"Toimimalla ylös mielialan ansasta"

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.05.2014 12:56

Psykopatologia kirjoitti:Vaikea-asteinen ei yleensä liiku mihinkään.

Lääkäri voi diagnosoida etuuksien takia masennuksen vaikea-asteiseksi,
vaikka oikea masennuksen aste saattaisi olla vain keskivaikea.
Vaikea-asteinen voi siten hyvinkin pystyä liikkumaan.

Näin kävi ainakin itselläni. Diagnoosi oli luultavasti Kelan takia vaikea-asteinen,
mutta oikein hyvin pystyin liikkumaan kun asian puolesta tsempattiin.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 13:14

Vähän outo lääkäri jos alkaa diagnoosia vääristelemään tietoisesti. Psykpolilla ei mulla ainakaan ollut noin anteliasta lääkäriä - diagnoosit olivat tasan tarkkaan samat kuin vuotta aiemmassa työkykýtestissä vaikka olisi ollut mahdollisuus muuttaa "pitkäaikainen masennus" "keskivaikeaksi masennukseksi". Toisaalta jos yksityispuolella tuollaista tapahtuu niin se selittää paremmin miksi muut pääsevät kuntoutustuelle niin helposti ja minä en...
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 13:57

Valkosiipi kirjoitti:Lääkäri voi diagnosoida etuuksien takia masennuksen vaikea-asteiseksi,
vaikka oikea masennuksen aste saattaisi olla vain keskivaikea.
Vaikea-asteinen voi siten hyvinkin pystyä liikkumaan.

Näin kävi ainakin itselläni. Diagnoosi oli luultavasti Kelan takia vaikea-asteinen,
mutta oikein hyvin pystyin liikkumaan kun asian puolesta tsempattiin.

Mitä ne etuudet olivat, joiden vuoksi lääkärisi diagnosoi keskivaikean masennuksen vaikeaksi masennukseksi?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 14:41

Hermes kirjoitti:Oikea käännös englanninkieliselle käsitteelle "Major Depression" lienee "Majuri Masennus". Mutta kumpi on vakavampi, Major Depression vai Great Depression?

1986: vakava masennus; 1992: masennus.

Pykiatrit kuitenkin huijaavat itseään ja muita puhumalla vakavasta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 14:42

Valkosiipi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Vaikea-asteinen ei yleensä liiku mihinkään.

Lääkäri voi diagnosoida etuuksien takia masennuksen vaikea-asteiseksi,
vaikka oikea masennuksen aste saattaisi olla vain keskivaikea.
Vaikea-asteinen voi siten hyvinkin pystyä liikkumaan.

Näin kävi ainakin itselläni. Diagnoosi oli luultavasti Kelan takia vaikea-asteinen,
mutta oikein hyvin pystyin liikkumaan kun asian puolesta tsempattiin.

Noin juuri tehdään kaikkialla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 14:45

tris kirjoitti:Vähän outo lääkäri jos alkaa diagnoosia vääristelemään tietoisesti. Psykpolilla ei mulla ainakaan ollut noin anteliasta lääkäriä - diagnoosit olivat tasan tarkkaan samat kuin vuotta aiemmassa työkykýtestissä vaikka olisi ollut mahdollisuus muuttaa "pitkäaikainen masennus" "keskivaikeaksi masennukseksi". Toisaalta jos yksityispuolella tuollaista tapahtuu niin se selittää paremmin miksi muut pääsevät kuntoutustuelle niin helposti ja minä en...

Siis diagnosoitiin edelleen dystymia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 15:44

Psykopatologia kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Vaikea-asteinen ei yleensä liiku mihinkään.

Lääkäri voi diagnosoida etuuksien takia masennuksen vaikea-asteiseksi,
vaikka oikea masennuksen aste saattaisi olla vain keskivaikea.
Vaikea-asteinen voi siten hyvinkin pystyä liikkumaan.

Näin kävi ainakin itselläni. Diagnoosi oli luultavasti Kelan takia vaikea-asteinen,
mutta oikein hyvin pystyin liikkumaan kun asian puolesta tsempattiin.

Noin juuri tehdään kaikkialla.

Miten tehdään kaikkialla? Psykiatrit huijaavat eläkelaitoksia sen minkä kerkiävät, vai miten?

Ainakin minulla keskivaikea on ollut keskivaikea ja vaikea on ollut vaikea, eikä Kelaa varten ole tarvinnut diagnosoida keskivaikeaa vaikeaksi.
Kelan ja työeläkelaitosten etuuksien kannalta B-lausunto on tärkeä, ei diagnoosi itsessään. Psykiatrin pitää osata täsmällisesti perustella miksi hänen käsityksensä mukaan depressio-oireilu on niin suurta, että se aiheuttaa työkyvyttömyyden. Lisäksi tietysti eläkelaitoksen asiantuntijalääkärin pitää olla hänen kanssaan samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä diagnosoida masennusta vaikeammaksi kuin mitä se todellisuudessa on, koska asettamalleen diagnoosille pitää B-lausunnossa selvittää tarkat perustelut - omalla allekirjoituksella oikeiksi vakuutettuina.

Olisi kiva, jos Valkosiipi kertoisi mitkä Kelan etuudet hänen kohdallaan ovat vaatineet keskivaikean depression diagnosointia vaikeaksi depressioksi. Minulla meni ymmärryskyvyn ylitse moinen väite.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 15:55

Kirjoitat ajatellen, että B-lausunnot olisivat tarkkoja.

Diagnoosit ovat usein kuitenkin melkein kuin hatusta vedettyjä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.05.2014 16:52

Näin on. Ei minun B-todistuksessani mitään valheita ollut. Kaikki kuvaus oli totta.
On vain erilaisia veteenpiirrettyjä painotuseroja, joilla lääkärit pelaa tukien kanssa.

Sillä, onko lääkäri kunnallinen vai yksityinen, tuskin on merkitystä.
Yksityisellä voi ehkä rahalla ostaa enemmän aikaa lääkärintodistuksen tekemiseen ja
näin todistus saattaa olla tarkempi. Toisaalta, psyk.polilla on lääkärin lisäksi myös muita ammattilaisia.

Otin edellisen viestin lainauksen pois. Viestini ei ollut vastaus lainaukseen.
Viimeksi muokannut Valkosiipi päivämäärä 24.05.2014 17:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.05.2014 17:05

Mirri kirjoitti:Olisi kiva, jos Valkosiipi kertoisi mitkä Kelan etuudet hänen kohdallaan ovat vaatineet keskivaikean depression diagnosointia vaikeaksi depressioksi. Minulla meni ymmärryskyvyn ylitse moinen väite.

Todennäköisesti moni olisi hyväksynyt vaikea-asteisen depression diagnoosini ilomielin.
Ja vielä paisutellut asiaa, "miten sairas olenkaan..." Tuota monet masentuneet mielellään taitavat hokea.

Voinhan minä olla väärässä. Ehkä olin vaikea-asteisesti masentunut.
Lenkille kuitenkin pääsin, kun perhe veti niskasta ja kutistaja pakotti toisaalla sanoilla.

Lisäys: Saamiani Kelan etuuksia en näe tarpeelliseksi luetella.
Viimeksi muokannut Valkosiipi päivämäärä 24.05.2014 17:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Maaria » 24.05.2014 17:07

Minulle lääkäri ehdotti diagnoosini muuttamista "rankemmaksi", elikkä siihen olisi tullut
harhaisuutta mm., joka olisi viitannut psykoottisuuteen.
Tällöin olisin saanut seroquel prolongin, joka on kallis lääke, korvattavuuden.
Nythän diagnoosini on masennus ilman psykoottista oireilua.

Tuosta toimimalla ylös mielialan ansasta sanoisin omalta kohdaltani, että
kiinnostus yhtään mihinkään alkoi vasta, kun vaike-asteiseksi luokiteltu masennus
parantui keski-vaikeaksi. Minä olin niin syvästi ahdistunut, että jo ulos meno oli minulle saavutus.
Tämän voin todeta vain omalta kohdaltani ja jollakin toisella voi olla omat kokemuksensa
asiasta.

Nyt kun minulla on vain keskivaikea masennus, liikun paljon ja olen huomannut
liikunnan vaikutukset. Se tukee mielenterveyttäni, koska olen lähtökohtaisesti aina
ollut liikkuja tyyppi ja tykännyt vaeltelusta ja siitä, yksinäisyydestä, mitä se suo.
Toisaalta ihmiset tykkäävät eria asioista ja joku saa avun ja ilon esim. tekemällä käsitöitä
tai kirjoittamalla tai what ever...Ei kaikkia samaan muottiin kai koskaan saa...
Maaria
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 17:24

Psykopatologia kirjoitti:
tris kirjoitti:Vähän outo lääkäri jos alkaa diagnoosia vääristelemään tietoisesti. Psykpolilla ei mulla ainakaan ollut noin anteliasta lääkäriä - diagnoosit olivat tasan tarkkaan samat kuin vuotta aiemmassa työkykýtestissä vaikka olisi ollut mahdollisuus muuttaa "pitkäaikainen masennus" "keskivaikeaksi masennukseksi". Toisaalta jos yksityispuolella tuollaista tapahtuu niin se selittää paremmin miksi muut pääsevät kuntoutustuelle niin helposti ja minä en...

Siis diagnosoitiin edelleen dystymia.


Niin!
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 17:26

Mirri kirjoitti:Olisi kiva, jos Valkosiipi kertoisi mitkä Kelan etuudet hänen kohdallaan ovat vaatineet keskivaikean depression diagnosointia vaikeaksi depressioksi. Minulla meni ymmärryskyvyn ylitse moinen väite.


Kiinnostaa minuakin. Oliko kyse yksityislääkäristä ja mitä hän tosiaan tarkkaan ottaen sanoi?
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 17:29

Miksiköhän minun lääkärini ei sitten voinut laittaa keskivaikeaa masennusta edes diagnoosiksi vaikka oli periaatteessa hyvin myöntyväinen kirjoittamaan sairauslomalausunnon? Sanoi kyllä heti että diagnoosini riitä luultavasti kuntoutustukeen eikä halunnut niillä pelata vaikka olisi ilmeisesti voinut?
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 17:35

tris kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
tris kirjoitti:Vähän outo lääkäri jos alkaa diagnoosia vääristelemään tietoisesti. Psykpolilla ei mulla ainakaan ollut noin anteliasta lääkäriä - diagnoosit olivat tasan tarkkaan samat kuin vuotta aiemmassa työkykýtestissä vaikka olisi ollut mahdollisuus muuttaa "pitkäaikainen masennus" "keskivaikeaksi masennukseksi". Toisaalta jos yksityispuolella tuollaista tapahtuu niin se selittää paremmin miksi muut pääsevät kuntoutustuelle niin helposti ja minä en...

Siis diagnosoitiin edelleen dystymia.

Niin!

Vaikeampi dystymia vastaa diagnoosia => masennus, lievä, krooninen.

17:40
Kukaan ei ole koskaan saanut diagnoosia "masennus, lievä, krooninen".
Aina pannaan keskivaikea.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 17:43

Psykopatologia kirjoitti:
tris kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
tris kirjoitti:Vähän outo lääkäri jos alkaa diagnoosia vääristelemään tietoisesti. Psykpolilla ei mulla ainakaan ollut noin anteliasta lääkäriä - diagnoosit olivat tasan tarkkaan samat kuin vuotta aiemmassa työkykýtestissä vaikka olisi ollut mahdollisuus muuttaa "pitkäaikainen masennus" "keskivaikeaksi masennukseksi". Toisaalta jos yksityispuolella tuollaista tapahtuu niin se selittää paremmin miksi muut pääsevät kuntoutustuelle niin helposti ja minä en...

Siis diagnosoitiin edelleen dystymia.

Niin!

Vaikeampi dystymia vastaa diagnoosia => masennus, lievä, krooninen.

17:40
Kukaan ei ole koskaan saanut diagnoosia "masennus, lievä, krooninen".
Aina pannaan keskivaikea.


En ymmärrä. Miksi minulle ei sitten laitettu vaan laitettiin dystymia?!
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 17:48

Ei päädytty masennukseen tai masennusjaksoon vaan krooniseen (lievempään) masennukseen.

17:50
Lievä masennushan antaa vaikutelman miltei terveestä; siksi yleensä => keskivaikea.
Ei kukaan ole koskaan saanut lievää (kuten totestin).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 17:55

Psykopatologia kirjoitti:Ei kukaan ole koskaan saanut lievää (kuten totestin).


Minähän juuri sain!
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 18:00

Valkosiipi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Olisi kiva, jos Valkosiipi kertoisi mitkä Kelan etuudet hänen kohdallaan ovat vaatineet keskivaikean depression diagnosointia vaikeaksi depressioksi. Minulla meni ymmärryskyvyn ylitse moinen väite.

Saamiani Kelan etuuksia en näe tarpeelliseksi luetella.

Ok.
Ainakaan sairauspäivärahan myöntämistä varten psykiatrin tuskin on tarvinnut Kelalle väittää potilasta vaikeasti masentuneeksi, ellei tämä oikeasti ole sitä. Ei tarvitse nykyisinkään, vaikka Kela on viime vuosina tiukentanut pitkien sairauslomien hyväksymistä. Keskivaikean masennuksen diagnoosi perusteluineen oikeuttaa sairauspäivärahaan, jos potilas on todistettavasti työkyvytön.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.05.2014 18:01

tris kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Olisi kiva, jos Valkosiipi kertoisi mitkä Kelan etuudet hänen kohdallaan ovat vaatineet keskivaikean depression diagnosointia vaikeaksi depressioksi. Minulla meni ymmärryskyvyn ylitse moinen väite.


Kiinnostaa minuakin. Oliko kyse yksityislääkäristä ja mitä hän tosiaan tarkkaan ottaen sanoi?

Kävin pääosin yksityisellä psykiatrilla, joka oli myös terapeuttini.
Psyk.polilla kävin jakson. Myös työterveysasemalla.
Samoilla linjoilla lääkärit olivat kaikki. Kunnioittivat kokenutta psykiatriani selvästi.
Eli hän kai käytännössä arvioi ja muut lääkärit olivat samaa mieltä.

Saamiani Kelan etuuksia en näe mitään syytä luetella.
Sanon kyllä, jos huomaan, että joku ei älyä hakea jotain minusta hänelle kuuluvaa etuutta.
Myöskään lääkäreideni tarkkoja sanomisia en enää ala muistella.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron