Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.01.2014 23:29

Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.01.2014 23:50

Nuoressa polvessa voi törmätä asenteeseen, että ei tarvitse tai kannata säästää vaan kuluttaa rahaa.
Usein kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesta tuhlaamisesta vaan sen hyvän ("goods") saamisesta, mitä
rahalla voi hankkia.

Vanhempi polvi opetettiin säästämään, ensin säästöpossuun ja sitten pankkiin, ja usein tarkoitus
oli säästää jotain päämäärää varten. Tätä helpottamaan tuli ensin vähittäismaksujärjestelmä ja
sitten luottokortit, joiden myötä kaikista tuli rikkaita.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Joiku » 01.02.2014 07:01

Ja kulutusluotto joka sanakin on kummallinen.

Minä olen säästäväinen. Ostan visalla vain jos netistä jotain tilaan eikä voi maksaa verkkopankissa.
Joiku
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2014 10:51

Joiku kirjoitti:Ja kulutusluotto joka sanakin on kummallinen.

Minä olen säästäväinen. Ostan visalla vain jos netistä jotain tilaan eikä voi maksaa verkkopankissa.

Tuli tästä mieleen, että eikös luottokortit tarjoa jonkinnäköistä kuluttajansuojaa nettiostoksiin? Eli jos se nettkauppa onkin rosmojen pitämä, eikä maksettua tuotetta näy eikä kuulu, niin luottokortilla maksetun ostoksen rahat voi saada luottokorttiyhtiöltä takaisin. Sitä en tiedä, että koskeeko tämä esim Visa Electronia, joka ei siis ole varsinaisesti luottokortti vaan "moderni pankkikortti".
Kahvi
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2014 10:51

Psykopatologia kirjoitti:Nuoressa polvessa voi törmätä asenteeseen, että ei tarvitse tai kannata säästää vaan kuluttaa rahaa.
Usein kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesta tuhlaamisesta vaan sen hyvän ("goods") saamisesta, mitä
rahalla voi hankkia.

Joo, rahan kuluttaminen on eri minustakin eri asia kuin rahan tuhlaaminen.
Kahvi
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Golden flower » 01.02.2014 13:10

Kahvi kirjoitti:
Joiku kirjoitti:Ja kulutusluotto joka sanakin on kummallinen.

Minä olen säästäväinen. Ostan visalla vain jos netistä jotain tilaan eikä voi maksaa verkkopankissa.

Tuli tästä mieleen, että eikös luottokortit tarjoa jonkinnäköistä kuluttajansuojaa nettiostoksiin? Eli jos se nettkauppa onkin rosmojen pitämä, eikä maksettua tuotetta näy eikä kuulu, niin luottokortilla maksetun ostoksen rahat voi saada luottokorttiyhtiöltä takaisin. Sitä en tiedä, että koskeeko tämä esim Visa Electronia, joka ei siis ole varsinaisesti luottokortti vaan "moderni pankkikortti".


Koskee myös visa electronia, nettiostokset kannattaa aina maksaa mieluummin luottokortilla kuin suoraan pankista, jos se vaan on mahdollista.
Golden flower
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.02.2014 00:15

Jotain vikaa on jossain, kun talleuskorko nollassa.
(Pakko hankkia osakkeita tai rahastoja yms.)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.02.2014 00:24

Eiväthän nekään tuota.
Hilppa
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.02.2014 00:41

Niin, ja riskejä on. Siis pakko kuluttaa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.02.2014 00:44

En noin tulkitsisi. Voihan säästää, vaikkei tuotakaan. Ja voi sijoittaa aineettomaan.
Hilppa
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.02.2014 10:53

Golden flower kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Joiku kirjoitti:Ja kulutusluotto joka sanakin on kummallinen.

Minä olen säästäväinen. Ostan visalla vain jos netistä jotain tilaan eikä voi maksaa verkkopankissa.

Tuli tästä mieleen, että eikös luottokortit tarjoa jonkinnäköistä kuluttajansuojaa nettiostoksiin? Eli jos se nettkauppa onkin rosmojen pitämä, eikä maksettua tuotetta näy eikä kuulu, niin luottokortilla maksetun ostoksen rahat voi saada luottokorttiyhtiöltä takaisin. Sitä en tiedä, että koskeeko tämä esim Visa Electronia, joka ei siis ole varsinaisesti luottokortti vaan "moderni pankkikortti".


Koskee myös visa electronia, nettiostokset kannattaa aina maksaa mieluummin luottokortilla kuin suoraan pankista, jos se vaan on mahdollista.

Kiitos tiedosta!
Kahvi
 

Re: Säästäminen vrt. "tuhlaaminen"

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.02.2014 10:54

Psykopatologia kirjoitti:Jotain vikaa on jossain, kun talleuskorko nollassa.
(Pakko hankkia osakkeita tai rahastoja yms.)

Talletuskorko tuntuu tosiaan olevan nykyään samaa luokkaa kuin sukan varressa. Tosin pankissa rahat ovat paremmassa turvassa kuin patjan alla tai lompakossa - eipähän ainakaan rosmot pääse tyhjentämään säästöjä.
Kahvi
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron