Erityisherkät

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.06.2014 11:12

tris kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:5/23


No ei yllätä! :? Ilmeisesti erityisherkkyys auttaa ihmistä pysymään enemmän "kartalla" ympäristön tapahtumista...

Hyvin epäselvästi kommentoit persoonaani. Olet ensin vakuuttunut, että noinhan tulee kohdallani ollakin, mutta sitten haluatkin vesittää sanomasi piirtämällä Confused-hymiön. Päätä nyt jo ihmeessä, mikä käsityksesi on. Jos olen edelleen mielestäsi vesipää, enkä tällä kertaa edes kartalla, sano suoraan vaan.
Hilppa
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja tris » 02.06.2014 12:05

No minulle ainakin "confused-hymiö" on myös kiusaantunut, "mykkänä". Tuon voisit selvittää katsomalla hymiötä. Oletko jo käsittänyt kantani?
tris
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 02.06.2014 13:50

Kyllä sinulla on kaksi kantaa, toinen kirjoituksena ja toinen hymiönä.
Tuuve Maanvaiva
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja tris » 02.06.2014 13:58

Eihän hymiöitä tarvittaisi jos niillä tuotaisiin ilmi pelkästästään samoja tunnetiloja kuin leipätekstissä...
tris
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 02.06.2014 18:21

Mutta hymiöillä ei ole tarkoitus kumota kirjoitusta.
Tuuve Maanvaiva
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Maaria » 04.06.2014 21:32

Mua jotenkin nolostuttaa kirjoittaa tällaisen otsikon alle "erityisherkät".
Ihan kuin "oudot" .
Sen myöntäminen, että on aina ollut hyvin herkkä on jotenkin alhaista ja pelottavaa.

Se taas johtuu, että itse koen asian araksi tai vaikeaksi, koska tällainen herkkyys
on yksi sairastuttava tekijä. Voihan se ollakin ja onkin voimavara, mutta sitä on joskus
vaikea nähdä.

En sitten tiedä onkon tuossa mitään järkeä, että karsinoidaan ihmisiä.
En ehkä pidä sanasta "erityis-" En halua olla mikään erityis-mitään.
Maaria
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Kiss » 07.06.2014 22:52

Ilmanmuuta on herkkiä ihmisiä, tottakai on, ei siinä ole mitään häpeämistä. Mutta tuo juttu oli jotenkin niin tyhymä just siks, että oltais joku erityisryhmä: me erityisherkät. höh. Jokahinen on herkkä jollain elämänalueella, se on normaalia. en minäkään halua kuulua yhdistykseen "erityisherkät" syystä että, herkkyys on normaalia, eikä mikään ihme juttu.
Kiss
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2014 23:04

Viisas toteamus!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 09.08.2014 03:38

Psykopatologia kirjoitti:Kuoreni on silikonia.

Ja loput teflonia.
Huolieilinen
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja SADE » 09.08.2014 16:40

Väitän, että se joka ei itse ole todella herkkä (HSP) ei voi täysin ymmärtää millaista on olla todella herkkä lähes kaikelle.
Jonkinlaista herkkyyttä kai esiintyy kaikilla ihmisillä, toisinaan enemmän ja joskus vähemmän.
SADE
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja SADE » 09.08.2014 17:24

SADE kirjoitti:Väitän, että se joka ei itse ole todella herkkä (HSP) ei voi täysin ymmärtää millaista on olla todella herkkä lähes kaikelle.
Jonkinlaista herkkyyttä kai esiintyy kaikilla ihmisillä, toisinaan enemmän ja joskus vähemmän.


No joo, nyt huomasin, että sitä samaahan itse Heli Heiskanenkin väittää eli sieltä saankin tukea väittämääni. Hyvä Heli!
SADE
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2014 00:37

SADE kirjoitti:Väitän, että se joka ei itse ole todella herkkä (HSP) ei voi täysin ymmärtää millaista on olla todella herkkä lähes kaikelle.
Jonkinlaista herkkyyttä kai esiintyy kaikilla ihmisillä, toisinaan enemmän ja joskus vähemmän.

Kuka, mikä taho, ja millä keinoin määrittelee korkeasti herkän persoonan - HSP:n? Diagnosoidaanko HSP jotenkin, vai miten saadaan objektiivisesti ja luotettavasti tietää henkilön olevan HSP?

Minun järkeni mukaan henkilöiden omat kokemukset ja Elaine Aronin laatimat ja ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin/tuntemuksiin pohjautuvat 'diagnostiset kriteerit' eivät ole riittävän objektiivisia osoittamaan todeksi minkäänlaista erityisryhmää nimeltään HSP, Highly Sensitive Person.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja SADE » 11.08.2014 19:46

Mirri kirjoitti:
SADE kirjoitti:Väitän, että se joka ei itse ole todella herkkä (HSP) ei voi täysin ymmärtää millaista on olla todella herkkä lähes kaikelle.
Jonkinlaista herkkyyttä kai esiintyy kaikilla ihmisillä, toisinaan enemmän ja joskus vähemmän.

Kuka, mikä taho, ja millä keinoin määrittelee korkeasti herkän persoonan - HSP:n? Diagnosoidaanko HSP jotenkin, vai miten saadaan objektiivisesti ja luotettavasti tietää henkilön olevan HSP?

Minun järkeni mukaan henkilöiden omat kokemukset ja Elaine Aronin laatimat ja ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin/tuntemuksiin pohjautuvat 'diagnostiset kriteerit' eivät ole riittävän objektiivisia osoittamaan todeksi minkäänlaista erityisryhmää nimeltään HSP, Highly Sensitive Person.


Olet oikeassa Mirri, ei ole olemassa mitään diagnostisia kriteereitä HSP-henkilöille.
SADE
 

Re: Erityisherkät

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 22.08.2014 02:04

Minä olen erityisen herkkä oksentamaan erilaisille asioille. Mm. Eila-latte saa minut yrjöämään jo ennen tuotteen lähestymistä.
Lisäksi olen herkkä tuntemaan "sääliä" yrjöistäni (jopa kyseistä maitokahvia kohtaan).
Huolieilinen
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 9 vierailijaa

cron