"ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.09.2013 20:15

Ei hoitoon pääse jos ei ole mielisairas, psykkosia tai muuta.
Suuri pitkäaikaikainen ahdistus ei riítä syyksi.
Muistan kuinka itse itkin monta päivää ja olo oli aivan kauhea.
Sitten se jatkui vuosia. Menin saunaan ja itkin kun äiti
katsoi minua kuin minua ei olisikaan. Isä oli alkoholisti.
Äiti ei itse jaksanut enää auttaa. Sisaret eivät ymmärtäneet ja välttelivät.
Minulla oli muutama hyvä ystävä, jotka veivät minut polille ja selittivät tilanteen.
Pääsin suljetun vastaanotto-osastolle. Se oli kuin taivas, vaikka en heti sitä ymmärtänyt.


Eihän minusta kukaan olisi tolkkua saanut kun itkin itkin ja tärisin ja onneksi
nuo ystävät olivat siinä. Ei minua uskallettu kotiin laittaa vaikka en psykoottinen ollut.
Ei ainakaan heti.


Olin sitten päässyt avo-osastolle, mutta todettiin vähän ajan kuluttua,
että pärjään kotona enkä ole mielisairas vaikka itsetuhoinen kylläkin.

Nykypäivänä enemmän ja enemmän on hyvä olla oma turvaverkko kunnossa
eikä sekään tietty aina auta.
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 09.09.2013 20:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2013 20:18

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Olen nähnyt kaksi tapausta, jossa itsemurhan tehnyt on ollut hoidon/terapian piirissä silti kuollut.

Onko niin, että kestävyysvajetta hoidetaan myös tällä tavalla? "Epäkelvot" saa mennä.

Onko se aina hoitavan tahon syytä? Minun mielestäni ei ole. Ihmisellä on kuitenkin aina oma tahto ja motiivit, jos ei koe elämäänsä mielekkääksi, ei siihen mikään hoito aina auta.

Samaa mieltä olen tässäkin asiassa.
Somaattisella puolella pystytään ymmärtämään, että potilas voi olla pitkäaikaissairas ja hän voi jopa kuolla hoidosta huolimatta. Mikä psykiatrisista sairauksista tekee toisenlaisia niin, että jos ne eivät parane eivätkä kenties edes lievity, ammattilaiset ovat vastuussa ja syyllisiä?

Niinpä.
Itse pidän jopa mahdollisena sitä, että ihminen voi päätyä itsemurhaan, vaikka ei psyykkisesti sairas olisikaan. Toki useimmilla itsetuhoisilla on yleensä mt-ongelmia, mutta ei kaikilla, eikä ne oireet ole aina sen teon selittäjä. Toivottomuus voi olla enemmän itsemurhan riskiä kasvattava tekijä, kuin pelkästään mt -sairaus.
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.09.2013 20:20

Onko vaikea masennus psyykkinen sairaus ?

Minulla todettiin sittemmin se.
Maaria
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2013 20:22

Jill kirjoitti:Onko vaikea masennus psyykkinen sairaus ?

Onhan se, mutta ei aina psykoottisuutta.
Kaikki itsetuhoiset eivät myöskään ole aina vakavasti masentuneita, osa teoista voi olla esim. impulsiivisia tekoja, joissa henkilö ei ole vakaasti harkinnut tekoaan.

Olisiko Jill sinua auttanut se, jos olisit päässyt kotoa jonnekin muualle asumaan, esim. sijaisperheeseen?
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.09.2013 20:44

Kuutar kirjoitti:Minä uskon, ettei häntä välttämättä olisi voitu auttaa, vaikka olisi käytettykin pakkokeinoja. Ei pakkohoidossakaan kukaan voi olla loputtomiin. Ihmisellä täytyy olla toivoa elämässä, realistinen mahdollisuus johonkin parempaan, sekä luottamus hoitoon. Jos ei ole luottamusta, ei silloin kerro aikeistaan. Jos oli vielä niin, ettei kyse ollut varsinaisesta mielisairaudesta, vaan vaikeasta elämäntilanteesta, sosiaalisista ongelmista ja päihteiden käytöstä, niin en tiedä mitä jollain psykiatrisella osastolla asialle olisi oikeasti voitu tehdä. Päihteidenkäytön voi ehkä katkaista hetkeksi, mutta entä kun hoito loppuu, eikä omaa motivaatiota ole?

Noin on, ei minulla ole tuohonkaan mitään vastaanväittämistä.

Tapaus on mielestäni hirmuisen surullinen ja läheisten kannalta hyvin traaginen, mutta olisiko ammattilaisilla ja viranomaisilla ollut mitään tehtävissä... Siinäpä pulma.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.09.2013 22:46

Kuulemma mielenterveyslaissa sanotaan että: "potilaan itsemäärämisoikeus, ei saa olla hänen tarvitsemansa hoidon este."
Ei kai tuo silti tarkoita sitä, että ei-psykoottinen, joka ei ole itsetuhoinen, voitaisiin pakottaa hoitoon?
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.09.2013 23:14

Kuutar kirjoitti:Kuulemma mielenterveyslaissa sanotaan että: "potilaan itsemäärämisoikeus, ei saa olla hänen tarvitsemansa hoidon este."
Ei kai tuo silti tarkoita sitä, että ei-psykoottinen, joka ei ole itsetuhoinen, voitaisiin pakottaa hoitoon?

Käsittääkseni ei tarkoita sitä, että ihminen voitaisiin pakottaa hoitoon mainitsemassasi tilanteessa. Eihän itsetuhoistakaan ihmistä voida läheskään aina pakottaa hoitoon, ellei ole todettavissa (akuuttia) psykoosia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.09.2013 12:30

Kriteerejä voidaan venytellä tarvittaessa.

Ei psykiatria ole apteekkitiedettä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.09.2013 00:14

Pertti, millä tavoin sinusta masentunutta nuorta miestä voisi auttaa? Minkä uskot auttavan hänen kaltaisiaan?
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2013 01:41

Ei minulla ole mitään selvää vastausta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.09.2013 18:16

Psykopatologia kirjoitti:Ei minulla ole mitään selvää vastausta.

Miksi sitten pitäisi voida saada pakottaa potilaita hoitoon, kun ei ole edes ajatusta siitä, miten heitä voisi auttaa?
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2013 18:40

Asia jäsentyy, kun tietää, mistä on kyse.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Emmanuela » 11.09.2013 18:56

Täytyy nyt myös vähän kehua yhteiskuntaa. Minä olisin saanut loistavaa apua suisidiyrityksen jälkeen, jos olisin halunnut ja suostunut. Kieltäydyin sairaalahoidosta, mihin lääkäritkin suostuivat; olinhan säännöllisessä avohoidon ja terapian piirissä, lisäksi minulla lääkitys mitä ei koettu tarpeelliseksi muuttaa. Jouduin kyllä vannomaan kivalle lääkärille (sain muuten oikein hyvää kohtelua sairaalassa, useamman hoitajan ja lääkärin toimesta, kiitos myös lanssikuskeille), etten enää yritä itsemurhaa... noh... yritin.
Se jäi siihen.

Hetki tämän jälkeen minut passitettiin pakkohoitoon :D Hyvä niin. Kiljuen pistin vastaan ja ambulanssimiehet antoivat oikein polttaa tupakkaakin ennen lähtöä <3
Sairaalassa yksi lääkäri sanoi, että kotiin vaan, mutta ylilääkäri halusi minun jäävän. Vietin jokusen viikon vai kuukauden sairaalassa, sain ihania ystäviä ja uusia harrastuksiakin; aktivoiduin.

Olen kiitollinen avusta. Olen elossa. Ja onnellinen.
Viimeksi muokannut Emmanuela päivämäärä 11.09.2013 19:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Emmanuela
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.09.2013 19:03

Psykopatologia kirjoitti:Asia jäsentyy, kun tietää, mistä on kyse.


tai sitten ei, vaan asiat sotketaan pahemman kerran potilaan hoidossa, kun ensin tehdään hänestä ammattilaisten ennakkoluuloihin ja huippulaadukkaisiin projektiivisiin testeihin perustuvia oletuksia.

Tässä uutisessa mainitussa tapauksessa potilasta ei arvioitu mielisairaaksi. Hän olisi saanut myös apua päihdehuollosta, mutta ei halunnut. Epäiletkö sinä ammattilaisten tehneen jonkun virheen?
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.09.2013 19:17

Emmanuela kirjoitti:Olen kiitollinen avusta. Olen elossa. Ja onnellinen.

Emmanuela, kiva lukea välillä myönteisiä kokemuksia 'väkisin' hoitamisesta. Et ole ainoa, joka on jälkikäteen kiitollinen siitä, että omasta tahdosta riippumatta hoidettiin silloin, kun itse oli liian sairas ymmärtääkseen olevansa hoidon tarpeessa.

Kunpa vain enemmän kuultaisiin heidän kertomuksiaan mt-aiheisilla foorumeilla. Aina silloin tällöin joku kertoo, mutta myönteiset kertomukset aivan kuin jyrätään lyttyyn, miltei mitätöidään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.09.2013 19:23

Onkohan toimittaja ymmärtänyt tapahtumien kulun aivan oikein?

http://www.hs.fi/kaupunki/Masentunut+nu ... 8614182706
Espoon viranomaiset eivät osanneet päättää, oliko Akilla mielenterveys- vai päihdeongelma.
Kukaan ei auttanut tosissaan.


Kuitenkin kerrottiin, että apua oli haettu Mielenterveys- ja päihdepalvelukeskus Empusta, jossa on yhdistetty nämä palvelut.

Toisessa jutussa väitteisiin vastasikin Espoon terveyspalveluiden johtaja Eetu Salunen näin:

Hänen mukaansa Espoossa ei pitäisi olla mahdollista, että ihmistä pompotellaan mielenterveys- ja päihdepalveluiden välillä, koska ne on yhdistetty – juuri pompottelun estämiseksi. "Mutta eri työntekijöiltä voi tulla hyvinkin erilaisia ratkaisuja", Salunen myöntää.


http://www.hs.fi/kaupunki/Espoo+puolust ... 8614540246

Minulle ei kuitenkaan tullut tarinasta vaikutelmaa, että ei olisi otettu tosissaan, tarjottiinhan hänelle hoitopaikkaakin.
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2013 19:37

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Asia jäsentyy, kun tietää, mistä on kyse.


tai sitten ei, vaan asiat sotketaan pahemman kerran potilaan hoidossa, kun ensin tehdään hänestä ammattilaisten ennakkoluuloihin ja huippulaadukkaisiin projektiivisiin testeihin perustuvia oletuksia.

Tässä uutisessa mainitussa tapauksessa potilasta ei arvioitu mielisairaaksi. Hän olisi saanut myös apua päihdehuollosta, mutta ei halunnut. Epäiletkö sinä ammattilaisten tehneen jonkun virheen?

Eihän potilaita tutkita juuri ollenkaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.09.2013 19:45

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Asia jäsentyy, kun tietää, mistä on kyse.


tai sitten ei, vaan asiat sotketaan pahemman kerran potilaan hoidossa, kun ensin tehdään hänestä ammattilaisten ennakkoluuloihin ja huippulaadukkaisiin projektiivisiin testeihin perustuvia oletuksia.

Tässä uutisessa mainitussa tapauksessa potilasta ei arvioitu mielisairaaksi. Hän olisi saanut myös apua päihdehuollosta, mutta ei halunnut. Epäiletkö sinä ammattilaisten tehneen jonkun virheen?

Eihän potilaita tutkita juuri ollenkaan.

Olihan hän ollut viikon arvioitavana Jorvissa. Eikö siihen voikaan luottaa, että kun ihminen otetaan tahdonvastaisesti tarkkailuun osastolle, hänet myös oikeasti tutkitaan? :shock:

Jos noin on, siinä tapauksessa se kyllä vahvistaa pointtiani, pakko ei ole hyvä lähtökohta hoidolle, jos kerran arviotakaan ei tehdä kunnolla ja pakkohoitoon voi päätyä tai olla päätymättä, ilman että tilanne on kunnolla selvitetty.
Kuutar
 

Re: "ei täällä asunnottomuutta hoideta" (suisidi)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.09.2013 12:15

Valvira kirjoitti:Täysi-ikäisen henkilön määrääminen psykiatriseen hoitoon

Mielenterveyslain [ http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116] mukaan täysi-ikäinen henkilö voidaan määrätä psykiatriseen sairaalahoitoon tahdostaan riippumatta vain seuraavissa tapauksissa:

1. Hänen todetaan olevan mielisairas.

2. Hän on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti:
    *pahentaisi hänen mielisairauttaan tai
    *vaarantaisi vakavasti hänen terveyttään tai turvallisuuttaan tai
    *vaarantaisi vakavasti muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
3. Mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä henkilön hoidossa.

Kaikkien edellä esitettyjen edellytysten on täytyttävä samanaikaisesti. Laki rajaa tahdosta riippumattoman hoidon ainoastaan sairaalassa tapahtuvaksi.

Mielisairaudella tarkoitetaan sellaista vakavaa mielenterveyden häiriötä, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen ja jota voidaan pitää psykoosina. Psykooseja ovat mm. skitsofreeniset psykoosit, harhaluuloisuushäiriöt, psykoottisia oireita sisältävät mielialahäiriöt, vakavat sekavuustilat ja dementian vaikea-asteiset ilmenemismuodot.
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvont ... aaraaminen

Tahdosta riippumattomaan hoitoon (ns "pakkohoito") ei ihan tuosta vaan voi ketään määrätä. Tosin toisinpäin lääkäreiden on sitten liian helppo todeta (esim resurssien puutteen takia), että henkilö ei täytä noita kriteereitä.
Kahvi
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa