Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.01.2014 19:06

Hilppa kirjoitti:
Trisse kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Jos valmiiksi neuroottiselle ihmiselle sanotaan ennuste, että hän voisi sairastua psykoosiin, koska psykoosiin sairastumisen mahdollisuuttakaan ei voi poissulkea( kenen kohdalla 100 prosenttisesti voisi), se ruokkii hänen neuroottisuuttaan. Hän ahdistuu suotta, eikä tuollainen ennustelu siis millään tavoin auta häntä.


Luulisin että tuollainen on työntekijän ammattitaidottomuutta jos tuollaisen asian leväyttää potilaalle ilman syytä ja ihan out of blue. (Käsitin että viittaat omiin kokemuksiisi?) Eri asia jos sanomiselle on jokin syy kuten selitys kuten vastahankaisen potilaan suostuttelu tarpeelliseen sairaalahoitoon.

Eikö melkein kuka tahansa voi sairastua sairastua psykoosiin, ainakin teoreettisesti ajatellen? Kynnys eri ihmisillä vain on eri tasolla. Noin ainakin itse ajattelen. Lisäksi on kemiallinen riski, päihteiden käyttö, mikä takuuvarmasti turmelee ihmisen mielenterveyttä.


Ei oo järkeä tuoda esiin kuin todennäköisiä riskejä. Tuskinpa kukaan psykologi lausunnossaan hehkuttaakaan kenenkään päihteidenkäyttöä positiivisena asiana...
Trisse
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.01.2014 19:13

Trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Trisse kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Jos valmiiksi neuroottiselle ihmiselle sanotaan ennuste, että hän voisi sairastua psykoosiin, koska psykoosiin sairastumisen mahdollisuuttakaan ei voi poissulkea( kenen kohdalla 100 prosenttisesti voisi), se ruokkii hänen neuroottisuuttaan. Hän ahdistuu suotta, eikä tuollainen ennustelu siis millään tavoin auta häntä.


Luulisin että tuollainen on työntekijän ammattitaidottomuutta jos tuollaisen asian leväyttää potilaalle ilman syytä ja ihan out of blue. (Käsitin että viittaat omiin kokemuksiisi?) Eri asia jos sanomiselle on jokin syy kuten selitys kuten vastahankaisen potilaan suostuttelu tarpeelliseen sairaalahoitoon.

Eikö melkein kuka tahansa voi sairastua sairastua psykoosiin, ainakin teoreettisesti ajatellen? Kynnys eri ihmisillä vain on eri tasolla. Noin ainakin itse ajattelen. Lisäksi on kemiallinen riski, päihteiden käyttö, mikä takuuvarmasti turmelee ihmisen mielenterveyttä.


Ei oo järkeä tuoda esiin kuin todennäköisiä riskejä. Tuskinpa kukaan psykologi lausunnossaan hehkuttaakaan kenenkään päihteidenkäyttöä positiivisena asiana...

Psykoosiin sairastuminen ei koskaan ole todennäköistä, kun riskiryhmään kuuluvistakin vain kolmasosa sairastuu.

Tällä hetkellä psykoosin riskiryhmään kuuluvista tauti puhkeaa noin kolmanneksella, mutta sitä ei pystytä kovin hyvin ennakoimaan kenellä tauti puhkeaa. Riskiryhmään kuuluvat ihmiset, joilla on esimerkiksi masennusta tai esimerkiksi ääni-, aisti- ja ajatusharhoja.

http://yle.fi/uutiset/turkulaiset_mukan ... ia/7031315
Kuutar
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 05.02.2014 13:34

Kahvi kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Minä koin psykologisen tutkimusprosessin vahvasti syyllistävänä. Että minulle halutaan osoittaa kuinka vääränlainen olen ja kuinka tyhmä olen, kun en itse huomaa vahingollisia piirteitäni tai peräti sairautta (mennyttä tai tulevaa) ja kuinka ylimielinen tms olen, kun en tunnusta kuinka persoonallisuuteni on aivan perseestä, enkä ota vastuuta siitä ja toisaalta sanottiin sitä, kuinka otan vastuuta liikaa. ...

Tuollainen fiilis voi helpostikin tulla kun aletaan tutkia oiken kunnolla (testit ym). Kun oikeastaan koko ajan puhutaan ja käsitellään niitä ei-toivottuja piirteitä, niin tuntuu kuin tehtäisiin jotain "syntilistaa" siitä, kuinka huono ihminen ym oikein onkaan.

Tuttu tunne itsellenikin tuo. Pääsin siitä eteenpäin kun vakuutin itselleni, että ne ei-toivotut piirteet ovat minussa olemassa ja hyvä ne on esiin kaivaa - ihan riippumatta siitä, että halusinko itselläni olevan niitä piirteitä tai en.


Testituloksissani sanotaan, että havainnointiini vaikuttaa vihaisuus ja epäluuloisuus. Tunnistan ne varmuudella itsessäni, kun mietin suhtautumistani tähän tutkimusprosessiin ja sen lopputulemiin. Ja siihen se tälläkin hetkellä rajoittuu, ja se tervettä vihaisuutta ja epäluuloa, sellaista jota pitääkin tuntea kaikkea vahingollista ja väärää kohtaan. Muuta suurempaa vääryyttä ei elämässäni ole nyt. Sitten kun on, niin on aika olla vihainen ja epäluuloinen taas, tunnistaa sellainen, mistä aiheutuu itselle ja muille tuhoa.

Minulle siis vihaisuus ei ole persoonallisuuspiirre vaan tietynlainen varomerkki, sellainen tunne, jonka avulla tunnistan jotain itsessäni tai jossain muussa. Tärkeintä on tiedostaa se tunne ja antaa sille ymmärrystä ja päästää siitä irti. Jos vihaisuutta aiheuttavalle asialle on tehtävissä niin voin pyrkiä tekemään, jos mitään ei ole tehtävissä, niin pyrkiä antamaan itselle se anteeksi. Luulen tietäväni ihmisiä, joita vihaisuus ohjaa, joko ulospäin suuntautuvana tai itseen kohdistuvana. Ymmärrän, että se on mahdollista, mutta en tunnista sellaista itsessäni siinä määrin, että voitaisiin puhua persoonallisuuspiirteestä eikä voida sanoa, että vihaisuus näkyisi myöskään ulospäin suuntautuvana tai itsetuhoisena käyttäytymisenä. On kyllä mahdollista, että en pysty sulkemaan silmiäni tämän maailman raadollisuudelta siinä määrin kuin jotkut muut, mutta se ei ole kuitenkaan katkeroittanut minua vaan pakottanut hyväksymään asiat sellaisina kuin ne ovat. Minun on vaikea ymmärtää, mistä psykologi on tämän vihaisuuden ja epäluuloisuuden "nähnyt". Mitä "mielen tasoa" projektiivisten testien tulokset kuvaavat? Nähdäänkö niissä tutkittavan omia kokemuksia vai enemmän mielenmaisemaa, jota sitten tulkataan "yleisistä" tai peräti psykologin lähtökohdista? Tarkoitan siis sitä, että jos vaikka tutkittava näkee musteläiskässä kissan, niin sen merkityshän on aivan toinen kissojen vihaajalle kuin kissan omistajalle. Tulkitseeko tässä tapauksessa kissoja vihaava psykologi musteläiskässä kissan nähneen kissan omistajan vihaiseksi?
Golden flower
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.02.2014 13:42

Psykologin pitäisi kysyä tarkemmin; ei ole varmoja etukäteistulkintoja.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 05.02.2014 14:04

Kahvi kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:...
Ensimmäinen lääkäri nauroi minulle päin naamaa, kun menin hakemaan ennaltasovitusti tukea muuttuneeseen elämäntilanteeni, jossa oireeni haittaavat normaalia enemmän. Olin ilmeisen tyhmä myös sen takia, että olin uskonut aikaisempaa lääkäria ja psykologia, jotka eivät olleet tarpeeksi hyviä asiantuntijoita, olisihan sellainen pitänyt jotenkin pystyä huomaamaan. Tätä minulle nauravaa minun sitten pitäisi uskoa. Enkä itse edes pidä itseäni erityisen tyhmänä. Haluan tulkin, kiitos!

Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen, että lääkäri koki jonkun sanomasi huumoriksi/kevennykseksi ja nauroi siksi - pahasti epäonnistuen siis hyvän potilassuhteen luomisessa. Voi olla tietty sekin, että tuo lääkäri on vaan niin pälli, että nauraa vakaville asioille. Harmi kuitenkin, että noin on päässyt tapahtumaan.


Luulen, että enemmän jälkimmäistä. Housemainen myötätunnottomuus ei mielestäni lääkäriä sinänsä pahenna, mutta kiinnostus potilaan oireita kohtaan ei saisi lopahtaa ensimmäisen arvauksen jälkeen. Tokihan näissä "vaivoissa", joita ei pysty mittaamalla todentamaan, voi suhteellisen helposti alkaa leikkiä vaikka minkälaista Jumalaa, jos siitä saa jotain kiksejä.
Golden flower
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Rane » 05.02.2014 14:16

Medikalisoiminen voi johtaa siihen, ettei erilaisuutta sallita.
Rane
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.02.2014 22:20

No ainakin, jos joutuu osastolle.
Pinja
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.02.2014 22:41

Rane kirjoitti:Medikalisoiminen voi johtaa siihen, ettei erilaisuutta sallita.

Taikka toisinpäin: Erilaisuuden sallimattomuus voi johtaa medikalisoitumiseen.
Kahvi
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja psykoterapeutti » 17.02.2014 11:11

Golden flower kirjoitti: "Housemainen myötätunnottomuus ei mielestäni lääkäriä sinänsä pahenna, mutta kiinnostus potilaan oireita kohtaan ei saisi lopahtaa ensimmäisen arvauksen jälkeen."

Pelkkä oireisiin keskittyminen ja sairauksien kartoittaminen ei auta ymmärtämään ihmistä. Oirekeskeinen ajattelu, joka on psykiatriassa liian yleistä, johtaa valitettavan usein pelkkään lääkehoitoon.
psykoterapeutti
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 17.02.2014 14:14

Tarkoitin, että minulle lääkärin myötätuntoisuudella ei ole itseisarvoa, jos hänellä on kuitenkin kykyä tehdä oikea diagnoosi ja määrätä oikeanlainen hoito. Jollekin toiselle myötätuntoisuus voi olla toki olla tärkeämpää, enkä itsekään sitä huonona asiana pidä. Myötätuntoisuus ylipäätään on vaikea laji, usein tarjottu ei ole sitä, mitä oikeasti tarvittaisiin. Osumatarkkuus minun kohdallani on yleensä aika huono, joten ilman saattaa päästä helpommallakin.
Golden flower
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 17.02.2014 14:57

Golden flower kirjoitti:Tarkoitin, että minulle lääkärin myötätuntoisuudella ei ole itseisarvoa, jos hänellä on kuitenkin kykyä tehdä oikea diagnoosi ja määrätä oikeanlainen hoito. Jollekin toiselle myötätuntoisuus voi olla toki olla tärkeämpää, enkä itsekään sitä huonona asiana pidä. Myötätuntoisuus ylipäätään on vaikea laji, usein tarjottu ei ole sitä, mitä oikeasti tarvittaisiin. Osumatarkkuus minun kohdallani on yleensä aika huono, joten ilman saattaa päästä helpommallakin.

Totta; myötätunnon ilmaiseminen on joskus todella vaikea taiteenlaji.
Kahvi
 

Re: Onko psykiatria este ihmisten luovuudelle ja vapaudelle?

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 24.08.2014 03:50

psykoterapeutti kirjoitti:Golden flower kirjoitti: "Housemainen myötätunnottomuus ei mielestäni lääkäriä sinänsä pahenna, mutta kiinnostus potilaan oireita kohtaan ei saisi lopahtaa ensimmäisen arvauksen jälkeen."

Pelkkä oireisiin keskittyminen ja sairauksien kartoittaminen ei auta ymmärtämään ihmistä. Oirekeskeinen ajattelu, joka on psykiatriassa liian yleistä, johtaa valitettavan usein pelkkään lääkehoitoon.

Vaihda nikki!
Huolieilinen
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa