Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.02.2014 20:52

Vastaukseni koski klassista kannerilaista autismia,
ei autistista spektrumia.

Luulen, että heistä liki kaikki ovat tarvinneet ympäristöltä
poikkeuksellista tukea selvitäkseen aikuisuuteen, jossa he
myös tarvitsevat jokapäiväistä valvontaa yms.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.02.2014 21:08

Mirri kirjoitti:Sekö ei ollut psykoosi, vaan jotain muuta?

Ei tiedetä. Harhat (tai itse asiassa harhaluulo) esiintyi kapealla alueella, ja kaikki uudelleenjärjestelyt liittyivät tuon tietyn luulon piiriin. En halua kertoa tarkemmin.
Hilppa
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.02.2014 21:12

Rane kirjoitti:- -
Hilppa, miten tuolle tutullesi kävi?

Ei hyvin. Hän ei sittemmin saanut elämänsä perusasioita järjestettyä kuntoon. Eli tilanne on vielä avoin, vaikka tapahtumat käynnistyivät jo yli vuosikymmen sitten.
Hilppa
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.02.2014 21:17

Ilmeisen huonoa kliinistä työtä!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.02.2014 21:18

Psykopatologia kirjoitti:Ilmeisen huonoa kliinistä työtä!

Mutta kun ei ole mitään kliinistä työtä! (Tiettävästi.)
Hilppa
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.02.2014 23:58

Joiku kirjoitti:Ps menee jo naurettavaksi hilpan autismijutut, ihminen pihalla.


Kerrohan sinä esimerkiksi missä menee normaalin ja autisminkirjolaisen raja. Minusta tuntuu, että aika moni on pihalla. Mielipideasioita pitkälti tuntuu olevan ja näkemyseroja löytyy.
Golden flower
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 22.02.2014 00:02

Hilppa kirjoitti:
Rane kirjoitti:- -
Hilppa, miten tuolle tutullesi kävi?

Ei hyvin. Hän ei sittemmin saanut elämänsä perusasioita järjestettyä kuntoon. Eli tilanne on vielä avoin, vaikka tapahtumat käynnistyivät jo yli vuosikymmen sitten.


Eihän mitään apua saa muutkaan sitä tarvitsevat joten miksi autistit olisivat jokin poikkeus? Täälläkin tapahtumat käynnistyivät vuosikymmeniä sitten eikä elämän perusasioita ole saatu mitenkään kuntoon...
trisse (uusi)
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2014 00:14

Autismi (yms.) merkitsee oikeaa sairautta kun usein
muunlaisissa häiriöissä kyse on pseudo-sairaudesta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Golden flower » 22.02.2014 00:27

Psykopatologia kirjoitti:Autismi (yms.) merkitsee oikeaa sairautta kun usein
muunlaisissa häiriöissä kyse on pseudo-sairaudesta.

Tämä taas riippuu sairauden määritelmästä. Pystynen kuitenkin tajuamaan mitä tässä ajat takaa. Miten nämä pseudot ja ei -pseudot pystytään luotettavasti tunnistamaan?
Golden flower
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2014 01:47

Ei mitenkään. Ääripäät ehkä erottuvat.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2014 01:49

trisse (uusi) kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Rane kirjoitti:- -
Hilppa, miten tuolle tutullesi kävi?

Ei hyvin. Hän ei sittemmin saanut elämänsä perusasioita järjestettyä kuntoon. Eli tilanne on vielä avoin, vaikka tapahtumat käynnistyivät jo yli vuosikymmen sitten.


Eihän mitään apua saa muutkaan sitä tarvitsevat joten miksi autistit olisivat jokin poikkeus? Täälläkin tapahtumat käynnistyivät vuosikymmeniä sitten eikä elämän perusasioita ole saatu mitenkään kuntoon...

Osasit kuitenkin jo kouluun mennessäsi solmia kengännauhat,
eikä lapsuutesi ollut muutenkaan erityisen huono.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 22.02.2014 01:56

sehän minun tragediani onkin. joku saattaisi ajatella minun tarvitsevan terapiaa nimenomaisista syistä. (eikä koskaan ole liian myöhäistä hankkia huonoa lapsuutta)
trisse (uusi)
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Joiku » 22.02.2014 07:59

Psykopatologia kirjoitti:Vastaukseni koski klassista kannerilaista autismia,
ei autistista spektrumia.

Luulen, että heistä liki kaikki ovat tarvinneet ympäristöltä
poikkeuksellista tukea selvitäkseen aikuisuuteen, jossa he
myös tarvitsevat jokapäiväistä valvontaa yms.

Hilppa kuitenkin näyttää puhuvan ja kyselevän Aspergerista.
Joiku
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Joiku » 22.02.2014 08:02

trisse (uusi) kirjoitti:sehän minun tragediani onkin. joku saattaisi ajatella minun tarvitsevan terapiaa nimenomaisista syistä. (eikä koskaan ole liian myöhäistä hankkia huonoa lapsuutta)

Sulle kyllä on tarjottu apua vaikka kuinka paljon, et ole viitsinyt sitä ottaa vastaan.
Joiku
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2014 09:00

Autism spectrum disorder(s) (ASDs) – suunnilleen sama kuin aiempi pervasive developmental disorder(s)
- (PPDs) kattaa seuraavat häiriöt:

1) autistic disorder (klassinen kannerilainen autismi);
2) Rett;
3) childhood disintegrative disorder (CDD eli Haller);
4) Asperger ("high functioning" autism) ja
5) pervasive developmental disorder not otherwise specified (PDD-NOS), epätyypillinen autismi.
.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 22.02.2014 13:42

Joiku kirjoitti:
trisse (uusi) kirjoitti:sehän minun tragediani onkin. joku saattaisi ajatella minun tarvitsevan terapiaa nimenomaisista syistä. (eikä koskaan ole liian myöhäistä hankkia huonoa lapsuutta)

Sulle kyllä on tarjottu apua vaikka kuinka paljon, et ole viitsinyt sitä ottaa vastaan.


Kyllä mä olen käynyt kaikilla psykologi-ajoillani sen jälkeen kun sakkomaksu otettiin käyttöön mutten hyötynyt niistä mitenkään kuten en aiemmistakaan käynneistä.
trisse (uusi)
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.02.2014 15:55

trisse (uusi) kirjoitti:
Joiku kirjoitti:
trisse (uusi) kirjoitti:sehän minun tragediani onkin. joku saattaisi ajatella minun tarvitsevan terapiaa nimenomaisista syistä. (eikä koskaan ole liian myöhäistä hankkia huonoa lapsuutta)

Sulle kyllä on tarjottu apua vaikka kuinka paljon, et ole viitsinyt sitä ottaa vastaan.


Kyllä mä olen käynyt kaikilla psykologi-ajoillani sen jälkeen kun sakkomaksu otettiin käyttöön mutten hyötynyt niistä mitenkään kuten en aiemmistakaan käynneistä.

Niin, "sen jälkeen".

Jos lähtökohtasi on se, ettet tule hyötymään terapiasta mitään, koska uskot olevasi fiksumpi ja tietävämpi kuin (yksikään) terapeutti, on turha tarjota sinulle minkäänlaista terapiaa.
Ja ainakin minulle on muodostunut se käsitys, että sinä myös odotat ja edellytät jonkun muun/muiden "parantavan" sinut ilman, että sinun itsesi tarvitsisi nähdä vaivaa, kestää minkäänlaista epämukavuutta tai ponnistella itse elämäsi muuttamiseksi.
Kyllästynyt
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 22.02.2014 22:48

En kuvittele olevani tietävämpi - en aina edes fiksumpi :roll: Sain terapiaa 20 kertaa mutta terapeutti muodosti minusta ihan väärän kuvan enkä osannut rikkoa sitä. Kaikki on olleet hirveän passiivisia. En osaa tuoda omaa mielennäyttämöäni esille jos en saa toiselta mitään. Tarvitsen jonkun dialogin. Jos se on vaan "No mitäs kuuluu?" "Miltä se tuntui?" "Jaa-a" niin aika helppo työ, osaisin tehdä tuota itsekin. Viimeisin tapaus oli ihan mahdoton. N.30v poju joka taisi lähinnä pelätä minua tai sitten oli ylipäänsä epävarma itsestään. Pari kertaa sain hänet nauramaan ja se oli ainoa mikä yhtään natsasi yhteen. Minulle jäi käynneistä ikävä fiilis lähinnä. No, joo hän "lupasi" sen valtavan terapian minulle mutta en oo saanut soitetuksi niille kun on ollut niin paljon kaikkea etten tiedä mistä enää aloittaisin elämästäni kertomisen ja usko on mennyt ammattikuntaan...
trisse (uusi)
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 22.02.2014 22:53

Mulla on ollut aika sekava ja kaaottinen tilanne joka ei ole mikään selkeä oppikirjatilanne. Oon kuullut kuinka ihmisille sanotaan kuivasti alkuhaastattelujen jälkeen "En tiedä yhtään mikä sinua auttaisi. Tilanteesi/persoonasi on niin monimutkainen/vaikea" ja jos noin sanotaan niin minulle sanottaisiin varmasti samoin. Ja tökkii se että terapeutti perii haastatteluista maksun vaikka itse olisi se joka kieltäytyy terapiasuhteesta. Ei mahda mitään mutta tuntuu väärältä ja epämoraaliselta...
trisse (uusi)
 

Re: Vainoharhaa sairastava hoidon ulkopuolella

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.02.2014 23:15

trisse (uusi) kirjoitti:Eihän mitään apua saa muutkaan sitä tarvitsevat joten miksi autistit olisivat jokin poikkeus? Täälläkin tapahtumat käynnistyivät vuosikymmeniä sitten eikä elämän perusasioita ole saatu mitenkään kuntoon...

Ehkä tuhoisien tapahtumien käynnistymiseen osattaisiin vaikuttaa jollakin tavoin ja estää niitä, jos olisit nykyajan lapsi. Sinunkin lapsuudessasi vaikeampia tapauksia on yritetty auttaa parhaan kyvyn ja ymmärryksen mukaan - resursseista riippuen tietysti. Oletko sinä perheolosuhteinesi ollut mielestäsi kasvuvuosinasi niin vaikea tapaus, että olisi pitänyt auttaa, mutta on jätetty auttamatta?

Sinua vahingoittavat tapahtumat ovat voineet käynnistyä vuosikymmeniä sitten, mutta ne ovat olleet niin vaikeasti havaittavissa, ettei kukaan ole ymmärtänyt rientää auttamaan sinua kasvuvuosinasi. Nykyisyydessä tarvittaisiin sinun ponnistelujasi, jotta kasvuympäristösi aiheuttamia vahinkoja olisi edes jonkinlainen mahdollisuus oikoa ja korjailla.

Millainen apu sinua auttaisi, ja millaiseen työskentelyyn sinussa syntyneiden vaurioiden korjaamiseksi olisit valmis sitoutumaan?
On karu tosiasia, että vaikka sinussa olevat vahingot ovatkin toisten aiheuttamia, etkä ole kasvuvuosinasi voinut vaikuttaa olosuhteisiisi, sinun osanasi on tehdä lujasti ja sitoutuneesti töitä vahinkojen korjaamiseksi. Elämäsi perusasioita ei saada kuntoon kuuna päivänä, ellet itse ryhdy tuumasta toimeen ja sitoudu niiden kunnostamiseen.
Sitä en usko, että autismin kirjon ihmisten saama apu ja kuntoutus olisi jollakin tavoin sinulta pois; turhaan kadehdit ja rinnastat/vertailet itseäsi heihin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa