Hesarin murretesti

Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 19:47

Mistä päin Suomea olet kotoisin? Testaa, tietääkö HS:n murretesti vastauksen

Sanotko mä vai mie? Onko nuorilla työtä vai duunia?
Sunnuntaisivuilla kerrotaan tänään suhtautumisesta murteisiin ja erilaisia murteita puhuviin ihmisiin.

HS laati yhdessä Helsingin yliopiston kielentutkija ja yliopistonlehtori Johanna Vaattovaaran kanssa leikkimielisen murretestin. Kun vastaa kymmeneen kysymykseen, saa arvion, mitä murretta itse puhuu.
Puhetyylit koostuvat niin monista aineksista, ettei suurikaan määrä kysymyksiä välttämättä riitä paikantamaan yksittäistä puhujaa. Jotkut piirteet ovat kuitenkin vahvoja vihjeitä.

Kokeile alla olevalla HS:n murretestillä, riittääkö 10 kysymystä puhetavoistasi paljastamaan taustasi oikein.

http://www.hs.fi/sunnuntai/Mist%C3%A4+p ... 5837733131


Tulokseni:
Murretestin perusteella vaikutat stadilaiselta
Olet stadilainen henkeen ja vereen tai mieltynyt pääkaupunkilaiseen puhetyyliin. Älä puhu tällä tavalla suureen ääneen öisellä nakkikioskilla Kehä III:n ulkopuolella, jos lähettyvillä on änkyröiviä paikkakuntalaisia!

Testin perusteella puhetyylissäsi on vaikutteita seuraavista puhetyyleistä: yleissuomalainen, kaupunkilainen. Tämä on täysin normaalia, koska ihmisen kielellinen identiteetti koostuu monenlaisista tekijöistä, ja monilla murteilla on myös yhteisiä piirteitä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 19.06.2014 20:46

"Olet pohjoisen ihmisiä! Eikä maalaisuus ole mikkään häpeä.

Testin perusteella puhetyylissäsi on vaikutteita seuraavista puhetyyleistä: maalaishenkinen, savolainen. Tämä on täysin normaalia, koska ihmisen kielellinen identiteetti koostuu monenlaisista tekijöistä, ja monilla murteilla on myös yhteisiä piirteitä.

Vähän piti vierestä valita usseisa kohtaan, kun ei ollut oikeeta.
Oot pohojese ihmissii eikä maalaisuus oo mikkään häppee.

Enkä oikein tajua miksi kaikki pohjoisen ihmiset olisivat maalaisia?
Onhan Lapissa kaupunkejakin."
Tuuve Maanvaiva
 

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 20:58

Saattaahan pohjoisessa - jopa Lapissa - olla kaupunkeja, muttei helsinkiläisen näkövinkkelin mukaan. Luulen että helsinkiläinen käsitys kaupungista yltää Tampereelle, ei yhtään sen pohjoisemmaksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 19.06.2014 21:05

"HS laati yhdessä Helsingin yliopiston kielentutkija ja yliopistonlehtori Johanna Vaattovaaran"

Ei viittitty käyvä Lapissa ja kuunnella miten täällä puhutaan vaan vähän sinne päin oli murre.
Esim. metsässä
mehtässä
metässä
mettässä
skutsis

ja oikea vastaus olisi metäsä. Mutta hesalainen luulee, että lappalaiset kaikki panevat h- sanaa vaikka vain Torniojokilaaksolaiset puhuvat h-perrään.

Skutsis on kai sitten stadin murretta mutta ei taida kovin moni käyttää.
Stadin murretta puhuu aika harva. Remu Aaltonen puhuu.
Tuuve Maanvaiva
 

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 22:38

Kyllä kai Lapissa puhutaan 'hoon päälle' aika yleisesti, niin olen ymmärtänyt. Tai ainakin Rovaniemen seudun paikalliset puhuvat.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 20.06.2014 07:49

Mirri kirjoitti:Kyllä kai Lapissa puhutaan 'hoon päälle' aika yleisesti, niin olen ymmärtänyt. Tai ainakin Rovaniemen seudun paikalliset puhuvat.


Minusta ei kyllä puhu vaan hoon päälle puhuvat ne jotka ovat muuttaneet Torniojokilaaksosta.
Rovaniemen kouluissa ihan yleisesti kiusataan niitä lapsia jotka puhuvat hoon päälle ja heitä kutsutaan landeiksi.
Torniojokilaaksolaisilla on myös oma meän-kieli jolla pärjää sitten kummallaki puolen jokkee eli Ruotsissakin.
Tuuve Maanvaiva
 

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Hermes » 20.06.2014 16:21

Joskus vuosia sitten, kun olin esimerkiksi juonut alkoholia, tms, niin pari kertaa baarissa tuntematon ihminen kommentoi minulle, että aksenttini ei kyllä ole ihan suomalaisen. Tuollaista tapahtui siis vain pienessä känässä. Suuri osa murteesta ja aksentista tulee tietysti siitä, että kasvaa sellaisessa ympäristössä, jossa puhutaan sellaisella rytmillä tai tavalla. Olen kuitenkin joskus miettinyt, että voisiko osa aksentista liittyä myös tavallaan vaikkapa siihen, että jonkun alueen ihmiset ovat enemmän päällekäyviä ja sen vuoksi puhuvat erilaisella painotuksella kuin toisen alueen ihmiset, jotka ovat esimerkiksi laiskempia ja puhuvat hitaasti osaksi sen "piirteen" vuoksi, ei vain opitun puhumisen rytmin vuoksi. Siis esimerkiksi jos tarpeeksi hitaille maalaisille annettaisi vaikkapa kroonisesti amfetamiinia tai muuta keskushermostoon vaikuttavaa ainetta, niin ehkä he alkaisivat puhua enemmän kuin Pariisissa tai Venäjällä, tai muuta sellaista. Tai toisaalta, voiko puhetapa vaikuttaa siihen, miten ihmisen ajattelu, hermosto tai mieli toimii? Siis esimerkiksi voiko aktiivisempi tai aggressiivisempi yleinen puhetapa aiheuttaa aktiivisempaa hermostoa tai käyttäytymistä ja niin edelleen? Esimerkiksi Egyptissä yksin matkustaessani aloin itsekin tavallaan ehkä aika nopeasti ajatella tai toimia hieman toisella tavalla kuin mihin olin Suomessa tottunut, osaksi kenties ihmisten puheen ja käytöksen vuoksi.
Hermes
 

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.06.2014 17:36

Tuuve Maanvaiva kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllä kai Lapissa puhutaan 'hoon päälle' aika yleisesti, niin olen ymmärtänyt. Tai ainakin Rovaniemen seudun paikalliset puhuvat.


Minusta ei kyllä puhu vaan hoon päälle puhuvat ne jotka ovat muuttaneet Torniojokilaaksosta.
Rovaniemen kouluissa ihan yleisesti kiusataan niitä lapsia jotka puhuvat hoon päälle ja heitä kutsutaan landeiksi.
Torniojokilaaksolaisilla on myös oma meän-kieli jolla pärjää sitten kummallaki puolen jokkee eli Ruotsissakin.

Ok, en väitä vastaan. En tosiasiassa tiedä mistä exäni vanhemmat olivat alunalkaen muuttaneet Rovaniemen liepeille - maalaiskuntaan. Enkä tiedä sitäkään, jos vaikka siellä kuulemani hoon päälle puhuminen onkin ollut jotakin vähän sinne päin; ehkä se ei ole ollut niin vahvaa kuin minusta helsinkiläisenä on kuulostanut. Jonkinlaista hoon päälle puhumista se kuitenkin oli, ja exäni hallitsi saman taidon.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.06.2014 17:54

Googlailin vähäsen...

Wikipedian mukaan peräpohjalainen murrealue on yksi yhtenäinen alue, jossa tosin on saman murteen erilaisia vivahteita.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Per%C3%A4p ... et_murteet

Minulle on tuttu esimerkiksi saunhaan, mutta ei sauhnaan... Hoo asetettiin konsonantin jälkeen, ei sen edelle. En tiedä missä peräpohjalaismurteen versiossa tehdään toisinpäin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 20.06.2014 21:22

Saunhaan on meänkieltä.
Tuuve Maanvaiva
 

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.06.2014 22:56

Kiitos tiedosta. Enpä ole tullut ajatelleeksi, että se 'hoon päälle' puhuminen on juuri meänkieltä. Olen aina luullut niiden olevan kaksi eri asiaa, ja hoon korostumisen olevan jokin lappilainen yleisilmiö. Nyt kun kartasta tutkailin, niin huomasin tuntemieni 'hoon päälle' puhuvien ihmisten synnyin- ja asuinseutujen olevan Kemin, Tornion ja Rovaniemen välisillä alueilla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hesarin murretesti

ViestiKirjoittaja Maaria » 23.06.2014 21:51

Murretestin perusteella vaikutat puhuvan yleissuomea
Puhetyylisi tai suosikkipuhetapasi on verrattain neutraali. Oletko kenties työssä, joka vaatii huoliteltua puhetta? Tai korkeasti koulutettu kaupunkilainen?
Testin perusteella puhetyylissäsi on vaikutteita seuraavista puhetyyleistä: stadi, kaupunkilainen. Tämä on täysin normaalia, koska ihmisen kielellinen identiteetti koostuu monenlaisista tekijöistä, ja monilla murteilla on myös yhteisiä piirteitä.
Maaria
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron