Väsymysoireyhtymä

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.07.2014 01:37

Kyllästynyt, en tajunnut Santran lapsen mahdollisen kroonisen väsymysoireyhtymän olevan tämän ketjun oleellinen sisältö. Pidin esille tullutta yhden kirjoittajan henkilökohtaista kokemusta sivujuonteena, en ollenkaan tärkeänä tai keskeisenä asiana yleisluonteiseksi tarkoitetussa keskustelussa.
Mikäli minusta olisi riippunut, Santran lapsi mahdollisine kroonisine väsymysoireyhtymineen olisi vaipunut unholaan saman tien tähän ketjuun ilmaannuttuaan; olisi pysytty yleisellä tasolla, ja olisi kestetty henkilökohtaiset kuvaukset/kokemukset vaatimatta niiden kertojilta vastauksia 'tarkentaviin' kysymyksiin.

Tämä asia kirjoittajien on varmaankin hyvä painaa mieleen tällä foorumilla:
Kyllästynyt kirjoitti:
Jos jotakin esittää, pitäisi olla valmis myös vastaamaan kerrotusta nousseisiin kysymyksiin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.07.2014 01:47

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, en tajunnut Santran lapsen mahdollisen kroonisen väsymysoireyhtymän olevan tämän ketjun oleellinen sisältö...

santra esitti, että yliliikkuvat nivelet kuuluvat kroonisen väsymysoireyhtymän oirekuvaan ja käytti esimerkkinä omaa tytärtään.

Koska ketjun otsikko on "Väsymysoireyhtymä" - ja esimerkkinä on tuotu esiin santran oman tyttären yliliikkuvat nivelet - on hyvin tarpeellista ja perusteltua pyytää tarkennusta ja selvennystä siihen kysymykseen, olivatko santran tyttären nivelet olleet yliliikkuvat jo ennen krooniseen väsymysoireyhtymään sairastumista. Ja koska yliliikkuvat nivelet ovat (myös) perinnöllinen ominaisuus, on niin ikään perusteltua ottaa puheeksi myös yliliikkuvien nivelten mahdollinen alkuperä.
Mirri kirjoitti:... Tämä asia kirjoittajien on varmaankin hyvä painaa mieleen tällä foorumilla:
Kyllästynyt kirjoitti:
Jos jotakin esittää, pitäisi olla valmis myös vastaamaan kerrotusta nousseisiin kysymyksiin.

Tuohan on itsestään selvä keskusteluun ja kaikenlaiseen ihmisten väliseen viestintää ja kanssakäymiseen kuuluva periaate. Muussa tapauksessahan olisi kyse julistuksista ja sanelupolitiikasta, eikä mistään keskustelusta.
Kyllästynyt
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.07.2014 02:02

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, en tajunnut Santran lapsen mahdollisen kroonisen väsymysoireyhtymän olevan tämän ketjun oleellinen sisältö...

santra esitti, että yliliikkuvat nivelet kuuluvat kroonisen väsymysoireyhtymän oirekuvaan ja käytti esimerkkinä omaa tytärtään.

Ehkä noin; minä vain en ole tajunnut enkä tunnistanut sellaista esitystä.

Googlailun tuloksena minulle kuitenkin on selvinnyt, että jotakin tekemistä sidekudosten löysyydellä ja väsymysoireyhtymällä saattaa olla keskenään; toistaiseksi vain ei tiedetä mitä, ja onko yhteys kuinkakin vahva tai heikko. En usko saavani näihin asioihin minkäänlaista vastausta, vaikka miten tahtoisin selvitystä yksittäiseltä kirjoittajalta, jonka lapsella mahdollisesti on kyseinen oireyhtymä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2014 13:02

Minähän selvitin kriteerit ja nivelet jo 4.7. (s. 12).

santran vastaamattomuus tuotti sen, että ko. kysymys nousi fokukseen.
santra itse laajensi ketjua sarkasmin suuntaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2014 13:32

Totesit, että et (tarkkaan) tiedä, miksi otin santran jutun uudelleen esiin
mutta arvelit tietäväsi. Onko myös niin, että toivoisit arvelusi olevan väärän?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.07.2014 14:02

Arvelen Santran joutuneen syystä tai toisesta ylläpidon silmätikuksi. Totta kai toivon olevani erehtynyt arveluissani.
Lisäys. Ehkä voisin arvella niinkin, että Kyllästyneen loukkaantuneisuus johti siihen, että Psykopatologia kaivoi tämän ketjun uudelleen esille, mutta ei kai asia sentään niin ollut.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2014 14:26

Olen ollut itse loukkaantunut.

15:44
Ei santra minulle mikään silmätikku ole, kuten ei kukaan muukaan.
Mutta jos turhaudun, panen henkilön omaan vastaus-ignorointiini,
jota trisse ja Kuutar ovat maistaneet.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.07.2014 21:53

Mirri kirjoitti:... Lisäys. Ehkä voisin arvella niinkin, että Kyllästyneen loukkaantuneisuus johti siihen, että Psykopatologia kaivoi tämän ketjun uudelleen esille, mutta ei kai asia sentään niin ollut.

Enhän minä ole loukkaantunut.

Sinun aiheettomat syytöksesi ovat rasittavia ja turhauttavia, mutta en minä loukkaantunut ole.
Kyllästynyt
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 21:56

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, en tajunnut Santran lapsen mahdollisen kroonisen väsymysoireyhtymän olevan tämän ketjun oleellinen sisältö. Pidin esille tullutta yhden kirjoittajan henkilökohtaista kokemusta sivujuonteena, en ollenkaan tärkeänä tai keskeisenä asiana yleisluonteiseksi tarkoitetussa keskustelussa.
Mikäli minusta olisi riippunut, Santran lapsi mahdollisine kroonisine väsymysoireyhtymineen olisi vaipunut unholaan saman tien tähän ketjuun ilmaannuttuaan; olisi pysytty yleisellä tasolla, ja olisi kestetty henkilökohtaiset kuvaukset/kokemukset vaatimatta niiden kertojilta vastauksia 'tarkentaviin' kysymyksiin.

Tämä asia kirjoittajien on varmaankin hyvä painaa mieleen tällä foorumilla:
Kyllästynyt kirjoitti:
Jos jotakin esittää, pitäisi olla valmis myös vastaamaan kerrotusta nousseisiin kysymyksiin.

Miksi ihmeessä kinaatte nyt minun lapseni oireista?
Tiedättekö mahdollisesti mitä lääkäri on hänelle sanonut, mitä hän on kertonut yms.
Tämän kinan jälkeen en tule tästä aiheesta sanomaan tai kertomaan yhtään mitään. Älkää viittikö aina jauhaa pastaa ja halkoa hiuksia!
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 21:59

Psykopatologia kirjoitti:Minähän selvitin kriteerit ja nivelet jo 4.7. (s. 12).

santran vastaamattomuus tuotti sen, että ko. kysymys nousi fokukseen.
santra itse laajensi ketjua sarkasmin suuntaan.

Tuo on taas noita PP.n tulkintoja, hän kun tietää paremmin toisen tarkoituksen kuin kirjoittaja itse!! :roll:
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2014 22:02

Siis mkä osa viestiä vai kokonaan?

Minusta siinä ei ole varsinaista tulkintaa missään kohdassa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.07.2014 22:06

santra kirjoitti:Miksi ihmeessä kinaatte nyt minun lapseni oireista?...

Koska sinä tarjosit hänet esimerkiksi krooniseen väsymysoireyhtymään sairastuneesta.
santra kirjoitti:... Tiedättekö mahdollisesti mitä lääkäri on hänelle sanonut, mitä hän on kertonut yms....
Emme, ja juuri siksi olen isäkysymyksiä esittänytkin.
santra kirjoitti:... Tämän kinan jälkeen en tule tästä aiheesta sanomaan tai kertomaan yhtään mitään...

Mitä erityisen hankalaa kysymyksiini vastaamisessa on?
santra kirjoitti:... Älkää viittikö aina jauhaa pastaa ja halkoa hiuksia!

Ei ole jauhettu paskaa vaan vain tehty tarkentavia kysymyksiä, mutta jostain syystä sinä ja Mirri jauhatte, ettei kysymyksiä saisi esittää.
Kyllästynyt
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 22:08

Psykopatologia kirjoitti:Siis mkä osa viestiä vai kokonaan?

Minusta siinä ei ole varsinaista tulkintaa missään kohdassa.


Lue mitä kirjoitetaan ja ymmärrä!
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 22:10

Kyllästynyt kirjoitti:
santra kirjoitti:Miksi ihmeessä kinaatte nyt minun lapseni oireista?...

Koska sinä tarjosit hänet esimerkiksi krooniseen väsymysoireyhtymään sairastuneesta.
santra kirjoitti:... Tiedättekö mahdollisesti mitä lääkäri on hänelle sanonut, mitä hän on kertonut yms....
Emme, ja juuri siksi olen isäkysymyksiä esittänytkin.
santra kirjoitti:... Tämän kinan jälkeen en tule tästä aiheesta sanomaan tai kertomaan yhtään mitään...

Mitä erityisen hankalaa kysymyksiini vastaamisessa on?
santra kirjoitti:... Älkää viittikö aina jauhaa pastaa ja halkoa hiuksia!

Ei ole jauhettu paskaa vaan vain tehty tarkentavia kysymyksiä, mutta jostain syystä sinä ja Mirri jauhatte, ettei kysymyksiä saisi esittää.


Mielestäni tämä lähentelee em jauhamista.
Mitä enemmän penäät sen vähemmän kommunikoin enää tästä aiheesta.
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 22:11

Minä en todellakaan ole tarjonnut lastani kiistakapulaksi täällä.
santra
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.07.2014 22:14

santra kirjoitti:Minä en todellakaan ole tarjonnut lastani kiistakapulaksi täällä.

Eihän täällä sinun lapsestasi kiistelläkään, vaan puutteellisista lähtötiedoista ja epäselvistä vastauksistasi.
Kyllästynyt
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 13:11

Fibroon ja nivelreumaan liittyen tuli tällainen artikkeli vastaan. Olen muistaakseni lukenut sen aikaisemminkin, mutta kun täällä oli keskustelua esimerkiksi matala-asteisesta tulehduksesta, niin laitanpa aiheen vaikkapa tähän ketjuun. Siinä siis verrattiin muutamaa fibromyalgiasta ja nivelreumasta kärsivää potilasta, ja fibromyalgia-potilailla oli neljä kertaa enemmän tulehduksesta kertovaa tiettyä sytokiinia nimenomaan keskushermostossa, tms.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article16651547.ab

Tässä minun pikaisesti tekemä suomennos:

Ihmisten tauti arvoitus lähellä ratkaistu
Tutkija: Fibromyalgia voi johtua tulehdus keskushermoston

  On satuttanut kaikki tidenRenja Jonasson, 66, haaveilee huume, joka auttaa fibromyalgia ja joka poistaa vaikean ja kroonisen kivun. Vaikka tauti ei hän tulee erittäin väsynyt ja vaivautunut hyvin vähän, hän nauttii vielä halata koira Lonely
   On satuttanut kaikki tidenRenja Jonasson, 66, haaveilee huume, joka auttaa fibromyalgia ja joka poistaa vaikean ja kroonisen kivun. Vaikka tauti ei hän tulee erittäin väsynyt ja vaivautunut hyvin vähän, hän nauttii vielä halata koira Lonely
Fibromyalgia arvoitus saattaa olla ratkeamassa.
Mukaan uraauurtava ruotsalainen tutkimus, tauti voi johtua tulehdus keskushermostoon.
- Tämä voisi selittää yleinen kipu kehossa, sanoo Diana Kadetoff, tutkijat neurotieteen.


  Diana Kadetoff.
   Diana Kadetoff.
PERUSTIEDOT
fibromyalgia
• vaikuttaa noin kaksi prosenttia väestöstä.
• Neljä viidestä on naisia​​. Useimmat ovat 30-50 vuotta, kun se puhkeaa.
• Oireet: Levitä särkyä koko kehon, usein lihaksia, mutta myös nivelissä, nivelsiteet, luut (vähintään kolme kuukautta). Lähinnä niska, hartiat, alaselkä, kädet, jalat. Tarjouksen pistettä, joka sattuu, kun painat niitä. Useimmat ovat kipua koko ajan. Vaikka väsymys, vatsavaivat, päänsärky.
• Diagnoosi perustuu oireiden.
• Remedy puuttuu. Kipulääkitys ei ole paljon vaikutusta.
Se on ensimmäinen kerta tutkijoiden tutkimuksessa voisi osoittautua tulehduksellinen aineiden kivulias, krooninen sairaus fibromyalgia.
Vuonna pilottitutkimus verrattuna fibromyalgia kanssa tulehduksellinen sairaus on nivelreuma, RA. Näytteet otettiin aivo-selkäydinnesteessä ja veressä 15 potilasta, joilla on fibromyalgia, 15, jossa RA ja yksitoista verrokeilla.
"Neljä kertaa enemmän"
Tutkijat havaittu kohonneita tulehduksellinen aineen selkäydinnesteessä - sytokiinien kutsutaan IL-8 - potilailla, joilla on fibromyalgia, mutta ei niitä, joilla on reumaa.
- Löysimme neljä kertaa enemmän aineen selkäydinnesteen kuin veressä fibromyalgia potilaille, mikä on hienoa. Tämä osoittaa tulehdus keskushermostossa, sanoi Diana Kadetoff tutkijat Karolinska Institutet ja kipua lääkäri Nacka paikallisessa sairaalassa, Aleris.
Nämä havainnot voivat ensisijaisesti selittää kovaa kipua ja myös väsymys.
- Aine vahvistaa kipusignaaleja.Kipu tulee lähes itsekulkevat. Siksi potilailla on kipua lähes kaikkialla elimistössä.
kolme voittoa
Oletuksena on, että fibromyalgia on eräänlainen reumasairauksien poikkeavaan immunologisia aineita.Tulokset on vahvistettava lisätutkimuksia.
Mukaan Diana Kadetoff kolme tulevat voitot havaintojen kanssa.
Ensinnäkin se auttaa meitä ymmärtämään kivun mekanismeja fibromyalgia.
Toiseksi se voi tasoittaa tietä uusille tulevaisuuden huumeita. Päivän tulehdusta ja kipua lievittävä lääke auttaa köyhiä fibromyalgia, koska ne ei läpäissyt veriaivoesteen.
3. tulehduksellinen aine voisi tulevaisuudessa käyttää havaitsemaan fibromyalgia jonka näyte selkäydinnesteen.
- Tänään on kuntoutus näille potilaille ja valitettavasti, on olemassa muutamia klinikoita, jotka voivat tarjota sitä, sanoo Diana Kadetoff.
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.07.2014 13:16

Hermes kirjoitti:Fibroon ja nivelreumaan liittyen tuli tällainen artikkeli vastaan. Olen muistaakseni lukenut sen aikaisemminkin, mutta kun täällä oli keskustelua esimerkiksi matala-asteisesta tulehduksesta, niin laitanpa aiheen vaikkapa tähän ketjuun. Siinä siis verrattiin muutamaa fibromyalgiasta ja nivelreumasta kärsivää potilasta, ja fibromyalgia-potilailla oli neljä kertaa enemmän tulehduksesta kertovaa tiettyä sytokiinia nimenomaan keskushermostossa, tms.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article16651547.ab

Tässä minun pikaisesti tekemä suomennos:

Ihmisten tauti arvoitus lähellä ratkaistu
Tutkija: Fibromyalgia voi johtua tulehdus keskushermoston

  On satuttanut kaikki tidenRenja Jonasson, 66, haaveilee huume, joka auttaa fibromyalgia ja joka poistaa vaikean ja kroonisen kivun. Vaikka tauti ei hän tulee erittäin väsynyt ja vaivautunut hyvin vähän, hän nauttii vielä halata koira Lonely
   On satuttanut kaikki tidenRenja Jonasson, 66, haaveilee huume, joka auttaa fibromyalgia ja joka poistaa vaikean ja kroonisen kivun. Vaikka tauti ei hän tulee erittäin väsynyt ja vaivautunut hyvin vähän, hän nauttii vielä halata koira Lonely
Fibromyalgia arvoitus saattaa olla ratkeamassa.
Mukaan uraauurtava ruotsalainen tutkimus, tauti voi johtua tulehdus keskushermostoon.
- Tämä voisi selittää yleinen kipu kehossa, sanoo Diana Kadetoff, tutkijat neurotieteen.


  Diana Kadetoff.
   Diana Kadetoff.
PERUSTIEDOT
fibromyalgia
• vaikuttaa noin kaksi prosenttia väestöstä.
• Neljä viidestä on naisia​​. Useimmat ovat 30-50 vuotta, kun se puhkeaa.
• Oireet: Levitä särkyä koko kehon, usein lihaksia, mutta myös nivelissä, nivelsiteet, luut (vähintään kolme kuukautta). Lähinnä niska, hartiat, alaselkä, kädet, jalat. Tarjouksen pistettä, joka sattuu, kun painat niitä. Useimmat ovat kipua koko ajan. Vaikka väsymys, vatsavaivat, päänsärky.
• Diagnoosi perustuu oireiden.
• Remedy puuttuu. Kipulääkitys ei ole paljon vaikutusta.
Se on ensimmäinen kerta tutkijoiden tutkimuksessa voisi osoittautua tulehduksellinen aineiden kivulias, krooninen sairaus fibromyalgia.
Vuonna pilottitutkimus verrattuna fibromyalgia kanssa tulehduksellinen sairaus on nivelreuma, RA. Näytteet otettiin aivo-selkäydinnesteessä ja veressä 15 potilasta, joilla on fibromyalgia, 15, jossa RA ja yksitoista verrokeilla.
"Neljä kertaa enemmän"
Tutkijat havaittu kohonneita tulehduksellinen aineen selkäydinnesteessä - sytokiinien kutsutaan IL-8 - potilailla, joilla on fibromyalgia, mutta ei niitä, joilla on reumaa.
- Löysimme neljä kertaa enemmän aineen selkäydinnesteen kuin veressä fibromyalgia potilaille, mikä on hienoa. Tämä osoittaa tulehdus keskushermostossa, sanoi Diana Kadetoff tutkijat Karolinska Institutet ja kipua lääkäri Nacka paikallisessa sairaalassa, Aleris.
Nämä havainnot voivat ensisijaisesti selittää kovaa kipua ja myös väsymys.
- Aine vahvistaa kipusignaaleja.Kipu tulee lähes itsekulkevat. Siksi potilailla on kipua lähes kaikkialla elimistössä.
kolme voittoa
Oletuksena on, että fibromyalgia on eräänlainen reumasairauksien poikkeavaan immunologisia aineita.Tulokset on vahvistettava lisätutkimuksia.
Mukaan Diana Kadetoff kolme tulevat voitot havaintojen kanssa.
Ensinnäkin se auttaa meitä ymmärtämään kivun mekanismeja fibromyalgia.
Toiseksi se voi tasoittaa tietä uusille tulevaisuuden huumeita. Päivän tulehdusta ja kipua lievittävä lääke auttaa köyhiä fibromyalgia, koska ne ei läpäissyt veriaivoesteen.
3. tulehduksellinen aine voisi tulevaisuudessa käyttää havaitsemaan fibromyalgia jonka näyte selkäydinnesteen.
- Tänään on kuntoutus näille potilaille ja valitettavasti, on olemassa muutamia klinikoita, jotka voivat tarjota sitä, sanoo Diana Kadetoff.

Että kehtaat ottaa tuon käännöksen nimiisi? Näyttää enemmänkin googlekääntäjän tekeleeltä. :roll: Luitko sitä edes?!
Helmenkalastaja
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 13:22

Arvaa teinkö sen Google Translatella vai en. Kysymysmerkki puuttuu.
Hermes
 

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Hermes » 11.07.2014 13:25

Tuolla on hieman parempi suomenkielinen selitys karppaus-foorumilta. Tällä kertaa en ole itse kirjoittanut sitä.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=30&t=65501
Hermes
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron