Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.09.2013 15:32

Potilaan ääni, Katja Lemberg, 23.09.2013

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/potilaan-aani/potilaan-aani-hiipuu-ja-hiljenee/

Potilaan ääni hiipuu koristen. Hiljenee. Pikkuhiljaa. Koska ei tule kuulluksi. Muuttuu pahoinvoinniksi ja siten oireeksi. Lääkitään ja sitten hiljennytään. Yhdessä.

Ei se oikeastaan mitään sanonutkaan, asiakas, potilaamme, hoidettava autettava tukea tarvitseva yksilö. Siinä missä suomalaisessa fyysisen terveyden hoidossa olisi ehkä ihan hyväkin vähän laajentaa nykyistä näkemystä ihmisestä ja ihmisen kohtaamisesta, niin henkisessä hoidossa sitä voi kaventaa. Tällä tarkoitan sitä, että mennessäni lääkärille kurkkukivun takia, lääkäri tutkii kurkkuni. Ja jos kurkusta ei löydy ongelmaa, hän laajentaa tutkimusta kurkun ympäristöön ja siitä eteenpäin, kunnes syy löytyy. Jos löytyy. Koska syy harvoin löytyy, mutta seuraus kyllä. Ja se hoidetaan.

Sinänsä hyvä, ettei lääkäri tulkitse vaan tutkii. Mutta toisaalta mitä tutkii, voisi olla laajemman pohdinnan alla. Olen saanut kunnian kuulla lääkäreitä Italiassa, ja kuinka hyvältä tuntuukaan, että moni heistä etsii ratkaisuja ihmisen tilanteisiin koko elämän kirjosta, esim. määräämällä kulttuuria terveyden tueksi tai sujuvasti ohjaamalla potilaan vaihtoehtoisten hoitojen pariin, syöpäsairaalassa. Ilman ristiriitaa ja arvottamista.

Henkisen hoidon puolella en siis kannata kohtaamisen vähentämistä ja kaventamista, vaan nykyisen kohtaamisen käsitteen uudelleen tarkistamista. Kun kahden keskustelevan ihmisen vuorovaikutus perustuu siihen, että toinen puhuu ja toinen tulkitsee ja sitten päättää toisen puolesta, niin voi olla, että ongelmaa tulee. Ongelmat sitten näyttäytyvät reagointeina, potilaan äänen nousuna, kysymyksinä ja vastakkain asettumisena. Minun tieto itsestäni ja sinun tulkintasi minusta. Potilas ääntelee, sanoo ja kysyy. Tuleeko kuulluksi vai hiipuuuuuuuuko. Hiljenee.

Kuka tietää mikä kenellekin on parasta? Kuka tietää syyn seurauksien takana vai ihminen itse, jos vaan joku tulkitsematta kuuntelisi? Saako ihminen itse valita itselleen sopivaa vai kuka valitsee? Kun todellisuus on, että joku määrää ja ihminen menee ja vikisee, hiljaa. Kun on kerran päässä vikaa.

Pohdintani pohjaa tällä hetkellä taas kymmeniin uusiin kuulemiini ihmisten tarinoihin omista elävistä elämistään odottaessaan kohdatuksi tulemista tuen tarvitsemisen hetkillään.

Katja Lemberg
Kirjoittaja on vakavasta masennuksesta parantunut nainen ja äiti kehittämässä palveluita masentuneiden tukemiseen ja kohtaamiseen.
Golden flower
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Obelix2 » 24.09.2013 15:48

Suihku, mikä oli aloituksen funktio?
Obelix2
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.09.2013 16:40

Osa potilaista ei koe hoitoon hakeutuessaan tulevansa kuulluiksi ja autetuiksi vaan saattavat jopa kokea saaneensa epäonnistuneesta hoidosta lisää ongelmia. Tässä ketjussa voidaan esimerkiksi pohtia, mistä se johtuu. Lehtijutun kirjoittaja epäilee, että hoitohenkilökunta korvaa potilaan näkemykset omilla tulkinnoillaan, jolloin virhetulkintatilanteissa muodostuu ongelmatilanne, jossa potilaan hätä lisääntyy avun saannin sijaan.
Golden flower
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.09.2013 16:54

Obelix2 kirjoitti:Suihku, mikä oli aloituksen funktio?


Onko sinulla funktiona saada kengänkuva takalistoosi?
Golden flower
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.09.2013 21:11

Kun kahden keskustelevan ihmisen vuorovaikutus perustuu siihen, että toinen puhuu ja toinen tulkitsee ja sitten päättää toisen puolesta, niin voi olla, että ongelmaa tulee.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/poti ... -hiljenee/

Tuohon kiteytyvät lähes kaikki mielenterveyden hoidon ongelmat. Psykopatologia on oikeasti melko kyseenalaista. Samoin tuo hoitavan tahon tiedostamaton vallankäyttö on niin tyypillistä.

Ei tosin kokemukseni mukaan psykoterapeutit sorru yleensä tähän, he ovat usemmiten hyvin koulutettuja ja oman terapiansa käyneitä, ja kun he ovat yleensä itsenäisiä ammatinharjoittajia, saavat tehdä työtänsä järkevästi.
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2013 12:56

Golden flower kirjoitti:
Obelix2 kirjoitti:Suihku, mikä oli aloituksen funktio?

Onko sinulla funktiona saada kengänkuva takalistoosi?

! !
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kahvi » 25.09.2013 17:58

Golden flower kirjoitti:Osa potilaista ei koe hoitoon hakeutuessaan tulevansa kuulluiksi ja autetuiksi vaan saattavat jopa kokea saaneensa epäonnistuneesta hoidosta lisää ongelmia. Tässä ketjussa voidaan esimerkiksi pohtia, mistä se johtuu. Lehtijutun kirjoittaja epäilee, että hoitohenkilökunta korvaa potilaan näkemykset omilla tulkinnoillaan, jolloin virhetulkintatilanteissa muodostuu ongelmatilanne, jossa potilaan hätä lisääntyy avun saannin sijaan.

Kuulluksi tulemisen tunne lienee tärkeätä erityisesti mt-puolella. Käsittääkseni kysymys on ihan keskeisistä vuorovaikutustaidoista; pienikin puute niissä voi aikaansaada vastapuolessa sen tunteen, ettei tullut kuulluksi.
Kahvi
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.09.2013 20:52

Kahvi kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Osa potilaista ei koe hoitoon hakeutuessaan tulevansa kuulluiksi ja autetuiksi vaan saattavat jopa kokea saaneensa epäonnistuneesta hoidosta lisää ongelmia. Tässä ketjussa voidaan esimerkiksi pohtia, mistä se johtuu. Lehtijutun kirjoittaja epäilee, että hoitohenkilökunta korvaa potilaan näkemykset omilla tulkinnoillaan, jolloin virhetulkintatilanteissa muodostuu ongelmatilanne, jossa potilaan hätä lisääntyy avun saannin sijaan.

Kuulluksi tulemisen tunne lienee tärkeätä erityisesti mt-puolella. Käsittääkseni kysymys on ihan keskeisistä vuorovaikutustaidoista; pienikin puute niissä voi aikaansaada vastapuolessa sen tunteen, ettei tullut kuulluksi.

Tärkeää on myös, ettei arviota tekevä ammattilainen käytä testeissä pseudotieteellisiä tulkintajärjestelmiä. Kyse ei aina ole vain siitä, että potilas kokee ettei tule kuulluksi. Ammattilainen voi myös esimerkiksi puhua päälle ja keskeyttää toisen niin, ettei saa missään vaiheessa edes kerrottua asiaansa.
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.09.2013 21:03

Kuutar:
Tärkeää on myös, ettei arviota tekevä ammattilainen
käytä testeissä pseudotieteellisiä tulkintajärjestelmiä.


Tätä Kuutar, joka on lukenut netistä muiden kirjoittamia kriittisiä
kirjoituksia projektiivisista tekniikoista, toitottaa viestistä toiseen.

Itse olen käyttänyt noita yli 40 vuotta. Uskokaa mieluummin minua
kuin Kuutarta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.09.2013 23:48

Psykopatologia kirjoitti:Kuutar:
Tärkeää on myös, ettei arviota tekevä ammattilainen
käytä testeissä pseudotieteellisiä tulkintajärjestelmiä.


Tätä Kuutar, joka on lukenut netistä muiden kirjoittamia kriittisiä
kirjoituksia projektiivisista tekniikoista, toitottaa viestistä toiseen.

Itse olen käyttänyt noita yli 40 vuotta. Uskokaa mieluummin minua
kuin Kuutarta.

Ei, vaan itse olen kerran ollut mt-hoidossa, joissa noita testejä käytettiin ja pieleen meni. Minua kiinnostaisi etenkin tietää, mitä tietoa niillä kuvitellaan saatavan entuudestaan tuntemattomasta ihmisestä. Ei se ole minun keksintöäni, ettei ne ole tieteellisesti kovin uskottavia. Wikipediassakin kerrottiin näin:

Projektiivisia testejä on arvosteltu siitä, että niiden taustalla olevat teoriat eivät kaikilta osin täytä luotettavan tieteellisen tiedon määritelmiä eikä niiden validiteetti ja reliabiliteetti ole riittävän hyvä. Testien toimivuuden tutkimuksessa voidaan törmätä erilaisiin epistemologisiin ongelmiin, jotka liittyvät siihen, mitä tutkittavat suureet (persoonallisuuspiirteet) ylipäätään ovat ja onko niiden kvalifiointi ja kvantifiointi tutkimusta varten mahdollista. Näillä perusteilla tiettyjä projektiivisia testejä onkin arvosteltu näennäistieteesen perustuviksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Projektiivinen_testi

Tietääkseni Warteggin piirrostesti on poistettu kokonaan mm. Suomen armeijan käytöstä. Osaatko sanoa miksi?
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.09.2013 23:58

En usko että sinäkään Pertti oikeasti perustaisit arvioitasi vain noihin testeihin, kai haastattelet myös potilaita?
( ja varot kirjoittamasta "faktoiksi" omia oletuksiasi, jotka eivät perustu mihinkään tietolähteeseen)
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.09.2013 00:06

Totta kai haastattelen.
Minä olen itse lähde.

Wartegg on huono testi ja vielä huonompi joukkokokeena.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2013 00:08

Psykopatologia kirjoitti:Totta kai haastattelen.
Minä olen itse lähde.

Wartegg on huono testi ja vielä huonompi joukkokokeena.

Minulle tehtiin juuri tuo testi.
Rorschachin testi tehtiin niin, että psykologi ei hyväksynyt ensimmäistä vastaustani, vaan vaati minua vastaamaan jotain muuta, koska "kaikki sanoo tuon saman." Saako psykologi toimia näin Rorschachin testissä?
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2013 00:11

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Totta kai haastattelen.
Minä olen itse lähde.

Wartegg on huono testi ja vielä huonompi joukkokokeena.

Minulle tehtiin juuri tuo testi.
Rorschachin testi tehtiin niin, että psykologi ei hyväksynyt ensimmäistä vastaustani, vaan vaati minua vastaamaan jotain muuta, koska "kaikki sanoo tuon saman." Saako psykologi toimia näin Rorschachin testissä?

Testasiko Olli-Pekka Santala sinutkin?

Ei, kuka hän on?
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.09.2013 00:12

Saa toimia noin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2013 00:14

Psykopatologia kirjoitti:Saa toimia noin.

Miksi? Tuohan on aivan järkyttävää, psykologi saa manipuloida potilaan vastauksia. Ihan tosissanako väität, että tuo on luotettava tapa saada tietoa?
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2013 00:22

Pertti, nyt olen viimeistään vakuuttunut siitä, ettei projektiivisia testejä tule käyttää. Nehän kuvaavat paremmin sen psykologin omaa kokemusmaailmaa kuin tutkittavan, etenkin jos hän vaati pyrkii vaikuttamaan siihen, mitä potilas vastaa. Eikö projektiivisten testien idea ole juuri se, että potilas vastaisi spontaanisti mitä mieleen tulee?
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.09.2013 00:24

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Saa toimia noin.

Miksi? Tuohan on aivan järkyttävää, psykologi saa manipuloida potilaan vastauksia.
Ihan tosissanako väität, että tuo on luotettava tapa saada tietoa?

Tietysti voi houkutellä lisää vastauksia (mutta ei parhaiten noilla sanoilla).

Eihän kyseessä ole mikään varsinainen testi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2013 00:25

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Saa toimia noin.

Miksi? Tuohan on aivan järkyttävää, psykologi saa manipuloida potilaan vastauksia.
Ihan tosissanako väität, että tuo on luotettava tapa saada tietoa?

Tietysti voi houkutellä lisää vastauksia (mutta ei parhaiten noilla sanoilla).

Eihän kyseessä ole mikään varsinainen testi.

Miksi sitä sitten käytetään psykiatristen diagnoosien tekemiseen, työhaastatteluissa, opiskelijavalinnoissa ja niin edelleen?
Jos sitä ei ole tällaiseen tarkoitettu, niin miksi käytetään?
Kuutar
 

Re: Potilaan ääni hiipuu ja hiljenee

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2013 00:28

– Suomessa psykologisia testejä voitaisiin hyödyntää oikeusprosessissa huomattavasti nykyistä enemmän, psykologi Olli-Pekka Santala katsoo.


Miksi? Eihän psykologiset testit ole mitään todisteita siitä, onko henkilö syyllistynyt rikokseen.
Jos tuolla testattaisiin syytettyä, on myös oletettavaa, että hän pyrkii vastaamaan oman etunsa mukaisesti. Netistä löytyy paljon tietoa yleismmistä vastauksista, mitä kannattaa vastata jne.

Yhdistyksemme tehtävä on kouluttaa psykologeja käyttämään standardoitua RCS-testiä. Menetelmän hallitsevia psykologeja on Suomessa noin sata, mutta yhteistyötä oikeuslaitoksen kanssa ei juuri ole.

Syyksi persoonallisuustestien vähäiseen käyttöön oikeuslaitoksessa Santala näkee informaation puutteen sekä suomalaispsykologien tottumattomuuden oman ammattitaitonsa markkinointiin.


Voisiko olla myös niin, että oikeuslaitos ei pidä testejä uskottavina tai käyttökelpoisina?

http://www.lakimiesuutiset.fi/artikkeli?artid=126
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 26.09.2013 00:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa

cron