Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.01.2014 23:18

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Neuroosit eivät toki ole mielisairauksia, mutta neurootikoillehan ymmärtääkseni psykoterapia sopiikin hyvin. Missä sinusta menee terveyden ja sairauden raja? Jos ihmisellä olisi sosiaalinen fobia, jonka takia hän ei uskaltaisi liikkua ulkona, onko hän silloin mielestäsi terve vai sairas?
Kyllähän terapiassa käyvät muutkin kuin ne joilla on lääketieteellinen sairaus.

Psykoterapiaresurssit ovat rajalliset.
Kuutar, kumpi mielestäsi tarvitsee psykoterapiaa kipeämmin ja kumpi hyötyy siitä enemmän, sosiaalinen foobikko vai psykoosipotilas?

Olen ymmärtänyt, että mielestäsi psykoosisairauksien psykoterapiaa pitäisi lisätä. Rajallisten resurssien vuoksi joudutaan valitsemaan kenelle psykoterapiaa tarjotaan ja kenelle ei. Jos psykoosipotilaiden mahdollisuutta psykoterapiaan lisätään, se voi tarkoittaa käytännössä sitä, että esim. neurootikkojen psykoterapiaa vähennetään. Koska läheskään kaikille psykiatrisille potilaille ei pystytä tarjoamaan psykoterapiaa, psykoterapeuttien luokse ohjattavat potilaat valitaan sen mukaan kuka hyötyy keskusteluhoidosta (psykoterapiasta) enemmän ja kuka vähemmän.

Pertti kirjoitti näin:

17.01.2014 10:47
Psykoottisten psykoterapeutteja ei kasva joka oksalla.
Psykoosin tullessa ei tiedetä, riittääkö terapia, jolloin lääkityksen aloittaminen viivästyä liikaa.

Psykoosisairauksia sairastavat saavat siis liian vähän terapiaa, koska psykoosien hoitoon erikoistuneita terapeutteja on kai liian vähän.(?) Psykooseja sairastavia on kyllä paljon vähemmän kuin neurootikkoja, ja monet "neurootikot" käyvät töissä ja maksavat itse terapiansa. Näin ollen, kyllä minusta vaikeimmin sairaat voisi laittaa etusijalle, jos puhutaan siitä, kenelle yhteiskunnan pitäisi hoitoa kustantaa. Tosin diagnoosihan ei sitä aina kerro, kenelle terapia sopii ja on tehokasta hoitoa.
Kuutar
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.01.2014 23:24

Psykopatologia kirjoitti:Terveitä neuroottisia.

Sairauden määritelmä ym. on täällä ollut esillä monessa ketjussa.
Sairaudessa primaareja ovat poikkeavat laboratorio- yms. löydökset.

Miten niin terveitä neurootikkoja, onko liiallinen pelokkuus mielestäsi tervettä? Minusta vaikuttaa siltä, kuin sinä luulisit että sosiaalinen fobia ja ujous olisivat sama asia. Sosiaalisesta fobiasta kärsivä ei välttämättä ole ujo, kyse on ahdistuneisuusoireista. Aika samantapaisia oireita voi olla kuin paniikkihäiriössä. Eikö sekään ole mielestäsi sairaus?
Kuutar
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.01.2014 23:30

Ei.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.01.2014 23:49

Yleistyneen ahdistuneisuushäiriön ja toistuvan masennuksen keskivaikea jakso "menivät ohi" siis potilas toipui työkuntoon muutamassa viikossa. Vaihtelevasti vaikeat unihäiriöt, seurannaissairaudet, kuten niska-hartiaseudun kivut, alentunut stressinsietokyky ja jäsenien artroosit aiheuttivat ongelmia ja terapia kesti vuosikausia varsinaisen sairausjakson jälkeen. Maaninen psykoosi toi sairastajalleen niinikään muutaman viikon sairausloman, minkä jälkeen potilas palasi töihin.

Näissä tapauksissa kumpikin sairaus aiheutti elinikäisen lääkehoidon sairastajilleen. Kun lääkehoidon lopettamisesta on kummassakin tapauksessa keskusteltu lääkärin kanssa, on päädytty jatkamaan lääkehoitoa ainakin niin kauan kuin potilas suorittaa ansiotyötään. Ehkä eläkepäivinä lääkityksestä voisi sitten luopua, jos sellaisille koskaan pääsee...
Hilppa
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 24.01.2014 03:36

Rane kirjoitti:Ajattelinkohan liian pitkälle, kun minulle tuli mieleen, että vain terveitä kannattaa hoitaa, ja sairaammat psykoottiset joutavat kokonaan pois yhteiskunnasta.

kind of. samahan se on työttömyysturvassa - kun oot vähän aikaa työtön ja hyvä työhistoria takana niin saat ansiosidonnaista. kun oot pitkään ollut työtön ja ihan peeaa ja tuen tarpeessa säästöt jo käyttänyt niin saatkin pelkkää peruspäivärahaa. loogista omassa sarjassaan mutta reilua? tuskin...
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 24.01.2014 03:42

Rane kirjoitti:Minä voin kertoa tuosta ensimmäisestä psykoosistani, että se oli tavallaan oma valinta, että menin rajan toiselle puolelle, siis sekosin. En halunnut olla enää terve. Voi olla, että muistan tuon ensimmäisen kerran väärin, ja eikä se myöhemmin enää ollutkaan oma valinta, päin vastoin. Toisella kerralla sairaalassa minulle tuli taas halu olla sairas ja lässyttää mitä mieleen tulee, ihan tolkuttomia juttuja ilman mitään loogisuutta.

minulla on ollut sama mielessä että se ois oma valinta. minä en pääse kuntoutustuelle tai minnekään sillä vaikka ongelmia on muille jakaa niin psykoottisuutta ei ole. kuinka voisin valita psykoosin (suht helpon niin kuin se olisikin) - osaatko auttaa?
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 24.01.2014 03:51

Psykopatologia kirjoitti:Psykoottisten psykoterapeutteja ei kasva joka oksalla
eikö se ole loppupeleissä aika sama kuka istuu pöydän toisella puolella hymisemässä " mjoo, niin niin..." ?
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Rane » 24.01.2014 04:01

Trisse kirjoitti:
Rane kirjoitti:Minä voin kertoa tuosta ensimmäisestä psykoosistani, että se oli tavallaan oma valinta, että menin rajan toiselle puolelle, siis sekosin. En halunnut olla enää terve. Voi olla, että muistan tuon ensimmäisen kerran väärin, ja eikä se myöhemmin enää ollutkaan oma valinta, päin vastoin. Toisella kerralla sairaalassa minulle tuli taas halu olla sairas ja lässyttää mitä mieleen tulee, ihan tolkuttomia juttuja ilman mitään loogisuutta.

minulla on ollut sama mielessä että se ois oma valinta. minä en pääse kuntoutustuelle tai minnekään sillä vaikka ongelmia on muille jakaa niin psykoottisuutta ei ole. kuinka voisin valita psykoosin (suht helpon niin kuin se olisikin) - osaatko auttaa?

Voin sanoa, ettei se kannata. Vajoaisit alemmas kuin mitä nyt olet.
Rane
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 24.01.2014 04:07

toinen yökukku?! :shock: miksi vajoaisin? kuntoutustuen rahoista tulisi vaan noste elämään. et vastannut kysymykseen...
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Heluna » 25.01.2014 12:16

Tuolla aiemmin tässä ketjussa kysyttiin, mikä on ajatusharha. Minulla psykoottisuuteen kuuluvat tiiviisti ajatusharhat, ja yksi esimerkki itselläni on sellainen, että olen ollut sataprosenttisen varma, ettei minulla ole ollut eikä ole omia ajatuksia, vaan ne on laitettu päähäni.

Omassa psykoottisuudessani aistiharhat eivät ole merkittävin osa psykoottisuutta (vaikka niitäkin on). Pääasiassa minulla on juurikin voimakkaita ajatusharhoja sekä voimakasta tuskaisuutta ja psykoottistasoista masennusta. Näiden syntyyn on joitakin selityksiä...
Viimeksi muokannut Heluna päivämäärä 25.01.2014 12:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Heluna
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.01.2014 12:22

Heluna kirjoitti:Tuolla aiemmin tässä ketjussa kysyttiin, mikä on ajatusharha. Minulla psykoottisuuteen kuuluvat tiiviisti ajatusharhat, ja yksi esimerkki itselläni on sellainen, että olen ollut sataprosenttisen varma, ettei minulla ole ollut eikä ole omia ajatuksia, vaan ne on laitettu päähäni.

Tämä on hyvä esimerkki!
Helmenkalastaja
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.01.2014 22:22

Trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Psykoottisten psykoterapeutteja ei kasva joka oksalla
eikö se ole loppupeleissä aika sama kuka istuu pöydän toisella puolella hymisemässä " mjoo, niin niin..." ?

Miksi oletat terapian olevan tuollaista?
Kuutar
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 26.01.2014 00:19

make your wild guesses. oon joo ollut terapiassa. psykopatologiankin tavannut. ehkä vika on minussa etten osaa asioitani ottaa puheeksi ellei joku niistä ensin uteliaana kysy.
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.01.2014 00:26

Trisse kirjoitti:make your wild guesses. oon joo ollut terapiassa. psykopatologiankin tavannut. ehkä vika on minussa etten osaa asioitani ottaa puheeksi ellei joku niistä ensin uteliaana kysy.

Mitä, Trisse, tarkoitat sanoessasi, että oot ollut terapiassa?
Helmenkalastaja
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 26.01.2014 00:38

olin mm. 20 kerran lyhytterapiassa. terapeutin nimenkin maininnut. terapeutti oli varmaan ok ja vika minussa. tuntuu että miesten on ehkä helpompi saada persoonansa ymmärretyksi. ujosta naisesta tehdään aina paikkansapitämättömiä oletuksia joita on vaikea rikkoa.
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 26.01.2014 00:41

sanoin jo tuolloin 1998 että pelkään etten ehkä valmistu yliopistosta. terapeutti oli "sä oot niin älykäs että toki valmistut" ym. juttuja joita ei jaksa älykännykällä näpyttää.
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.01.2014 01:11

Minullakin on huonoja kokemuksia (samankaltaisia) viime vuosituhannen puolelta. Nykyinen terapiani on kuitenkin aivan toisenlaista. Tiedän sanoa varmaksi, etten minä olisi saanut mistään 20 kerran terapiasta kuin parhaassa tapauksessa tilapäistä apua johonkin konkreettiseen ongelmaan, jos olisin osannut sellaisen nimetä.
Helmenkalastaja
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Trisse » 26.01.2014 01:18

no joo työssäkäyvän "menestyvän" ystävänkin terapiahakemuksen kela jyräsi lausunnollla että tarvittaisiin hänelle yli kolmen vuoden terapia. entä sitten minullw? ja kuka sen rahoittaisi..?
Trisse
 

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.01.2014 01:31

Se onkin vaikea paikka, tuo rahaongelma. Mun terapeutti on lääkäri, niin saan sv-korvaukset, mutta kalliiksi se silti tulee.
Helmenkalastaja
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa