Kateus

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 14:19

Mirri kirjoitti: Toisia kateudesta syyttelevä ihminen päästää itsensä helpolla ja menee ylitse aidan matalimmalta kohdalta; vika on toisissa (niissä kateellisissa), joten ei mitään syytä kääntää katsetta itseen.


Aivan. Ehkä juuri siksi tuohon turvautuvat ihmiset joilla ei ole kykyä itsereflektioon ja joiden minäkuva eroaa paljon siitä miten toiset heidät havaitsevat.
tris
 

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.06.2014 23:38

tris kirjoitti:Lähinnä jos on tapahtunut jotain outoa jolle ei löydy muuta selitystä. Mutta kateuteen tarvitaan sekin että on joku asia mistä olla kateellinen...
...Sikäli me kroonikko mt:t voivat olla suht turvassa tuhoavalta kateudelta että jos ei mene kovin hyvin on kukaan tuskin mistään kateellinen.

Kuka tahansa voi olla kenelle tahansa kateellinen eri voimakkuusastein. Missä määrin kateus häiritsee ja halvaannuttaa omaa toimintaa ja tunne-elämää riippuu siitä, miten kypsä on oman kateutensa suhteen.

Minä voisin olla kateellinen jollekin mt-kuntoutujalle hänen elämänsä vapaudestaan ja riippumattomuudestaan. Esimerkiksi siitä, että ei tarvitsisi nousta aamulla aikaisin ja laittautua töihin. Mutta elämässä on niin monta puolta. Jos ei ole työtä, ei ole rahaakaan käytettävissä juuri lainkaan ja toisenlaiset ongelmat hallitsevat elämää sitten.

Kateus voi olla myös täysin epäasiallisen irrationaalista. Eräs sukulainen oli kateellinen äidilleni tämän eläkkeelle pääsystään. Jos mainitsisin nyt äitivainajani eläkkeellepääsyn syyn, pitäisitte tuota kadetta sukulaistani seinähulluna. Mutta elämä on monimutkainen ja erityisesti sisaruskateus voi olla hyvin syvältä ja kaukaa kumpuavaa.
tris kirjoitti:Enemmän olen törmännyt siihen että omat ihmissuhteeni ovat kärsineet siitä epäsuhdasta että minulla menee huonosti ja toiselle hyvin. Minua se ei ole haitannut mutta on vaikuttanut paremmin pärjäävän suhtautumiseen minuun. kerran yksi suoraan sanoikin ettei halua kauheasti pitää yhteyttä kun pelkää että minä olen kateellinen. Sellainen tuntuu paskalta. Ovelalta keinolta heivata laidalta ihminen jonka status ei ole riittävän korkea.

Kyllä taloudellinen epäsuhta voi olla aidosti ystävyyssuhteen katkaisija. Vieraantuminen ja suhteen väljeltyminen on molemminpuolista, jos harrastukset ja ajanviettotapa, jotka ennen ovat olleet enemmän yhtäläiset, muuttuvat radikaalisti. Voi tietysti olla myös toisenlaisia tarinoita.
Hilppa
 

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja santra » 15.06.2014 23:52

Kateus on ihmismielen pahimpia tuntemuksia. Tasapainoinen ,itsensä ja elämänsä kanssa sovussa oleva ei tarvitse kadehdittavaa. No tietysti jokaisella on joku tai jotain mitä kadehtii, enimmäkseen salaa. Sen suurempaa numeroa siitä tekemättä. Jos kateus alkaa hallita koko elämää ,se on sairautta.Lopulta sinulla on kumminkin joku asia paljon paremmin kuin sillä, jota kadehdit. Useimmiten kateus vain myrkyttää oman elämän eikä kanna minkäänlaista hedelmällistä satoa.
santra
 

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.06.2014 11:55

Ilmo Launis kauhisteli joskus 1970-luvulla, että kuinka kateus voi nykyihmiselläkin olla niin voimakasta yms.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2014 21:54

Ilman kateutta elettäisiin varmaan vielä kivikaudella. Kaikki olisivat tyytyväisiä eikä kukaan tuntisi tarvetta pyrkiä mihinkään parempaan (kuin toisilla).

Turhaan ihmisiä syyllistetään kateudesta; se on valtava myönteinen voimavara, kunhan sitä käytetään rakentavalla tavalla hyödyksi. Tuhoisasti käytettäessä kateus on tietysti yhtä vahva voima, ja tekee selvää jälkeä. Kadehtiva lapsi rikkoo hiekkalaatikolla kaverinsa hienon hiekkakakun, tai hän yrittää tehdä itse hienomman...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Golden flower » 17.06.2014 22:15

Ei kai pelkän kateuden takia kannata laittaa tikkua ristiin? Minä en näe kateutta voimavarana, mutta sen tiedostaminen voi mielestäni olla rakentavaa. Kateellisuudesta toimiminen tuntuu minulle pelkältä suorittamiselta ilman tekemisen riemua, tulee mieleen arvostuksen haku ja tuo Mirrin lapsivertaus sikäli on minusta osuva.
Golden flower
 

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2014 22:55

Rakentava toiminta voi alkaa kateellisuudesta ja jatkua tekemisen riemun siivittämänä. Silloin ei yhtään haittaa, että alunalkaen kateus on ollut toimintaan ryhtymisen motiivi. Tärkeintä on, että lopputulos on hyvä - vaikkapa hieno hiekkakakku, jonka tekemisen opettelua ei olisi viitsinyt aloittaa ilman kateuden lietsomaa kipinää.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.06.2014 23:24

23:24
Konstruktiivisen toiminnan primaarit motivoijat liittyvät ihmisen
sisäisen minäihanteen vaateisiin. Tässä suhteessa kateus on vain
sekudaarinen motivoija.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2014 23:49

trisse kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Ei kai pelkän kateuden takia kannata laittaa tikkua ristiin? Minä en näe kateutta voimavarana, mutta sen tiedostaminen voi mielestäni olla rakentavaa. Kateellisuudesta toimiminen tuntuu minulle pelkältä suorittamiselta ilman tekemisen riemua, tulee mieleen arvostuksen haku ja tuo Mirrin lapsivertaus sikäli on minusta osuva.


Samalta minusta tuntuu. Vaikea yhdistää kateuden tuhoavuutta toiminnan rakentavuuteen mutta jos on joku erilainen persoonallisuus niin varmaan se on mahdollista. Mutta jos kateellinen ihminen epäonnistuukin ja jää toiseksi on tuhoavuus lähellä. Täytyykö siis kaikkien toivoa että kateelliset ihmiset pääsevät ensimmäiselle sijalle joka kilpailussa?

Onko kateus itsestäänselvästi ja lähtökohtaisesti tuhoavaa? Mitä jos ihmiset ovat leimanneet ja luokitelleet kateuden tuhoisaksi tunteeksi, eivätkä ole tunnistaneet kateuden neutraaliutta ja monipuolisuutta?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.06.2014 00:55

Kateus on lähtökohtaisesti "labiilia" ja yksipuolista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja santra » 19.06.2014 00:10

Vanha sanonta "kateus vie kalatkin vedestä" osuu mielestäni suoraan asian ytimeen, sillä kateellinen ihminenhän jää lopulta ypöyksin.
santra
 

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.07.2014 23:11

Helmenkalastaja kirjoitti:Minulla on ystävä nuoruusvuosilta. Pidän hänestä kovasti, mutta en voi ottaa häneen yhteyttä, koska ainakin ulospäin näyttää siltä, että hänellä on elämässään kaikkea. Hän elää sellaista elämää, jota minä joskus kauan sitten kuvittelin aikuisena eläväni. Olen iloinen hänen puolestaan, mutta hänen kanssaan ollessani väistämättä vertailen hänen elämäänsä omaani ja tulen tietoiseksi siitä, kuinka paljosta koen jääneeni paitsi. En haluaisi kadehtia häntä, mutta en voi sille mitään.

Minusta sinun ei tarvitse olla onnellinen hänen puolestaan siitä, että hänellä on (jotakin) kaikkea. Se on liikaa vaadittu. Hänen tulisi itse olla onnellinen siitä. Olet ehkä itse pettynyt johonkin asiaan itsessäsi, mikä valtaa ajatuksesi ja huomion niiltä asioilta, sekä estää sinua itseäsi huomaamasta sellaista, mikä sinussa on hyvää ja parempaa kuin ystävässäsi.
Hilppa
 

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.07.2014 23:26

Usein ihminen ei kuitenkaan pysty arvostamaan itsessä olevaa hyvää.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kateus

ViestiKirjoittaja Kiss » 12.07.2014 02:35

Psykopatologia kirjoitti:Usein ihminen ei kuitenkaan pysty arvostamaan itsessä olevaa hyvää.


Minä arvostan itsessäni sitä, että pystyn antamaan ajalle tilaa!! Olen hyvä kestämään "olosuhteita" -ne ovat vain ohikiitäviä hetkiä. Se on minun hyvyyteni. Pystyn arvostamaan itseäni, koska minulla on "usko" -ei kirkon vaan sydämmen, omatuntoni kertoo minulle, milloin teen "väärin" ja arvostan itseäni, koskaq kuuntelen omaatuntoani.
Kiss
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron