hermes kirjoitti:Entä sellainen näkemys, joka ei ole minun keksimäni, että kaikkien teistä jotka syövät edelleen eläimen lihaa, pitäisi pystyä myös tappamaan sen eläimen?

Samaa periaatetta voitaisiin soveltaa vaikka mihin. Kuten autoihin: pitäisi pystyä rakentamaan auto ja tuottamaan sen tarvitsema polttoaine ennen kuin saisi käyttää sitä. Saataisiin hirveästi saastuttava ja luontoa tuhoava autoilu vähenemään kertaheitolla...

Ihminen lajina on sekaravinnon käyttäjä, joten turha syyllistää lihan syönnistä. Ihmiskunnan historiassa tuskin on aikaa, jolloin ihminen ei olisi tappanut saadakseen ravintoa. Mutta vain jotkut ovat saalistaneet hankkiakseen yhteisössään ruokaa kaikille tarvitseville.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Maaria » 25.07.2014 19:14

Ai jos pitäisi tappaa saadakseen syödä lihaa, se on sillä selvä,
että minusta tulisi jonkin sortin vegetaristi, kalaa voisin syödä.
En ole ikinä ollut kova syömään lihaa, mielummin viljatuotteita
ja hedelmiä. Silti mm. jauhelihasta olen pitänyt, mutta siitäkin luopuisin kyllä.

Eilen kissani pompotti jotain klönttiä pihalla ja menin katsomaan, mikä se oli.
Se oli iso toukka, joka sätki miljoonilla limaisilla jaloillaan ja tuijotti minua
limaisella reiällään, jonka tulkitsin olevan olennon pää.
Pelastin sen viemällä kauemmas pihalta, jonne kissani ei ylety.
Periaate on selvä minulla ollut aina, eläimiä en tapa, en mielellään edes
hyönteisiä, poikkeuksena itikat, ja paarmat.
Maaria
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 19:34

Oliko toukka kissan jäljiltä niin hyväkuntoinen, että se oikeasti pelastui? Käsittääkseni yritys pelastaa eläin kissan kynsiltä ja hampailta voi merkitä kitumaan jättämistä. Noin siinä tapauksessa, että kissa on saalistanut eläimen. Puhumattakaan siitä, että kissa on ehtinyt 'käsitellä' saalistaan.

En usko mahdollisuuteen 'pelastaa' kissalta mitään, koska kissa vahingoittaa saalistaan ties miten vakavasti jo pyydystysvaiheessa. Ulkona liikkuvien kissojen omistajien kohtalona on oppia sietämään sitä, että kissa saalistaa. Miksi toimia lemmikkiään vastaan yrittämällä pelastaa muita eläimiä kissan käyttäytymiseltä saalistamisineen?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.07.2014 20:17

Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Entä sellainen näkemys, joka ei ole minun keksimäni, että kaikkien teistä jotka syövät edelleen eläimen lihaa, pitäisi pystyä myös tappamaan sen eläimen?

Samaa periaatetta voitaisiin soveltaa vaikka mihin. Kuten autoihin: pitäisi pystyä rakentamaan auto ja tuottamaan sen tarvitsema polttoaine ennen kuin saisi käyttää sitä. Saataisiin hirveästi saastuttava ja luontoa tuhoava autoilu vähenemään kertaheitolla...


Aika huono vertaus. Siitä tappamisesta voisi tehdä vaikka niin helppoa, että painaa nappia, ja sen jälkeen veitsi katkaisee sen eläimen kaulan. Pystyisitkö tekemään sen? Se on sen ajattelukokeen pointti.

Ihminen lajina on sekaravinnon käyttäjä, joten turha syyllistää lihan syönnistä. Ihmiskunnan historiassa tuskin on aikaa, jolloin ihminen ei olisi tappanut saadakseen ravintoa. Mutta vain jotkut ovat saalistaneet hankkiakseen yhteisössään ruokaa kaikille tarvitseville.


En syyllistä ketään, sinä syyllistät minua syyllistämisestä. Minä itse esimerkiksi rajoitan hiilihydraatteja ja yritän saada energiani enemmän rasvasta. Vegaanit varmasti vihaavat minua.
Hermes
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2014 20:26

Tietysti ihmiset tappaisivat eläimiä, jos se olisi talon tapa.
Nyt se tuntuu äkkinäiseltä, mutta jos lahtaamista olisi
tehnyt lapsesta asti, se olisi luontevaa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.07.2014 20:41

Niin. Nykyiset ihmiset syövät joka päivä iloisena hampurilaisia, pihvejä ja niin edelleen, mutta eivät usein pystyisi tappamaan sitä eläintä, vaikka se tappaminen olisi tehty hyvin helpoksi tapahtumaksi. Eli siellä taustalla ne eläimet kuitenkin tapetaan tavalla tai toisella, vaikka kuin yrittäisi silmiään ummistaa siltä asialta. Esimerkiksi jos ostaa sellaisen kanansiipi-pussin, niin siellä on aika monta kanan jalkaa. Voisitko valita kanojen joukosta ne sinulle tulevat jalat, ja sitten painaa nappia, minkä vuoksi juuri ne kanat kuolevat?
Hermes
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 20:49

Hermes, miksi kaikkien lihaa syövien ihmisten pitäisi pystyä itse tappamaan ruokansa? Ei kai sellaista ole ennenkään ihmiskunnan historiassa vaadittu - vai onko?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.07.2014 20:51

Se on eräs näkemys, en sanonut että olen esimerkiksi itse sitä mieltä.
Hermes
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 21:05

Trisse, maistuuko meetvursti lehtipihvin ja naudan jauhelihan lisäksi?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.07.2014 22:20

Ismo Alanko Säätiö - Päivän uutinen

https://www.youtube.com/watch?v=yy708_Exm3k

tanssin taivaankannen alla
riemeen vierii huoli sen
tahdon lyödä vasaralla
naulan maailman sydämeen
pisteen tämän päivän uutiseen

tahdon lyödä tahdon tappaa
tahdon olla ihminen
potkin rikki ikkunoita tahdon olla ihminen
tai ees tämän päivän uutinen
Hermes
 

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 23:11

trisse kirjoitti:Joo, kyllä. Se on samanlaisia pitkälle jalostettuja tuotteita joita nirsotkin syö.

Niinpä. Syödään tapettuja eläimiä erilaisissa muodoissa, eikä edes tajuta tekevämme niin.

Meetvurstissa on perinteisesti usein hevosenlihaa muun lihan lisänä. Mitä meetvurstiin päätyville hevosille tapahtuisi, jos kieltäytyisimme käyttämästä hevosenlihasta valmistettuja tuotteita?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tykkäättekö tappaa?

ViestiKirjoittaja Hermes » 26.07.2014 09:35

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg päätti vuoden ajan syödä ainoastaan sellaista eläintä, jonka hän on itse tappanut.

Mark Zuckerberg's new challenge: Eating only what he kills (and yes, we do mean literally...)

http://fortune.com/2011/05/26/mark-zuck ... literally/
Hermes
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron