"Toimimalla ylös mielialan ansasta"

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 18:06

A Häiriö täyttää masennustilan (F32) tai toistuvan masennusjakson kriteerit (F33)

B Vähintään kaksi (2+/3) alla olevista keskeisimmistä oireista
1 Epänormaalin masentunut mieliala suurimman osan päivää ja melkein joka päivä.
..Ko. mieliala on suhteellisen riippumaton ulkoisista tekijöistä ja on kestänyt vähintään kaksi (2+) viikkoa.
2 Kiinnostuksen häviäminen tai mielihyvän menettäminen aktiviteeteissa, jotka ovat normaalisti olleet mielihyvänsävyisiä.
3 Vähentynyt energia tai lisääntynyt väsyneisyys.

C Jokin tai jotkut (1+/7) alla olevista => oireita vähintään yht. neljä (4+/10)
1 Itseluottamuksen tai itsetunnon menetys.
2 Järjettömiä itsesyytöksiä tai kohtuutonta syyllisyyttä.
3 Toistuvia kuolemaan tai itsemurhaan liittyviä ajatuksia tai suisidaalista käyttäytymistä.
4 Valittaa itse tai muut havaitsevat ajattelun tai keskittymiskyvyn heikentymistä, joka voi ilmetä päättämättömyytenä tai jahkailuna.
5 Psykomotorinen muutos, kiihtyneisyys tai hidastuneisuus (subjektiivinen tai objektiivnen).
6 Nukkumishäiriöt, minkä tyyppiset tahansa.
7 Muutos ruokahalussa (vähentyminen tai lisääntyminen) ja vastaava painon muutos.

Vaikeusasteen määrityksessä otetaan huomioon oireiden luku ja vaikeus. (Luukkosen uusi suomennos, kirjat)
Psykiatrian luokituskäsikirja 2012: 148 (146 – 156); Green book 1993: 81 – 87.

0 lievä, 4–5/10.
1 keskivaikea, 6(–7)/10.
2 vaikea-asteinen, B:stä 3/3, yht.(7)8 – 10/10 oiretta.
3 vaikea-asteinen, psykoottinen, (kuin) vaikea (2), lisäksi joko 1 (ei-skitsofreenisiä) hallusinaatioita tai 2 depressiivinen stupor (sulkutila).
– Huomioon otetaan myös (mahdollinen) somaattinen [melankolinen] oireyhtymä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 18:08

Psykopatologia kirjoitti:Kirjoitat ajatellen, että B-lausunnot olisivat tarkkoja.

Diagnoosit ovat usein kuitenkin melkein kuin hatusta vedettyjä.

Johtunee siitä, että olen nähnyt omat B-lausuntoni sun muut lääkäreiden Kelaan vuosien varrella toimittamat selvitykset, ja olen ihmetellyt miten perusteellisia ja seikkaperäisiä ne ovat. Asiat käydään läpi juurta jaksain, eikä vain vähän sinne päin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 18:09

Niin vähän vaikea tietää näin pitkään jatkuneessa että mihin tilaan vertaa esim. "
2 Kiinnostuksen häviäminen tai mielihyvän menettäminen aktiviteeteissa, jotka ovat normaalisti olleet mielihyvänsävyisiä. " että vertaako kaksi viikkoa, kaksi vuotta vai kaksitoista vuotta sitten olleeseen tilanteeseen. Beckissä sama ongelma.
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 18:11

18.11
tris kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ei kukaan ole koskaan saanut lievää (kuten totestin).

Minähän juuri sain!

Sinä sait dystymian eli pitkäaikaisen masennuksen (entinen neuroottinen masennus).

Et saanut masennustilaa tai -jaksoa, jossa on em. vaikeusasteet.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 18:14

Psykopatologia kirjoitti:18.11
tris kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ei kukaan ole koskaan saanut lievää (kuten totestin).

Minähän juuri sain!

Sinä sait dystymian eli pitkäaikaisen masennuksen (entinen neuroottinen masennus).

Et saanut masennustilaa tai -jaksoa, jossa on em. vaikeusasteet.


Joo, mutta sanoit että vastaavat toisiaan.

Ymmärtävätkö muut mitä PP yrittää sanoa? Onko hän epäselvä vai romahduttiko ulkona paistava aurinko älykkyysosamääräni väliaikaisesti taikka pysyvästi?
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 18:18

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kirjoitat ajatellen, että B-lausunnot olisivat tarkkoja.

Diagnoosit ovat usein kuitenkin melkein kuin hatusta vedettyjä.

Johtunee siitä, että olen nähnyt omat B-lausuntoni sun muut lääkäreiden Kelaan vuosien varrella toimittamat selvitykset, ja olen ihmetellyt miten perusteellisia ja seikkaperäisiä ne ovat. Asiat käydään läpi juurta jaksain, eikä vain vähän sinne päin.

Minä taas olen testannut toiseksi eniten Suomessa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 18:19

p-free kirjoitti:Siis minä käsitin että sait dystymian joka lähinnä vastaa vaikeusasteeltaan lievää masennusta, vaikka kyseessä ei ole "masennustila, lievä".

Korjatkaa jos olen väärässä.

Tuota tarkoitin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 18:20

tris kirjoitti:Miksiköhän minun lääkärini ei sitten voinut laittaa keskivaikeaa masennusta edes diagnoosiksi vaikka oli periaatteessa hyvin myöntyväinen kirjoittamaan sairauslomalausunnon? Sanoi kyllä heti että diagnoosini riitä luultavasti kuntoutustukeen eikä halunnut niillä pelata vaikka olisi ilmeisesti voinut?

Sairauslomalausunnon sisällön pitää täsmätä asetetun diagnoosin kanssa ja tietysti niin, ettei lääkärin tarvitse kirjoittaa pötyä, vaan että diagnoosin väittämä masennusaste on perusteltu lausunnossa.
Ei psykiatri ole voinut laittaa diagnoosiksi keskivaikeaa masennusta, jos se ei ole ollut todennettavissa ja selostettavissa lausuntoon niin, että Kelan asiantuntijalääkärikin uskoo lausunnon todeksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 18:25

Mirri kirjoitti:
tris kirjoitti:Miksiköhän minun lääkärini ei sitten voinut laittaa keskivaikeaa masennusta edes diagnoosiksi vaikka oli periaatteessa hyvin myöntyväinen kirjoittamaan sairauslomalausunnon? Sanoi kyllä heti että diagnoosini riitä luultavasti kuntoutustukeen eikä halunnut niillä pelata vaikka olisi ilmeisesti voinut?

Sairauslomalausunnon sisällön pitää täsmätä asetetun diagnoosin kanssa ja tietysti niin, ettei lääkärin tarvitse kirjoittaa pötyä, vaan että diagnoosin väittämä masennusaste on perusteltu lausunnossa.
Ei psykiatri ole voinut laittaa diagnoosiksi keskivaikeaa masennusta, jos se ei ole ollut todennettavissa ja selostettavissa lausuntoon niin, että Kelan asiantuntijalääkärikin uskoo lausunnon todeksi.


Kyllä oireisto mm. toimintakyvyn lamaantuminen olisi varmasti mennyt keskivaikeana läpi. Vaikea kuvitella että pelkkä dystymia lamaa ihmisen toimintakyvyn niin ettei pysty yksin pitämään esim. asuntoaan kunnossa.
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 18:27

Työkyvyn arvio ja tuki masennuksessa:
http://www.duodecim.fi/kotisivut/docs/f ... tuisku.pdf

Ohjeistuksen lääkäreille ovat laatineet psykiatrian erikoislääkäri LT Katinka Tuisku Työterveyslaitoksesta ja HUS Työkyvyntutkimusyksikkö. Julkaistu 10.2.2011.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 18:47

Mirri kirjoitti:Työkyvyn arvio ja tuki masennuksessa:
http://www.duodecim.fi/kotisivut/docs/f ... tuisku.pdf

Ohjeistuksen lääkäreille ovat laatineet psykiatrian erikoislääkäri LT Katinka Tuisku Työterveyslaitoksesta
ja HUS Työkyvyntutkimusyksikkö. Julkaistu 10.2.2011.

Depressiosta on esitetty vuoden prevalenssit, 5+ %.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 20:12

Jill kirjoitti:Tuosta toimimalla ylös mielialan ansasta sanoisin omalta kohdaltani, että
kiinnostus yhtään mihinkään alkoi vasta, kun vaike-asteiseksi luokiteltu masennus
parantui keski-vaikeaksi. Minä olin niin syvästi ahdistunut, että jo ulos meno oli minulle saavutus.
Tämän voin todeta vain omalta kohdaltani ja jollakin toisella voi olla omat kokemuksensa
asiasta.

Minulla on aika tavalla samoin; ei vaikeiden masennusoireiden kanssa pysty olemaan aktiivinen. Pahimmillaan jo pelkästään itkuherkkyys oli niin suurta, että se esti lähtemästä ulos ovesta. Samoin muut ahdistuneisuusoireet ja pelkotilat. Tällä hetkellä on vaihtelevaista; hyviä hetkiä ja huonoja hetkiä, mutta kuitenkin selkeästi jo parempi tilanne kuin pahimmillaan on ollut. Ulos meneminenkään ei enää pelota.

En vielä ole 'niskasta kiinni' -vaiheessa, mutta onnittelen itseäni jokaisesta aktiivisuuden puuskasta, joka osuu kohdalle. Jonkin verran niitä osuu, ja jonkin verran ilmenee jo tahtoa jäädä henkiin. Tahto on tärkeä tekijä depressiopotilaan liikuttamisessa ja muussa aktivoimisessa. Siis potilaan oma tahto, ei muiden. Niin kauan kuin elinvoimaa ja ennen kaikkea elämänhalua ei ole, eikä silloin tietysti tahtoakaan pysytellä hengissä ja hoitaa itseään, on turha tyrkyttää liikuntaa hoidoksi. Sen aika on (aikaisintaan) vasta oireiden lievityttyä niin, että potilas huomaa haluavansa sittenkin mieluummin elää kuin kuolla. Silloinkin voi olla niin, että liikuntaa harjoitetaan kävelemällä päivittäin - tai edes joka toinen päivä - suihkuun peseytymään...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 21:29

Hyvin jaksat ainakin kirjoitella.
tris
 

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2014 22:10

tris kirjoitti:Hyvin jaksat ainakin kirjoitella.

Niinpä. Onneksi ei sentään ole sellaista psykomotorista kiihtyneisyyttä, että ravaisin levottomasti edestakaisin tai olisin muuten ulospäin hirmuisen rauhattoman oloinen.
Mielen ja fyysisen olemuksen jähmeys ja pysähtyneisyys ei ole ainoa masennuksen ilmenemismuoto; vaikea depressio voi esiintyä myös 'ylikierroksilla käymisenä' - psyykkisenä, fyysisenä, tai molempia. Minun 'ylikierrokseni' näkyvät ja tuntuvat yleensä vain pääni sisällä - ja nettikirjoitteluna...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Toimimalla ylös mielialan ansasta"

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.05.2014 23:43

Mirri kirjoitti:
tris kirjoitti:Hyvin jaksat ainakin kirjoitella.

...vaikea depressio voi esiintyä myös 'ylikierroksilla käymisenä' - psyykkisenä, fyysisenä, tai molempia. Minun 'ylikierrokseni' näkyvät ja tuntuvat yleensä vain pääni sisällä - ja nettikirjoitteluna...

Myös keskivaikeassa depressiossa potilas voi käydä ylikierroksilla, etenkin jos mukana on ahdistuneisuushäiriö. Kiihtymys ei ole elimistölle hyvä olotila, vaan pitkäaikaisesta kiihtymyksestä muodostuu erilaisia haittoja. Kiihtymys ei ole mikään irrallinen pään sisäinen olotila, joka esiintyisi kehosta erillisenä. Sydän, verenkiertoelimet, keuhkot, hengitys, valvetilan säätely sekä moni muu kehollinen ovat kiihtymyksen vaikutuspiirissä.
Hilppa
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron