Manipulatiivisuus

Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 02.05.2014 14:09

Minkälaisista asioista (psykopatologiasta, lapsuudesta ym) manipulatiivisuus saa alkunsa?
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.05.2014 20:18

Psykologian professori: Osa lapsista manipuloi jo tarhaiässä
HS 29.4.2014
Mervi Juusola

Psykologian professori jakaa lapset neljään ryhmään sosiaalisen käyttäytymisen perusteella. Yksi kiinnostavimmista ja haastavimmista lapsityypeistä on ystävällinen ja ilkeä kontrolloija, joka osaa manipuloida toisia jo tarhaiässä.

Jotkut lapset hämmentävät niin kavereitaan kuin aikuisiakin käyttäytymisellään. Yhtenä hetkenä he ovat todella mukavia, ystävällisiä ja hyvin käyttäytyviä – ja seuraavana hetkenä häikäilemättömän ilkeitä, härnääviä ja kiusaavia.

Omat vanhemmatkin ovat usein pulassa ja huolissaan lapsen ailahtelevan käyttäytymisen vuoksi. Miksi lapsi on häijy ja kiusaava, vaikka hän on saanut hyvän kasvatuksen?

Teksasin yliopiston psykologian professori Patricia Hawley on tutkinut pienten lasten sosiaalisia suhteita ja vallankäyttöä. Hän on myös vieraillut Turun yliopistossa luennoimassa siitä, miksi jotkut lapset käyttäytyvät välillä mukavasti, välillä ilkeästi.

"Hawleylla on evoluutiopsykologinen näkökulma lasten sosiaaliseen käyttäytymiseen. Hänen mukaansa sosiaalisessa ympäristössä on rajallinen määrä resursseja, kuten leluja, ystäviä, hyväksyntää ja huomiota. Lapset kilpailevat jo ennen kouluikää näistä resursseista, kuten ystävistä ja itseen kohdistuvasta huomiosta", kertoo Turun yliopiston psykologian professori Christina Salmivalli.

Hawleyn mukaan lapset käyttävät erilaisia strategioita tavoitellessaan sosiaalisia resursseja. Osa käyttäytyy ystävällisesti ja auttavaisesti. Toiset ovat selkeästi aggressiivisia sanallisesti tai fyysisesti. Kolmannet käyttävät kaksoisstrategiaa: He ovat sekä ystävällisiä että aggressiivisia. He ovat sosiaalisesti hyvin tarkkanäköisiä lapsia, mutta he käyttävät tätä kykyään pienestä pitäen manipulointiin, riitelyyn ja itsensä esille tuomiseen.

Lapset osaavat manipuloida toisia lapsia sekä aikuisia jo ennen kouluikää, Hawley sanoo.

Neljättä ryhmää Hawley kutsuu ei-kontrolloijiksi. He ovat lapsia, jotka eivät osaa pelata sosiaalisia pelejä.

"He menevät muiden mukana sen sijaan että pyrkisivät aktiivisesti saavuttamaan omia tavoitteitaan toisiin vaikuttamalla", Salmivalli kertoo.

Kaksoisstrategiaa käyttävä kontrolloija on kiehtova ystävä. Hän osaa olla hauska ja hänen seurassaan on jännittävää – kunnes hän ryhtyy ilkeäksi. Nämä lapset valitsevat tarkasti, kenelle he ovat ystävällisiä ja kenelle ilkeitä.

Kun oman lapsen ystäväksi osuu tällainen kontrolloija, vanhemmat usein neuvovat lastaan välttämään hankalaa kaveria.

Näitä lapsia on kuitenkin jokaisessa koulussa ja naapurustossa. Heidän kanssaan on hyvä oppia pärjäämään. Siksi on tärkeää, että lapsi tietää, mikä on hyvää ja huonoa kaveruutta, osaa pitää puolensa ja taitaa tehokkaan kielenkäytön.

Lapsen on tärkeää osata sanoa: "Tuo oli inhottavasti sanottu. Jos haluat olla kaverini, lopeta ärsyttäminen nyt."

Kaksoisstrategiaa käyttävä kiusaaja härnää niitä, jotka hermostuvat herkimmin tai eivät uskalla reagoida lainkaan. Lapsi, joka reagoi rauhallisen jämäkästi, pärjää heidän kanssaan paremmin.


http://www.hs.fi/elama/Psykologian+prof ... +jo+tarhaiässä/a1398742652505
Hilppa
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja santra » 02.05.2014 20:31

http://myrskykari.tripod.com/psykiatria ... uinen.html
manipuloiva persoona , manipulaarinen persoonallisuushäiriö.
santra
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 02.05.2014 20:40

Tulee ihan mieleen varhaislapsuuden parhaan kaverini isosisko. Hän oli kolmesta tytöstä keskimmäinen ja ehkä siksi tunsi kaikki lapset alueellamme. Olimme usein kolmestaan, minä, ystäväni ja ystävän isosisko. Hän saattoi minun läsnäollessani hauskuuttaakseen minua kiusata pikkusiskoaan. Hän kiristi minulta rahaa ja karkkeja ja keksi valheellisia pelottavia tarinoita. Kaikesta huolimatta minä ja tuo ystäväni jumaloimme siskoa. Hän säännönmukaisesti jossain vaiheessa vainosi minua ja odotti kun tulimme ystävän kanssa tarhasta (hän oli jo koulussa) antaakseen minulle lumipesuja. En tiedä miksi - luulen että hän oli jotenkin kateellinen ystävyydestämme ja kerran hän suuttui siitä kun en ollut hänen kanssaan joku lauantai vaikka olin luvannut. Olisin ollut mutta isäni keksi että lähdemme juuri silloin kirjastoon. Isä ei olisi ymmärtänyt etten voi lähteä ja muistan arvanneeni että saan vielä maksaa siitä.

Erittäin kummallista että minä todella pidin tuosta K:sta vaikka hän toimi noin. Ikään kuin erotin hänen toimintansa hänen persoonallisuudestaan ja pidin ihmisenä hänestä kiusaamisesta huolimatta.
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 02.05.2014 20:45

Minä itse olin pikkuressukka. En uskaltanut kiivetä puihin muiden lasten tavoin ja heille ei sopinut se että odotin puun alla vaan minut piti väkisin kiskoa mukaan puihin ja katoille. Tuolloin saatoin kyllä luottaa tuohon K:n täysin että hän pitää minusta kiinni. Olen kai itsekin manipulatiivinen mutta eri tavalla. Saan aikaan että ihmiset tuntevat sympatiaa ja/tai sääliä.
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.05.2014 22:46

santra kirjoitti:http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/huomionhakuinen.html
manipuloiva persoona , manipulaarinen persoonallisuushäiriö.

histrioottisen, (paremmin) histrionisen
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.05.2014 12:26

tris kirjoitti:Minkälaisista asioista (psykopatologiasta, lapsuudesta ym) manipulatiivisuus saa alkunsa?

Lapsi kiukuttelee ruoasta, ja vanhemmat pelästyvät, että se kuolee nälkään.
Niinpä he hankkivat hänelle ruoaksi kiinalaisia pääskysenpesiä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2014 12:35

Juuri noin.
Manipulatiivisuus ei varsinaisesti saa alkuaan mistään, vaan se on ihmisissä synnyinlahjana. Vanhempien tehtävänä on opettaa lapsensa pois siitä. Valitettavan usein he tekevät täsmälleen päinvastoin: he opettavat lapsilleen, että on oikein hyödyllistä osata manipuloida ja että kyseinen synnyinlahja on kätevä käytössä; toimivatpa vielä hyvänä harjoitusmateriaalinakin lapsen treenatessa lahjaansa.

12.43. Lisäys. Manipulatiivisuus on synnyinlahja, koska se on elinehto. Sitä vain ei tarvita enää, kun pieni ihminen alkaa oppia sosiaalisia taitoja. Aikuisuudessa pitäisi olla opittuna muita keinoja pikkulapsen manipulatiivisuuden tilalla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 12:47

Äitini oli hyvä ruuanlaittaja ja manipuloi minut syömään ruokani sanomalla että ruualle tulee paha mieli jos en syö sitä. Minä manipuloin häneltä iltasatuja. Hän sanoi myöhemmin että suostui johonkin määrään esim. kolmeen jo olettaen että kiristän sen siinä tapauksessa viiteen ja viisi hän jaksaa lukea. Hän sanoi myös että oli raskasta kun olin lapsi jonka tunnetilat olivat niin voimakkaita että ei ollut pieniä pahan mielen hetkiä vaan joka pikkujuttu oli aina katastrofi. Toisaalta on voinut olla niinkin että hän on ainoastaan kokenut niin ja ollut kyvytön pysymään itse neutraalina aikuisena hätääntymättä sillä kaikki lapsethan ovat aika intensiivisiä tunnetiloissaan.
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 12:50

Mirri kirjoitti:12.43. Lisäys. Manipulatiivisuus on synnyinlahja, koska se on elinehto. Sitä vain ei tarvita enää, kun pieni ihminen alkaa oppia sosiaalisia taitoja. Aikuisuudessa pitäisi olla opittuna muita keinoja pikkulapsen manipulatiivisuuden tilalla.


Luulen että se on hyödyksi aikuisuudessakin ihan positiivisissa mielessä. Esim. omien lasten hoidossa ja siinä että loukkaamatta saa muut ihmiset vetäytymään huonojen ideoiden toteuttamisesta. Ja hoitoammateissa
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2014 13:15

Noin minäkin ajattelen. Kaikki ihmiset manipuloivat toisiaan (ja käsittääkseni itseäänkin), se vain on erilaista eikä ollenkaan niin vahvaa kuin pikkulapsen vastaava. Eikä manipulointi itsessään ole kielteinen, vaan neutraali käyttäytymismuoto.

Vauva voisi kuolla oikeasti nälkään ja muuhun hoidon puutteeseen, jos hänellä ei olisi käytössään voimakkaita keinoja 'tahtonsa läpi saamiseen'; vauvan 'tahto' on hänen tarpeensa, joka pitää saada tyydytetyksi keinoja kaihtamatta. Pikkulapsi on täysin joustamaton, mutta aikuisuuteen mennessä ihmiselle pitäisi kehittyä joustavuutta ja monenlaisia neuvottelemisen ja periksi antamisen keinoja. Tärkeitä manipulointikeinojahan nekin ovat, niitä vain sanotaan hienosti sosiaalisiksi taidoiksi tai ihmissuhdetaidoiksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 13:31

No harvallepa ne jää kehittymättä. Jopa useimmilla rajatiloille kehittyy nuo taidot (tiedän tuttavapiiristäni).
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 13:37

Rajanveto manipulaatiolla ja aikuisen neuvottelutaidoilla on veteenpiirretty viiva

A: Mentäisiinkö katsomaan leffa x?
B: Minä oikeastaan olisin halunnut leffa y:n
A: Äh. Leffa x:ssä on Brad Pitt ja häneenhän olet ollut aina hulluna!
B: Nii... mutta hesarissa oli aika hyvä arvostelu y:stä
A: Huomasitko että se on K16 - tarkoittaa että aika paljon väkivaltaa. Varsinkin Tarantinon tuntien!
B: Okei, kyllä mulle sopii sekin että mennään katsomaan x

Neuvottelua vaiko manipulaatiota?
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2014 13:41

tris kirjoitti:No harvallepa ne jää kehittymättä. Jopa useimmilla rajatiloille kehittyy nuo taidot (tiedän tuttavapiiristäni).

Persoonallisuushäiriöisyys on tila, jossa juuri niissä taidoissa on puutteita; käyttäytyminen ja muu suhtautuminen ympäristöön ihmisineen on kaavoihin kangistunutta, jäykkää ja joustamatonta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 13:44

Mirri kirjoitti:
tris kirjoitti:No harvallepa ne jää kehittymättä. Jopa useimmilla rajatiloille kehittyy nuo taidot (tiedän tuttavapiiristäni).

Persoonallisuushäiriöisyys on tila, jossa juuri niissä taidoissa on puutteita; käyttäytyminen ja muu suhtautuminen ympäristöön ihmisineen on kaavoihin kangistunutta, jäykkää ja joustamatonta.


Kuinka monta rajatiladiagnoosin saanutta sinä tunnet? Minä ainakin kolme. Kukin osaa joustaa omalla tavallaan.
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 12.05.2014 14:32

tris kirjoitti:Rajanveto manipulaatiolla ja aikuisen neuvottelutaidoilla on veteenpiirretty viiva

A: Mentäisiinkö katsomaan leffa x?
B: Minä oikeastaan olisin halunnut leffa y:n
A: Äh. Leffa x:ssä on Brad Pitt ja häneenhän olet ollut aina hulluna!
B: Nii... mutta hesarissa oli aika hyvä arvostelu y:stä
A: Huomasitko että se on K16 - tarkoittaa että aika paljon väkivaltaa. Varsinkin Tarantinon tuntien!
B: Okei, kyllä mulle sopii sekin että mennään katsomaan x

Neuvottelua vaiko manipulaatiota?


Who calls?
tris
 

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2014 16:00

tris kirjoitti:Rajanveto manipulaatiolla ja aikuisen neuvottelutaidoilla on veteenpiirretty viiva

A: Mentäisiinkö katsomaan leffa x?
B: Minä oikeastaan olisin halunnut leffa y:n
A: Äh. Leffa x:ssä on Brad Pitt ja häneenhän olet ollut aina hulluna!
B: Nii... mutta hesarissa oli aika hyvä arvostelu y:stä
A: Huomasitko että se on K16 - tarkoittaa että aika paljon väkivaltaa. Varsinkin Tarantinon tuntien!
B: Okei, kyllä mulle sopii sekin että mennään katsomaan x

Neuvottelua vaiko manipulaatiota?

Millaisen vastauksen haluaisit leffaesimerkkiin liittyvään kysymykseesi?
Minulla tulee mieleen, että onko leffaan meneminen ja leffan valitseminen suurikin neuvottelemis- (tai manipuloimistaitoa) vaativa ongelma ratkaistavaksi. Toki mitä joustamattomampia ihmiset ovat sitä suurempi vaara varmaan on ajautua törmäyskurssille jopa elokuvan vuoksi.

Kysymykseesi on vaikea vastata, koska esimerkki ei kerro A:n ja B:n keskinäisestä suhteesta yhtään mitään; ei heidän käyttäytymisestään, kehonkielestään, yms. Ne ovat tärkeitä asioita mietittäessä neuvotellaanko esimerkissä vai manipuloidaanko (kielteisessä mielessä) ja jos manipuloidaan, niin kuka ja ketä.
B saattoi olla neuvottelutaitoinen ja joustava, tai sitten hän alistui A:n edessä tietäen omien mielipiteiden esittämisen olevan turhaa.
Mutta jospa B:llä onkin periaatteenaan, että ehdotti A mitä hyvänsä hän on aina tekemässä asian toisin kuin A tahtoisi ja suostuu vasta näyttävästi ja ikään kuin uhrautumisen sävyttämänä; hiljaa mielessään halusi katsomaan juuri A:n ehdottamaa x:ää, muttei voinut A:lle myöntää tämän ehdotuksen olevan hieno ja houkutteleva.

Avoimeksi kysymykseksi jää sekin, että miten A olisi suhtautunut, jos B olisi kieltäytynyt hänen ehdotuksestaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.05.2014 16:09

tris kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
tris kirjoitti:No harvallepa ne jää kehittymättä. Jopa useimmilla rajatiloille kehittyy nuo taidot (tiedän tuttavapiiristäni).

Persoonallisuushäiriöisyys on tila, jossa juuri niissä taidoissa on puutteita; käyttäytyminen ja muu suhtautuminen ympäristöön ihmisineen on kaavoihin kangistunutta, jäykkää ja joustamatonta.


Kuinka monta rajatiladiagnoosin saanutta sinä tunnet? Minä ainakin kolme. Kukin osaa joustaa omalla tavallaan.

Mielestäni tämä on tärkeä asia, minun tuntemisistani riippumatta:
Persoonallisuushäiriöiden olennainen piirre on jo nuorella iällä ilmennyt ja itsepäisen jäykkä kokemisen tai käyttäytymisen tapa, joka aiheuttaa henkilölle kärsimystä tai on hänelle muuten haitallinen. Eri persoonallisuushäiriöissä ongelmana voi olla tapa havainnoida tai tulkita omia tai toisten tunteita ja ajatuksia, tunneilmaisujen voimakkuus tai häilyvyys, alttius impulsiiviseen käytökseen tai vuorovaikutuskyvyn vaikeudet.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00407

Asia on tärkeä, koska sen tietäminen auttaa niin häiriöistä itseään kuin hänen lähipiiriäänkin. Tietämisen myötä ymmärtäminen lisääntyy ja ihmettely (tuomitsemisesta puhumattakaan...) vähenee.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.05.2014 10:52

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manipulatiivisuus

ViestiKirjoittaja tris » 14.05.2014 11:31

Mirri kirjoitti:
tris kirjoitti:Rajanveto manipulaatiolla ja aikuisen neuvottelutaidoilla on veteenpiirretty viiva

A: Mentäisiinkö katsomaan leffa x?
B: Minä oikeastaan olisin halunnut leffa y:n
A: Äh. Leffa x:ssä on Brad Pitt ja häneenhän olet ollut aina hulluna!
B: Nii... mutta hesarissa oli aika hyvä arvostelu y:stä
A: Huomasitko että se on K16 - tarkoittaa että aika paljon väkivaltaa. Varsinkin Tarantinon tuntien!
B: Okei, kyllä mulle sopii sekin että mennään katsomaan x

Neuvottelua vaiko manipulaatiota?

Millaisen vastauksen haluaisit leffaesimerkkiin liittyvään kysymykseesi?
Minulla tulee mieleen, että onko leffaan meneminen ja leffan valitseminen suurikin neuvottelemis- (tai manipuloimistaitoa) vaativa ongelma ratkaistavaksi. Toki mitä joustamattomampia ihmiset ovat sitä suurempi vaara varmaan on ajautua törmäyskurssille jopa elokuvan vuoksi.


Hmm. Omituinen kommentti. Kaikki erimielisyydet ratkaistaan jonkinlaisella luovimisella, tavalla tai toisella. On sitten kyse siitä ostetaanko jouluksi kinkku vaiko kalkkuna tai että lähdetäänkö matkalle Pariisiin vai Lontooseen. Olisiko esimerkki miellyttänyt sinua enemmän jos se olisi koskenut kallista ulkomaanmatkaa?

Mirri kirjoitti:Kysymykseesi on vaikea vastata, koska esimerkki ei kerro A:n ja B:n keskinäisestä suhteesta yhtään mitään; ei heidän käyttäytymisestään, kehonkielestään, yms. Ne ovat tärkeitä asioita mietittäessä neuvotellaanko esimerkissä vai manipuloidaanko (kielteisessä mielessä) ja jos manipuloidaan, niin kuka ja ketä.


Todennäköisimmin tuollainen keskustelu käydään tekstiviestein.
Mirri kirjoitti:B saattoi olla neuvottelutaitoinen ja joustava, tai sitten hän alistui A:n edessä tietäen omien mielipiteiden esittämisen olevan turhaa.
Mutta jospa B:llä onkin periaatteenaan, että ehdotti A mitä hyvänsä hän on aina tekemässä asian toisin kuin A tahtoisi ja suostuu vasta näyttävästi ja ikään kuin uhrautumisen sävyttämänä; hiljaa mielessään halusi katsomaan juuri A:n ehdottamaa x:ää, muttei voinut A:lle myöntää tämän ehdotuksen olevan hieno ja houkutteleva.

Avoimeksi kysymykseksi jää sekin, että miten A olisi suhtautunut, jos B olisi kieltäytynyt hänen ehdotuksestaan.


Niin, no minulla on tapana käyttäytyä vähän A:n tavoin. Muistan mistä toiset ihmiset pitävät ja mistä eivät ja osaan vedota tarvittaessa siihen. En tiedä manipuloinko. PP se heitti että olen manipulatiivinen ja mietin että kaipa sitten olen ainakin netissä ja mietin onko tuollainenkin manipuloimista. Usein kuitenkin tiedän toisia ihmisiä paremmin mistä nämä tykkäävät ja mistä eivät ja se lienee myös jonkinlaista sosiaalista lahjakkuutta.
tris
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron