Meemit inhottaa

Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 21.01.2014 21:25

Olin kerran luennolla, jossa kerrottiin meemeistä. Tunsin jo silloin voimakasta vastenmielisyyttä jo tuota sanaakin kohtaan. Kun katsoin sanan merkityksen wikipediasta, niin tuntuu taas pahalta, oikein puistattaa. Mistä tällainen voi johtua?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.01.2014 21:32

Olisiko terve reaktio?
En minäkään pidä kyseisestä sanasta, enkä myöskään sen tarkoittamasta ilmiöstä. En edes oikein käsitä sen enempää ilmiötä kuin siitä kertovaa ja kummalliselta kuulostavaa sanaakaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 21.01.2014 21:33

Minua melkein suorastaan oksettaa, kun luen noista meemeistä.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.01.2014 22:33

Mua oksettaa Daniel Colemanin Tunneäly kirja ja "hyvät tyypit". Meemeistä en ole lukenut, äsken yritin, mutta en oikein hahmottanut vielä, mistä siinä on kyse.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.01.2014 22:59

Mitä inhottavaa on kulttuurillisessa ja viestinnällisessä kopioitujassa? Kysyn kun en tiedä/ymmärrä.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 21.01.2014 23:05

En tiedä, mikä minua niissä inhottaa. Huih ja yök.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.01.2014 23:11

Kahvi kirjoitti:Mitä inhottavaa on kulttuurillisessa ja viestinnällisessä kopioitujassa? Kysyn kun en tiedä/ymmärrä.

Mitä kulttuurillisella ja viestinnällisellä kopioitujalla tarkoitetaan? Minäkin kysyn, kun en tiedä enkä ymmärrä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.01.2014 23:37

Rane kirjoitti:Olin kerran luennolla, jossa kerrottiin meemeistä. Tunsin jo silloin voimakasta vastenmielisyyttä jo tuota sanaakin kohtaan. Kun katsoin sanan merkityksen wikipediasta, niin tuntuu taas pahalta, oikein puistattaa. Mistä tällainen voi johtua?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi

Kuulostaa vähän pseudotieteelliseltä termiltä tuo "meemi". Ärsyttääkö sinua tuollaiset näennäistieteelliset jaaritukset?
Kuutar
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 22.01.2014 00:21

Wikipedia: Richard Dawkins

Clinton Richard Dawkins FRS (s. 26. maaliskuuta 1941 Nairobi, Kenia) on englantilainen eläintieteilijä, evoluutiobiologi ja tieteen kansantajuistaja. Hän toimi Oxfordin yliopistossa ensimmäisenä tieteen kansantajuistamisen professorina 1995–2008.[2][1]

Dawkins tunnetaan evoluutioteoriaa käsittelevistä kirjoistaan. Hän nousi julkisuuteen vuonna 1976 kirjallaan Geenin itsekkyys, joka kansantajuisti geenivalintaa painottavan evoluutionäkemyksen ja esitteli käsitteen meemi.

Ei minua oikeastaan muut asiat ärsytä tällä tavalla kuin nuo meemit. En tiedä, onko 'meemi' pseudotieteellinen vai ihan oikea tieteellinen termi. (Miten tällaiset voi muuten yleensä erottaa?) Onko meemi termi vai käsite? Pitäisi varmaan yrittää pahoinvoinnista huolimatta syventyä aiheeseen paremmin, niin ehkä suhtautuminen muuttuu. Onko 'meemi' siis vain selitys jollekin ilmiölle, joka on olemassa? Huoh. Voiko inhottavuuteen olla syynä se, etten kykene abstraktiin ajatteluun?
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.01.2014 00:26

Kyseessä täytyy sitten olla epäonnistunut kansantajuistaminen, jos kansaa inhottaa (ärsyttää?) kyseinen termi.
Hilppa
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.01.2014 00:26

Meemi on kai käsite jolla kuvataan sitä, miten kulttuuriset ilmiöt leviävät. Kuulostaa kyllä käsitteenä jotenkin vähän ontuvalta, näin luki wikipediassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi

Myös meemit ovat itsekkäitä olioita, jotka käyttävät ihmisiä oman leviämisensä kulkuneuvoina. Meemit ovat myös sokeita sille, mitä niiden kulkuneuvoille tapahtuu.[4] Susan Blackmoren mukaan meemit ja geenit ovat vain analogisia toisilleen, eikä niiden tarvitse toimia toistensa kaltaisesti [5]


Ihan ihme höpötystä. :roll: :?:
Kuutar
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 22.01.2014 00:27

Golden flower kirjoitti:Mua oksettaa Daniel Colemanin Tunneäly kirja ja "hyvät tyypit". Meemeistä en ole lukenut, äsken yritin, mutta en oikein hahmottanut vielä, mistä siinä on kyse.

Minä yritin googlettaa Daniel Golemania ja tuota kirjaa, mutta en löytänyt mitään oksettavaa, päin vastoin. Kerrotko, mikä siinä kirjassa sinua ärsyttää?
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 22.01.2014 00:34

Offtopic:
Ihme höpötystä tässäkin, " Omituinen höpöttäjä":
http://www.youtube.com/watch?v=rrf14O2ux_E

Mikä tätä Peteliuksen roolihahmoa muuten vaivaa? Minkä diagnoosin antaisit hänelle, Pertti?
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 22.01.2014 00:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 22.01.2014 00:49

Kuutar kirjoitti:Meemi on kai käsite jolla kuvataan sitä, miten kulttuuriset ilmiöt leviävät. Kuulostaa kyllä käsitteenä jotenkin vähän ontuvalta, näin luki wikipediassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi

Myös meemit ovat itsekkäitä olioita, jotka käyttävät ihmisiä oman leviämisensä kulkuneuvoina. Meemit ovat myös sokeita sille, mitä niiden kulkuneuvoille tapahtuu.[4] Susan Blackmoren mukaan meemit ja geenit ovat vain analogisia toisilleen, eikä niiden tarvitse toimia toistensa kaltaisesti [5]


Ihan ihme höpötystä. :roll: :?:

"Käsitteet olioiden ja olioluokkien representaatioina": http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4site

"Abstrakti olio": http://fi.wikipedia.org/wiki/Abstrakti_olio
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 22.01.2014 09:04

Rane kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Mua oksettaa Daniel Colemanin Tunneäly kirja ja "hyvät tyypit". Meemeistä en ole lukenut, äsken yritin, mutta en oikein hahmottanut vielä, mistä siinä on kyse.

Minä yritin googlettaa Daniel Golemania ja tuota kirjaa, mutta en löytänyt mitään oksettavaa, päin vastoin. Kerrotko, mikä siinä kirjassa sinua ärsyttää?


Minun ennakko-odotukseni olivat innostuneet, oksetus tuli vasta lukuvaiheessa. Mies pistelee melkoista potaskaa (minun mielestäni) ja muut ovat hypeissään. Tunteisiin suhtautuminen on jotenkin sairasta. Minulle tunteet ovat työkalu, joille ei kannata antaa liikaa itseisarvoa ja valtaa, toki niitä pitää kuunnella tarkkaan, mutta pääpaino on kokemisessa eikä esimerkiksi niiden kielellisessä ulostuonnissa. Tunteiden perusteella ei myöskään saa laittaa ihmisiä paremmuusjärjestykseen kuten kirjailija suvereenisti tekee, esim. Aleksityymikoista kirjoittaa suorastaan törkeään sävyyn. En nyt ihan kaikkea pysty muistamaan jo sen takia, että lukeminen oli niin vastenmielistä ja lukemisesta on jo aikaa.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.01.2014 09:44

Mulla on sellainen etäinen ymmärrys mitä "meemi" tarkoittaa. Se on jonkin ilmiö(/asia), joka lähtee tavallaan "itse" kopioitumaan. Niinkuin Pirkka-Pekka Peteliuksen hahmon (James Potkukelkka) "aaaa-puuu-va" -huudot joskus aikoinaan - tuotahan toisteli silloin vähän jokainen. Tai joku Kummelien "kyä lähtee!".

Internet-meemi on ehkä helpoiten miellettävä (ainakin minulle):

meemi

Meemi, eli internet-meemi, eli internet-ilmiö. Internet-ilmiöksi kutsutaan Internetissä leviävää asiaa, joka saavuttaa toisinaan suuren suosion leviten nopeasti verkossa. Jotkut ilmiöstä ovat lyhytikäisiä, jotkin pysyvät suosiossa vuosikausia. Hyvinkin vähäpätöiseltä vaikuttavat asiat ovat voineet nousta Internetissä arvaamatta hyvin suosituksi, kuten kotitekoiset videoleikkeet.

Meme(suom. meemi) tarkoittaa myös meemiteoriaa ja meemikäsitystä, joka ei liity internet-meemeihin.

"Pedobear on meemi. Olli Hokkanen on meemi suomalaisessa internetkulttuurissa."
http://urbaanisanakirja.com/word/meemi/

Esim tuon "Kola-Ollin" lausahdus "liian hapokasta" lähti elämään kansan suussa; siitä tuli siis meemi.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.01.2014 09:46

Kuva
http://whitsblog.com/abraham-lincoln-au ... et-quotes/

Yksi internet-meemi on sekin, että tehdään kuva jostain tunnetusta henkilöstä, johon liitetään jokin hänen lauseensa. Näitähän on netti väärällään.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 22.01.2014 10:08

Mieli
Kulttuurissa meemit kilpailevat pääsystä ihmismieleen,[32] sillä Dennettin mukaan ihmismielen kapasiteetti on rajallinen. Tässä siis tuskin on kysymys aivojen muistikapasiteetista vaan pikemminkin ihmismielen rajallisesta vastaanottavuudesta. Esimerkiksi olisi mentaalisesti vähintäänkin "haasteellista" – käyttääksemme 2000-luvun alun memeettisesti menestynyttä hokemaa – olla samalla sekä vegaani että paistinkääntäjä.
Dennettin näkemys mielestä pelkkänä meemisäiliönä ilmenee seuraavasta usein siteeratusta virkkeestä: "En tiedä sinusta, mutta itse en ole alkuunkaan viehättynyt ajatuksesta, että aivoni olisivat eräänlainen tunkio, jossa muiden ihmisten ajatustoukat uusiutuvat ennen kuin ne lähettävät kopioita itsestään informaatioyksikköjen siirtolaisuuteen. Tosiaankin se näyttää riistävän mieleltäni tärkeyden sekä kirjailijana että kriitikkona. Kuka tässä visiossa oikein hoitaa hommat – me vai meidän meemimme?"[33] Dennettin vastaus kallistuu meemien puolelle: "riippumaton mieli" on myytti.[34]
Arvostelijat ovat kysyneet: jos ihmismieli on vain meemirakennelma vailla omia ominaisuuksia, kuinka selittää subjektiiviset tuntemukset?[35] Dennettkin tuntuu antavan tässä vähän periksi todetessaan, että ihmismieli on "hyvin suuressa määrin" (ei siis kokonaan) meemien luomusta.[36]


http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi

Ainakin tuossa voisi olla jotain ahdistavaa. Kahvin esimerkit lienevät ns. Internetmeemejä.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.01.2014 10:27

Golden flower kirjoitti:Ainakin tuossa voisi olla jotain ahdistavaa. Kahvin esimerkit lienevät ns. Internetmeemejä.

Joo, kerroinkin kirjoittavani nimenomaan internet-meemeistä.

Sinänsä tuo meemien "kilpailu" /ihmismielen pääsystä) on väärä termi, koska millään internet-meemillä ei ole mitään omaa tahtoa - saatika kykyä toimia itsenäisesti. Ehkä parempi olisi ajatella niin, että tämmöiset kulttuurilliset meemit tulevat ihmismielten hyväksymäksi/hylkäämäksi ihan sen mukaan, mikä meille sopii.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 22.01.2014 13:37

Kahvi kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Sinänsä tuo meemien "kilpailu" /ihmismielen pääsystä) on väärä termi, koska millään internet-meemillä ei ole mitään omaa tahtoa - saatika kykyä toimia itsenäisesti. Ehkä parempi olisi ajatella niin, että tämmöiset kulttuurilliset meemit tulevat ihmismielten hyväksymäksi/hylkäämäksi ihan sen mukaan, mikä meille sopii.

Dennet sanoo: "Riippumaton mieli on myytti".
Rane
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron