Golden flower kirjoitti:Olisi todella mielenkiintoista nähdä jonkinlainen laskelma siitä, miten muutos säästää valtion rahoja (varsinkin tässä työllisyystilanteessa), mutta sellaista ei ole. Mihin nuo arviot siis perustuvat?
Hyvä kysymys.
Jos ja kun kotihoidontuen kiintiöimisen seurauksena osa tuista jää perheiltä käyttämättä, siitä tietysti syntyy 'säästöjä'. Perheet sitten hoitavat lapsensa kotona ilman kotihoidontukea, tai tarvitsevat lapsilleen hoitopaikan. Minä uskon hoitopaikkojen tarpeeseen; eivätkä ne ole kunnille ilmaisia. Esim. yksinhuoltajaperheitä on niin paljon, että toki lapset tarvitsevat hoitopaikan kotihoidontukikauden lyhentyessä.
Toisaalta jos subjektiivista päivähoito-oikeutta kavennetaan, ei ehkä tarvitsisi lisätä hoitopaikkoja...
Niin tai näin; en usko hallituksen yrittävän kieroilla, mutten usko sen olevan vilpittömästi tasa-arvoa ajamassakaan. Mielestäni se etsii säästöjä suorastaan epätoivoisesti. Kotihoidontuki on yksi rahareikä, jota ilmeisesti haluttaisiin saada jollakin konstilla pienemmäksi. Onko kotihoidontuki järkevä säästökohde, se on toinen juttu. Minusta ei ole, ei mitään sinne päinkään.
Mielestäni ei ole päätä eikä häntää siinä, että kiintiöity kotihoidontuki jää saamatta perheeltä, jossa isä/äiti ei suostu (tai pysty) jäämään kotiin, jotta perhe saisi hänen osuutensa. Lasten etua kiintiöiminen ei aja, pikemminkin päinvastoin. Ja tosiaan; on myös uraäitejä, jotka palaavat synnytyksen jälkeen pikimmiten töihin isän jäädessä koti-isäksi...
Käsittääkseni eniten hallituksen kaavailusta kärsivät pienituloiset ja vähävaraiset perheet - ennen kaikkea niiden lapset.