Puhetta machoilusta

Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2013 21:37

Puheen Aamu Puhetta machoilusta - Vieraana Janne Viljamaa
http://areena.yle.fi/radio/2040220 (25 min)

"Machoilu tappaa. Eihän naiset huku vetoketju auki matalan järven pohjaan juhannuksena tai
aja Datsun 100 A:lla karvanopat heiluen lyhtytolppaan tai kiipeä sähkötolppaan. Naiset ei
harjoita järjettömiä riskejä. Ensimmäisenä tulee tämä machoilun kielteinen puoli, halutaan
todistaa kovasti jotain. Psykoanalyytikot selittää, että jos sä todistat kovasti jotain sä peität"

Puheen Aamu kutsui sosiaalipsykologi ja tietokirjailija Janne Viljamaan puhumaan machoilusta.
Ilmiön ilmeisten varjopuolien luotaamisen lisäksi kysyttiin, mitä hyvää machoilussa on? «
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Obelix2 » 25.09.2013 22:09

Miehinen mies nyt sattuu vain olemaan miehinen, kuten minä.
Obelix2
 

Robert Bly: Rautahannu (Juha Kemppinen)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2013 23:23

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.09.2013 00:02

Eihän Riidankylväjää häädetty. Hän ei vaan totellut.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Robert Bly: Rautahannu (Juha Kemppinen)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.09.2013 00:48

Psykopatologia kirjoitti:http://juhakemppinen.fi/index.php?id=2ce9clngp950fh


Miksi tämä Rautahannu- matka miehuuteen on merkittävä kirja?

Robert Blyn kirja kertoo siitä, miten pojasta tulee mies 1990-luvun pohjoisamerikkalaisessa yhteiskunnassa. Kirja kertoo mielikuvituksettomasta yhteiskunnastamme, joka nujertaa miehen. Erityisesti nuoren miehen, koska vanhat miehet eivät ota nuoria miehiä miehuuden veljeskuntaan. Koska vanhoja miehiä ei enää ole initioimassa, niin RB kertoo, miten tuntea jälleen olevansa osa miesten vuosituhantista yhteisöä.
Nuoret naiset pyytävät nuoria miehiä ajamaan kaikki karvansa pois, nuoret miehet suostuvat, niin kauaksi ovat nuoret miehet vieraantuneet miehuudestaan. Kannattaa lukea Blyn kirja, ennen kuin suostuu tyttöystävänsä toiveisiin karvattomuudesta – karvaisella Villimiehellä on vuosituhantinen legendaarinen historia.


Jollain tapaa tämä liittyy siihen, että jossain vaiheessa kaikesta miehisestä tuli "pahaa" ja kaikesta naisellisesta "hyvää".
Kahvi
 

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.09.2013 00:55

Minulla ei ole tuollaisia ongelmia, mutta en olekaan 22-vuotias. Onneksi.
Hilppa
 

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.09.2013 22:45

Hilppa kirjoitti:Minulla ei ole tuollaisia ongelmia, mutta en olekaan 22-vuotias. Onneksi.

Etkä mies, mikä lienee tässä yhteydessä oleellisempi seikka kuin ikä.
Kahvi
 

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.09.2013 22:55

Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Minulla ei ole tuollaisia ongelmia, mutta en olekaan 22-vuotias. Onneksi.

Etkä mies, mikä lienee tässä yhteydessä oleellisempi seikka kuin ikä.

Eipäs kun ikä oli merkityksellisempi.
Hilppa
 

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2013 00:04

Manus Dei kirjoitti:Miehuudesta voidaan puhua huumorinkin keinoin, kuten Riidankylväjä teki. Tietenkin se edellyttää edes alkeellista huumorintajua myös yleisöltä :evil:

Riidankylväjän yleisöltäkö?
Taisin kuulua esityksiä huonosti seuraavaan yleisöön, koska minulle jäi sellainen käsitys, että Riidankylväjä puhui mieheydestä hyvin vähän. Hän keskittyi mieluummin naisten ruotimiseen - ehkä alkeellisen huumorintajun keinoin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Puhetta machoilusta

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.09.2013 15:45

Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Minulla ei ole tuollaisia ongelmia, mutta en olekaan 22-vuotias. Onneksi.

Etkä mies, mikä lienee tässä yhteydessä oleellisempi seikka kuin ikä.

Eipäs kun ikä oli merkityksellisempi.

Ketjun teema on kyllä machoilu ja/tai miehenä oleminen.
Kahvi
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron