Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.09.2013 14:57

Psykopatologia kirjoitti:Jani Kaarokin on tarttunut aiheeseen: "Köyhyys on aivoja syövä loinen"
http://www.hs.fi/tiede/K%C3%B6yhyys+on+ ... 3a4a52ffdf

Me köyhät emme pääse lukemaan tuota!
Kahvi
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.09.2013 15:02

Paitsi että minä pääsin lukemaan, kun säästelen noita HS:n lukemisia:

HS kirjoitti:Mullainathan ja Sharif osoittavat, että nämä köyhyyteen liittyvät huolet ovat kuin loinen, joka kaappaa käyttöönsä merkittävän osan ihmisten aivokapasiteetista. Kun huolet täyttävät mielen, aivojen kapasiteetti käsitellä asioita kapenee. Näin köyhistä tulee eräänlaisia putkiaivoja. Heidän ajatuksensa ja energiansa kiertyvät niin tiiviille kerälle rahanpuutteen ja sen mukanaan tuomien ongelmien ympärille, ettei aivopoweria riitä muihin tehtäviin.


Seuraavaksi artikkelissa kerrotaan testissä, jossa huomattiin intialaisten sokeriruokoviljelijöiden ÄO-tulosten vaihtelevan testausajankohdan mukaan: köyhyyden painaman sadon kypsymisajan tulokset olivat huonompia kuin sadon valmistuttua, jolloin köyhyys oli (hetkeksi) pois syömästä aivokapasiteettia.
Kahvi
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.09.2013 23:09

Nyt Ilta-Sanomissa suomalaiset asiantuntijat ottaa kantaa tutkimukseen
- mielestäni virheellisesti. Ei haluta myöntää, että jotkut ovat jo
syntymästään tyhmiä.

Luulen, että esitetyt tulkinnat sopivat paremmin kehitysmaihin
kuin esimerkiksi Suomeen.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 21.09.2013 01:30

Psykopatologia kirjoitti:Nyt Ilta-Sanomissa suomalaiset asiantuntijat ottaa kantaa tutkimukseen
- mielestäni virheellisesti. Ei haluta myöntää, että jotkut ovat jo
syntymästään tyhmiä.

Luulen, että esitetyt tulkinnat sopivat paremmin kehitysmaihin
kuin esimerkiksi Suomeen.


Linkki?
Hermes
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.09.2013 01:55

Ei löydy.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.09.2013 13:23

Psykopatologia kirjoitti:Nyt Ilta-Sanomissa suomalaiset asiantuntijat ottaa kantaa tutkimukseen
- mielestäni virheellisesti. Ei haluta myöntää, että jotkut ovat jo
syntymästään tyhmiä.

Luulen, että esitetyt tulkinnat sopivat paremmin kehitysmaihin
kuin esimerkiksi Suomeen.

Tuokin tietysti voi olla ihan totta, että ei haluta ääneen myöntää, että jotkut vaan on tyhmempiä kuin toiset.

Kehitysmaissa tietty kärjistyy tuo taistelu jokapäiväisestä leivästä ÄO:ta huonontavana seikkana, mutta veikkaisin että sama ilmiö on lievempänä myös meillä kehittyneissä maissa.

Ei kuitenkaan liene mitään mittausvälinettä tms, jolla voi mitata olosuhteiden ym vaikutusta ÄO-tulokseen - spekuleeraamiseksi siis menee :geek:
Kahvi
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.09.2013 13:59

Kyllä olisi, mutta metodikka olisi mutkikas ja hyvin kallis.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.10.2013 22:53

Psykopatologia kirjoitti:Jani Kaarokin on tarttunut aiheeseen: "Köyhyys on aivoja syövä loinen"
http://www.hs.fi/tiede/K%C3%B6yhyys+on+ ... 3a4a52ffdf

Tässä puhutaan ensimmäisen kerran artikkelista, jonka Trisse on tuonut uudessa ketjussa esille.
Viesti on kirjoitettu 18.09.2013 02:03.

Ihan hyvä, että kyseinen artikkeli nostettiin esille omana keskusteluketjunaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.10.2013 23:49

Jo tämän ketjun aloitusviestissä puhutaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.10.2013 19:13

Kyllästynyt kirjoitti:En usko, että köyhyys (ilman selkeää aliravitsemusta) tekee ihmisistä tyhmempiä. Luulen, että kyse on toivottomuudesta ja näköalattomuudesta; jos mitään hyvää ei usko olevan mahdollista saavuttaa, miksi yrittää tai ponnistella.

Ja toivottomuus on itseään ruokkiva mielentila.

Eivätkö myös älykkyys ja tunne-elämän tasapainoisuus jotenkin korreloi?

Selkeää aliravitsemusta on vain kehittyvissä maissa. Sen sijaan vitamiinien ja joidenkin ravintoaineiden lievää puutosta sekä ylipainoa esiintyy länsimaiden köyhissä enemmän kuin rikkaissa. Lisäksi sotienaikaiset sukupolvet ovat meilläkin kärsineet huonosta ravinnosta, mikä on näkynyt erilaisina sairaustiloina ja lyhyempänä elinajanodotteena. Hammashuolto on ollut huono, korjattu huippuunsa 80-luvun lopulle tultaessa, mutta jälleen uusimmat sukupolvet kärsivät huonoista hampaista. Minä väittäisin, että lievemmätkin ravinnon ja terveydenhoidon puutteet näkyvät yleisterveydentilassa, minkä jälkeen huonompi yleisterveydentila korreloi huonomman mielenterveyden kanssa, millä jo saattaa olla vaikutusta älykkyyteen. Kaikki edellä mainitsemani seikat ainakin vaikuttavat jaksamiseen ja sitä kautta menestymiseen koulussa ja työelämässä.
Hilppa
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.10.2013 09:12

trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En usko, että köyhyys (ilman selkeää aliravitsemusta) tekee ihmisistä tyhmempiä. Luulen, että kyse on toivottomuudesta ja näköalattomuudesta; jos mitään hyvää ei usko olevan mahdollista saavuttaa, miksi yrittää tai ponnistella.

Ja toivottomuus on itseään ruokkiva mielentila.


Sekä siitä että joutuu jokaisen asian kohdalla miettimään onko siihen varaa. Kuten artikkelissa sanottiin ajatuskapasiteetistä valtaosa kuluu tähän.

Minusta tuo on väärä päätelmä. Eihän aivojen käyttäminen niitä huononna. Päinvastoin ongelmanratkaisun pitäisi olla niin köyhän kuin rikkaankin jatkuvaa toimintaa, jotta aivoja käytettäisiin, koska eiväthän aivot kulu. Eikä ongelmanratkaisun aiheella sinänsä ole merkitystä, kunhan aivoja käytetään. Sen sijaan murehtiminen ja toivottomuus aiheuttavat depressiivisiä tunnetiloja, joihin jumittuessaan ihminen sairastuu masennukseen, mikä taas alentaa älykkyyttä mitä ilmeisimmin.
Hilppa
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.10.2013 10:06

Itse ymmärsin tuon köyhyyden vaikutuksen niin, että mitä enemmän joutuu kamppailemaan päivittäisen selviytymisensä kanssa, niin sitä vähemmän jää jäljelle resursseja muuhun kognitiiviseen toimintaan. Aivoista ikäänkuin loppuu "kaistanleveys" tai kapasiteetti. Ja tottakait mainitut toivottomuus ja näköalattomuus voivat hyvinkin "surkastuttaa" aivokapasiteettia, miksi tosiaan ponnistella jos se tuntuu jokatapauksessa turhalta.

Tässähän on se pointti, että itse ÄO ei sinänsä muutu mihinkään; ehkä voisi sanoa niin, että kyky käyttää sitä ÄO:ta sensijaan kyllä muuttuu.
Kahvi
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Rane » 19.10.2013 17:51

Minä olen joutunut vähävaraisena ynnäilemään kaupan kassahihnalla tuotteiden hintoja. Se on selvästi parantanut päässälaskutaitoani. Minä tunnen olevani vähän virkeämpi, kun rahaa on vähemmän. Liika raha veltostuttaa jotenkin. Ihan tosi paljon rahaa minulla ei ole ikinä ollutkaan.
Rane
 

Re: Köyhyys heikentää henkisiä kykyjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.10.2013 18:21

Alkuperäinen kirjoitus on liki täyttä humpuukia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron