Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.01.2014 22:32

Emme olleet kavereita keskenämme että kukaan ei soitellut toisen kotiin että unohditko. Minun joukkueeni johti mustissa rakseissa (muttei pelkästään minun ansiostani). Nimemme oli "Kannibaalit" :)
Trisse
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.01.2014 22:54

Kuutar kirjoitti:Miksi nykymaailmassa ihannoidaan neuroottisuutta, ainakin Suomessa?
( perustelen väitettä myöhemmin, tahdon ensin kuulla mitä mieltä olette)

Neuroottiseksi kasvattaminen ei ole neuroottisuuden ihailua.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 30.01.2014 22:58

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Miksi nykymaailmassa ihannoidaan neuroottisuutta, ainakin Suomessa?
( perustelen väitettä myöhemmin, tahdon ensin kuulla mitä mieltä olette)

Neuroottiseksi kasvattaminen ei ole neuroottisuuden ihailua.

Miksi Suomessa kuitenkin usein ajatellaaan, että syyllisyydentuntoinen ihminen on vastuuntuntoinen kunnon kansalainen? Siis kun kyse on aiheettomasta syyllisyydentunnosta. Entä miksi tosiaan aiemmin kouluissa oli näitä kollektiivisia rangaistuksia?
Kuutar
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.01.2014 02:12

Jos valmiiksi neuroottiselle ihmiselle sanotaan ennuste, että hän voisi sairastua psykoosiin, koska psykoosiin sairastumisen mahdollisuuttakaan ei voi poissulkea( kenen kohdalla 100 prosenttisesti voisi), se ruokkii hänen neuroottisuuttaan. Hän ahdistuu suotta, eikä tuollainen ennustelu siis millään tavoin auta häntä.
Kuutar
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.01.2014 03:50

Kuutar kirjoitti:Jos valmiiksi neuroottiselle ihmiselle sanotaan ennuste, että hän voisi sairastua psykoosiin, koska psykoosiin sairastumisen mahdollisuuttakaan ei voi poissulkea( kenen kohdalla 100 prosenttisesti voisi), se ruokkii hänen neuroottisuuttaan. Hän ahdistuu suotta, eikä tuollainen ennustelu siis millään tavoin auta häntä.


Luulisin että tuollainen on työntekijän ammattitaidottomuutta jos tuollaisen asian leväyttää potilaalle ilman syytä ja ihan out of blue. (Käsitin että viittaat omiin kokemuksiisi?) Eri asia jos sanomiselle on jokin syy kuten selitys kuten vastahankaisen potilaan suostuttelu tarpeelliseen sairaalahoitoon.
Trisse
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.01.2014 10:10

Ko. psykoottisuutta ennustava skaala ei olekaan uuden DSM-5:n varsinaisisa diagnooseissa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.01.2014 10:11

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Miksi nykymaailmassa ihannoidaan neuroottisuutta, ainakin Suomessa?
( perustelen väitettä myöhemmin, tahdon ensin kuulla mitä mieltä olette)

Neuroottiseksi kasvattaminen ei ole neuroottisuuden ihailua.

Miksi Suomessa kuitenkin usein ajatellaaan, että syyllisyydentuntoinen ihminen on vastuuntuntoinen kunnon kansalainen? Siis kun kyse on aiheettomasta syyllisyydentunnosta. Entä miksi tosiaan aiemmin kouluissa oli näitä kollektiivisia rangaistuksia?

Omatunto-ihminen on vastuuntuntoine yms. ja tottelee.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 31.01.2014 10:27

Syyllistäminen on tietääkseni yksi parhaimpia tapoja saada ihminen toimimaan halutun mukaisesti. Uskoisin, että syyllistämisen teho tuossa perustuu ihmislajin aika syvällä olevaan tarpeeseen välttää häpeää yhteisönsä silmissä.
Kahvi
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 31.01.2014 10:44

Minä koin psykologisen tutkimusprosessin vahvasti syyllistävänä. Että minulle halutaan osoittaa kuinka vääränlainen olen ja kuinka tyhmä olen, kun en itse huomaa vahingollisia piirteitäni tai peräti sairautta (mennyttä tai tulevaa) ja kuinka ylimielinen tms olen, kun en tunnusta kuinka persoonallisuuteni on aivan perseestä, enkä ota vastuuta siitä ja toisaalta sanottiin sitä, kuinka otan vastuuta liikaa. Ensimmäinen lääkäri nauroi minulle päin naamaa, kun menin hakemaan ennaltasovitusti tukea muuttuneeseen elämäntilanteeni, jossa oireeni haittaavat normaalia enemmän. Olin ilmeisen tyhmä myös sen takia, että olin uskonut aikaisempaa lääkäria ja psykologia, jotka eivät olleet tarpeeksi hyviä asiantuntijoita, olisihan sellainen pitänyt jotenkin pystyä huomaamaan. Tätä minulle nauravaa minun sitten pitäisi uskoa. Enkä itse edes pidä itseäni erityisen tyhmänä. Haluan tulkin, kiitos!
Golden flower
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 31.01.2014 11:48

Golden flower kirjoitti:Minä koin psykologisen tutkimusprosessin vahvasti syyllistävänä. Että minulle halutaan osoittaa kuinka vääränlainen olen ja kuinka tyhmä olen, kun en itse huomaa vahingollisia piirteitäni tai peräti sairautta (mennyttä tai tulevaa) ja kuinka ylimielinen tms olen, kun en tunnusta kuinka persoonallisuuteni on aivan perseestä, enkä ota vastuuta siitä ja toisaalta sanottiin sitä, kuinka otan vastuuta liikaa. Ensimmäinen lääkäri nauroi minulle päin naamaa, kun menin hakemaan ennaltasovitusti tukea muuttuneeseen elämäntilanteeni, jossa oireeni haittaavat normaalia enemmän. Olin ilmeisen tyhmä myös sen takia, että olin uskonut aikaisempaa lääkäria ja psykologia, jotka eivät olleet tarpeeksi hyviä asiantuntijoita, olisihan sellainen pitänyt jotenkin pystyä huomaamaan. Tätä minulle nauravaa minun sitten pitäisi uskoa. Enkä itse edes pidä itseäni erityisen tyhmänä. Haluan tulkin, kiitos!


Jotenkin tulkitsen sen, että nauretaan sillä tavoin, ettei oteta naurun kohdetta tosissaan. Prosessista tuli myös olo, että minulle voi tehdä mitä vaan psykiatrian nimissä ja kaikki puolustautumisyritykseni voidaan kuitata sillä, että en itse tiedosta tai ymmärrä tai sitten mahdollisesti kuvittelen. Minua tarvitsee kuunnella, mutta ei ottaa tosissaan, koska testin mukaan itsetuntemukseni on huono. Jos suutun, se vaan "todistaa" vihaisuuteni, jos en usko, se "todistaa" epäluuloisuuteni ja luottamuksen puutteeni. Koko yteenveto tutkimuksista on kuin kärpäspaperi, johon liimautunut ei voi tehdä kuin yhden asian eli uskoa sinisilmäisesti ja kiltisti kaiken, mitä siihen on kirjoitettu, kaikenlainen vastaansätkiminen liimauttaa vaan enemmän kiinni.
Golden flower
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 31.01.2014 13:07

Golden flower kirjoitti:Minä koin psykologisen tutkimusprosessin vahvasti syyllistävänä. Että minulle halutaan osoittaa kuinka vääränlainen olen ja kuinka tyhmä olen, kun en itse huomaa vahingollisia piirteitäni tai peräti sairautta (mennyttä tai tulevaa) ja kuinka ylimielinen tms olen, kun en tunnusta kuinka persoonallisuuteni on aivan perseestä, enkä ota vastuuta siitä ja toisaalta sanottiin sitä, kuinka otan vastuuta liikaa. ...

Tuollainen fiilis voi helpostikin tulla kun aletaan tutkia oiken kunnolla (testit ym). Kun oikeastaan koko ajan puhutaan ja käsitellään niitä ei-toivottuja piirteitä, niin tuntuu kuin tehtäisiin jotain "syntilistaa" siitä, kuinka huono ihminen ym oikein onkaan.

Tuttu tunne itsellenikin tuo. Pääsin siitä eteenpäin kun vakuutin itselleni, että ne ei-toivotut piirteet ovat minussa olemassa ja hyvä ne on esiin kaivaa - ihan riippumatta siitä, että halusinko itselläni olevan niitä piirteitä tai en.
Kahvi
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 31.01.2014 13:10

Golden flower kirjoitti:...
Ensimmäinen lääkäri nauroi minulle päin naamaa, kun menin hakemaan ennaltasovitusti tukea muuttuneeseen elämäntilanteeni, jossa oireeni haittaavat normaalia enemmän. Olin ilmeisen tyhmä myös sen takia, että olin uskonut aikaisempaa lääkäria ja psykologia, jotka eivät olleet tarpeeksi hyviä asiantuntijoita, olisihan sellainen pitänyt jotenkin pystyä huomaamaan. Tätä minulle nauravaa minun sitten pitäisi uskoa. Enkä itse edes pidä itseäni erityisen tyhmänä. Haluan tulkin, kiitos!

Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen, että lääkäri koki jonkun sanomasi huumoriksi/kevennykseksi ja nauroi siksi - pahasti epäonnistuen siis hyvän potilassuhteen luomisessa. Voi olla tietty sekin, että tuo lääkäri on vaan niin pälli, että nauraa vakaville asioille. Harmi kuitenkin, että noin on päässyt tapahtumaan.
Kahvi
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.01.2014 13:36

Golden flower kirjoitti:Minä koin psykologisen tutkimusprosessin vahvasti syyllistävänä. Että minulle halutaan osoittaa kuinka vääränlainen olen ja kuinka tyhmä olen, kun en itse huomaa vahingollisia piirteitäni tai peräti sairautta (mennyttä tai tulevaa) ja kuinka ylimielinen tms olen, kun en tunnusta kuinka persoonallisuuteni on aivan perseestä, enkä ota vastuuta siitä ja toisaalta sanottiin sitä, kuinka otan vastuuta liikaa...

ja
Golden flower kirjoitti:Jotenkin tulkitsen sen, että nauretaan sillä tavoin, ettei oteta naurun kohdetta tosissaan. Prosessista tuli myös olo, että minulle voi tehdä mitä vaan psykiatrian nimissä ja kaikki puolustautumisyritykseni voidaan kuitata sillä, että en itse tiedosta tai ymmärrä tai sitten mahdollisesti kuvittelen. Minua tarvitsee kuunnella, mutta ei ottaa tosissaan, koska testin mukaan itsetuntemukseni on huono. Jos suutun, se vaan "todistaa" vihaisuuteni, jos en usko, se "todistaa" epäluuloisuuteni ja luottamuksen puutteeni. Koko yteenveto tutkimuksista on kuin kärpäspaperi, johon liimautunut ei voi tehdä kuin yhden asian eli uskoa sinisilmäisesti ja kiltisti kaiken, mitä siihen on kirjoitettu, kaikenlainen vastaansätkiminen liimauttaa vaan enemmän kiinni.

Veit Golden flower sekä sanat että jauhot suustani.

Kultainen ruusu kiitokseksi siitä:
Kuva
Kyllästynyt
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.01.2014 13:37

Trisse kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Jos valmiiksi neuroottiselle ihmiselle sanotaan ennuste, että hän voisi sairastua psykoosiin, koska psykoosiin sairastumisen mahdollisuuttakaan ei voi poissulkea( kenen kohdalla 100 prosenttisesti voisi), se ruokkii hänen neuroottisuuttaan. Hän ahdistuu suotta, eikä tuollainen ennustelu siis millään tavoin auta häntä.


Luulisin että tuollainen on työntekijän ammattitaidottomuutta jos tuollaisen asian leväyttää potilaalle ilman syytä ja ihan out of blue. (Käsitin että viittaat omiin kokemuksiisi?) Eri asia jos sanomiselle on jokin syy kuten selitys kuten vastahankaisen potilaan suostuttelu tarpeelliseen sairaalahoitoon.

Eikö melkein kuka tahansa voi sairastua sairastua psykoosiin, ainakin teoreettisesti ajatellen? Kynnys eri ihmisillä vain on eri tasolla. Noin ainakin itse ajattelen. Lisäksi on kemiallinen riski, päihteiden käyttö, mikä takuuvarmasti turmelee ihmisen mielenterveyttä.
Hilppa
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.01.2014 13:51

Minusta taas todettiin (Simo Mäkelä), että tuon lausunnoissani esiin hirveitä juttuja (yms.)
mutta että kukaan ei loukkaannu. Jaakko Suominen esittelikin minua Suomen parhaaksi
psykologiksi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.01.2014 13:56

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Miksi nykymaailmassa ihannoidaan neuroottisuutta, ainakin Suomessa?
( perustelen väitettä myöhemmin, tahdon ensin kuulla mitä mieltä olette)

Neuroottiseksi kasvattaminen ei ole neuroottisuuden ihailua.

Miksi Suomessa kuitenkin usein ajatellaaan, että syyllisyydentuntoinen ihminen on vastuuntuntoinen kunnon kansalainen? Siis kun kyse on aiheettomasta syyllisyydentunnosta. Entä miksi tosiaan aiemmin kouluissa oli näitä kollektiivisia rangaistuksia?

Omatunto-ihminen on vastuuntuntoine yms. ja tottelee.

Aiemmin kasvatettiin nöyryyttämällä. Ehkä nykyisin on pyritty eroon nöyryyttämisestä, mutta tilalle on tullut vastuuntunnottomuus sekä koulukiusaamisen lisääntyminen ja periaate "kaikkien kukkien olivatpa ne vaikka rentun ruusuja tulee saada kukkia". Koska opettajalla ei ole auktoriteettiä, hän ei voi myöskään puuttua kiusaajien toimintaan. Yhä useampi kasvava ei tajua, että pahoista teoista joutuu kiinni ja vastuuseen.

Ja nykyisin hekin, jotka on kasvatettu omatuntoihmisiksi, ovat muuttuneet vastuuttomammiksi.
Hilppa
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Lette » 31.01.2014 16:30

Ajattelen, että luovuus on ihmisessä alkuperäistä.
Sitä on kaikilla ihmisillä, tosin eri määrin. Ihmisen mahdollisuus käyttää luovuutta
riippuu hänen muista ominaisuksistaan. Jos ihminen on psyykkisesti sairas, hän voi
käyttää luovuuttaan kuvaamaan sairautta. Ehkä siksi uskotaan luovuuden ja
sairauden liittyvän toisiinsa.

Ajattelen psykiatrian pyrkivän auttamaan ihmistä tiedostamaan itseään ja sitä
kautta vapautumaan estoistaan. Tällöin ihminen kykenee käyttämään luovuuttaan
uudella tavalla. Joillakin taiteilijoilla onkin nähtävissä erilaisia kausia esim.
valoisia ja synkkiä.
Lette
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.01.2014 18:30

Trisse kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Jos valmiiksi neuroottiselle ihmiselle sanotaan ennuste, että hän voisi sairastua psykoosiin, koska psykoosiin sairastumisen mahdollisuuttakaan ei voi poissulkea( kenen kohdalla 100 prosenttisesti voisi), se ruokkii hänen neuroottisuuttaan. Hän ahdistuu suotta, eikä tuollainen ennustelu siis millään tavoin auta häntä.


Luulisin että tuollainen on työntekijän ammattitaidottomuutta jos tuollaisen asian leväyttää potilaalle ilman syytä ja ihan out of blue. (Käsitin että viittaat omiin kokemuksiisi?) Eri asia jos sanomiselle on jokin syy kuten selitys kuten vastahankaisen potilaan suostuttelu tarpeelliseen sairaalahoitoon.

Minun papereihini kirjattiin että psykoottisen häiriön kehittymisen mahdollisuutta ei voida poissulkea psykologisten testien perusteella. Kun ei voi poissulkea, lähdettiin hoidossa oletuksesta, että niin tulee todennäköisesti käymään, joka ennuste meni sitten pieleen.
( Vähän kuin käänteinen todistustaakka)
Kuutar
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.01.2014 18:30

Psykopatologia kirjoitti:Minusta taas todettiin (Simo Mäkelä), että tuon lausunnoissani esiin hirveitä juttuja (yms.)
mutta että kukaan ei loukkaannu. Jaakko Suominen esittelikin minua Suomen parhaaksi
psykologiksi.

Saiko potilaat lukea ne lausunnot?
Kuutar
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.01.2014 18:33

Golden flowerin kuvaus kuulosti niin tutulta.
Kuutar
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron