Väsymysoireyhtymä

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 11.07.2014 16:51

Hermes kirjoitti:Fibroon ja nivelreumaan liittyen tuli tällainen artikkeli vastaan. Olen muistaakseni lukenut sen aikaisemminkin, mutta kun täällä oli keskustelua esimerkiksi matala-asteisesta tulehduksesta, niin laitanpa aiheen vaikkapa tähän ketjuun. Siinä siis verrattiin muutamaa fibromyalgiasta ja nivelreumasta kärsivää potilasta, ja fibromyalgia-potilailla oli neljä kertaa enemmän tulehduksesta kertovaa tiettyä sytokiinia nimenomaan keskushermostossa, tms.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article16651547.ab

Tässä minun pikaisesti tekemä suomennos:

Ihmisten tauti arvoitus lähellä ratkaistu
Tutkija: Fibromyalgia voi johtua tulehdus keskushermoston

  On satuttanut kaikki tidenRenja Jonasson, 66, haaveilee huume, joka auttaa fibromyalgia ja joka poistaa vaikean ja kroonisen kivun. Vaikka tauti ei hän tulee erittäin väsynyt ja vaivautunut hyvin vähän, hän nauttii vielä halata koira Lonely
   On satuttanut kaikki tidenRenja Jonasson, 66, haaveilee huume, joka auttaa fibromyalgia ja joka poistaa vaikean ja kroonisen kivun. Vaikka tauti ei hän tulee erittäin väsynyt ja vaivautunut hyvin vähän, hän nauttii vielä halata koira Lonely
Fibromyalgia arvoitus saattaa olla ratkeamassa.
Mukaan uraauurtava ruotsalainen tutkimus, tauti voi johtua tulehdus keskushermostoon.
- Tämä voisi selittää yleinen kipu kehossa, sanoo Diana Kadetoff, tutkijat neurotieteen.


  Diana Kadetoff.
   Diana Kadetoff.
PERUSTIEDOT
fibromyalgia
• vaikuttaa noin kaksi prosenttia väestöstä.
• Neljä viidestä on naisia​​. Useimmat ovat 30-50 vuotta, kun se puhkeaa.
• Oireet: Levitä särkyä koko kehon, usein lihaksia, mutta myös nivelissä, nivelsiteet, luut (vähintään kolme kuukautta). Lähinnä niska, hartiat, alaselkä, kädet, jalat. Tarjouksen pistettä, joka sattuu, kun painat niitä. Useimmat ovat kipua koko ajan. Vaikka väsymys, vatsavaivat, päänsärky.
• Diagnoosi perustuu oireiden.
• Remedy puuttuu. Kipulääkitys ei ole paljon vaikutusta.
Se on ensimmäinen kerta tutkijoiden tutkimuksessa voisi osoittautua tulehduksellinen aineiden kivulias, krooninen sairaus fibromyalgia.
Vuonna pilottitutkimus verrattuna fibromyalgia kanssa tulehduksellinen sairaus on nivelreuma, RA. Näytteet otettiin aivo-selkäydinnesteessä ja veressä 15 potilasta, joilla on fibromyalgia, 15, jossa RA ja yksitoista verrokeilla.
"Neljä kertaa enemmän"
Tutkijat havaittu kohonneita tulehduksellinen aineen selkäydinnesteessä - sytokiinien kutsutaan IL-8 - potilailla, joilla on fibromyalgia, mutta ei niitä, joilla on reumaa.
- Löysimme neljä kertaa enemmän aineen selkäydinnesteen kuin veressä fibromyalgia potilaille, mikä on hienoa. Tämä osoittaa tulehdus keskushermostossa, sanoi Diana Kadetoff tutkijat Karolinska Institutet ja kipua lääkäri Nacka paikallisessa sairaalassa, Aleris.
Nämä havainnot voivat ensisijaisesti selittää kovaa kipua ja myös väsymys.
- Aine vahvistaa kipusignaaleja.Kipu tulee lähes itsekulkevat. Siksi potilailla on kipua lähes kaikkialla elimistössä.
kolme voittoa
Oletuksena on, että fibromyalgia on eräänlainen reumasairauksien poikkeavaan immunologisia aineita.Tulokset on vahvistettava lisätutkimuksia.
Mukaan Diana Kadetoff kolme tulevat voitot havaintojen kanssa.
Ensinnäkin se auttaa meitä ymmärtämään kivun mekanismeja fibromyalgia.
Toiseksi se voi tasoittaa tietä uusille tulevaisuuden huumeita. Päivän tulehdusta ja kipua lievittävä lääke auttaa köyhiä fibromyalgia, koska ne ei läpäissyt veriaivoesteen.
3. tulehduksellinen aine voisi tulevaisuudessa käyttää havaitsemaan fibromyalgia jonka näyte selkäydinnesteen.
- Tänään on kuntoutus näille potilaille ja valitettavasti, on olemassa muutamia klinikoita, jotka voivat tarjota sitä, sanoo Diana Kadetoff.


Ainoastaan google kääntäjä tekee noin huonoja käännöksiä. Et sinä hermes tuota itse ole tehnyt, mikset yhtä hyvin voinut kertoa että kopioit sen googlen käännöksestä etkä itse suomentanut?
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 16:58

Se väitökseni sen kääntämisestä oli tavallaan vitsi. Miten monta viestiä menee siihen, että "Te" tavallaan ymmärrätte sen?
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 11.07.2014 17:08

Hermes kirjoitti:Se väitökseni sen kääntämisestä oli tavallaan vitsi. Miten monta viestiä menee siihen, että "Te" tavallaan ymmärrätte sen?


Jaa kiperä kysymys me kun ollaan täällä niin tosikoita :roll:
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 17:26

No minä sitten myönnän, että käänsin koko jutun Googlen käännös-systeemillä täällä: https://translate.google.fi

Ei kai koko uskottavuus mennyt sen vuoksi, että käytin tuollaista käännöspalvelua?
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.07.2014 17:38

No olihan se noloa.
t. kääntäjä
Helmenkalastaja
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 17:47

Helmenkalastaja kirjoitti:No olihan se noloa.
t. kääntäjä


Mutta etkö ymmärrä, että tein sen ihan tarkoituksella?
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.07.2014 17:55

.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 11.07.2014 17:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.07.2014 17:56

Hermes kirjoitti:Se väitökseni sen kääntämisestä oli tavallaan vitsi. Miten monta viestiä menee siihen, että "Te" tavallaan ymmärrätte sen?

Luulen ymmärtäväni asian. Sen, että pikaisesti tehdyllä suomennoksella tarkoitit tuvautumista konekääntäjän apuun.

Kiitän sinua siitä, että ajattelit meitä, jotka emme ymmärrä kieliä suomea enempää; sinä ainakin yritit laittaa vieraskielisen tekstin esille valmiiksi käännettynä. :)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.07.2014 17:57

Hermes kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:No olihan se noloa.
t. kääntäjä


Mutta etkö ymmärrä, että tein sen ihan tarkoituksella?

Totta kai ymmärrän, mutta se ei mielestäni ollut hauskaa...
Helmenkalastaja
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 17:59

Helmenkalastaja kirjoitti:
Hermes kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:No olihan se noloa.
t. kääntäjä


Mutta etkö ymmärrä, että tein sen ihan tarkoituksella?

Totta kai ymmärrän, mutta se ei mielestäni ollut hauskaa...


OK.. sen jälkeen kun "ymmärsit" sen, ja lähdit missiolle sen "paljastamiseen"... lol
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.07.2014 18:03

Hermes kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Hermes kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:No olihan se noloa.
t. kääntäjä


Mutta etkö ymmärrä, että tein sen ihan tarkoituksella?

Totta kai ymmärrän, mutta se ei mielestäni ollut hauskaa...


OK.. sen jälkeen kun "ymmärsit" sen, ja lähdit missiolle sen "paljastamiseen"... lol

No sanotaan näin: ymmärsin, että teit sen tahallasi, mutta en sitä, että tarkoituksena oli olla vitsi.
Motiivisi oli minulle epäselvä. Kääntäjä minussa ei sallinut jättää kommentoimatta. Voit pitää
minua tosikkona, jos haluat.
Helmenkalastaja
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 18:53

Helmenkalastaja kirjoitti:OK.. sen jälkeen kun "ymmärsit" sen, ja lähdit missiolle sen "paljastamiseen"... lol

No sanotaan näin: ymmärsin, että teit sen tahallasi, mutta en sitä, että tarkoituksena oli olla vitsi.
Motiivisi oli minulle epäselvä. Kääntäjä minussa ei sallinut jättää kommentoimatta. Voit pitää
minua tosikkona, jos haluat.


Se mitä lainaukseni yllä oli oli minun tekstiäni. Lainaukseni oli toki otettu suoraan Google Translatesta. Vitsi oli sen suuntaista, että kai ne kaikki tajuavat sen, että se ei olekaan minun kääntämääni. Ainakin sinä Helmenkalastaja ymmärsit sen. Se on Googlen käännöspalvelun tekemää. Ajattelin, että kaikki tajuavat sen asian lopulta, tai aika pian. Varsinainen asia on se, mitä on kirjoitettu sen lainauksen yläpuolelle, sekä myös se mitä on yritetty kääntää Googlen kautta. Häpeäisin silmät päästäni, jos olisin oikeasti kirjoittanut tuollaista kieltä. Vitsi liittyi myös osaksi siihen, että näillä foorumeilla joskus jotkut ovat valittaneet, että he eivät esimerkiksi osaa englantia, jolloin olen sanonut vain, että käytä Google Translatea. Tällä kertaa artikkeli oli ruotsiksi... hmm... sen lukeminen on vaikeampaa. Tuli sellainen olo, että en oikeasti olekaan parempi ihminen kuin he, jotka eivät osaa lukea edes englantia.
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.07.2014 22:44

Kyllä kaikki englantia osaavat lukea, mutta he eivät välttämättä ymmärrä edes suomea.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2014 19:54

santra kirjoitti:Väsynysoireyhtymä on monioireinen, vaikeasti .joskus jopa mahdottomasti määriteltävä diagnoosi, esimerkki, oma lapseni,
hänelle ehdotettiin masennusta aina vaan eikä hän tyytynyt siihen, koska tiesi että takana on muutakin. No peräänantamattomana
ihmisenä hän otti omatoimisesti asioista selvää.

Sittemmin hänen omasta vaatimuksestaan tutkittiin myös keliakia, löydettiin syy väsymysoireisiin, siis yksi syy, mutta kun hänellä
se todettiin ja hän alkoi noudattaa totaalista gluteiinitonta ruokavaliota, niin nyt, kolmen kuukauden jälkeen hän on suht oireeton
En tiedä mikä on syy ja seuraus, mutta hänellä on isänsä puolelta geneettinen taipumus keliakiaan. [12.05.2014 22:56, s. 1]

Siis aikuisella lapsellasi todettiin depressioon viittaavia väsymysoireita, joiden takana oli ainakin keliakia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja saara » 27.09.2014 21:58

santra kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Onneksi ei tarvitsekaan vastata, ellei halua. Ei täällä kenenkään tarvitse vastailla läheisiään koskeviin kysymyksiin. Ei toki muihinkaan kysymyksiin, mutta ennen kaikkea ei tarvitse vastata kysymyksiin, jotka loukkaavat omaa tai toisten ihmisten yksityisyyttä. Ei sittenkään, vaikka itse kertoisi täällä asioistaan (tai läheistensä asioista) jotakin.

Mielestäni ylläpitäjä käyttäytyy idioottimaisesti hyökätessään tällaisessa asiassa kirjoittajan kimppuun.



On aivan älytöntä vaatia täällä yksittäistä kirjoittajaa (läheisineen!) altavastaajaksi asiassa, joka on mainittu julkisesti kahdessa eri lähteessä: Hesarissa sekä väsymysoireyhtymästä kertovalla nettisivustolla.


PP.ltä kysyn:
Oliko tämän ketjun nostoon joku toinenkin syy kuin minun mollaamiseni? Mitä tulee siihen, mitä PP mainitsi, että olen kertonut täällä ilman lapseni lupaa hänestä asioita, mistä sinä edes tiedät, mitä lapseni ja minä olemme keskustelleet.
Ei pidä tulla esittämään asioita joista ei ole tarkempaa tietoa.Sen olen PP.lle sanonut aikaisemmin
saara
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja saara » 27.09.2014 22:01

En todellakaan ymmärrä, miksi tämä ketju nostettiin taas esille. Minä en tule sanomiani muuttamaan, jauhakaa mitä jauhatte. Lisäksi PP esiintyy täällä kuin joku"# ammattilääkäri, #esittäen omia mielipiteitään faktana ko sairaudesta.
Kuten esimerkiksi hänen lausumansa että" koko sairaus on korvien välissä olevaa huuhaata."

Ei uskoisin ammattitaitoisen psykologin antavan tuommoisia lausuntoja.
Viimeksi muokannut saara päivämäärä 27.09.2014 22:37, muokattu yhteensä 1 kerran
saara
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.09.2014 22:19

Tärkeintä olisi kuitenkin, että mistään sairaudesta ei levitettäisi monitulkintaisia vääriä tietoja.
Hilppa
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2014 22:22

22:22
Kun tässä ketjussa esiin tullut asia on ollut esillä myös Foorumin pers.häiriössä viewtopic.php?f=9&t=13186&start=50 ,
tulin tarkistamaan sanottua, jotta en puhuisi pehmoisia.

Yllätyin, kun kyseessä olikin keliakia, ei CFS ollenkaan. Tuon tiedon halusin nostaa esiin kaiken sekamelskan keskeltä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja saara » 27.09.2014 22:27

Mirri kirjoitti:Ryhdyin tonkimaan tarkemmin miksi Hesarin toimittajalla on käsitys, että yliliikkuvat nivelet saattavat liittyä väsymysoireyhtymään.
Löysin tällaisen luettelon:
Muita sairauksia/tiloja, jotka esiintyvät usein yhdessä CFS:n kanssa

- fibromyalgia
- endometrioosi
- hiippaläpän takaisinvirtaus (engl. mitral valve prolapse)
- yliliikkuvat nivelet
- Ehlers-Danlosin oireyhtymä (EDS)
- masennus (sekundäärinen tai reaktiivinen)
- ärtynyt paksusuoli (irritable bowel syndrome, IBS)
- valkosormisuus eli Raynaudin oire
- systeemiset hiivainfektiot (kandida)
- monikemikaaliherkkyys (multiple chemical sensitivities, MCS)
- rannekanavaoireyhtyä (carpal tunnel syndrome)
- iskias eli lonkkahermosärky
- temporomandibulaarinen kipu (TMJ/TMD)
- Hashimoton tyroidiitti (autoimmuunityroidiitti, kilpirauhasen vajaatoimintaa aiheuttava kilpirauhastulehdus)
- Sicca-oireyhtymä
- PMS/dysmenorrea
- levottomat jalat -oireyhtymä
- uniapnea
- ärtynyt rakko -oireyhtymä/interstitiaalikystiitti
- prostatiitti (eturauhasen inflammaatio)
- patent foramen ovale (sydänvika)
- fruktoosi-intoleranssi
- gluteeni-intoleranssi eli keliakia
- vulvodynia ja vulvan vestibuliitti
- triggerpisteet, myofaskiaalinen kipuoireyhtymä (MPS)
- bruksaus (hampaiden narskuttelu)
- Gilbertin oireyhtymä

http://cfs.gehennom.org/?oireet
Viimeksi muokannut saara päivämäärä 27.09.2014 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
saara
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja saara » 27.09.2014 22:28

Hilppa kirjoitti:Tärkeintä olisi kuitenkin, että mistään sairaudesta ei levitettäisi monitulkintaisia vääriä tietoja.


Väitätkö minun levittäneen lääkärin antamasta diagnoosista väärää tietoa?
saara
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa