Kahdella pallilla istuminen

Kahdella pallilla istuminen

ViestiKirjoittaja Trisse » 09.01.2014 19:11

Onko tälläiselle defenssille jotain spesifimpää nimeä (kuin itsepetos)? Ihminen pyrkii ikään kuin olemaan kahdessa vastakkaisessa positiossa samaan aikaan. Jos vaikka hän on aiemmin ollut vaativassa työssä ja sittemmin palanut loppuun niin kun joku ehdottaa hänelle kuinka hänen kannattaisi hakea vaativaa työtä hän alkaa kertomaan uupumuksestaan ja työkyvyttömyydestään mutta jos joku ehdottaa vähemmän vaativan työn ottamista hän alkaakin tuoda esille millaisena johtajana ja huipputyöntekijänä on aikanaan toiminut (unohtaen tällä kertaa keskustelusta kokonaan sen puolen että hän on parhaillaan sairauslomalla ja kyvytön samaan kuin ennen).
Trisse
 

Re: Kahdella pallilla istuminen

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.01.2014 21:22

Trisse kirjoitti:... mutta jos joku ehdottaa vähemmän vaativan työn ottamista hän alkaakin tuoda esille millaisena johtajana ja huipputyöntekijänä on aikanaan toiminut (unohtaen tällä kertaa keskustelusta kokonaan sen puolen että hän on parhaillaan sairauslomalla ja kyvytön samaan kuin ennen).

Defenssi, joka liittyy sairausloman syihin?
Kahvi
 

Re: Kahdella pallilla istuminen

ViestiKirjoittaja Trisse » 09.01.2014 22:44

Ja muihin ongelmiin esim. painoon.

"Pitäiskö sun sitten yrittää laihduttaa jos tuo paino kiusaa sua?"
"Mä en todellakaan syö paljon! Eikä mun painoindeksikään nyt ihan paha ole tämän kokoiseksi ihmiseksi kun mulla on isot luut!"
"No, ota sitten ihan rauhallisesti äläkä laihduta... ethän sä nyt mikään ylilihava toisaalta olekaan."
"No haloo kuitenkin... mun painoindeksi on 26 ja mä olen lihonut jo kymmenen kiloa tänä vuonna. Toinen samanlainen vuosi lisää niin en pääse ovesta ulos!!!"
Trisse
 

Re: Kahdella pallilla istuminen

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.01.2014 23:01

Trisse kirjoitti:Ja muihin ongelmiin esim. painoon.

"Pitäiskö sun sitten yrittää laihduttaa jos tuo paino kiusaa sua?"
"Mä en todellakaan syö paljon! Eikä mun painoindeksikään nyt ihan paha ole tämän kokoiseksi ihmiseksi kun mulla on isot luut!"
"No, ota sitten ihan rauhallisesti äläkä laihduta... ethän sä nyt mikään ylilihava toisaalta olekaan."
"No haloo kuitenkin... mun painoindeksi on 26 ja mä olen lihonut jo kymmenen kiloa tänä vuonna. Toinen samanlainen vuosi lisää niin en pääse ovesta ulos!!!"

Onko tämmöinen suhtautuminen ambivalenttia käytöstä? (kysyn kun en tiedä oikeaa termiä)
Kahvi
 

Re: Kahdella pallilla istuminen

ViestiKirjoittaja Trisse » 10.01.2014 01:09

Ehkä se on. Ja se on sosiaalinen peli "Kyllä mutta.." mutta mietin onko se jotain muutakin.
Trisse
 

Re: Kahdella pallilla istuminen

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.01.2014 18:46

Joo, joku sosiaalinen peli voi olla kysymyksessä. Tai sitten se, että halutaan "teetä ja sympatiaa" eikä niinkään käytännön ratkaisuehdotuksia.
Kahvi
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron