Millainen orgasmi on paras?

Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 00:29

TEEMAT >> ELÄMÄ & TYYLI >> ELÄMÄ

K O L U M N I http://www.hs.fi/elama/Millainen+orgasm ... 9234233242

Millainen orgasmi on paras?
9.1.2014 8:02 25 Elina T a n s k a n e n

Suhtaudun ristiriitaisesti naisen orgasmista saatuihin tutkimustuloksiin. Nostan tutkijoille hattua, koska heidän tiensä ei ole helppo, sen verran aihetta kummastellaan yhä. Toisekseen tiedonhippusten ansiosta voi olla, että jossain, juuri nyt, joku nainen saa ensimmäisen orgasminsa, mikä muuttaa hänen maailmansa.

Kuitenkin se fakta, että naisella on ainakin teoreettinen mahdollisuus saada moninkertaisia ejakulatorisia g-pisteorgasmeja, voi ruokkia tunnetta omasta huonommuudesta, olit sitten nainen tai hänen kumppaninsa.

Sitä paitsi tutkittukaan totuus naisen orgasmista ei ole yksiselitteinen. Edelleen väännetään kättä eri orgasmilajeista, että onko niitä vai ei, näkyvätkö ne esimerkiksi eri aivoalueilla. Tutkimuskohteiden omiin puheisiin ei voi täysin luottaa, sillä subjektiivisempaa kokemusta kuin orgasmi saa hakea.

Herääkö sisäinen seksi-insinöörisi vaatimaan vedenpitäviä tuloksia? Kuka nauttii eniten? Voidaanko sitä mallintaa? Mikä on keskimääräisesti kustannustehokkain tapa tuottaa naiselle orgasmi?

Olen tietenkin kiitollinen siitä, että minä ja kanssasisareni olemme vapautuneet vuosituhantisesta seksuaalisesta sorrosta. Voi höyläillä ilman raskaaksi tulemisen pelkoa, ostaa vibraattoreja kaikissa sateenkaaren väreissä ja kirjoittaa seksistä ilman roviolle joutumista.

Mutta mihin me olemme vapautuneet? Onko oikeudesta nauttia tullut velvollisuus nauttia?

Se lienee peruskauraa, että etenkin naiset keskittyvät kroppansa koon ja muodon kritisoimiseen. Mikäli on jo havahtunut ulkonäkökriiseilyn turhuuteen, saattaa silti ottaa paineita kliimaksiensa dynamiittisuudesta. Siitä ei tule pelkästään paha mieli, vaan ylenpalttinen navan tai klitoriksen ympärillä pyöriminen tapaa viedä ajatusenergiaa esimerkiksi sen pohtimiselta, miten voisi muuttaa maailmaa.

Aiheutti sitten keho tai sen tuottama nautinto ahdistusta, vastalääke on sama: lopeta kaikenlainen kurja vertailu.

Mittaaminen on hyvä renki mutta huono isäntä, koska havaitsija vaikuttaa aina kohteeseensa. Richterin asteikko on tarpeen kun arvioidaan maanjäristyksiä. Pedissä pisteytys lienee yksi parhaimmista tavoista pilata fiilikset. On samantekevää, ovatko minun orgasmini parempia kuin sinun orgasmisi. Ihmiset kun ovat yhtä ainutlaatuisia kuin nautintonsa.

Kirjoittaja on toimittaja, seksuaalineuvoja ja logoterapeutti.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.01.2014 00:51

"Siitä ei tule pelkästään paha mieli, vaan ylenpalttinen navan tai klitoriksen ympärillä pyöriminen tapaa viedä ajatusenergiaa esimerkiksi sen pohtimiselta, miten voisi muuttaa maailmaa."

Joo, itse ehkä olisin maailmanparantamisen sijasta funtsinut keskittymistä omasta (ja toisen) kropasta nauttimiseen.
Kahvi
 

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 01:46

ejakulatorisia g-pisteorgasmeja

Tuo on aivan uutta minulle - varmaan satua koko juttu.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.01.2014 03:08

En viitsi avautua.
Pinja
 

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 10.01.2014 10:13

Minä olen jäänyt siihen käsitykseen, että jopa hyvä mielenterveys vaatii hyvää vertailukykyä. Mitä paremmin osaat vertailla eri ominaisuuksiasi muiden ominaisuuksiin ja mitä kyvykkäämmin osaat laittaa itsesi "oikeaan" kohtaan vertailujanalla, sitä terveempi olet mieleltäsi. Se on myös hyvä tietää, missä ominaisuuksissa haluaa kiivetä vertailujanalla eteen päin ja tärkeää on pystyä tuntemaan huonommuutta "heikoissa" ominaisuuksissa, ja kyetä elämään huonommuuden tunteen kanssa kompensoiden sitä ominaisuuksilla, joissa sijoitus on "parempi". Asiat halutaan muuttaa mitattavaan muotoon ja ihmisten kaiketi oletetaan sopeutuvan siihen. Se ei enää riitä, että itse kokee ominaisuutensa riittäviksi ja seksielämänsä tyydyttäväksi tai mielenterveytensä hyväksi vaan niiden pitää kestää myös ulkoapäin tulevaa tarkastelua ja vertailua.

Itsetiedostuksen koen tärkeänä, mutta tuo vertailumentaliteetti jotenkin tuntuu intuitiivisesti vastenmieliseltä, jopa irvokkaalta.
Golden flower
 

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Maaria » 10.01.2014 17:03

Piiiitkä ja mojovaaa.
Maaria
 

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.01.2014 19:47

Psykopatologia kirjoitti:ejakulatorisia g-pisteorgasmeja

Tuo on aivan uutta minulle - varmaan satua koko juttu.

Ketjuorgasmit ja ejakulointi eivät oman kokemuspohjani mukaan ole satua - jälkimmäinen lienee kuitenkin selvästi harvinaisempaa. G-pisteestä sanoisin, että sellainen on todennäköisin syin olemassa.

Orgasmikeskeisyys tässä kuitenkin minua häiritsee. Lienee varsin hyvin tiedetty asia, että seksin harrastaminen ilman orgasmia voi joskus olla hienompaa/nautinnollisempaa kuin "räpellys" jossa fyysinen orgasmi saavutetaan.

Henkilökohtaisia, ja tosiaan mitään orgasma tai sen muotoa ei kannata laittaa oikein minkään mittariksi.
Kahvi
 

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 22:00

(- -)
Richterin asteikko on tarpeen kun arvioidaan maanjäristyksiä.
(- -)

Hemingwayn romaanissa "Ja aurinko nousee" Maria odotti maanjäristystä.
Mutta sitä ei tullut.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen orgasmi on paras?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.01.2014 18:50

Psykopatologia kirjoitti:(- -)
Richterin asteikko on tarpeen kun arvioidaan maanjäristyksiä.
(- -)

Hemingwayn romaanissa "Ja aurinko nousee" Maria odotti maanjäristystä.
Mutta sitä ei tullut.

En ole lukenut tuota romaania, ilmeisesti Maria odotteli seksiin liittyvää maanjäristystä? Sillon voi hyvinkin olla, että sellaisen odottaminen esti sellaisen tulemisen.
Kahvi
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa