Meemit inhottaa

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.01.2014 14:14

Rane kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Sinänsä tuo meemien "kilpailu" /ihmismielen pääsystä) on väärä termi, koska millään internet-meemillä ei ole mitään omaa tahtoa - saatika kykyä toimia itsenäisesti. Ehkä parempi olisi ajatella niin, että tämmöiset kulttuurilliset meemit tulevat ihmismielten hyväksymäksi/hylkäämäksi ihan sen mukaan, mikä meille sopii.

Dennet sanoo: "Riippumaton mieli on myytti".

Totta, johtunee varmaan siitä että olemme sosiaalisia elukoita. So ympäristömme responssi (yleensä positiivinen/hyväksyvä) on meille tärkää - sellaista saa, kun suosii sitä, mitä muutkin suosivat.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 22.01.2014 14:21

Minua ärsyttää myös veljeni tapa puhua ajattelusta prosessointina. Tulen siitä vihaiseksi, mutta hän ei lopeta. ATK-alan ihmisiä.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 00:52

Meemit eivät enää inhota minua.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.01.2014 09:45

Rane kirjoitti:Minua ärsyttää myös veljeni tapa puhua ajattelusta prosessointina. Tulen siitä vihaiseksi, mutta hän ei lopeta. ATK-alan ihmisiä.

Niin no teknisesti ottaen ajatteluhan on nimenomaan ajatuksien prosessointia (eli käsittelyä). :D
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 11:24

Ai, no entäs toisinpäin: ajatteleeko tietokone?
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2014 11:39

Rane kirjoitti:Minua ärsyttää myös veljeni tapa puhua ajattelusta prosessointina.
Tulen siitä vihaiseksi, mutta hän ei lopeta. ATK-alan ihmisiä.

Kuvailuissa kai kävisi: "Hänen ajatteluprosessinsa ovat ..."
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 12:15

Psykopatologia kirjoitti:
Rane kirjoitti:Minua ärsyttää myös veljeni tapa puhua ajattelusta prosessointina.
Tulen siitä vihaiseksi, mutta hän ei lopeta. ATK-alan ihmisiä.

Kuvailuissa kai kävisi: "Hänen ajatteluprosessinsa ovat ..."

...kuin tieto koneella.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.01.2014 13:11

Rane kirjoitti:Ai, no entäs toisinpäin: ajatteleeko tietokone?

No ehkä silleen "ajattelee", että muodostaa useista tiedoista jonkinnäköisen lopputuleman. Tosin tiety aika mekaanisesti.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.01.2014 13:59

Onko ihmisten ajattelutavoissa paljonkin vaihtelua? Onko siinäkin joku normi, mihin pyritään vertaamaan, jos oletetaan jollain olevan poikkeavuutta "prosessissa"? Entä onko olemassa jonkinlainen ideaaliajattelutapa?

Minulta kysyttiin tutkimuksissa miten toimisin tietyssä tilanteessa ja haluttiin, että kerron miten lähden tilannetta pohtimaan. Siinä varmaan yritettiin havainnoida ajatukseni kulkua jotenkin. Psykologi sanoi, että lähdin pohtimaan tilannetta loogisesti. Lääkärille kun sanoin, että voi olla, että ajattelen jotenkin eri tavalla kuin muut, kuvailin ajatteluani muistaakseni sanalla kolmiulotteinen ja sain heti psykoosigallupit täytettäväksi. :? Ilmeisesti ajattelua ei saa ainakaan kuvailla kolmiulotteisena. Itse käytin sanaa, koska ajatteluni ei ole kovin suoraviivaista vaan jollain tapaa koen sen moniulotteisempana. Onko se sitten jotenkin sairas tiedon prosessointitapa? Vai vaikuttiko tilanteessa enemmän se, että koin ajatteluni olevan poikkeavaa? Enhän minä sitäkään voi tietää, kun en ole kenenkään muun aivoilla prosessoinut, ja luulisin ettei lääkärikään. Sen kyllä olen huomannut, etteivät tietyt asiat suju niin mallikkaasti kuin muilla ja sen takia olin tuollaistakin ryhtynyt mietiskelemään.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.01.2014 14:21

Psykologisissa testeissä kannattaa valita tarkkaan sanansa, jos ei halua tulla leimatuksi mahdolliseksi tulevaksi psykoosipotilaaksi tai tulevaksi skitsofreenikoksi. Juuri tuollainen Golden flowerin kuvailema tapa tutkia potilasta on mielestäni älytön, takerrutaan hänen yksittäisiin sanoihinsa, irrotetaan ne asiayhteydestään lausunnossa ja keksitään sitten lausuntoon jotain ihmeellisiä tulkintoja. Aivan kuin psykologi ei ymmärtäisi, että puhekieli harvoin on täsmällistä. Puhekielessä on usein kuvailevia sanoja, jotka eivät ole välttämättä oikeaa suomen kieltä, mutta mitä sitten?

Minusta Golden flowerin ilmaus " kolmiulotteinen" kuulostaa siltä, että hän on visuaalinen. Kuulostaa myös vähän epämääräiseltä ilmaukselta, mutta en kyllä ensimmäisenä ajattelisi että ihminen on psykoottinen, jos hän ei ilmaise kaikkea eksaktisti.
Kuutar
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 14:50

Golden Flower, ehkä sait ne psykoosigallupit täytettäväksi siksi, kun kerroit, että ajattelet jotenkin eri tavalla kuin muut. Eikös se ole ihan asiallista, että tutkitaan? Määrätäänhän niitä verikokeitakin.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.01.2014 15:33

Tavallaan joo ymmärrän, nyt. Minusta lääkäri olisi voinut kertoa selvemmin, että tarkoitus on tutkia, ettei minulle olisi tullut sellaista vaikutelmaa, että nyt sanoin jotain psykoottiseksi tulkittavaa tms. Sitten, kun en osannut vastata noihin seuloihin niin menin suorastaan paniikkiin. En palauttanut koko papereita. Sain ehkä aikaisemmasta lääkäristä jonkinlaisen trauman, koska hänen toimintatapansa oli vieläkin epäselvempi. Ja olin tuolloin täysin järkyttynyt projektiivisten testien tuloksistakin, jotka eivät kuvanneet minua lainkaan, joten alkoi jotenkin tuntua, että tutkimukset alkoivat (meemimäisesti?) elää omaa elämäänsä, eikä minulla, tekemisilläni tai sanomisillani, ollut enää mitään vaikutusta siihen prosessiin tai korkeintaan onnistuin pahentamaan tilannetta, kun avasin suuni. Tämä lääkäri, jonka edellisessä viestissäni mainitsen ymmärsi loppujen lopuksi minua varmaan parhaiten. Tai ainakin sellainen käsitys minulle jäi.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.01.2014 15:39

Kuutar kirjoitti:Minusta Golden flowerin ilmaus " kolmiulotteinen" kuulostaa siltä, että hän on visuaalinen. Kuulostaa myös vähän epämääräiseltä ilmaukselta, mutta en kyllä ensimmäisenä ajattelisi että ihminen on psykoottinen, jos hän ei ilmaise kaikkea eksaktisti.


Tutkimuksissakin kävi ilmi, että olen visuaalinen. Tosin kai vasta myöhemmässä vaiheessa.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.01.2014 16:02

Saattaisin itsekin kuvailla ajatteluani kolmiuloitteiseksi. Visuaalinen ihminen minäkin koen olevani.

Taikka tarkemmin kuvaisin ajattelua lineaarisen kolmiuloitteiseksi. Lineaarinen siksi, koska se menee eteenpäin lineaarisesti. Kolmiuloitteinen siksi, että saatan liittää ajatusprosessiin mukaan tavallaan itse aiheen ulkopuolisia juttuja, siis semmoisia joissa on jonkinnäköinen analogia tms liittymäpinta varsinaiseen ajatukseen.
Kahvi
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.01.2014 17:27

Rane kirjoitti:Golden Flower, ehkä sait ne psykoosigallupit täytettäväksi siksi, kun kerroit, että ajattelet jotenkin eri tavalla kuin muut. Eikös se ole ihan asiallista, että tutkitaan? Määrätäänhän niitä verikokeitakin.

"Psykoosigalluppeja" ei voi verrata luotettavuudessa mihinkään verikokeisiin.
Minusta se ei ole asiallista, että psykologi takertuu haastateltavan yksittäisiin sanoihin ja koittaa etsiä niistä jotain psykoottisuuden merkkejä. Puhekieli on täynnä murresanoja, slangia, värikkäitä ilmauksia, anglismeja jne. Ei voi olettaa, että puhekielen olisi oltava täydellistä. Ei minulla ollut vaikeuksia ymmärtää, mitä Golden flower tarkoitti ilmauksellaan. Jos psykologi ei ole varma, mitä haastateltava tarkoittaa, niin miksei kysy häneltä itseltään? Mikä siinä on, ettei psykologi voisi kysyä " mitä tarkoitat", sen sijaan että alkaa arvuuttelemaan tai tulkitsemaan sitä omien oletustensa perusteella.
Kuutar
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 17:56

Ehkä psykologi koettaa etsiä, onko psykoottisuuden merkkejä vai ei. Kai ne testit ja haastattelut ovat tärkeitä molemmat ja täydentävät toisiaan. Mitä epäasiallista siinä on, jos tutkitaan vähän perusteellisemmin? Sitä varten sinne psykologin luo usein mennään. Voikohan tuollainen pelko ja ennakkoluuloisuus testejä kohtaan näkyä tuloksissa?
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2014 18:00

Meillä on vain tutkittujen selostus tapahtumien kulusta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 18:03

Minusta psykologin testauksissa on ollut mukavaa. Tuloksista en tiedä sen enempää kuin että muistan, että kun niistä minulle kerrottiin, niin petyin.
Rane
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.01.2014 18:28

Psykopatologia kirjoitti:Meillä on vain tutkittujen selostus tapahtumien kulusta.


Tottakai on vain tutkittujen selostus, tutkittujen kokemus. Onko minun selostuksessani sitten ollut jotain sellaista, mikä saa epäilemään sen todenperäisyyttä? En minä valehtele. Jos kokemukseni on sinulle liian uskomaton niin ihmettelen kyllä. Tutkimukset menivät jostain syystä omituisille raiteille, varmaan useammin käy niin ettei mene. En hakeutunut tutkimuksiin vaan hakeuduin ennaltasovitusti jatkohoitoon, jolloin uusi lääkäri tyrmäsi aikaisemman hoitoni ja laittoi minut tutkimuksiin. Olisin jättänyt koko tutkimuksen väliin, jos olisin tiennyt, että siitä ei tule olemaan minulle mitään hyötyä vaan pelkkää haittaa ja olisin mennyt vaikka yksityiselle lääkärille kuten tiedän muiden tehneen.
Golden flower
 

Re: Meemit inhottaa

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 18:34

Golden Flower, kyllä minäkin olisin vihainen tuollaisen kokemuksen jälkeen. Mikä sinulle sanottiin syyksi siihen, ettei hoitoasi jatketa? Sekö, että olet psykologin testien mukaan psykoottinen?
Rane
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa